huren of kopen?

18-06-2010 17:39 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ben ik gescheiden en ben ik dus druk op zoek naar woonruimte voor mij en mijn zoon.

Hij blijft in deze woning en ik ga met (zoals hij dit noemt ) een zak vol overwaarde van huidige woning weg.

Gisteren heb ik een lang gesprek gehad met mediator die me uitlegde dat kopen eigenlijk interessanter is dan huren. Ook voor mij.

Natuurlijk ga ik (weer) niet over 1 nacht ijs maar wil wél heel graag kunnen verhuizen op korte termijn,scheiding is nl bijna rond.

Ik vind het allemaal zo moeilijk...wat is wijsheid?
Dat ligt natuurlijk aan je woonwensen. Kopen is niet zaligmakend en met je zak met geld kan je ook zelf sparen voor 'later'.
Hoeveel verdien je en hoeveel kun je aan hypotheek besteden? Kun je voor dat bedrag een fatsoenlijk huis naar je wensen kopen? En weet je redelijk zeker dat je de komende 5 jaar niet naar een andere plaats wilt verhuizen dan zou ik kopen, anders eerder huren.
Ik ben niet echt veeleisend (denk ik) Ben tevreden met simpele woning met 3 slaapkamers zodat ook oudste zoon kan blijven slapen.

Ik heb me suf gezocht en huren onder 800 euro bv gaat gewoon niet lukken.
Dat probleem hebben wij ook wij willen verhuizen (nu appartement op 3e verd zonder lift en dit vind ik met kind niet ideaal), alles wat ik leuk vind kost 800-1000 euro aan kale huur. Voor dat bedrag kun je hier ook wel een geschikt huis kopen.
Gisteren is voor mij berekend dat ik met mijn inkomen en overwaarde best wel wat kan kopen. Ik ga niet naar een andere plaats verhuizen binnen 5 jaar.

Huren vind ik minder "eng"
Misschien kun je je bij zo'n Hypotheekshop eens laten voorlichten over de mogelijkheden om te kopen. Er kan dan berekend worden wat je mogelijkheden zijn, gebaseerd op je inkomen/vermogen etc
Peas on earth!
Oh, je hebt dat al laten doen.

Huren is minder eng, maar ís het wel een optie? Je schrijft immers dat je niet onder de 800 p/m kunt huren? Kun je wel meer per maand missen?
Peas on earth!
Een appartement vind ik ook geen optie, bovendien ook niet goedkoop.

Er zijn al heel wat gesprekken geweest natuurlijk bij mediator en sinds gisteren komt ineens de optie kopen voor de dag.

Pffff ben jarig vandaag ook nog eens maar het is een rare verjaardag!
Gefeli!
Een van de grootste redenen voor mij om te huren is dat ik geen klusser ben en er ook niet veel ken. Als er nu iets kapot is, bel ik de woningbouwvereniging en wordt het (meestal kosteloos) gerepareerd.
Als ik moet gaan huren voor 800 euro of zelfs nog meer gaat mijn overwaarde-potje er natuurlijk aan. Dat bedoelde ik.
Juist Viva dat vind ik dus ook een prettiger idee.
Dankje Septembergirl!
Bedoel jij dat je die 800 euro aan huur eigenlijk niet kunt betalen? Want dan vraag ik me nl. wel af of je je hypotheek wel kunt betalen.
quote:viva1973 schreef op 18 juni 2010 @ 17:50:

Een van de grootste redenen voor mij om te huren is dat ik geen klusser ben en er ook niet veel ken. Als er nu iets kapot is, bel ik de woningbouwvereniging en wordt het (meestal kosteloos) gerepareerd.Dat is voor ons een rden om voor een niet heel erg oud huis te kiezen.
Zonder die overwaarde niet ......

Deel van overwaarde wordt in hypotheek gestort.
Dan zou ik wel heel goed laten doorrekenen hoeveel geld je nog 'over' houdt.
Gefeliciteerd!!!

Verder is idd het voordeel van huren dat dingen die kapot zijn aan het huis voor je worden gemaakt. En je kunt heel makkelijk weer weg als je dat zou willen.

Maar als je je overwaarde aan huur op moet maken dan is dat natuurlijk wel heel erg zonde, dan kun je beter kopen.
Door de kredietcrisis zitten we nogsteeds in een "kopers-markt". De woningen zijn nu een stuk goedkoper als een/twee jaar geleden.

Ook staat de hypotheekrente nu zeer gunstig.

Maar heel belangrijk: houd bij het afsluiten van een hypotheek geen rekening meer met een belastingvoordeel. Er is hierover natuurlijk nog helemaal niets zeker in de politiek.

Bij kopen bouw je financieel wat op (ik ga er toch vanuit dat die crisis ooit weer gaat....)

Ik vermoed dat je van je overwinst-potje wel wat op een rekening kan zetten voor onvoorziene werkzaamheden aan het huis.
O ja, wat onattent van me:

gefeliciteerd met je verjaardag.

Nu misschien niet zo'n leuke verjaardag, maar volgend jaar zit je waarschijnlijk trots op de bank in je eigen paleisje. Dan kun je terug kijken op wat je allemaal in je upje voor elkaar hebt gekregen!
Huh? Jij was toch een paar jaar geleden al gescheiden?
Je kan ook 2 keer trouwen toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dank jullie wel voor de felicitaties!

Ik denk ook meer aan huren, maar vind het wel zonde om overwaarde op te maken aan die huur

En nee ik was nog steeds niet gescheiden......
Maar zijn er nu dan wel echt huwelijksproblemen?

Kom je nu al een aantal jaar tegen met steeds ditzelfde verhaal en ik vind het een beetje vaag worden intussen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven