Hetgrotekringloop savethedolphinsrecyclebetterworldtopic

26-05-2010 22:37 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk wel eens een documentaire, zoals laatst The Cove en dan wil ik ineens niet meer in bad, nouja eigenlijk wel, maar dat vind ik dan waterverspilling en ga ik doneren en wil weer vegetarier worden, of beter nog, veganist en de wereld verbeteren door bij mezelf te beginnen. Meestal duurt dat van een half uur tot een paar weken (deze Cove - keer lijkt hardnekkig ), al moet ik zeggen dat er altijd wel wat overblijft, en het residu is mijn mate van bewust leven.

Ik recycle zoveel mogelijk, ik gooi spullen niet weg maar breng ze naar goed doel, ik koop vrije uitloop eieren, ben matig met vlees en vis, scheid het afval (ook plastic sinds dat hier kan, was even wennen, want wat moet er nu wel/niet bij) en op werk print ik nooit mails uit. Ik geef aan goede doelen en probeer niet te verspillen en niet teveel voedsel te kopen, zodat ik dingen moet weggooien.

Ik wil nog graag meer doen en daarom ook dit topic, ter inspiratie, stok achter de deur. Wat doen jullie zoal? Houd je het vol of vergeet je het ook wel weer eens? Wat vind je vooral belangrijk?

Wie doet ermee met een beetje bijhouden wat je zoal doet voor een beter milieu/ wereld en elkaar tips geven en scherp houden?

Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ik vind dat van de spaarlamp wel heftig eigenlijk, heb ook een link gevonden: link

Ik ga zeker verder op onderzoek uit.

Ik noem mezelf trouwens ook niet zo milieubewust hoor, inderdaad niet meer dan normaal eigenlijk. Ik wil echter wel meer doen, vandaar het topic

Nu eerst eten, partner heeft gekookt, rijst met roerbakgroente en tofu
Ik kan ook echt met verbazing naar de verkiezingsprogramma's van de grootste partijen kijken. Waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan het milieu?!

We hebben het hier over de wereld. De wereld waar we met z'n allen wonen, en die we met z'n allen goed moeten achterlaten voor de generaties na ons.

Vanuit die overtuiging vind ik ook dat je bewust met het milieu om moet gaan, zeker als je kinderen hebt! Dat ben je dan verplicht naar je kinderen toe.

En ik ben het ook niet eens met mijn zusje, die 5 minuten lopen (!!) van mijn moeder af woont, maar die toch meestal de auto (!!) pakt. Vooral haar vriend heeft daar een handje van
Ik heb nog even verder gekeken mbt de spaarlampen. Dat van het kwik en dat het klein chemisch afval is vindt je overal. Over al dan niet beter voor het milieu is niet iedereen het eens. Sommige sites zeggen dat het qua energiegebruik toch grote milieuvoordelen heeft, fossiele brandstoffen geen onuitputtelijke bron, andere sites zeggen dat het gif bij breuk of verkeerd weggooien schadelijk is dan het voordeel uit energiemindering.

Ik heb vandaag 1/3 van aangegeven hoeveelheid wasmiddel gebruikt en ziet er prima uit. Ook toerental van de centrifuge lager gezet, maar het kwam er op 400 ipv 1200 echt te nat uit. Moet ik dus nog even uitproberen op 600 of 800.
Inad, toerental staat hier meestal ook op 600 of 800 en dat gaat prima. Bovendien heb ik het idee dat dat ook beter is voor de wat meer gevoelige kledingstukken. En ik gebruik al lange tijd niet zo veel wasmiddels als op de verpakking staat. Gaat ook zonder problemen.
Die van dat wasmiddel is wel een goeie!

En zoals jij ook al zei Inad, ik let er wel meer op sinds ik dit topic las. Lampen uit in ruimtes waar ik niet ben. Extra trui aan ipv verwarming hoger als ik het koud heb... dat soort kleine dingen die eigenlijk heel normaal (zouden moeten) zijn.
zodra ik hoofdpijn krijg van keuzestress/afwegingen maak ik even pas op de plaats en bedenk me op welke gebieden ik al wel bijdragen lever aan minder milieubelastend leven, geen auto geen kinderen nauwelijks vliegreizen geen bergen nieuwe kleren voor 1 seizoen en part-time vegetarier en Klok waspoeder Ecover afwasmiddel etc.

Met een schuldgevoel over n reep chocola die niet Fair Trade geproduceerd is schiet niemand wat op, dus toen ik gister bij een AH moest zijn voor iemand anders heb ik een reep puur met hazelnoot voor mezelf gehaald. Daar had ik zin in en ik heb er erg van genoten

en als het hier even krap met geld is komt er gewoon cheap ass afwasmiddel, zo ben ik ook wel weer.

Kesham is afgezien van de verkrijgbaarheid helemaal geen gedoe, het is een poeder en als je daar een beetje water bij doet gaat het schuimen, komt door kruiden die saponinen bevatten, dus heel anders dan gewone shampoo is het eigenlijk niet qua gebruiksgemak. Er zit wel een specifieke geur aan, echt oosters, moet je van houden want die geur verdwijnt niet helemaal nadat je haar weer opgedroogd is.

Een hele lastige vind ik nog steeds het gericht inkopen doen zodat er na verloop van tijd nix in de koelkast ligt te verrotten en het in de vuilnisbak belandt. Brood, fruit, snel verleppende groentes, etc. Er wordt hier dus regelmatig het een en ander weggegooid en daar zou ik wel eens wat beter in willen worden.

Op dit moment ligt er een halve krop ijsbergsla van vrijdag, weekendje weggeweest, dus tja...
Ik heb de topictitel nog een beetje aangepast omdat de layout van het forum nog steeds niet helemaal klopte.
quote:VivaAngel6 schreef op 01 juni 2010 @ 17:14:

Ik heb de topictitel nog een beetje aangepast omdat de layout van het forum nog steeds niet helemaal klopte.

Geeft niet hoor en dank je wel. Recyclen van topictitels is best passend

Ik ga 600 proberen, Drift, dank je. En ik hoorde dat van een vriendin ook al. Die vroeg zich af waarom haar kleding zo lelijk werd al waste ze alles binnenste buiten op 30 graden. Lag dus aan toerental.

Tijgermeisje, ik voel me ook niet schuldig over 'normale' chocola inderdaad. Gewoon doen wat je kunt/wilt en redelijk vindt zelf.
Gericht inkopen gaat hier beter sinds we voor meerdere dagen tegelijk halen, meestal voor zeker een dag of 4 a 5. Ik gooi nu nauwelijks meer iets weg. Vakantie uitgezonderd natuurlijk. Ik denk trouwens dat dat ook met gezinsgrootte te maken heeft. Met zijn vieren gaat alles wel op.
Ik woon alleen en merk dat het dan soms best moeilijk is om gericht in te kopen. Met name dingen waar je maar een beetje van gebruikt en die je niet zo heel vaak gebruikt. Dat lukt gewoon bijna niet.

Wat voor mij wel werkt is een soort lijstje maken met wat ik wil gaan eten. En me vervolgens aan dat lijstje houden uiteraard Daarnaast kook ik regelmatig een grotere portie en vries dan de helft in (meestal vries ik alleen saus e.d. in). Dat maakt enerzijds dat ik de groente gebruik als ze nog vers zijn en anderzijds dat ik vrijwel altijd iets uit de vriezer kan halen als ik een hele drukke werkdag gehad heb en geen zin meer heb in uitgebreid koken of als ik onverwachts veel later thuis ben dan verwacht.
Zoals Drift het doet dus, plannen wat je gaat koken.

Tijgermeisje, je wist toen je die krop sla kocht al dat je een weekend weg ging toch? Waarom dan niet een kleinere portie voorgesneden sla gekocht? Of juist groente die je in kunt vriezen.

Ik kan me trouwens enorm ergeren aan alle tasjes die in de winkel automatisch worden uitgedeeld. Ik moet áltijd zeggen dat ik geen tasje hoef, omdat ik mijn eigen bij me heb of omdat het bij in een ander tasje past. Is het nou zoveel moeite dat ze in de winkel éérst vragen of je een tasje wilt?

Dat zou zoveel schelen! Ik kan me ook ergeren aan mensen voor mij in de rij die die tasjes gerust aannemen
Maar ik gebruik plastic tasjes altijd als ik aardappels schil, om de schillen in te stoppen. (geen gescheiden afval ophalen hier)
AL daar schort het dus nog aan, het vooruit denkend boodschappen doen, vriend en ik leven nogal bij de dag.

Plastic tasjes, tja, al zolang ik me kan herinneren zeg ik 9 vd 10 keer dat ik geen tasje hoef want ik heb er zelf een bij me, en met de jaren is het nauwelijks minder geworden dat ik dat zelf moet opperen ipv dat de vraag mij gesteld wordt of ik uberhaupt een tasje wil.
MdK ik schil de aardappelen boven een oude krant.

mn oma en mn moeder deden dat ook, dus tja, zie motto
Fles bronwater 1.5 liter bij supermarkt 0.60 Euro

Flesje bronwater 0,33 (of was het 0,5) liter bij benzinestation 1.55 Euro

Wie wordt er rijk?
Hier gaan schillen direct de gft mini vuilnisbak in en daarna naar grote in de tuin. Krant wel een goede ook.

Tasjes hoef ik ook niet.

Net na hardlopen (das meer verbeter je gezondheid, niet zo zeer de wereld ) nog wat politieke reclame uit onze brievenbus weten te houden. Ik wilde eigenlijk naar achterdeur door rennen maar zag een D66dame onze zelfgemaakte nee-nee sticker negeren. Tskkk

Nu aan de thee en Tony Chocolonely. Das dan wel goed qua fair trade maar ik eet wel flink door
Kreeg onlangs de tip van vriendin dat je paprika, uien en prei prima kunt invriezen. Als ik nu dus een halve paprika gebruik in het eten, snij ik de andere helft ook en vries dat gesneden in. Ligt er geen verleppende paprika in de koelkast, en heb ik volgende keer makkelijk voorgesneden spul.

En met sla pel ik altijd de blaadjes af ipv bijv. de krop door midden te snijden. Ijsbergsla blijft zo echt veeel langer goed.

Kropsla verlept sowieso wel iets sneller, dus koop vaak ijsberg dan maar.
-
Slim, Stipjesbeest, ik ga dat uitproberen, want heb hier best vaak halve verlepte paprika's in de koelkast liggen helaas

Ik heb nu sla in de tuin sta, ruccola. Had ook wel eens kropsla gepland, maar die moet je in 1x oogsten. Van ruccola kun je gewoon plukken wat je nodig hebt. En het groeit heel goed.

Ik moet Food Inc nog kijken. Meat the truth ga ik ook opschrijven.
Leuk topic! S kijken of ik hier een zinnige bijdrage kan leveren.

Ik vind de afwegingen in een beetje milieu- en mensvriendelijk leven ook erg lastig. Kan er soms écht over piekeren!

Zo vind ik eigenlijk dat ik geen kleren zou moeten kopen bij reguliere winkels, helemaal als ik niet zeker weet dat ze kinderarbeid vrij hun spullen inkopen. Helaas, de vaste internetadressen voor maatschappelijk bewuste kleding variëren zó weinig van aanbod en hebben toch al niet zo veel keus, dat ik dan toch ineens weer buiten de Sting sta met twee shirtjes van 20 euro...

Biologische spullen, ook zo lastig. Liefst koop ik alles biologisch, maar niet alles wat biologisch is, is fair trade! (bij AH hebben ze chocopasta in fair trade én biologische variant).

Het verhaal van de Toyota hybride, dat de productie veel smeriger is dan van andere auto's, heb ik ook wel eens gehoord. Daar denk ik dan overigens van 'toch maar doen, want dat is de enige manier waarop innovatie en investering in dergelijke producten door blijft gaan.' En uiteindelijk zal het toch wel iets echt goeds opleveren?
Leuk dat je het topic weer omhoog gehaald hebt, Kastanjez!

Ja, kleding lastig. Mijn kinderen hebben veel dingen die van 100% biologisch katoen (ecotex) zijn, maar of die dan ook weer fairtrade zijn? En wat je zegt, met voedsel inderdaad hetzelfde. Eigenlijk een gemiste kans van winkeliers, omdat veel mensen die het ene belangrijk vinden denk ik ook geven om het andere.

Ik doe het wel echt op de Nouschimottomanier, gewoon wat kan en pieker niet over wat niet kan of als t een keer anders gaat. Dan is het goed vol te houden. Ik wil ook eigenlijk verzorgingsproducten die niet op dieren getest zijn, maar als ik naar de kapper ga of eens snel shampoo moet halen bij de winkel om de hoek o.i.d. doe ik dat ook gewoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven