Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
@ Kuzu: Lekker hè? Die zelfgeoogste eerste aardbeien!

@ Jojon: Blad van de rode bietjes kun je zonder problemen in je sla verwerken
Ik heb inderdaad ook gelezen dat je blad van biet kunt gebruiken (eerlijk gezegd kun je veel blad gebruiken van veel groenten).
hallo!

Iedereen is er flink druk mee, nu het zulk groeizaam weer is. Leuk!

Ik kan nu elke dag aardbeien plukken. Het is denk zo'n 3-4 ons per dag nu. Dus hier wordt flink gesnoept!

Alles gaat verder z'n gangetje. We waren met in de vollegrond zetten laat dit jaar, dus het meeste is nog in de groeifase.

Deze week ga ik voor het eerst snijbiet eten. Ik begreep dat je het net zo moet klaarmaken als spinazie, maar slinkt het net zo erg?

Wie heeft ervaring?

@heli, volgens mij ben je over tijd aan het gaan, of niet?

Groeten!
Spicegirl, met snijbiet kan je vele kanten op.

zoek maar even op google, en je hebt keuze uit verschillende recepten.

De dikke stengels moet je wel appart verwerken.

Heel lekker en decoratief zijn die stengels op een ovenschotel met stamppot van aardappelpuree en snijbiet, ook warmoes genoemd, daar een laagje fijn gesneden hesp en gerookt spek overheen, daarop de gekookte en in stukken gesneden veelkleurige stengels, daarbovenop een flinke laag geraspte kaas met bovenop paneermeel en een klontje boter en je hebt een lekkere ovenschotel.
Ik heb stiekem net gekeken en mijn worteltjes zijn fan-tas-tisch ! Die ga ik vanmiddag met dochter eruit halen, leuk, leuk!
Vanavond een kilo aarbeien geplukt!!!! En dat was nog niet eens alles. Maar ja, mijn bak was vol, dus ik moest stoppen. Morgen maar eens gelei gaan kopen om jam te maken. Mmmmmmmmm. Verder groeit alles gestaag door.

@schouderklopje. Hoe smaakten de wortels??

@roef. Bedankt voor de tip.
Hallo allemaal, ben ik weer!

Heb een drukke periode achter de rug van verhuizen en ik ben erachter gekomen dat ik zwanger ben! Al 7 weken

Ik heb nog 1 kropslap over helaas maar die groeit erg goed, die gaan we deze week zeker opeten. Mijn aardappelplant heft wel 20 mooie kleine aardappeltjes opgeleverd! Lekker waren ze ook.

Verder groeien mijn paprika- tomaten- en meloenplantjes goed door, ik heb ze gisteren aan lange stokken vastgemaakt omdat ze gingen hangen.

Mijn basilicum doet het erg goed, heb er al een paar keer van geplukt en in een gerecht gebruikt, evenals de peterselie en bieslook. Lekker!

Alleen mijn zelf gekweekte aardbeiplantje groeit niet goed, hij is niet dood, maar nog maar 1 cm groot. Dus dat wordt vast niets meer dit seizoen...
Hi allemaal

ik laat me ook maar weer eens zien. heb het de laatste erg druk gehad dus sorry sorry sorry dat ik niets van me heb laten horen.

@ mikske: zie je nou wel dat je iets aan het laten groeien bent (gaf je een tijdje terug al aan) gefeliciteerd.

@helianthus: hoe is het met jouw zwangerschap. hou je het nog een beetje vol!

@spicegirl: jeetje wat een aardbeien! Hoop ook binnenkort wat te kunnen oogsten! Maar ik heb maar 5 plantjes dus het zal niet zoveel zijn! maar ga volgend jaar zeker meer plantjes in mijn tuin zetten. Moet wel even iets verzinnen tegen de vogels dan want die hebben tot nu toe al de rijpe aardbeitjes opgegeten!

Ik heb trouwens 3 tiny tims aan mijn plantje hangen! Ben benieuwd wanneer ik die kan gaan oogsten!

groetjes
Mikske, gefeliciteerd met je kleine erwtje in de dop : )

Worteltje was lekker spicegirl. Ik was iets te overmoedig, want het was nog maar 1 worteltje die de moeite van het opeten was. De rest moet nog even baby-af worden.

Ik zag dat het inderdaad ging om geplante aubergine. Dus die gaan dit jaar geen vrucht meer dragen? Hmmm, jammer.

Koolraap ziet er echt goed uit. Ik blijf maar praten tegen die plantjes haha. Pompoenplantje komt nu ook bovenpiepen.

Ik ben jaloers op de grote hoeveelheden die sommigen uit hun tuin halen. Ik heb al wel kunnen snoepen van de tuin (en so wie so sla genoeg). Maar de andere groentetjes leveren tot nu hooguit een handje op. Een klein handje radijsjes, 1 worteltje. Ben gewoon te ongeduldig denk ik.
Spicegirl jeejum! Een kilo aardbeien? Hoeveel plantjes heb je?

Mikske; van harte! Leuk!

Schouderklopje; hier ook nog maar miniworteltjes hoor Radijsjes al wel 3x een bak vol geoogst, net als de sla (eten minstens 3x per week een bak sla naast de maaltijd) kruidentuin hier doet het ook heel erg goed (oogst ik vooral voor de knijnen). Aardappels staan al 2xaangeaard in de tassen en 1x aangeaard in de flexibele bakken. De tassen staan op punt van in bloei gaan. Bonen en peultjes groeien hard, aardbeien staan nu sinds een paar dagen in bloei....
Schouderklopje, je moet inderdaad een beetje geduld hebben met je tuin.

Ik heb heel veel groentesoorten staan, maar ik kan op het moment enkel snijsla en rucola oogsten, de rest is nog lang niet klaar.
Ik heb het de laatste weken druk met andere dingen, en dan schreeuwt het balkon ook af en toe nog om water en een beetje aandacht. Nja, ik oogst vooral rucola, pluksla, parijse worteltjes, radijs en al een paar courgettes. En ik zie overal de eerste tomaten verschijnen!
Geduld, geduld, inderdaad...ik ben er ook niet zo goed in!

Wij hebben tot nu toe raapsteeltjes, rucola en kropsla uit de tuin gegeten (en roomkaas met uitgedunde zaaiuitjes op brood ) . En pluksla en rucola van het balkon.

Mijn aardbeien zijn er maar nog klein en groen, de tuinbonen staan in bloei en de radijsjes groeien goed. Alle rest gaat denk ik nog heeeel lang duren. Nog geen bloeiende tomaten of courgettes hier hoor!

Wel geruststellend te horen Schouderklopje en Roef, dat bij jullie ook alles nog niet zo hard gaat. Ik lees hier ook vaak andere verhalen!
Ik ben het met je eens Eefje. Bij mij ook alleen nog maar aardbeien en sla.

Die aardbeien staan al een paar jaar in de volle grond, zijn dus al goed "geaard". Het zijn nu zo'n 50 planten, en ze leveren dus al flink.

Maar voor de rest is het ook hier geduld hebben. Ik ben nu bezig om thuis bloemkool en broccoli op te kweken. Plantjes zijn nu zo'n 5 cm hoog. Ik zet ze pas in de vollegrond als ze flink stevig zijn, om te voorkomen dat ze opgegeten worden door de slakken. Mijn bonenplantjes zijn gedeeltelijk opgepeuzeld door slakken, dus ik ben weer extra voorzichtig nu.

Fijn weekend!
Help! Luizen op mijn sla gespot En gekke goudkleurige beestjes (zijn net bolletjes). Heb al gegoogled en voor de luizen kan ik brandnetelgier maken en daarmee inspuiten (iemand ervaring mee?) maar die goudkleurige bolletjes kan ik niet achterhalen..... grrrr! Kent iemand dit?
He bah, dat is niet leuk! Ik doe niks met bladluis op mijn sla, behalve eerst wassen met zout en daarna heel goed wassen met water. Maar dat is als ik de sla al klaarmaak.

Ik heb bij een vriendin ooit brandnetelgier geroken en ik was er wel van genezen. Bij een hele grote tuin kun je het doen, maar in mijn achtertuin is het niet handig. Het stinkt namelijk vreselijk!!!

Goudkleurige bolletjes kan van alles zijn, foto?

Hier zijn de doperwten bijna bijna klaar!!! Sla gaat goed en is oogstklaar, de aardbeien moeten nog wel even en de courgette doet ook goed zijn best. Tomaten zijn nog allemaal groen, dus die vallen een beetje tegen (gezaaid in januari). Paprika's doen het trouwens ook heel erg goed!
Haha, ik heb vanavond alle blaadjes 1 voor 1 afgespeurd op luizen, gelukkig viel het mee

Hmhm....hier wel een grote tuin, maar vraag me wel af of je die gier/geur/smaak? niet proeft, als je het gaat eten....?

Heb ook gelezen dat venkel tussen de sla planten, luizen zou voorkomen, dus dat doen we gewoon volgend jaar

Foto ga ik maken, van die bolletjes (bedacht ik me ook tijdens het googlen )

Doperwten....ik las al op je blog dat je zoetige doperwten had? Ik hou niet zo van doperwten, maar zoet....hm. Misschien eens een keertje uitproberen

Hier in de kas gaat het ook wel oke, de helft is al dood Nahja, eerste keer kas, al doende leert menSarah

Ik heb nog een 5 paprika's over (3x hongaars en 1x vitapep en 1x merit) en 4 komkommers geloof ik (Eureka en een andere *naam kwijt* ) en 2 tomaten (balkonstar). Nu gaat het goed, groeit hard ook wel. Weet alleen niet zo goed wanneer ik nu moet luchten enzo, in de kas. Maar zet meestal op een erg hete dag het plastic een beetje open overdag.
quote:Yamuna schreef op 07 juni 2010 @ 12:41:

Loise tip tegen luizen geheel biologisch up voor sarah scotts sla
leuk al die verhalen over de oogst

wij kunnen alleen nog fantaseren over oogst ... voorlopig moeten we er nog veel liefde en water in steken

en de eerste dooie is te betreuren op de tuin. de meloenplant heeft het niet gehaald.

aangezien ik niet zulke groene vingers heb, valt dat nog best mee.

de artisjok doet het daarintegen boven verwachting goed
quote:Yamuna schreef op 19 juni 2010 @ 22:01:

[...]

up voor sarah scotts sla

Mijn dank is groot! Dat ga ik meteen morgen doen

En leuke foto! Volkstuin? Wat heb je allemaal? *aag*

(Of heb je dat al eens gepost, sorry ben een hele poos niet geweest hier )
het is geen volkstuin , het is een project om de buurt wat dichter bij elkaar te brengen. idee van een aantal buurtbewoners.

op het terrein stond vroeger een school, en om het zo braak te laten liggen vonden ze zonde.

dus zo lang er nog geen andere (bouw) plannen met het perceel zijn mogen we daar lekker tuinieren

op ons postzegeltje hebben we mais, tomaten, cherrytomaten, paprika, komkommer, tuinbonen, gele bonen, sperciebonen.

uien aardbeien, artisjok, pompoen, een kruiden hoekje samen met mn moeder (die heeft de postzegel naast mij )

mijn doperwtjes staan bij mn moeder in dr tuintje dat was makkelijker/ voordeliger anders moesten we beiden een klimrekje kopen.

natuurlijk hebben we aardbeien, sla, radijs bietjes, uien, andijvie.. en worteltjes

sjee past eigenlijkbest veel op zo een postzegeltuintje
Ik weet niet of die potjes met raffia ook bij de sla werkt. Ik heb ze hier bij de fruitstruiken en fruitbomen staan. En het werkt goed!

Als je de gier over je sla giet, dan blijf ik in elk geval niet eten... (maar ik ben ook snel vies van iets )

Over de doperwten: Ik heb ze vorig jaar zo van de plant afgesnoept, zo zoet waren de doperwten, haha.

Over de kas: Die staat hier open van 7-19uur. En nog niks dood

@ Yamuna: Mooie foto! Wat staat alles er al goed bij! En wat stoer om artisjokken te hebben. Ze schijnen niet gemakkelijk te zijn. Ik heb kardoen staan, een plant die lijkt op de artisjok. Is de artisjok ook tweejarig?
Hé gaaf idee zeg Yam! (Zouden meer buurten moeten doen )

En leuke dingen heb je....!

Heli; echt waar, de kas de hele dag open? Hmm Misschien wordt het wel té warm bij mij De sierpepers waren me allemaal 'verbrand' En die wilde ik zo graag! Heb geen zaadjes meer dus als jij ze nog aanbiedt dit jaar, dan heb je hierbij alvast weer een klant

kiekje van t kruiden hoekje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven