Entertainment alle pijlers

The Beatles

06-06-2010 11:07 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mij de beste popgroep ooit... Deze popgroep was gezegend met de beste songwriter ter wereld: Paul McCartney.

In eerste instantie moest ik weinig van The Beatles hebben, vooral omdat ik als kind en puber liefhebber was (en overigens nog steeds) van synthesizermuziek (ik heb daarom nu een synthesizer thuis). Mijn broer was helemaal weg van The Beatles, en ik was toch wel nieuwsgierig. Terwijl hij platen verzamelde van The Beatles, leende ik een boek van de bibliotheek waarin alle Beatle-liedjes in stonden. Ik probeerde ze uit het hoofd te leren: niet de tekst, maar melodie en akkoorden zodat ik ze op mijn orgel, en later op keyboard en synthesizer kan spelen. Zo ken ik tientallen Beatle-liedjes straal uit mijn kop. Wat dat betreft heb ik mijn doel bereikt. Later deed ik dat ook met andere liedjes. Aangezien ik niet aan bladmuziek kon komen probeerde ik ze op gehoor te leren. Een flinke klus.

Wie van jullie is ook gek van The Beatles, of - de wat ouderen onder jullie - heeft goede herinneringen van deze succesvolste groep?
World of Warcraft: Legion
Rosalita, zal ik Maxwell's Silver Hammer even pakken en dat liedje uit je hoofd meppen?
Die blijft ook altijd lekker hangen.

Ken je trouwens de film Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band uit 1978? Met Peter Frampton als Billy Shears en de Beegees als de band? Zo erg, dat het vanzelf weer grappig wordt.
& trouwens, belangrijk detail misschien, die 'beste songwriter ter wereld' van je deed het niet alleen. Hij mag dan wel in z'n graf liggen, vergeten wordt hij door de ECHTE fans niet. ;)
Oeps, ik heb een kopie van The white Album, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, Let It Be, Abbey Road.

De verzamelplaten de rode en de blauwe, daarvan ken ik de meeste nummers redelijk tot goed. Ik zie op wikipedia dat deze in 1973 zijn uitgegeven. Als ik zo hun clips, films en naar hun muziek luister dan denk ik dat deze 4 toch wel op muzikaal gebied heel creatief en vernieuwend zijn geweest. Zeker met de primitieve middelen die ze toen hadden. De clips zijn nog steeds leuk en goed uitgevoerd. Ze waren zelf gewoon de sterren en vooral zichzelf.

EDIT: ze hadden wel het voordeel om zo'n maffe meute achter zich aan te krijgen. Absurd, dat ze zijn gestopt met optreden omdat ze niet over het gegil heen konden komen.

Ik heb dat nooit begrepen toen ik dat als heel klein kind voor het eerst op tv zag. Als je nu de fragmenten ziet die zonder pop-journalisten werden uitgezonden, maar door een gewone lezers van het nieuws werden voorgelezen. Dat is nog steeds komisch.

http://www.youtube.com/watch?v=XxifNJChWZ0
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 07-06-2010 22:05
Reden: fragment 1964
% gewijzigd
quote:kiki_twee schreef op 07 juni 2010 @ 21:56:

Oeps, ik heb een kopie van The white Album, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, Let It Be, Abbey Road.

De verzamelplaten de rode en de blauwe, daarvan ken ik de meeste nummers redelijk tot goed.

Van de blauwe verzamelplaat heb ik de bladmuziekversie. D.w.z. het is een blauw boek met dezelfde voorkant als de blauwe verzamelplaat, alleen in het boek zie je het in notenschrift. Met dat boek ben ik begonnen de melodie en de akkoorden uit het hoofd te leren. Later verzocht ik ook om de rode versie, maar dat kon niet gemakkelijk geregeld worden. Ik kreeg een map met daarin de kopieën uit dat boek. Ook daar weer de melodie en akkoorden. Zoals ik al zei, heb ik een boek uit de bieb gehaald en daar de meeste andere liedjes geleerd. De Beatles hebben echt ongelooflijk veel geschreven. Ik zou wel willen weten welke band ter wereld de meeste liedjes heeft geschreven. Zou me niet verbazen dat dat eveneens de Beatles waren.

quote:Ik zie op wikipedia dat deze in 1973 zijn uitgegeven. Als ik zo hun clips, films en naar hun muziek luister dan denk ik dat deze 4 toch wel op muzikaal gebied heel creatief en vernieuwend zijn geweest. Zeker met de primitieve middelen die ze toen hadden. De clips zijn nog steeds leuk en goed uitgevoerd. Ze waren zelf gewoon de sterren en vooral zichzelf.

Dat zijn ze inderdaad. Ze hebben allerlei geluidseffecten gebruikt; dat valt me in het bijzonder na 1965 op. Zouden de Beatles nu nog bestaan, dan zouden ze samplers en synthesizers hebben gebruikt met nog steeds fantastische muziek. De muziek van Paul McCartney is daar het bewijs van. Hun muziek is gezien hun akkoorden ook opvallend. Het idee van veel verschillende akkoorden heb ik een tijd lang ook in mijn eigen muziek gebruikt.

quote:Als je nu de fragmenten ziet die zonder pop-journalisten werden uitgezonden, maar door een gewone lezers van het nieuws werden voorgelezen. Dat is nog steeds komisch.

http://www.youtube.com/watch?v=XxifNJChWZ0Dat is inderdaad een zeer opvallend reportage.
quote:Badeendtje schreef op 07 juni 2010 @ 21:41:

& trouwens, belangrijk detail misschien, die 'beste songwriter ter wereld' van je deed het niet alleen. Hij mag dan wel in z'n graf liggen, vergeten wordt hij door de ECHTE fans niet. ;)Het is bekend dat ze wel degelijk hun nummers grotendeels afzonderlijk schreven, maar John en Paul hebben in het begin afgesproken de nummers op beide namen te zetten. Lennon&McCartney dus.
Leuk! Helemaal vóór mijn tijd, maar ooit door een toenmalig vriendje 'aangestoken'. Mijn favoriete is denk ik Hey Jude..

Ben vorig jaar op Abbey Road geweest. Leuk om een keer over het zebrapad gelopen te hebben, maar eigenlijk ook wel sneu; al die toeristen lopen daar heen en weer terwijl het gewoon een doorgaande weg is. Dus auto's maar elke keer stoppen. Ja ook voor mij, want ik moest natuurlijk ook een foto hebben van mij over het zebrapad..

Ik heb verder geen herinneringen aan de muziek, maar krijg bij 'oude' muziek vaak wel een gevoel dat ik te laat geboren ben; dat ik die tijd mee had willen maken.
George Harrison schreef ook hele mooie nummers. Something vind ik bijv. echt een prachtig nummer.
Hier kan je Abbey Road via de webcam bekijken..
Leuk!!

Zou er toch liever niet zo midden op ff stil blijven staan!
Zo... even achter de synth gezeten en gespeeld:

- Something (http://www.youtube.com/watch?v=xsBe1B8jvSY);

- You Can't Do That (http://www.youtube.com/watch?v=T4lA4A-epZs);

- I Saw Her Standing There (http://www.youtube.com/watch?v=pZV7AitZ ... re=related);

- Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (http://www.youtube.com/watch?v=xoJGDC10lZw)
quote:yasmijn wrote on 07 June 2010 @ 12:06:

Ik vind She's leaving home ook briljant.

Jaaa!

Eleanor Rigby is mijn favoriet, al is het bijna onmogelijk om maar één favoriet te hebben als het om The Beatles gaat. Best ever!...
Eleanor Rigby weet ik ook wel te spelen. Eigenlijk elk nummer dat in dit topic genoemd is, m.u.v. Because.
Bah! Bah! Bah! Beatles, bleeeeergh

*Stones-fan*
'' The White Album '' !
The Beatles... Ik heb me schuldig gemaakt aan het zwaar onderwaarderen van Lennon/Mc Cartney en natuurlijk hun waanzinnige producer Sir George Martin. Ik heb een conservatorium opleiding gehad, waarin het werk van de Beatles uitvoerig is besproken. Ik heb het nooit kunnen waarderen. Ik ga erg op klank af en hun sound heeft me nooit kunnen bekoren. Pas sinds de nieuwe uitgaven Love en meer recente re-mixes, kan ik het werk echt waarderen. Erg goede songs, goede arrangementen en, gezien de tijd, hypermoderne producties. Erg knap werk allemaal. Niets dan lof!
quote:Star schreef op 09 juni 2010 @ 11:49:

Bah! Bah! Bah! Beatles, bleeeeergh

*Stones-fan* Me too, kan heel goed samen hoor
She's so heeaavveeeeeeeyyyyy.......

Mijn favoriete Beatle song!

We can work it out, Because en Something vind ik ook geweldig.
Ook een favoriet van mij:

- http://www.youtube.com/watch?v=Nnpil_pR ... re=related - I Am The Walrus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven