Met caravan over de Grossglockner

08-06-2010 16:00 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn man en ik hebben afgelopen week bedacht dat het ons wel leuk lijkt om nog eens terug te gaan naar Karinthie, waar we een jaar of 10 geleden eens geweest zijn. Hij wil net als toen over de Grossglockner-pas er naar toe. Alleen, toen hadden we een sportauto, nu een degelijke gezinsauto mét sleurhut. Ik kan me wel herinneren dat er ook auto's met caravan reden, maar het lijkt mij een hele onderneming. Heeft iemand hier wel eens met een caravan over die pas gereden?
..
Op de kaarten van de ANWB staan toch altijd gekleurde caravannetjes bij iedere pas? Geschikt voor ervaren rijder, geschikt voor beginnende rijder of ongeschikt voor de caravan.
Op www.camping-oostenrijk.nl lees je regelmatig dat de Grossglockner niet te berijden is met een caravan.

Ik heb hem ooit met de motor gereden en ik zou het je ook nooit aanraden.
Huts!
Wij hebben de GG ooit eens met een oude Mazda gereden (ergens halverwege de jaren '90) en mijn vader moest om de 100 meter stil staan om er nieuwe koelvloeistof in te gooien. Kregen we van een stel Hongaren koud water in een plastic fles omdat de onze op was.

Lijkt me met een caravan eigenlijk niet te doen.
Bedankt. Ja, ik had hier en daar op websites al gelezen dat het afgeraden werd, maar op de site van de pas zelf, staat er niet zo veel over. Je kunt ook gewoon kaartjes kopen voor auto+caravan. En ik herinner me nu ook weer dat mijn vader het vroeger ook wel deed, kan me er trouwens geen problemen bij herinneren, maar ik zal het hem eens vragen.

Wij hebben op zich wel een sterke combi, grote auto met vrij zware motor en relatief kleine caravan. En we hebben wel ervaring met andere passen incl caravan (Fernpass, Grimselpass, Simplonpass etc), maar deze is volgens mij wel vrij zwaar. Toch nog maar even over nadenken, dan.
..
Ik zou het echt niet doen. No offense hoor, maar ik vind het sowieso niet slim om met een caravan zulke verre tochten te maken. Heb al zo vaak de meest verschrikkelijke ongelukken gezien onderweg. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je medeweggebruikers vorm je een gevaar.
http://www.anwb.nl/verbli ... ype=CMP&adamnummer=177296

Niet aan te raden zegt de ANWB.

En wat Lexis zegt: je bent een gevaar voor je medeweggebruikers als je zonodig eigenwijs wilt zijn.

Zoals de meeste caravanrijders. No offence verder.
Huts!
Waarom kan je met een caravan geen verre tochten maken, Lexis? En met een caravan een gevaar op de weg? Wel op de genoemde pas waarschijnlijk, maar verder? Ik ken deze pas niet, we zijn wel een echte passenrijder. Maar dan dus gewoon met de auto. Simplonpass is een eenvoudige pas.

Kun je de caravan niet op een naburige camping neerzetten, dan de pas heen en terugrijden, en vervolgens om deze pas heen je weg vervolgen? Nogmaals ik weet niet waar deze pas ligt dus weet de mogelijkheden niet.

Kun je iets vinden over de breedte van de weg, de hoeveelheid haarspeldbochten e.d..
[quote]Dahlia74 schreef op 08 juni 2010 @ 16:46:

Waarom kan je met een caravan geen verre tochten maken, Lexis? En met een caravan een gevaar op de weg? Wel op de genoemde pas waarschijnlijk, maar verder? Ik ken deze pas niet, we zijn wel een echte passenrijder. Maar dan dus gewoon met de auto. Simplonpass is een eenvoudige pas.

Nou een groot gevaar bij caravans is o.a. dat ze scharen en dan ben je goed de pineut. Daar kun je natuurlijk een heleboel aan doen om dat te voorkomen (goede auto, goede caravan, lage snelheid, voldoende afstand houden), maar dan nog.

Als je zo ver rijdt moet je lange afstanden afleggen op de snelweg, waar hard wordt gereden en het in de vakantieperiode druk is. Dan komt regelmatig voor dat je flink in de ankers moet en dan kun je dus makkelijk de macht over het stuur verliezen.

Ben zelf regelmatig mensen tegengekomen die de weg overzwalkten met een caravan, ook regelmatig gezien dat ze in de vangrail geplakt zaten.

Plus, je doet veel langer over zo'n reis (je mag niet hard rijden); de vermoeidheid slaat dan nog meer toe. Ik vind persoonlijk gewoon dat als je zo ver op vakantie wilt je beter op een andere manier kan gaan reizen (bijv. met een tent).
Da's wel een beetje onzin hoor Lexis. Volksstammen mensen gaan op vakantie met de caravan. Naar Italie of Frankrijk, weet ik het. Als je een goede auto en caravan hebt en je houdt je aan de voorschriften, dan is het prima te doen.
10 jaar geleden was ik ook in Karinthie!

(niet dat je hier wat aan hebt)
Gedeeltelijk mee eens Katherina. Rij maar eens op de motor langs caravans. Ik was altijd blij als ik ervoorbij was!

Daarbij vraagt TO specifiek om avies over de Grossglockner, en staat zelfs op de ANWB-site dat het niet aan te raden is.

Als zij zich dus aan voorschriften wil houden zou ik zeggen Nee.

En ik kan me goed vinden in wat Lexis verder zegt, daar heeft ze gewoon een punt!
Huts!
Hier een paar qotes van een rapport van Rijkswaterstaat uit 2007. daar werd bekeken of de maximumsnelheid voor auto's met aanhanger of caravan oomhoog kon.

Het aantal geregistreerde ongevallen (inclusief UMS) per miljard

reizigerskilometers ligt voor personenauto’s en bestelauto’s met een caravan rond de 50% hoger dan gemiddeld op 100- en 120-kilometerwegen.

Bij ongeveer een vijfde deel van alle aanhangwagencaravancombinaties

die betrokken waren bij een geregistreerd ongeval

op 100- en 120-kilometerwegen was sprake van ‘verlies van de macht over het stuur’: ongeveer 150 maal per jaar (BRON/AVV, 2001-2003).

Dat is relatief twee maal zo vaak als bij bestelauto’s en personenauto’s en vier maal zo vaak als bij vrachtauto’s.

Dat hele volkstammen er mee rijden wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk(er) is. Trouwens, het is ook echt Nederlands om zo ver met een caravan rond te trekken (buitenlanders verklaren ons vaak voor gek).

Wat ook nog eens slecht is is dat mensen met een oud rijbewijs vaak automatisch ook rijbewijs E hebben en dus met een (zware) caravan of aanhanger mogen rijden, terwijl ze daar nooit les voor hebben gehad.
Ik zou met de informatie van de ANWB in mijn achterhoofd niet de GG overrijden met m'n caravan.

En standaard een rijbewijs voor rijden met wat voor soort aanhanger dan ook lijkt me bijzonder nuttig.
quote:Katherina schreef op 08 juni 2010 @ 17:30:

Ik zou met de informatie van de ANWB in mijn achterhoofd niet de GG overrijden met m'n caravan.

En standaard een rijbewijs voor rijden met wat voor soort aanhanger dan ook lijkt me bijzonder nuttig.Nuttig misschien wel maar niet bepaald veilig.
Denk je niet dat het veiliger zou worden als mensen eerst een rijbewijs zouden moeten halen voordat ze met de caravan op pad mogen?
Ter vergelijking de beklimming van de Simplonpass:

En de beklimming van de Grossglockner, die veel steiler en langer is:

(Klik op de plaatjes voor een grotere afbeelding.)

Alle 4 keren die ik over de Grossglockner ben gegaan heb ik geen caravan gezien, maar wel campers. Het grootste probleem met een caravan lijkt mij niet de beklimming maar de afdaling.
*
lexis wijzigde dit bericht op 08-06-2010 17:46
Reden: dubbel
% gewijzigd
Het lijkt mij allebei niet zo lekker. Omhoog: steeds je koppeling intrappen bij elke bocht om terug te schakelen en dan krijg je zo'n heerlijke rubberlucht van, en omlaag omdat je caravan je voorbij wil. Ik zou er niet aan beginnen.
quote:lexis schreef op 08 juni 2010 @ 17:45:

[...]

ja, duh.

ik heb het er dus over dat je tegenwoordig een speciaal examen moet afleggen voor het rijden met zware aanhangers e.d. terwijl je vroeger automatisch E in je rijbewijs bijgetekend kreeg.

En jouw antwoord interpreteerde ik als: het zou handig zijn als iedereen standaard een rijbewijs kreeg waarmee je met wat voor aanhanger dan ook mag rijden. Dat lijkt mij dus geen goed idee, zoals het nu is dat je er een speciaal examen voor moet afleggen is veel beter.
quote:Katherina schreef op 08 juni 2010 @ 17:30:

En standaard een rijbewijs voor rijden met wat voor soort aanhanger dan ook lijkt me bijzonder nuttig.

Dat heet dus het E-rijbewijs. Echter vroeger kreeg je deze zomaar, tegenwoordig moet je er extra voor rijden.

Het probleem is denk ik 2-ledig. Veel caravans zijn technisch niet in orde. Daarnaast zijn veel chauffeurs niet gewend om met een caravan te rijden. Dat je met de caravan naar de andere kant van Europa rijdt is geen enkel probleem, maar neem er de tijd voor.

Het rijden met een caravan an sich is niet gevaarlijk. Je rijdt niet zo hard e.d.. Maar de onervarenheid van de chauffeur, die vaak gestresst op vakantie gaat, het niet nemen van de rust en de technische staat van de caravan en auto maak thet gevaarlijk.

Maar ik zal die pas maar vergeten....
Oooow, we begrepen elkaar verkeerd, Lexis.

Ik vind dat je een rijbewijs zou moeten halen voordat je met je caravan op pad mag.

Nu is het zo dat je vanaf een bepaald gewicht pas een aanhanger rijbewijs moet halen. Ik zou ervoor pleiten om zelfs voor een aanhanger van 50 kilo of minder een rijbewijs te moeten halen. En ook een verplichte APK-keuring voor iedere aanhanger. Want soms zie ik mensen rijden met goggemobieltjes.....
Wat een reacties!

Die grafiek vind ik erg goed, zoiets had ik nog niet gevonden. Ik heb nog wel ff verder zitten kijken en inmiddels geloof ik dat ik het zelf niet zie zitten. Inderdaad, omhoog kom je wel, maar naar beneden zal zwaar worden voor de auto. Ik zal mijn man die grafiek eens laten zien. Je kunt ook via een andere route naar Karinthie en dan idd met de auto de pas op. Is wel erg ver omrijden, maar lijkt mij een beter plan.

Mijn man kan overigens erg goed rijden hoor, heeft ook het juiste rijbewijs, tienduizenden kilometers caravan- ervaring en onze auto en caravan zijn heel goed onderhouden. Idd, rijden met een caravan is heel anders dan met alleen een auto, maar als je voorzichtig bent, niet te hard gaat en op tijd je rust neemt en je plaats op de weg kent, is het niet per se gevaarlijk, vind ik. Ik durf het zelf overigens niet echt hoor. Ja, lange stukken snelweg gaat nog wel, dan zoek ik een vrachtwagen op om achter te rijden en hobbel netjes met 80 km per uur door. Maar de smalle weggetjes en rotondes enzo, die laat ik liever aan m'n betere helft over. Ik ben van de afdeling navigatie in onze auto.
..
Hallo reizigster,

ik kan je deze pas als oostenrijk kenner zeker niet aanraden,

ook de oostenrijkse wegendienst (öamtc) geeft aan dat deze pas niet geschikt is voor caravans. de steiging is 12% en heeft veel bochten. Je kunt naar Karinthie ook via de Tauerntunnel en in de zomermaanden ook met de autotrein. Normala gesproken mag je de autotrein (Böckstein-Mallnitz) niet op met woonwagen maar tijdens de zomermaanden rijden er speciale treinen.

waar in Karinthie ga je heen??
quote:lexis schreef op 08 juni 2010 @ 16:58:

[quote]Dahlia74 schreef op 08 juni 2010 @ 16:46:

Nou een groot gevaar bij caravans is o.a. dat ze scharen en dan ben je goed de pineut. Daar kun je natuurlijk een heleboel aan doen om dat te voorkomen (goede auto, goede caravan, lage snelheid, voldoende afstand houden), maar dan nog.

Als je zo ver rijdt moet je lange afstanden afleggen op de snelweg, waar hard wordt gereden en het in de vakantieperiode druk is. Dan komt regelmatig voor dat je flink in de ankers moet en dan kun je dus makkelijk de macht over het stuur verliezen.

vrachtwagens ook maar verbieden dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven