Preventief onderzoek kat

18-06-2010 19:57 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Zit ik net de post open te maken, zit er bij de jaarlijkse oproep voor de inenting tegen kattenziekte een bijlage.

Of ik mijn 7 jarige vanaf nu ook mee wil laten doen aan het Senior Care programma. Dat betekent een jaarlijks uitgebreid bloed- en urineonderzoek, en een grondig lichamelijk onderzoek compleet met het opnemen van de bloeddruk.

Dit om eventuele afwijkingen op te sporen vóór de symptomen van ziekten zich aandienen.

Gaat dat niet een beetje ver? Dat doe ik nog niet eens bij mijzelf of mijn kinderen.

En natuurlijk hangt er ook een prijskaartje aan, bijna tweehonderd euro. Ik twijfel natuurlijk wel. Ik gun mijn dieren het beste, moeten ze een behandeling ondergaan zal ik dat zeker laten doen, en bij klachten een onderzoek om te zien wát er aan de hand is, is vanzelfsprekend.

Voor mijn gevoel riekt dit naar geldklopperij en inspelen op het (schuld)gevoel van baasjes die goed voor hun beestje willen zorgen.

Die dierenarts van mij verblikt of verbloost niet bij het noemen van een bedrag van 54,-- euro voor het geven van een injectie met vocht en een antibioticakuur aan een hamster, die na anderhalve dag toch komt te overlijden , ik heb hem na het doktersbezoek om de paar uur met een spuitje gevoed..., ik heb het met liefde en optimisme voor dier (en kind) gedaan, maar had achteraf toch een beetje mijn twijfels, en nu dit.

Wel of geen preventief onderzoek? Ik denk er nog even over.

En o ja, zo'n verzekering zal dit wel niet vergoeden, vermoed ik.

P.S. het gaat over een van mijn katers.
Ik zou het niet doen, omdat ik me niet kan voorstellen dat mn katdie onderzoeken ervaart als "dat beste wat je hem gunt"

Mijn kat is 16 jaar geworden, werd ook ziek. Geen idee of preventief onderzoek geholpen zou hebben, maar nu heeft hij iig geleefd zonder akelige medicijnen die door zn strot geduwd moesten worden, of alleen maar eten wat hij niet lekker zou vinden.Op zo'n manier zijn leven rekken gunde ik hem niet,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Zo'n duur onderzoek zou ik niet laten doen. Per jaar 200 euro kwijt. Wat ik wel zou laten doen is een bloedonderzoek naar schildklierproblemen.

Een van mijn katten heeft een overactieve schildklier en weegt nog maar 1.8 kilo. Het was al nooit een dikkerd dus ik heb het veel te laat opgemerkt dat ze wel heel dun werd.

Dat kan je beter eerder weten dan later. Dan kan je eerder met medicijnen beginnen (90 pillen voor nog geen 13 euro) en dan blijft poes wat beter op gewicht. Is ook beter voor het hart, anders staat die constant in superoverdrive.
De pillen prak ik door een half blikje Gourmet. En mijn kat is een kieskeurig beest wat eten en pillen betreft.
Vind t een beetje onzin. Geldklopperij.

Ik wil ook het allerbeste voor mn dieren, ze krijgen rauwe voeding, genoeg beweging, liefde en aandacht en als ik dat allemaal doe denk ik dat ik de eerste ben die door heeft als mijn poes (of hond) niet genoeg plast, een rare bult krijgt of anderszins zich raar ontwikkeld. Niet een DA die 200 euro vangt voor 20 minuten werk.
200 euro is erg veel geld. Toch twijfel ik of ik mijn mijn binnenkatten van nu al bijna 11 niet jaarlijks een check-up zal moeten laten ondergaan bij de dierenarts. Dan hoeven er geen monsters af te worden genomen, maar misschien kan zoeen arts wel zien of voelen of mijn katten gezond zijn.

Wat vinden jullie? In principe merk je als baasje pas als er wat mis is als een kat zijn gedrag veranderd of slecht eet/drinkt of niet of juist vaak naar de kattenbak gaat?
Ik vind het geldklopperij

Je merkt het snel genoeg als je kat iets mankeert. (in de meeste gevallen dan)

2 katten van mij zijn over de 18 jaar geworden, hadden nooit iets.
Wat ik dan weer wel doe is op een andere manier in ze 'investeren' door goede voeding, de kat waar het nu om gaat had voorheen gebitsproblemen, die zijn opgelost en hij eet nu speciale brokjes waardoor ze ook niet meer terugkomen.
Onze kat gaat ieder jaar voor zijn inentingen naar de dierenarts. Hierbij checkt ze hem ook. Even in de bek kijken hoe en voelen bij buik enzo.

Ik zou het niet doen. Dit is wel erg veel geld en ik vraag me dan af wat ze precies doen voor die Euro 200. Alleen bloedonderzoek en urine onderzoek lijkt me geen Euro 200 te kosten.
Zo, 200 euro?! Dat vind ik wel erg veel! Nee, zou ik dus niet doen. Heb hier een kat rond lopen ter waarde van zo'n 500 euro, dus ben helemaal niet beroerd om alles eraan te doen zodat mijn huisdieren een goed leven kunnen hebben, maar 200 euro per jaar gaat me wat te ver.

Als je je kat goed kent, pik je als het goed is signalen van ziekte wel op denk ik. Hoewel sommige katten ook een ster zijn in het verbergen ervan...
Ik noemde het bedrag 'bijna 200', om precies te zijn is het 175,-- en als het tegelijk gebeurt met de inentingen gaat daar nog iets vanaf, zodat je dan toch zo'n 200 euro kwijt bent.

Dus zitten de inentingen wel bij.

Maar ik vind het een heel bedrag om ieder jaar even over de balie te schuiven.
Ik doe niet aan inentingen,vind ik óók geldklopperij!

Mijn 3 katten en 2 honden zijn kerngezond,krijgen brokken en vlees van de Aldi en worden stokoud....

Als ze wat mankeren sta ik bij de dierenarts,maar mijn bouvier van 10 ga ik echt niet meer allerlei onderzoeken laten doen,die een hoop geld kosten.Het beest is 10,je moet wel reeel blijven vind ik.

Ieder zijn ding,maar mijn beesten hebben het goed,ook zonder inentingen...
quote:Perel schreef op 18 juni 2010 @ 19:57:

Of ik mijn 7 jarige vanaf nu ook mee wil laten doen aan het Senior Care programma. Dat betekent een jaarlijks uitgebreid bloed- en urineonderzoek, en een grondig lichamelijk onderzoek compleet met het opnemen van de bloeddruk.

Dit om eventuele afwijkingen op te sporen vóór de symptomen van ziekten zich aandienen.

Gaat dat niet een beetje ver? Dat doe ik nog niet eens bij mijzelf of mijn kinderen.

Bloeddruk meten bij de kat

Ja, dit gaat zeker te ver. Inderdaad wordt het zelfs bij mensen niet eens gedaan, en ook helemaal niet aangeraden, integendeel.(tenzij er een speciale reden voor is natuurlijk)

Dat dit voor katten wordt aangeboden vind ik echt pure geldklopperij.
quote:_barbie_ schreef op 18 juni 2010 @ 20:11:

Toch twijfel ik of ik mijn mijn binnenkatten van nu al bijna 11 niet jaarlijks een check-up zal moeten laten ondergaan bij de dierenarts. Dan hoeven er geen monsters af te worden genomen, maar misschien kan zoeen arts wel zien of voelen of mijn katten gezond zijn. Als ik met mijn kat naar de dierenarts ga voor de jaarlijke prik (katte/niesziekte) doet ie dat eigenlijk altijd. Niet heel uitgebreid, maar gewoon even kijken en voelen. Dat vind ik heel wat anders dan labonderzoek en bloeddruk.
Nee, ik vind het ook echt je reinste onzin.

De reden dat dergelijke onderzoeken bij mensen wordt afgeraden is omdat ze een valse zekerheid geven. Mensen denken "ik was 3 maanden terug nog kerngezond, die rare pijn in mijn borst is vast stress" en daardoor blijven soms ernstige kwalen dus juist onopgemerkt.

Ik denk dat dit bij katten ook zo werk. Je geeft de dierenarts 200 euro en een week later geeft ze over. Ik zou dan toch eerder geneigd zijn om te denken "vast iets verkeerds gegeten, want vorige week was ze nog kerngezond".
Daffy, ik herinner me dat onze katten thuis één keer werden ingeënt, als kitten, en daar bleef het bij.

Een van de katten bij mijn ouders thuis is 22 jaar geworden, die heeft eigenlijk nooit wat gemankeerd, was op een gegeven moment gewoon op.

Maar sinds ik mijn eigen dieren heb, begon het al met een serie inentingen als jong katje, een paspoort waarin alles wordt bijgehouden, en worden ze gewoon jaarlijks opgeroepen.

Ik vraag me wel eens af hoe vanzelfsprekend het allemaal eigenlijk is.

Aan de andere kant, als ze onbeschermd buiten zouden komen en ze hebben opeens niesziekte of kattenaids door een verlaagde weerstand, zou ik dat wel heel erg vinden.
quote:ika35 schreef op 18 juni 2010 @ 20:27:

[...]

Bloeddruk meten bij de kat

Ja, dit gaat zeker te ver. Inderdaad wordt het zelfs bij mensen niet eens gedaan, en ook helemaal niet aangeraden, integendeel.(tenzij er een speciale reden voor is natuurlijk)

Dat dit voor katten wordt aangeboden vind ik echt pure geldklopperij.Ja, ze vragen waarschijnlijk dan oftie even een vuist wil maken, en daarna het pootje ontspannen....
quote:Perel schreef op 18 juni 2010 @ 20:33:

Daffy, ik herinner me dat onze katten thuis één keer werden ingeënt, als kitten, en daar bleef het bij.

Een van de katten bij mijn ouders thuis is 22 jaar geworden, die heeft eigenlijk nooit wat gemankeerd, was op een gegeven moment gewoon op.

Maar sinds ik mijn eigen dieren heb, begon het al met een serie inentingen als jong katje, een paspoort waarin alles wordt bijgehouden, en worden ze gewoon jaarlijks opgeroepen.

Ik vraag me wel eens af hoe vanzelfsprekend het allemaal eigenlijk is.

Aan de andere kant, als ze onbeschermd buiten zouden komen en ze hebben opeens niesziekte of kattenaids door een verlaagde weerstand, zou ik dat wel heel erg vinden.

Dat kan toch bijna niet,want alle katten in de omgeving zijn ingeent

Nee hoor,geintje,maar ik had vroeger een kitten,uit het asiel,geent en wel,en die is overleden aan de gevolgen van niesziekte(ze raakte verlamd en heb haar in moeten laten slapen,heel naar allemaal) dus wat voor nut die inentingen dan hebben?En zeker met 5 dieren is het een hele uitgave om ze allemaal te laten enten......en ik heb al 25 jaar beesten....dus...
54 euro voor een injectie met vocht? een koopje, die van mij vraagt het dubbele. Maar inderdaad het is gewoon business
quote:meds schreef op 18 juni 2010 @ 20:54:

54 euro voor een injectie met vocht? een koopje, die van mij vraagt het dubbele. Maar inderdaad het is gewoon business

Tsja.. de gedachte dat ik daar wel 10 nieuwe hamsters voor kon kopen flitste heel even door me heen (hoe slecht), maar ja, het gaat nu om die ene, enige echte eigen waar je toch aan gehecht bent, en bovendien hoop je dat het goed gaat komen.

Achteraf denk ik die dierenarts wist gewoon dat ze hem nog een oppepper heeft gegeven voor een dag, en dat het daarna toch einde verhaal zou zijn.
na weet ik niet misschien hoopt zo'n gast echt wel dat het nog wat wordt....

Op zich is het niet gek om oudere katten preventief te checken op nierproblemen, een dier kan natuurlijk niet aangeven of het pijn heeft, en veel oudere katten krijgen nierproblemen. Maar elk jaar en voor dat bedrag lijkt me zinloos, je kan ook gewoon 1 keer in de 2 jaar zelf een bloedonderzoek aanvragen, dat kost echt geen 200 ballen. Bloeddrukmeten lijkt me zinloos, moest de kat ook een fietsproef doen?
quote:Ratteke schreef op 18 juni 2010 @ 20:05:

De pillen prak i door een half blikje Gourmet. En mijn kat is een kieskeurig beest wat eten en pillen betreft.

Hiervoor kan je pillpockets halen. Dat zijn een soort kneedbare snoepjes met een gat erin, hier stop je een pilletje in en dan kneed je het snoepje om het pilletje heen. Werkt perfect bij mijn kat.

Enige nadeel is dat ze niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Ik laat ze invliegen vanuit de USA

Wat je zelf een beetje in de gaten kunt houden is of je kat meer gaat drinken en plassen. Dit zijn symptomen die kunnen duiden op oa nierproblemen/suikerziekte. Ook het zeer goed blijven eten en toch vermageren is iets om op te letten ivm schildklierproblemen. Nier en schildklierproblemen zijn de meest voorkomende aandoeningen bij oudere katten,

Katten zijn meesters in het verbergen van problemen (geen zwakte vertonen). Maar een bloedonderzoek geeft bijvoorbeeld pas afwijkende waarden aan als al 75 % van de nieren niet meer functioneert. Eerder ga je er dus niet met zekerheid achterkomen.

Ik zou zeggen hou zelf je katten in de gaten. Of vraag of je alleen een urineonderzoek kunt laten doen; hierop zie je al een aantal dingen en kost bij ons maar ong. 20 euro (excl, consult).
Veel geld hoor. Ik heb een kat van 17, gaat 1 keer per jaar naar de DA. voor controle.

Bloed prikken, urine check (als madam meewerkt), wegen, hartslag/admehaling, gewrichten controleren, gebit nakijken enz. plus eens in de 2 a 3 jaar inentingen (alleen basis, ze komt nl. niet buiten)

Kost me rond de 70 euro maximaal
@Barbie, als de kat al wat ouder is zou ik het gewoon eens een keer doen. Dan kan je zien of er wat is. Even urine en bloed nalaten kijken. Schildklierproblemen zijn niet fijn voor de kat. Maar dat kan je zelf ook een beetje inschatten. Is poes oud en speels als een kitten? Hele dag achter een speeltje aan rennen en eten als een bootwerker en toch mager worden? Dan is er waarschijnlijk wat aan de hand met de schilklier. Dan kan je naar de da gaan voor een test.

Ik weet niet meer wat die kostte, ik ben toen met alle 3 tegelijk gegaan voor een algemene check-up. Ik wilde bij alle 3 de tanden laten schoonmaken. Eentje stinkt uit dr bek, niet te zuinig. Maar die kan niet onder narcose vanwege een hartruis. Er is toen wel uitgekomen dat ze een leverprobleem heeft. Haar oren en ogen zijn erg geel. Dat kan je dus ook zelf nakijken. Oog goed open doen zodat je het wit ziet. Is dat geel? Leverprobleem. En als de oren geel doorschijnen is er ook wat aan de hand met de lever.

Allemaal hele simpele testjes. Gratis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven