Geld & Recht alle pijlers

Verkeerd geprijsd artikel in webshop

13-06-2010 21:24 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is een webshop verplicht een verkeerd geprijsd artikel tegen de verkeerde prijs te leveren?

Ik heb zojuist 3 artikelen besteld bij een webshop.

Toen ik al 2 artikelen van 4,95 per stuk in mijn winkelkarretje had zag ik een vergelijkbaar artikel voor 0,00. Dit heb ik erbij genomen en toen heb ik mijn bestelling afgerond.

Na een paar uur ontving ik een mailtje van de eigenaar van de webshop dat het artikel van 0,00 eigenlijk 15 euro kost en dat het verkeerd geprijsd is in de webshop. Of ik het totaal bedrag even over wil maken.

Ik heb wel eens gehoord dat webshops (o.a. in scandinavische landen) verplicht zijn hun artikelen te leveren tegen de prijs op de site, ook als deze per ongeluk niet klopt. Geldt deze regel ook in Nederland? Het gaat maar om een klein bedrag, maar ik heb eigenlijk geen zin om te betalen voor een prulletje wat ik nooit besteld had als het niet gratis was geweest.
Volgens mij zijn zet en drukfouten hier altijd voorbehouden.

Daarnaast mag jij van de koop afzien, omdat de prijs anders bleek dan je dacht.

(al kan je redelijkerwijs wel verwachten dat iets wat 0,00 kost, waarschijnlijk iets duurder is )
Nooit besteld als het niet gratis was geweest?

Doe niet zo dom. Je weet best dat het artikel niet gratis is.

Gewoon betalen dus.
Zucht.

Nou volgens mij proberen ze je een poot uit te draaien! Ik zou op mijn strepen blijven staan en eisen dat ze het artikel gratis naar je versturen. Daar heb je immers recht op!
Dat ene artikel had ik niet besteld als het niet gratis was geweest. Ik ging er van uit dat het een gratis probeer-model was van een nieuw product wat je gratis kan meebestellen bij andere producten die je wel gewoon bestelt en betaalt tegen de aangegeven prijs.
Dan annuleer je het toch gewoon? Of kan dat ook niet?

Dan zou ik er iets voor uitzoeken wat je wel leuk vind voor 15 euro. Is dat er ook niet, tja dan heb je pech.

Maar had je redelijkerwijs kunnen bedenken dat het 15 euro zou kosten of niet? Ik vind aktie voeren met een artikel van 15 euro wat ineens gratis is niet een hele rare aktie ofzo. Ik vind het dus een beetje een randgeval.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Nou dan is hierbij de fout rechtgezet. Dan stuur je een mail met: nee bedankt voor 15 euro wil ik het artikel niet van u afnemen.
Je kunt van de koop afzien of bijbetalen. Je kunt ook rechtsbijstand inschakelen om dat prulletje alsnog voor ¤ 0,- te krijgen, maar je kunt je ook afvragen of dat prulletje al die moeite waard is...
Je ging er vanuit dat het een probeersel was van een ander artikel?

Stond het erbij?

Sinds wanneer biedt een webshop gratis artikelen aan?

Raar dat je dat denkt.

Sowieso als een vergelijkbaar artikel wel geld kost.
Haha ben jij soms eigenaar van een webshop in badmutsen emmenn? Raar dat je zo geaggiteerd reageert.
De vraag is... wat moet je met drie badmutsen!
quote:emmenn schreef op 13 juni 2010 @ 21:38:

Je ging er vanuit dat het een probeersel was van een ander artikel?

Stond het erbij?

Sinds wanneer biedt een webshop gratis artikelen aan?

Raar dat je dat denkt.

Sowieso als een vergelijkbaar artikel wel geld kost.Zo gek is dat niet, ik zie wel eens bij kledingwebshops dat als je voor een bepaald bedrag koopt, een gratis artikel mag meebestellen. Waarschijnlijk zijn dat dan overvoorraden of kleding van een vorig seizoen, maar het is dan wel degelijk gratis.
Nou vorige week had de whekamp ook een grote LCD tv verkeerd geprijsd ( iets van ¤ 300 goedkoper ) en ze moesten het wel leveren. Ze kwamen er pas na drie dagen achter, dus jammer voor hun leuk voor de klant.
quote:dangeensuus schreef op 13 juni 2010 @ 21:46:

De vraag is... wat moet je met drie badmutsen!

Zwemmen.

Ik zwem in open water en wil wat zichtbaarder zijn voor boten. Ik heb dus een knalgele en een knalroze badmuts besteld. (als de ene kapot gaat heb ik altijd nog de ander, zo lang gaan die dingen niet mee en ik heb geen zin om iedere keer op stel en sprong een ander te moeten bestellen. Bij sportzaken in de stad was donkerblauw de meest "aparte" kleur die er te krijgen was)

De gratis maar stiekem toch niet gratis badmuts was rood en van een nieuw soort materiaal stond in de beschrijving.
quote:Avaeyebrow schreef op 13 juni 2010 @ 21:48:

Nou vorige week had de whekamp ook een grote LCD tv verkeerd geprijsd ( iets van ¤ 300 goedkoper ) en ze moesten het wel leveren. Ze kwamen er pas na drie dagen achter, dus jammer voor hun leuk voor de klant.

Ik las in de krant dat ze niet verplicht waren om hem te leveren, maar dat ze het wel deden om gezeik van klanten te voorkomen. Het geintje heeft ze bijna 50.000 euro gekost.

Er waren overigens toch nog klanten die gingen zeuren omdat de tv's niet op tijd voor het WK geleverd konden worden, omdat Wehkamp niet kon voorzien dat er zoveel bestelling kwamen.
Je kunt altijd mailen of je de badmuts voor 7-10 euro oid kunt kopen, is een goede tussenoplossing voor beiden. En als de verkoper echt heel strikt blijft in die 15 euro, dan zou ik afzien vd koop.

Er is een regel dat de webshop verplicht is om te leveren als het een reele prijs zou kunnen zijn, dus bv 5 ipv 10 euro voor een nagellakje oid. Een prijs van 0 euro is weinig reeel, ook al snap ik jouw uitleg wel. Ik vermoed dus dat je geen poot hebt om op te staan.
Of iemand verplicht is te leveren hangt af van de omstandigheden van het geval.

Als jij niet weet en niet kan weten dat een product een bepaalde prijs heeft, dan geldt dat de webshop je een aanbod heeft gedaan. Op het moment dat jij dat aanbod heb aanvaard is er een overeenkomst tot standgekomen en is de webshop verplicht tot levering over te gaan.

In dit geval is het artikel niet geprijsd of als zijnde gratis. Jij weet, althans behoort te weten dat die vlieger niet op ging en daarom is de webshop naar mijn mening niet verplicht het artikel gratis te leveren.

Lijkt op een verhaal van een paar jaar geleden, volgens mij ook Wehkamp, stond een LCD tv te koop voor 100 euro. Mensen als een gek bestellen, Wehkamp wil niet leveren, al die mensen zich verenigen en een rechtszaak aanspannen.

Uiteindelijk komt het er op neer: ieder weldenkend mens weet dat bepaalde producten een bepaalde prijs hebben en dat sommige dingen dus niet kloppen.

Daar is vast een juridische term voor, en die ken ik niet.
emmenn; ik heb een keertje bij een erotische webshop een artikel gekocht voor 4 euro oid (heel goedkoop) en daarbij kreeg ik een 2 producten gratis (die normaal gesproken 16 euro per stuk kosten) dus 't kan wel
Ik vind het op zich niet zo'n raar verhaal.

Ik heb laatst kleding besteld en toen ik de doos openmaakte zat er een fles eau de colonge bij.

Was ook gratis, alleen had ik dat niet gezien.
De webshop mag jouw bestelling gewoon annuleren als je niet bijbetaald...

(ik werk op de klantenservice van een grote webwinkel)
Bol.com had ook een keer iets verkeerd geprijsd. Ze waren een cijfertje vergeten en toen hebben ze het ook gewoon voor die prijs geleverd. Weet alleen niet of ze dat moesten of het gewoon maar deden om klachten te voorkomen.

Dat was Neckermann

Ze zijn voor 50.000 euro het schip in gegaan.
Dat was Neckerman
wow scarlett we hebben een telepatische band

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven