Geld & Recht alle pijlers

Rij-Instructeur komt afspraak niet na

14-06-2010 18:24 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een tijdje gespaard te hebben besloot ik in april om eindelijk te beginnen aan het behalen van een rijbewijs. Na een proefles gehad te hebben gaf ik aan dat het voor mij belangrijk is om binnen korte tijd redelijk veel rijlessen te kunnen volgen (4 uur per week en indien ruimte meer). Dit omdat ik voor mijn werk binnen korte tijd mijn rijbewijs dien te behalen. Rij-instructeur (zzp'er) ging akkoord met dit voorstel en gaf aan genoeg ruimte te hebben. Om goedkoper uit te zijn nam ik een pakket en maakte dit geld giraal aan rij-instructeur over.

Tot op heden heb ik slechts twee lessen gehad. Rij-instructeur is in de tussentijd op vakantie geweest, heeft een operatie ondergaan welke al langere tijd vaststond en heeft nu rijlessen afgezegd in verband met persoonlijke omstandigheden.

Inmiddels zit de hele situatie mij niet echt lekker. Het liefst vorder ik mijn geld terug.. maar ik vrees dat dat niet zomaar zal gaan/ niet mogelijk is.

Dames (en heren).. iemand enig idee wat ik hieraan zou kunnen doen? Alle tips/adviezen zijn welkom!

Ananas
quote:Ananas88 schreef op 14 juni 2010 @ 18:59:

[...]

Mag dat zomaar? Ik moest het pakket wel binnen x maanden en in 2 termijnen (waarvan termijn 1 meer dan de helft) betalen, terwijl daar op de website of elders nergens iets over vermeld staat
.
.
quote:Jorina schreef op 14 juni 2010 @ 18:59:

[...]

Natuurlijk, een contract is puur een overeenkomst tussen 2 of meer partijen.

Indien hij aanvoert dat hij geen contract wil opstellen zonder betaling, kan hij gewoon in het contract vermelden dat er nog een 2e betaling dient te worden voldaan.

Dan heb jij in ieder geval zwart op wit waar je voor betaald, en heeft hij een garantie dat je betaald, ook al heb je de overeenkomst al op zak. Beide partijen blij.

Hartelijk dank voor het advies.. Ik denk dat ik dit inderdaad ga voorstellen! En hiernaast pas de tweede termijn betaal nadat ik de helft van de lessen gehad heb.

Ik heb er inmiddels weinig vertrouwen meer in. Jammer, want het was toch iets waar ik een tijd naar uitgekeken heb.

Hoop dat het goed afloopt.
quote:lindy schreef op 14 juni 2010 @ 19:00:

Staat er op zijn site iets over pakketten? En heb je korting gehad t.o.v. losse lessen?

Ik zou me tot niks verplicht voelen, die betaalde lessen erdoor heen jassen en als het dan nog moeilijk gedoe blijkt overstappen. Concurrentie genoeg.

Paketten staan wel op zijn site. De wijze van betaling echter niet en het aantal lessen per week echter niet.

Vraag me af of hij mij lessen mag onthouden indien ik het tweede termijn deze maand niet ga voldoen.
Die lessen onthoudt hij je al! Je meent toch niet serieus dat je nog bij hem wilt blijven rijden? Je betaalt die tweede termijn gewoon niet en gaat naar een andere rijschool!
.
quote:Waldorf114 schreef op 14 juni 2010 @ 19:10:

Die lessen onthoudt hij je al! Je meent toch niet serieus dat je nog bij hem wilt blijven rijden? Je betaalt die tweede termijn gewoon niet en gaat naar een andere rijschool!

Het liefst stap ik ook over naar een andere rijschool omdat ik weinig vertrouwen heb in deze instructeur. Hij is immers zijn afspraken niet nagekomen terwijl ik het er tijdens de proefles uitvoerig over heb gehad en hij ingestemd heeft met mijn wensen. Heb daarbij nadrukkelijk aangegeven dat, indien hij hierin niet tegmoet kon komen, ik genoodzaakt was een andere rijschool te zoeken (want haast).

Ik ben alleen bang dat er juridische gevolgen zitten aan het niet betalen van een tweede termijn.

Voor mij zou de beste optie zijn dat de rijlessen die ik heb gehad verminderd worden met het betaalde bedrag en ik de rest geretourneerd krijg.

Ik heb zo het idee dat instructeur in de zomervakantie genoeg excuses in petto heeft (nog een lange vakantie) om verdere rijlessen uit te stellen.
quote:lindy schreef op 14 juni 2010 @ 19:12:

Ik vrees toch dat je geen poot hebt om op te staan, als je A) niks op papier hebt staan en B) Je weliswaar een pakket (met korting?) hebt gekocht, maar niet perse een spoedcursus. Want dat is wel wat anders. Je hebt het wel afgesproken, maar het is toch echt wat anders. Dus ik zou de lessen die je nu betaald hebt claimen, en dan eventueel overstappen.Ik denk dat ik dit inderdaad ga doen. Heb zo het vermoeden dat instructeur er niet blij mee gaat zijn. Maar, ach kan wel een les in assertiviteit gebruiken.
.
quote:lindy schreef op 14 juni 2010 @ 19:21:

Tja, zulke dingen zijn niet leuk. Maar google maar eens op rijlessen en juridisch, dan kom je vreemde zaken tegen. Voor sommige types is het een makkelijke manier om veel geld te verdienen, maar je kan normaliter zo naar een ander overstappen,

Dat heb ik inderdaad van een kennis vernomen. Haar lessen bestonden volledig uit het ophalen en naar huis brengen van andere leerlingen. Gevolg was dat ze na 30 lessen nog steeds niets geleerd had. Komt vrij vaak voor.

Mijn pakket was vrij voordelig maar in dit geval is goedkoop duurkoop. Tsja, het is een wijze les voor de toekomst.
Je kan hem een brief sturen waarin je vermeld dat je een schema wilt ontvangen waarin de lessen die je nog tegoed hebt ingepland staan binnen een beperkt aantal weken. Vermeld er bij dat je reclame van hem gezien hebt en dat hij dus nog steeds nieuwe leerlingen werft terwijl jij volgens hem geen les kan krijgen door allerlei omstandigheden.

En betaal inderdaad geen 2e termijn voor je op zijn minst deze lessen hebt gehad! Heeft hij een contract waarin staat wanneer jij moet betalen? En zo ja, wat staat er dan nog meer in dat contract?
quote:kaetje schreef op 14 juni 2010 @ 19:42:

Je kan hem een brief sturen waarin je vermeld dat je een schema wilt ontvangen waarin de lessen die je nog tegoed hebt ingepland staan binnen een beperkt aantal weken. Vermeld er bij dat je reclame van hem gezien hebt en dat hij dus nog steeds nieuwe leerlingen werft terwijl jij volgens hem geen les kan krijgen door allerlei omstandigheden.

En betaal inderdaad geen 2e termijn voor je op zijn minst deze lessen hebt gehad! Heeft hij een contract waarin staat wanneer jij moet betalen? En zo ja, wat staat er dan nog meer in dat contract?

Instructeur heeft inderdaad een contract waarin staat dat ik moet betalen in twee termijnen. De periode waarbinnen deze termijnen voldaan dienen te worden staat niet vermeld.Verder staat de inhoud van het pakket vermeld en een aantal verzekeringsdingen.

Het inplannen van lessen heb ik vaker gevraagd. Instructeur is echter niet bereid dit over een periode te doen en roostert leerlingen per week in.
Heb je dit ook tegen hem gezegd sinds die proefles? Hem bijvoorbeeld herinnerd aan jullie afspraak?
Heb jij wel een contract ondertekend?

Ik zou hem een aangetekende brief sturen waarin jij jouw problemen uitlegt en hoe jij het opgelost wilt hebben.

Heb jij ook al informatie ingewonnen bij een rechtswinkel?

Jij schreef dat het om een erkende rijschool gaat. Als het goed is dan is deze rijschool aangesloten bij een grotere instantie (ik weet niet hoe deze heet voor rijscholen, zeg maar zoals de "Bovag" bij garagebedrijven).

Dan kun jij daar ook jouw beklag doen.
Nadat meneer gebeld heeft om ook 1 van de geplande rijlessen deze week af te zeggen, heb ik hem om de hoogte gesteld van mijn klacht. Meneer zelf vond deze totaal ongegrond. Het lag aan mij. Ik ben ongeduldig, hoorde maar rekening te houden met zijn persoonlijke omstandigheden en ik had nog het "meest voordelige" pakket ook. Hij stelde voor het er tijdens de volgende rijles over te hebben.

Voor aanvang van de rijles daarop vroeg ik hem naar zijn antwoord. Waarop meneer aangaf het er niet meer over te willen hebben want "we hebben al genoeg gepraat". Ik heb hem daarbij nogmaals gewezen op mijn klacht en gevraagd naar zijn reactie op deze klacht. Het gevolg hiervan is dat meneer mij (ontevreden klant) geen rijlessen meer wilt geven. Ik moest uitstappen en hij is weggegaan. Hij zou mij wel een brief sturen. Ik heb hierop gezegd dat ik het prima vond om de overeenkomst te ontbinden mits het vooruitbetaalde geld waarvoor ik geen diensten heb genoten, geretourneerd wordt op mijn bankrekening.

Heb thuis meteen het juridisch loket gebeld.

Ik heb inmiddels op aanraden v/h jurdisch loket een aangetekende brief gestuurd aan de betreffende rijschool. Wanneer hij n.a.v. mijn centjes niet terugstort.. zal ik even moeten kijken wat ik verder nog kan doen.
quote:janti schreef op 19 juni 2010 @ 22:42:

Heb jij wel een contract ondertekend?

Ik zou hem een aangetekende brief sturen waarin jij jouw problemen uitlegt en hoe jij het opgelost wilt hebben.

Heb jij ook al informatie ingewonnen bij een rechtswinkel?

Jij schreef dat het om een erkende rijschool gaat. Als het goed is dan is deze rijschool aangesloten bij een grotere instantie (ik weet niet hoe deze heet voor rijscholen, zeg maar zoals de "Bovag" bij garagebedrijven).

Dan kun jij daar ook jouw beklag doen.

Het contract kreeg ik pas nadat ik het volledige bedrag had betaald. Na de proefles hierom gevraagd. Ik heb toen het contract door kunnen lezen, maar mocht het niet meenemen. Even nagevraagd bij mijn ouders en volgens hen was dit niet echt een probleem en omdat de proefles goed voelde, ben ik akkoord gegaan en heb de eerste termijn overgemaakt.

Kreeg gisteren nog naar mijn hoofd geslingerd dat ik zijn eigen tijd gebruikt heb om het contract door te lezen en vragen hierover te stellen.
.
quote:lindy schreef op 20 juni 2010 @ 12:14:

Nou, ik hoop dat je je snel je geld weer terug krijgt, maar als ik het zo lees gaat die vent er geen haast mee maken, als hij het geld uberhaupt nog klaar heeft staan op een rekening.

Niet meer doen hoor, gewoon losse lessen nemen en alleen vooruit betalen voor een examen. Dan kun je altijd overstappen als het niks is of niet klikt.Klopt, heb er achteraf ook spijt van om een heel pakket aan te schaffen. Ik wacht nog twee weken een (positieve) reactie af. Daarna contact op nemen met een andere rijschool en inderdaad per les gaan betalen.
.
Ananas, waarom nog TWEE weken wachten? Wacht je niet al lang genoeg? Ik zou kiezen voor eind a.s. werkweek, dus vanaf vrijdag contact op (blijven) nemen en evt. aangeven dat je de zaak uit handen geeft of zo.

Hoop voor je dat het snel opgelost is en je verder kunt met je lessen.
Wat naar allemaal Ananas. Goed dat je hem die brief hebt gestuurd, maar ben bang voor je dat je niet snel je geld weer op jouw rekening zal hebben. Wat een klootzak zeg
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:thee schreef op 20 juni 2010 @ 13:59:

Ananas, waarom nog TWEE weken wachten? Wacht je niet al lang genoeg? Ik zou kiezen voor eind a.s. werkweek, dus vanaf vrijdag contact op (blijven) nemen en evt. aangeven dat je de zaak uit handen geeft of zo.

Hoop voor je dat het snel opgelost is en je verder kunt met je lessen.Een aangetekende brief is voor veel mensen intimiderend, geef hem de kans om daar op te reageren. Eerder kun je toch niks ondernemen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Singala, helemaal met je eens. Echter ik vond 2 weken best lang omdat hij al een tijdje met allerlei smoesjes aankomt en onmogelijk verrast kan zijn door een aangetekende brief.

TO, schiet me nu te binnen. Heb je enig zicht op of jij de enige 'pakket'persoon bent waarbij hij afspraken niet nakomt cq is er te achterhalen of er meer gedupeerden zijn? Samen staan jullie misschien sterker.
Is hij aangesloten bij een overkoepelende organisatie? Is het daadwerkelijk een erkende rijschool.

Zo ja dan kun je daar ook je klacht uitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven