Tetteretteee - hier tetteren we lekker verder
donderdag 3 juni 2010 om 23:25
Hier is alweer deel 7 van de plek waar we niet alleen lekker tetteren over onze dieren maar ook kletsen over alle andere zaken die ons bezig houden: offtopic kennen we hier niet!
Een voorproefje van onze mooierds
Meetetteren mag altijd en we zijn dol op foto's
Deel 6 vind je hier: Tetterettes tetteren nog steeds verder
Een voorproefje van onze mooierds
Meetetteren mag altijd en we zijn dol op foto's
Deel 6 vind je hier: Tetterettes tetteren nog steeds verder

dinsdag 8 juni 2010 om 22:35
Oh die Ikea ballen. Toen wij slecht bij kas zaten werd ik door man en kids uit eten genomen bij de Ikea, kreeg daar mijn kadootjes, mensen zaten ons wel enigszins achterlijk aan te kijken.... Mocht zelf een kadootje uitzoeken bij Ikea, was hartstikke leuk!
Hier is iedereen helemaal gek v die ballen, ik lus ze wel maar om nou te zeggen mmmmm wat heeeeerlijk, nou nee, ik ben wel gek op een broodje garnaal of zalm alleen dan schraap ik wel altijd eerst de klodders boter van mijn broodje
Hier is iedereen helemaal gek v die ballen, ik lus ze wel maar om nou te zeggen mmmmm wat heeeeerlijk, nou nee, ik ben wel gek op een broodje garnaal of zalm alleen dan schraap ik wel altijd eerst de klodders boter van mijn broodje
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
dinsdag 8 juni 2010 om 22:39
Vanmiddag was ik alweer de sjaak met Sjaak. Ik heb vanmiddag met een paar onkruidjes uit mn tuin eens zitten googelen. Ik heb weegbree en zevenblad in mn tuin. Dat ga ik dus mooi in de tuin laten staan en aan de konijnen voeren
En jij bent vegetariër mevrouw Biebs, over balletjes kan je dus niet mee praten.

dinsdag 8 juni 2010 om 22:41
quote:Kletsmajoor schreef op 08 juni 2010 @ 22:39:
[afbeelding]
En jij bent vegetariër mevrouw Biebs, over balletjes kan je dus niet mee praten.
das waar...maar wel vorige week donderdag gegeten bij Ikea.
blegh....weke rotzooi.
kost weinig maar er zit ook geen smaak aan.
(had de tortelini met spinazie)
zus had wel de ballen...vond er ook weinig aan.
de patatjes die ik van haar bord heb gepikt...ook geen smaak aan.
En hoe kun je patat nou verpesten??
[afbeelding]
blegh....weke rotzooi.
dinsdag 8 juni 2010 om 22:42
Het IKEA restaurant staat meestal bekend om goedkoop, maar redelijk kwalitatief, “kantine voer”. In ieder geval beter dan de kantines van de bedrijven waar ik gewerkt heb. Persoonlijk favoriet zijn de köttbullar: de Zweedse gehaktballetjes. De IKEA verkoopt ze kant-en-klaar en ingevroren, zodat je ze thuis ook kan eten, maar het is natuurlijk leuker en meer in de lijn van de filosofie van de IKEA om de gehaktballen zelf te maken. Maar dan zonder sleuteltje.
Bijkomend voordeel is dat gehaktballen een enorm groot Google power blijken te hebben. Als ik een ding geleerd heb uit het dagelijkse navelstaren naar de stats van Lekker Hapje, is het dat Nederlanders op het online Internet massaal willen weten hoe je zelf gehaktballen moet maken. Op die vraag spelen wij al goed in met Mark’s ultieme bal gehakt, een van de populairste recepten op de site. Tel daar de Zweedse gehaktballen bij op en de totale overheersing van Lekker Hapje komt weer een stapje dichterbij.
Aaaanyway, zoals bij een traditioneel recept hoort, zijn voor de gehaktballetjes vele verschillende recepten te vinden. Iedereen wil zijn balletjes het liefst op zijn eigen manier hebben. Uiteindelijk heb ik als basis het recept genomen op de officiele site van Zweden en het recept op de ikea hacks blog die uit een door IKEA uitgebracht kookboekje afkomstig is.
Ondanks alle variaties zijn toch een paar zaken die van fundamenteel belang zijn voor lekkere Zweedse ballen: half-om-half gehakt voor het vlees, broodkruimels geweekt in melk door het gehakt en de lingonberry (rode bosbes) jam die je er bij dient te serveren.
Ingrediënten
4-6 personen
* 500 gram half-om-half gehakt
* 250 ml melk
* 75 gram broodkruimels (of paneermeel)
* 1 ei
* 1 ui
* zout
* peper
* piment (of chilipoeder)
Bereidingswijze
Meng de broodkruimels met de melk.
Snipper de ui en fruit deze in een braadpan met boter. Laat de ui glazig worden maar niet verder verkleuren. Haal de pan van het vuur.
Neem een kom een meng hierin het gehakt, de melk met de broodkruimels, de ui, het eitje en de kruiden. Gebruik je handen om te kneden totdat alle ingrediënten goed gemengd zijn. Vorm het verkregen mengsel tot balletjes ter grootte van een pingpongbal.
Smelt een flinke klont boter in een braadpan en bak hierin je balletjes op laag vuur. Zorg ervoor dat ze rondom bruin gebakken worden door ze regelmatig om te draaien en te keren. Doe dit voorzichtig anders vallen je ballen uit elkaar.
Serveer de balletjes met een eetlepel rode bosbessenjam (uiteraard ook te koop bij de IKEA) bij gebakken aardappeltjes, frietjes of aardappelpuree.
Bij de IKEA serveren ze de balletjes in een roomsaus. Deze kun je als volgt maken:
Ingrediënten
* 100ml room
* 200ml runderbouillon
* Scheutje sojasaus
* Zout
* Peper
* Eetlepel bloem
Bereidingswijze
Breng de runderbouillon aan de kook. Voeg de room toe en laat de saus een beetje (naar eigen voorkeur) indikken. Om het indikken indien nodig te bevorderen kun je wat bloem toevoegen. Hierbij wel goed roeren zodat er geen klonten ontstaan. Breng de saus op smaak met zout en peper.
Bijkomend voordeel is dat gehaktballen een enorm groot Google power blijken te hebben. Als ik een ding geleerd heb uit het dagelijkse navelstaren naar de stats van Lekker Hapje, is het dat Nederlanders op het online Internet massaal willen weten hoe je zelf gehaktballen moet maken. Op die vraag spelen wij al goed in met Mark’s ultieme bal gehakt, een van de populairste recepten op de site. Tel daar de Zweedse gehaktballen bij op en de totale overheersing van Lekker Hapje komt weer een stapje dichterbij.
Aaaanyway, zoals bij een traditioneel recept hoort, zijn voor de gehaktballetjes vele verschillende recepten te vinden. Iedereen wil zijn balletjes het liefst op zijn eigen manier hebben. Uiteindelijk heb ik als basis het recept genomen op de officiele site van Zweden en het recept op de ikea hacks blog die uit een door IKEA uitgebracht kookboekje afkomstig is.
Ondanks alle variaties zijn toch een paar zaken die van fundamenteel belang zijn voor lekkere Zweedse ballen: half-om-half gehakt voor het vlees, broodkruimels geweekt in melk door het gehakt en de lingonberry (rode bosbes) jam die je er bij dient te serveren.
Ingrediënten
4-6 personen
* 500 gram half-om-half gehakt
* 250 ml melk
* 75 gram broodkruimels (of paneermeel)
* 1 ei
* 1 ui
* zout
* peper
* piment (of chilipoeder)
Bereidingswijze
Meng de broodkruimels met de melk.
Snipper de ui en fruit deze in een braadpan met boter. Laat de ui glazig worden maar niet verder verkleuren. Haal de pan van het vuur.
Neem een kom een meng hierin het gehakt, de melk met de broodkruimels, de ui, het eitje en de kruiden. Gebruik je handen om te kneden totdat alle ingrediënten goed gemengd zijn. Vorm het verkregen mengsel tot balletjes ter grootte van een pingpongbal.
Smelt een flinke klont boter in een braadpan en bak hierin je balletjes op laag vuur. Zorg ervoor dat ze rondom bruin gebakken worden door ze regelmatig om te draaien en te keren. Doe dit voorzichtig anders vallen je ballen uit elkaar.
Serveer de balletjes met een eetlepel rode bosbessenjam (uiteraard ook te koop bij de IKEA) bij gebakken aardappeltjes, frietjes of aardappelpuree.
Bij de IKEA serveren ze de balletjes in een roomsaus. Deze kun je als volgt maken:
Ingrediënten
* 100ml room
* 200ml runderbouillon
* Scheutje sojasaus
* Zout
* Peper
* Eetlepel bloem
Bereidingswijze
Breng de runderbouillon aan de kook. Voeg de room toe en laat de saus een beetje (naar eigen voorkeur) indikken. Om het indikken indien nodig te bevorderen kun je wat bloem toevoegen. Hierbij wel goed roeren zodat er geen klonten ontstaan. Breng de saus op smaak met zout en peper.

dinsdag 8 juni 2010 om 22:44
Met dit ranzige beeld op mijn netvlies ga ik mijn bed opzoeken . Moet morgen eerst een ander klusje doen (met ouders van testleerlingen) en daar heb ik wel enige scherpte voor nodig. En aangezien ik elke dag tussen 5 en 6 wakker wordt omdat het dan licht wordt...is het hoog tijd om dit te doen en dan hopelijk dit .
Truste tetters!
Truste tetters!

dinsdag 8 juni 2010 om 22:44
quote:biebelie schreef op 08 juni 2010 @ 22:42:
Die taart die Ratteke plakte is echt zaaaalig!!Dat was het eerste wat ik bij de Ikea heb gegeten. Ik had toen niet zo'n honger en heb een taartje genomen wat me wel lekker leek. Nou, daar heb ik toen een taart van gekocht. Moet ik de volgende keer toch maar weer doen. Ik vind het geweldig lekker. En ik wil niet weten hoeveel calorieën er in zitten.
Die taart die Ratteke plakte is echt zaaaalig!!Dat was het eerste wat ik bij de Ikea heb gegeten. Ik had toen niet zo'n honger en heb een taartje genomen wat me wel lekker leek. Nou, daar heb ik toen een taart van gekocht. Moet ik de volgende keer toch maar weer doen. Ik vind het geweldig lekker. En ik wil niet weten hoeveel calorieën er in zitten.
dinsdag 8 juni 2010 om 22:45
quote:biebelie schreef op 08 juni 2010 @ 22:41:
[...]
blegh....weke rotzooi.
Hoe kun je patat nou verpesten? Nou dat lukt bijvoorbeeld Ballorig heel goed hoor. Ballentent
Al die kinderspeeltoestanden heeft niet te vreten friet.
[...]
blegh....weke rotzooi.
Hoe kun je patat nou verpesten? Nou dat lukt bijvoorbeeld Ballorig heel goed hoor. Ballentent
Al die kinderspeeltoestanden heeft niet te vreten friet.
dinsdag 8 juni 2010 om 22:46
quote:Kletsmajoor schreef op 08 juni 2010 @ 22:45:
[...]
Al die kinderspeeltoestanden heeft niet te vreten friet.Die patat is ook niet bedoeld om te eten, maar om in je oren te proppen tegen de takkeherrie van al die koters
[...]
Al die kinderspeeltoestanden heeft niet te vreten friet.Die patat is ook niet bedoeld om te eten, maar om in je oren te proppen tegen de takkeherrie van al die koters
anoniem_26715 wijzigde dit bericht op 08-06-2010 22:46
Reden: quote mislukt...
Reden: quote mislukt...
% gewijzigd