Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geld heb jij?

06-04-2010 13:21 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoeveel (spaar)geld iemand van rond de 30 gemiddeld heeft. En hoeveel pensioen iemand van deze leeftijd gemiddeld heeft opgebouwd (na een jaar of 7 werk)
Wij hadden tot 2e paasdag best veel geld op onze spaarrekening staan. Nu staat er nog 18 euro op, de rest zit in een nieuwe auto.

Hoeveel pensioen opgebouwd? Geen idee. En ook al zou ik het weten, tegen de tijd dat ik met pensioen ga, zijn alle zaken omtrent mijn pensioen waarschijnlijk in dusdanige mate gewijzigd, dat het geen zin heeft om me daar nu heel druk om te gaan maken.
Als je even zoekt, dan zijn er zat topics waar al over spaargeld wordt gesproken.

Weinig mensen zullen inzicht hebben in hun 'pensioenpot'. Veelal krijg je een overzicht waarin de uitkering bij 65 jaar wordt vermeld, maar niet het 'saldo'. Overigens wordt er tegenwoordig vanaf 21 jaar opgebouwd (dat was vroeger wel 25 jaar), wat betekent dat de meeste mensen van rond de 30 zo'n 9 pensioenjaren hebben opgebouwd. Maar wat dat dan inhoudt, hangt weer volledig af van de regeling van de werkgever.
ik heb ruim 3000 euro spaargeld, een eigen (koop)woning, 1 auto (niet veel bijzonders) ik ben 22, en maandelijks gaat er 8% naar mijn pensioenfonds maar ik heb geen ID wat er in zit. Heb nog geen overzichtje gehad van 2009. de bakkerij-cao is 1 van de weinige cao's die automatisch pensioenfonds beheerd en ook al opbouwt vanaf je 19e of 20e. Zolang alles automatisch gaat vind ik het best maar ik weet dus niet hoeveel er in zit.
ik heb ruim 3000 euro spaargeld, een eigen (koop)woning, 1 auto (niet veel bijzonders) ik ben 22, en maandelijks gaat er 8% naar mijn pensioenfonds maar ik heb geen ID wat er in zit. Heb nog geen overzichtje gehad van 2009. de bakkerij-cao is 1 van de weinige cao's die automatisch pensioenfonds beheerd en ook al opbouwt vanaf je 19e of 20e. Zolang alles automatisch gaat vind ik het best maar ik weet dus niet hoeveel er in zit.
pensioen: geen idee, daar zou ik mijn papieren voor moeten pakken

spaargeld = 0. Ja, t'is niet anders...steeds als ik wat spaar komt er een grote of onverwachte uitgave en is het weer weg.
Wij hebben altijd rond de 10000/15000 op de spaarrekening staan. Laatst een auto gekocht, dus nu weer wat aanvullen. Sparen rond de 400 euro per maand. Geen enorm maandinkomen omdat ik parttime werk maar genoeg om fijn van te leven.

Pensioen? Bouw ik wel op maar hoeveel het nu is? Geen idee eigenlijk..
Lijkt mij toch wel handig om te weten hoeveel mijn pensioen na mijn 65e of 67e zal zijn. Als je er vroeg of op tijd bij bent, dan kun je indien nodig maatregelen treffen en daarbij gebruik maken van fiscale faciliteiten. Bovendien maakt pensioen vaak deel uit van je arbeidsvoorwaarden.
Ik las net dat een huishouden gemiddeld een vermogen heeft van ¤ 118.000,00 excl. de woning.

Kun je mooi kijken of je dat gemiddelde al een beetje nadert.
quote:Pauline65 schreef op 07 april 2010 @ 15:48:

Ik las net dat een huishouden gemiddeld een vermogen heeft van ¤ 118.000,00 excl. de woning.

Kun je mooi kijken of je dat gemiddelde al een beetje nadert.Wat een bedrag
Sinds onze verhuizing niet veel meer.......maar dat komt wel weer

zoveel??!

puntje verkeerd denk ik...
Die 118.000 is dan dus inclusief pensioenopbouw, neem ik aan. Want zeker weten dat de gemiddelde NL-er dat bedrag niet op de rekening heeft staan (eerder een schuld).

Dan valt het nog tegen, want de gemiddelde NL-er zal het tussen zijn 65 e (67 e ?) en pak hem beet 82 e jaar, niet gaan redden van dat bedrag.
Ik ben van rond de dertig en ik heb nul spaargeld. Dochter heeft 200 euro spaargeld.

Pensioen is nog bijna niks en so wie so versnipperd over div. perioden.

Kun je mooi kijken of je dat gemiddelde al een beetje nadert.Wat is vermogen? Als je een koopwoning hebt van bv 200 000 euro, maar je hebt ook een hypotheek lopen van 200 000 euro en daarnaast bv 5000 euro. Dan heb je gewoon 5000 euro.
Ik heb een goed inkomen( 3000 netto) maar spaar niet.

Heb ook geen schulden trouwens.
quote:gusher schreef op 10 april 2010 @ 10:41:

[...]

Wat is vermogen? Als je een koopwoning hebt van bv 200 000 euro, maar je hebt ook een hypotheek lopen van 200 000 euro en daarnaast bv 5000 euro. Dan heb je gewoon 5000 euro.Gusher, kijk eens wat er staat. excl. eigen woning. Ik vond het eerst ook veel, maar ik denk dat het klopt als je de pensioenen meerekent. En Het gaat bij dit bedrag om een gemiddelde van alle nederlanders. Dus zijn er een paar die ver boven dat bedrag zitten (denk Joop van den Ende ofzo) en heel veel die daar ver onder zitten. Dus dat gemiddelde zegt niet zoveel. Dan kun je er beter na gaan wat het Nibud als buffers aanbeveelt. En vergis je niet in het pensioen hoe dat aantikt.

Dat haal ik van m'n levensdagen niet. Paar jaar in het buitenland gewoond waardoor ik 6% AOW-opbouw mis. Volledig arbeidsongeschikt in de Wajong, de kans dat ik ooit nog fulltime aan de bak kom is klein. Parttime tegen (hoogstwaarschijnlijk) minimumloon is de pensioensopbouw nihil dus die 118.000 kan ik wel vergeten. Koopwoning met alleen Wajonguitkering hoef je tijdens deze crisis trouwens ook niet meer te proberen.

Momenteel heb ik genoeg spaargeld om een paar grote onverwachte klappen op te kunnen vangen, maar bij lange na niet genoeg om er belasting over te moeten betalen
118.000? Dat lijkt me heel sterk.

Ik heb 500 euro spaargeld. Ben 28. Ik kan niet zeggen dat ik er wakker van lig.
Ik heb netto niets, behalve schulden aan de bank.
Quote: "De Nederlandsche Bank geeft in deze Excel spreadsheet een overzicht van de spaar- en depositotegoeden vanaf 1996. In dat overzicht is te zien dat medio 2009 huishoudens in Nederland gezamelijk 339 miljard euro aan spaargeld hadden en 81 miljard aan beleggingen. De pensioenpot was met 853 miljard euro flink gevuld. Medio 2009 telde Nederland volgens het CBS zo'n 16,5 miljoen inwoners (*) en 7,3 miljoen huishoudens (*). Dit betekent dat er per inwoner (inclusief kinderen) gemiddeld ruim 20.000 euro is gespaard en per huishouden ruim 46.000 euro." Bron

Ik moet dus ook nog even doorsparen.
Niet veel spaargeld.

Maar wel een eigenhuis met een behoorlijke overwarde dat ook nog eens over 11 jaar helemaal is afgelost
lol
\

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven