Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Ddi en baukje bedankt voor de tip, ik zag met het rennen eerder op tegen het conditionele( ik denk dat het een woord is Ddi en zo niet dan toch) gedeelte dat ik er helemaal niet bij stil heb gestaan dat je spieren en pezen het ook aan moeten kunnen.

Hallo ednaloy gezellig dat je mee komt schrijven, is rennen zo'n straf voor je dat je al de motivatie die je kunt krijgen nodig hebt offe raak je net als ik een beetje forum verslaafd zodat je lekker veel kan forummen
Wow Baukje, halve marathon voor de 3e keer!

Ednaloy, heb jij een schema om op te bouwen van 5-10km?

Ik kan het qua conditie goed rennen, ben alleen bang voor weer blessures. Ik wil daarom op een verstandige manier weer van voren af aan 5-10 opbouwen. Even een paar stapjes terug zeg maar. Ik denk dat dat geen kwaad kan.

Vandaag in de sportschool half uurtje op de loopband geweest, intervaltraining. Heerlijk en super trots dat ik het kan! Jaar geleden kon ik nog geen 2 min. hardlopen. Geeft echt zelfvertrouwen, heel fijn.
Hahahaha...nou Paulsje dat laatse zeker...;-)

Moet eerlijk zeggen dat die straf ook wel op gaat...mijn linker knie en mijn quedriceps protesteren na een ronde...ben zondag al op de hardloopbadn van de sportschool geweest...moet zeggen dat dat een stuk lekkerder liep.

Het lullige is...dat ik ook nog eens optimaal loop bij een temp van ongeveer 16 graden en geen zon....en dat voor een zon aanbidder.

Ik ben gewoon geen echte loper....te warm dan lukt het niet...te koud ook niet....en regen daar heb ik een broertje dood aan!!!

Elk jaar neem ik als overbagage mijn loopschoenen mee naar Spanje.

Maar toch....ooit in een ver grijs verleden (3 jaar terug) de 10 km gelopen...wel eens waar in 1 uur en 18 min. maar in 1 tempo en daar was ik knoerte trots op.

Nu hoef ik van mezelf geen 10 km meer te lopen...maar het zou weer eens leuk zijn om moeite loos 5 of 6 km te lopen!!!

En daar ben ik nu mee aan het klooijen....kijken hoe mijn benen morgen willen...dan wil ik weer een loopbandje pakken....ik zit nu rond de 4...4,6 km....en dat in ongeveer 35 min. ik hoef vanmezelf niet snel...maar gewoon 1 tempo...gewoon lekker lopen!!
@ edna: is dat Chi running niks voor jou om eens naar te kijken?

Ik vind het wel interessant, ze geven een goede verklaring voor het steeds ontstaan van shin splints etc. Erg leuk om te lezen alleen een beetje moeilijk om doorheen te komen dus steeds een stukje maar. Ik heb zeker het idee dat het 'moeten'' averechts werkt. Ik kwam vandaag ook totaal niet moe thuis na mijn redelijk lange loopje van bijna 15 km. Ook nergens pijntjes o.i.d. Ik probeer het emmertje in mijn bekken recht te houden, op mijn houding te letten etc. Alleen mijn cadans moet echt omhoog heb ik vandaag gelezen. Dat ga ik dus proberen (niet voor snelheid, cadans moet altijd hetzelfde zijn volgens de theorie)
hey ladies!!

ik heb pas woensdag weer tijd om te lopen...

veel plezier voor degene die vanavond gaan lopen, het is heerlijk weer!!
Ddi, de halve marathon heb ik al veel vaker gelopen hoor.Het is alleen de derde keer in Roosendaal. En die valt altijd in het laatste weekend van juni. Dus bij inschrijven weet ik al dat het hoogst waarschijnlijk te warm zal zijn voor een goede tijd.

Maar de sfeer is er goed en het is weer een mooie beginpunt voor de marathon training. Maar ik was graag weer een keer voor een goede tijd gegaan.

Wel moeilijk hoor om je een geheel andere loophoduing aan te meten. Bij het bijschaven moet je al zo oppassen met blessures. Heb het bij mijn oudste gezien. Die heeft een paar jaar in een talenten loopgroep getraind waar echt heel nauwkeurig werd geprobeerd de houding bij te schaven. voor de een met daverend succes maar het meerendeel zat binnen de korste keren met allelei blessures opgezadeld.

Krijg nu wel twee keer in de week loopscholing. Maar ik denk dat er vooral rendement te halen is uit sterke buik en rusgspieren en een goed evenwichts gevoel. Doe zelf dagelijks een reeks oefeningen.

Ddi en Ednaloy jullie lopen dus regelmatig op de loopband. ik vind dat echt zo saai. Zou het niet op kunnen brengen.

Heb eigenlijk alleen tijdens de herstel periode van een hielspoor blessure een tijdje bij de fysio op de band gelopen. Maar vond het echt dubbel niets. Alleen toen was ik al zo blij dat ik mocht lopen dat ik de stomme band voor lief nam.

Maar heb hetzelfde met de crosstrainer. Die heb ik hier thuis staan maar een half uurtje vind ik al zo saai.

Elize ga zo een rondje doen op de fiets. Even lekker de bossen in.
kleine update vanaf het tentamen front.. Ik zou raar staan te kijken als ik het tentamen van vanmiddag niet gehaald zou hebben! Nu verder knallen voor het tentamen van morgen! Zou dat mijn allerallerallerlaatste tentamen van deze studie zijn? Vriend bakt ondertussen pannekoeken voor me:)
Succes nog even Fiekes!!

Ik ga morgenochtend lopen, hopelijk is het dan nog niet te warm en 's middags wel
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Hallo iedereen,

Een heel nieuw topic zie ik! Leuk zeg, wel een stuk drukker zo hihihi ;)

Ik heb vanmorgen weer gelopen, na 6 dagen niet te zijn geweest; ik heb wat extra rust moeten nemen omdat ik last had van een spier in mijn kuit.

Met het rondje vandaag voelde ik mijn kuit nog wel een beetje, maar geen echte pijn gelukkig.

Heb 5 km gedaan, maar niet helemaal in een keer. Ik merkte wel dat als je eenmaal de zon op je hebt schijnen, zelfs al is het nog ochtend, dan is het toch al snel warm. Ik ben dus van plan om vroeger op de dag te gaan lopen, ik kan echt niet tegen het warme weer.

Ik heb trouwens mijn vriend voorgesteld om samen naar de sportschool te gaan en daar werd wel enthousiast op gereageerd. Fietsen vinden we ook leuk om te doen, maar hardlopen gaat niet voor hem ivm zijn knieen.

Maar ik zou dus graag in de sportschool wat meer krachttraining willen gaan doen ter ondersteuning van het hardlopen.

Het enige is dat de omgeving helemaal gaat veranderen voor mij wanneer we gaan samenwonen, dus ik zal nieuwe looprondjes moeten gaan zoeken.

@Fiekes, nou succes met de laatste loodjes!

@Baukje, nou dat gaat weer leuk en spannend worden aankomende zondag. Blijf jouw prestaties echt knap vinden.

Nou ik ga eens lekker naar bed. Morgen naar het strand, lekker wandelen met de hondjes!
voor de lange afstandslopers: sinds enige tijd heb ik permanente blaren en mijn voeten zien er verschrikkelijk uit. Al een paar keer bij de pedicure geweest maar dat helpt maar tijdelijk. Nu gebruik ik klovencreme maar ik heb het idee dat dat de boel alleen maar blaargevoeliger maakt. Hoe houden jullie je voeten toonbaar?
Ja Max...ik heb dat hele stuk ooit eens door geworsteld over dat Chi running....maar het lijkt me idd heel moeilijk om echt een hele andere manier van lopen aan te leren...zelfs wanneer ik dat virtuele filmpje bekijk "zie"ik nog niet wat ze bedoelen.

Ik twijfel om vandaag een bandje te nemen en maar eens een rustig tempo aan te houden.....wie weet moet ik dat eens proberen

Maar idd wat Baukje zegt...tis zo saaaaaaaaai....loop liever buiten..hoewel het nu al weer te warm is.

Meds ik ben nog lang geen lange afstands loper....maar zou het niet aan je schoenen liggen??

Volgens mij verweekt kloven creme de boel alleen maar waardoor er meer wrijving ontstaat. Sorry kan je niet helpen.
@ meds: ik heb gelukkig geen blaren. toen ik een keer een blaar had heb ik een hele tijd de compeed blaarpleisters erop gehad totdat het echt geheeld was. nu gebruik ik in de avond vaak de kneipp voeten creme en dat lijkt goed te werken. de anti kloven creme maakt de voeten te zacht (is ook logisch). misschien eens proberen?

@ fiekes: super goed van je. op naar de laatste! wat voor studie doe je?

fijne dag iedereen en renze!
@Meds, klovencreme zou ik inderdaad ook niet zo gauw doen.

Compeed schijnt goed te helpen tégen blaren en heb gehoord dat Gewohl ook goede voet-producten maakt, maar ik neem aan dat je ze ook wil voorkomen.

Blaren ontstaan door wrijving en je voeten zwellen een beetje op tijdens het lopen (zeker bij langere afstanden). Misschien dat erbij jou ruimtes zitten in je schoenen die gaan schuren tijdens het lopen?

Op een ander forum kwam ik iemand tegen met hetzelfde probleem. Zij heeft zich toen andere schoenen laten aanmeten(goed passend dus) en is hardloopsokken gaan dragen (zonder katoen) en het probleem was opgelost.

Misschien helpt dit ook bij jou?
Hallo allemaal,

Hier een beginneling die graag wil meeschrijven, en vooral lezen, ik kan hier nog veel van opsteken!

Ik heb "even" de eerste 9 pagina's doorgekeken, moet dat even grondiger doen om alles echt mee te krijgen.

Ik ben (net) 40, en heb vanmorgen les 14 gelopen met Evy.

Ik had toen ik begon geen idee van het schema, en als ik had geweten dat ik nu al 3 keer 6 minuten zou moeten lopen had ik dat niet geloofd.

Ik ben vooral blij dat ik helemaal blessurevrij lijk te blijven. Ik heb 2 debiele knieën en ooit gescheurde enkelbanden gehad, maar nog steeds niets!

Ik heb wel vreselijk opgezwollen vingertoppen elke keer, kan dat van de warmte zijn? Vanmorgen (rond 9 uur) was het al vrij warm.

Ik ga bijlezen en kan dan ook eens reageren.
niewaar...
Meds, ben ook nogal gevoelig voor blaren en bij mij helpt het om echte runningsokjes (echt HEMA!) te gebruiken.

Je voeten een tijd met kampferspiritus insmeren schijnt ook te helpen, daar zou je huid wat stugger van worden (zelf niet geprobeerd).

Ineke, kan het zijn dat je wat enthousiast met je armen zwaait? Dat doe ik als ik langer wandel en dan krijg ik ook dikke vingers van het vocht, beetje centrifugewerking of zo?
quote:meds schreef op 21 juni 2010 @ 23:43:

voor de lange afstandslopers: sinds enige tijd heb ik permanente blaren en mijn voeten zien er verschrikkelijk uit. Al een paar keer bij de pedicure geweest maar dat helpt maar tijdelijk. Nu gebruik ik klovencreme maar ik heb het idee dat dat de boel alleen maar blaargevoeliger maakt. Hoe houden jullie je voeten toonbaar?Ik ben geen lange afstand loper, maar misschien dat je dit kan proberen: Klik!

Ik vind het wel lekker spul, het moet alleen lang intrekken...
quote:SuperCow schreef op 22 juni 2010 @ 12:08:

Meds, ben ook nogal gevoelig voor blaren en bij mij helpt het om echte runningsokjes (echt HEMA!) te gebruiken.Die heb ik ook, van die naadloze, die net als Falke sokken een aparte linker en rechter hebben die voorgevormd zijn. Ik vind ze heel fijn!
quote:ineke schreef op 22 juni 2010 @ 11:03:

Vanmorgen (rond 9 uur) was het al vrij warm.Ik heb ook vanmorgen gelopen, nog iets later zelfs en het was idd al echt warm. Ik heb 2x 10 min en 2x 3 min gelopen, uit mijn opbouw schema.
Dremalogic fijn dat het lopen nu na een kleine week rust goed ging. Nog maar even voorzichtig aan doen.

Meds blaren heb ik gelukkig maar incidenteel. En dan nog op hele meerkwaaridge plaatsen. Toppen van de tenen (volgens de schoenverkoper klauw ik in mijn schoen bij hoog tempo- hij heeft onder de binnenzool een balkje gemaakt terhoogte van de teenaanzet waardoor ik eroverheen klauw en niet in de zolen zelf druk). En zijkant van mijn kleine teentje. Maar moet ook toegeven dat mijn kleine teentjes aardig misvormd zijn (bijna driehoekig).

Op oudere schoenen krijg ik weleen een blaar ter hoogte van het antipronatie blokje, maar dat is dan eenvoudig te verhelopen door een nieuw binnen zooltje.

Bij mij klomt de combiatie schoen/sok heel nauw. Voor langere afstanden heb ik een schoen die een halve maat groter is. Is ook van een ander merk (neuw balance) omdat de asics dan te breed voor me worden. Maar ik moet dus in de asics weer andere sokken dragen dan in de neu balance.

Van x socks is er een sok op de markt die speciaal voor langere afstanden is. Ga ze zelf binnen kort ook een keer uitproberen. Ondanks dat de gewone x socks bij mij geen succes zijn (terwijl de rest van de club er laaiend enthousiast over is).

Maar ondanks weinig blaren problemen zijn mijn voeten zeker niet toonbaar. Ik worstel continu met blauwe loslatende teennagels. Is een proces wat steeds weken soms zelfs maanden duurt. Intussen begint er al een nieuwe nagel onder de oude te groeien die dan dus gelijk al weer misvormd is.

Nu kan ik niet lopen op teenslippers maar ik weet zeker dat k daar de omgeving ook geen plezier mee zou doen.

Ineke bij gezollen vingers (hetgeen inderdaad bij warm weer gemakkelijker gebeurd) moet je even je vingers goed bewegen en wat hoger houden. Als je op een wat rustiger tempo loopt neem je vaak automatisch een wat grotere hoeking bij je ellebogen waardoor je handen dus wat lager hangen.

Janna ik ben al lang blij dat ik even weer een paar dagen de kans krijg om aan het wat warmere weer te wennen. Dus ik zoek daarom juist de warmte op om in te trainen. Kan mijn lichaam er aan wennen. Moet ik zeggen dat vrij goed tegen de warmte kan wat lopen betreft. Maar ja toptijd zal het niet gaan worden zondag.

Heb voor twee weken later al weer een andere wedstrijd gepland. Een 10EM. Wacht even met inschrijven tot na de halve marathon
Hm ik denk idd dat die creme de boel verergert, dus lekker hard laten worden die eeltplekken, maar dat ziet er toch niet uit in een slippertje?? (het valt nog mee trouwens, vorig jaar had ik mijn tenen zwart/blauw)
@ baukje!

hoe was het fietsen?

Morgen moet ik werken, ben daarna vrij kan ik weer lekker sporten.

Nu drie dagen niets gedaan

iedereen die deze dagen gaan hardlopen doe rustig aan het wordt erg warm!!!
Elize het fietsen was gisteren heerlijk. Grotendeels door de bossen over de zandpaden. Vrijdagavond ga ik weer met mijn fiets maatje. Maar die fiets een heel stuk langzamer. Dus dan is het meer de kaakspieren trainen dan de beenspieren. maar altijd wel heel gezellig.

Vanavond 1000tjes op de baan. De laatse serie in 4min10; dat is toch aardig doorstappen. Het was heerlijk om te lopen wat betreft temperatuur.

En er heeft zich spontaan een haas gemeld voor zondag de halve marathon. Betreffende persoon heeft al eerder haaswerk voor me gedaan. Nog een beetje onder voorbehoud want hij heeft vorige week zondag nog een 50km wedstrijd gelopen en wilde vanavond de training aanzien. Maar volgens mij ging dat prima. Hoor het donderdag wel. Zou wel heel mooi zijn.
Super Cow en baukje, bedankt voor de tip, ik zal morgen eens opletten wat ik eigenlijk met mijn armen doe (ik heb geen idee, ben er niet bewust mee bezig).

Ik schrijf trouwens vooral 's morgens, omdat ik 's middags en 's avonds aan het werk ben (ik geef muziekles, alles is na schooltijden). Vandaar dat ik mss wat laat reageer af en toe (dat doe ik toch wel, maar dan heb ik ook een excuus).
niewaar...
Pfffffff, paniek! ben je even een paar dagen naar Ameland is het hele topic weg! Maar gelukkig heb ik jullie weer gevonden!

zal zo eerst even bijlezen...
En heb je het leuk gehad Yarisa. Nog leuke rondjes kunnen rennen daar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven