Naturisten kwebbelen.

06-06-2006 22:36 1067 berichten
Inmiddels is het me duidelijk, er zijn zat naturisten die al helemaal met hun hoofd in de vakantie zitten. Het lijkt mij gezellig om hier ervaringen en tips over de omgeving e.d. uit te wisselen.

Zelf hoop ik dit jaar naar CHM Oltra te gaan, wie gaat er ook heen ?

Verder een kleine greep uit de terreinen die ik heb bezocht: Arnaoutchot, Eglantière, Riva Bella, Chiappa, Villata, Origan, Bélézy, Sablière, Le Ran de Chateau de Ferreyrolles, Le Mas de la Balma, La Clapère.........................
Ik ben nooit op Gran Canaria geweest, maar misschien kun je op www.nfn.nl informatie vinden ?
Alle reacties Link kopieren
@ waterfee. Dan ben in Magnolias Natura aan het juiste adres. Het ligt in Maspalomas, dicht bij de grote naturistenstrand. Winkelen kan je in Maspalomas-Meloneras en de zon zal wel van de partij zijn in September.
[quote]moppetoet schreef op 07 juni 2006 @ 23:08:quote:Wat is er zo fijn aan naaktrecreatie ? Allereerst: geen klef nat badpak, dat met veel gefriemel onder een badlaken uitgetrokken moet worden. Iedereen is gelijk, je ziet niet of iemand putjesschepper of advocaat is. De hygiëne is op naturistenterreinen veel groter dan op klere-stranden en klere-campings. Je hoeft niet te knoeien in een veel te klein badhokje, waar je handdoek ALTIJD op de vieze vloer valt, vóórdat je je hebt kunnen afdrogen.

No offense, maar zijn dit de redenen om naturist te zijn? Ik heb niks tegen bloot (ga zomers ook vaak bloot zwemmen, maar dat heeft inderdaad met practische redenen te maken als kleffe natte badkleding, egaal bruin worden. En verder ga ik regelmatig naar de sauna waar bloot zijn ook practisch is, etc.)

Maar de redenen om verder dan dat bloot te zijn, zoals dat je niet ziet wie er arm of rijk is, slaat imo nergens op. Dat zie ik nl. ook niet af aan een zwembroek. En die vrijheid waar er over gerept wordt vind ik eerder beperkend. Ik moet als vrouw in mijn blootje me altijd bewust zijn van hoe ik zit. Kan niet met de benen opgetrokken ergens zitten, zonder dat ik er discreet iets voor moet leggen. Zomerkleding (hempie, rokkie of hempie broekie) geeft mij de vrijheid tot bewegen. Vooral met betrekking tot mijn schaamstreek.

Daarnaast is het ook gewoon practisch om je portemonnee en andere meuk een plekje te kunnen geven in je zakken. Niet te vergeten dat ik af en toe mijn bril afveeg met een puntje van mijn shirt ; ). En is dat handig dan om altijd met een handdoek de straat op te moeten gaan? Mijn kleren vergeet ik niet, want die zitten aan me. En dat is doorgaans helemaal geen moeilijk gefriemel, want dat trek ik 's ochtends al aan in de slaapkamer. Kwestie van 1 minuut. En als ik ga zwemmen heb ik mijn kleren hoppa aan. En de badhokjes in sauna's zijn doorgaans reuze grote luxe kleedkamers en worden je kleren echt niet nat bij het uitkleden.quote:Het naturisme is een levenswijze in harmonie met de natuur; het wordt gekenmerkt door gemeenschappelijke naaktheid die als doel heeft het bevorderen van zelfrespect, respect voor de medemens en eerbied voor natuur en milieu.

[fgcolor=#000000]

Sorry, maar dit kan ik ook prima met kleding aan naleven.

Dus functioneel bloot als in zwemmen en sauna, dat volg ik nog. Maar daarnaast?

Ok, dat waren mijn overpeinzingen van het naturisme.
Ik heb ook overpeinzingen over het naturisme Schouderklopje. Ik vind het zelf gewoon fijn om naakt rond te lopen. De zon op mijn hele huid te voelen, streeploos bruin te worden. Naakt zwemmen is heerlijk. Het voelt gewoon fijn. Ik ga er vanuit dat dat voor iedereen zo is. En daarbij is het vaak praktisch, maar dat is vooral mooi meegenomen: het gezamelijk douchen in de open doucheruimte was bijvoorbeeld érg makkelijk. Even in en uit lopen, het ging lekker snel. Niet jezelf eerst in jurkje/broek/shirt hoeven wurmen in je kleine tentje als je 's ochtends opstaat, maar er gewoon in je slaapkleding (niets dus) uit kunnen kruipen. Heerlijk makkelijk! Harmonie met de natuur enzo, dat geldt voor mij niet. Ik hou van de natuur, maar dat is geen kwestie van wel of geen kleren aan.

Zodra naakt niet meer praktisch is, trek ik iets aan. Dan is het namelijk niet fijn meer, en daar gaat het mij om. Ik heb me vorig jaar verbaasd over naakt rondfietsende mensen, die om hun zaakje (m/v) te beschermen een opgerolde handdoek op het zadel legden. Dan kun je toch makkelijker even een broekje aan doen? Denk ik dan.

En 's avonds als het kouder werd: iemand in een fleecetrui die de trui omhoog had opgerold dat zijn piemel er lekker onderuit zwaaide. Niet aanstootgevend hoor, maar het zag er uit alsof het móest ofzo. Misschien was het dat de rits van zijn vest net steeds hinderlijk tegen zijn eikel tikte ofzo, maar dan nog is een broekje erbij toch gewoon praktischer? Ik heb ook foto's gezien van de yoga-activiteiten die op een naturistencamping plaatsvonden. Gewoon op de site van die camping. Niets aanstootgevends hoor, maar iedereen kon in elkaars ster staren en dat hoeft voor mij gewoon niet. Ik zou best meedoen desondanks, maar een broekje aantrekken. Ook omdat het zweet in je naad gewoon afleidt als je aan het sporten bent.

Misschien vindt een ander dat helemaal niet praktischer. Ze moeten het helemaal zelf weten. Ik heb nog nergens aanstoot van hoeven nemen en ik denk ook niet dat dat zo snel zou gebeuren. Maar ik kan me desondanks niet aan de indruk onttrekken dat er voor een grote groep mensen toch een stuk exibitionisme en misschien ook voyeurisme aan ten grondslag ligt.
Lang verhaal, moraal: het hóeft voor mij ook nergens op de slaan, dat naturisme. Ik vind het fijn dat het mij in de gelegenheid stelt lekker naakt in de zon te zijn

En wat voor redenen er ook aan worden gegeven, mij best. Misschien zijn die redenen ook "verzonnen" (ontstaan) om er een "hogerliggende gedachte" aan te geven? Omdat mensen het misschien gek vinden dat andere mensen het lekker vinden om naakt rond te lopen?
Dank je wel, Dis.

Inmiddels zitten we ook aan Zuid Spanje te denken.

Dus ik google wat af deze dagen.

Goed verhaal, Nostradame.
het blijft een feit dat de naturistenstranden letterlijk schoner zijn, zwerfafval vind je er bijna niet. Dat heeft toch te maken met een bepaalde instelling. Ik zou het fijn vinden als geklede strandbezoekers óók hun rommel netjes weggooiden, wat is de moeite ? Het weegt altijd minder dan toen je het meesleepte vanaf je huis.

Lekker makkelijk douchen op blootterreinen, ik heb nog trauma's van de camping op Schiermonnikoog, twee douchehokjes, met muntjes, en de meeste tijd was het hokje bezet vanwege het uit- en aankleden, ipv het douchen. Wát een tijdverspilling, en wát een lange files bij de douches.

De naturistische gedachte verdwijnt inderdaad steeds meer, dat zie ik ook aan het tijdschrift van de NFN, het wordt meer en meer puur blootrecreatie. Jammer, maar tijden veranderen, dat is gewoon zo, en ik zal niet op de barricades klimmen.

"Opletten hoe je zit als dame", daar heb je inderdaad een punt, en dat is het fijne van Cap d' Agde, de enige plek waarvan Moppeman en ik kunnen zeggen dat je inderdaad gerespecteerd wordt zoals je bent.

Ongeschoren, of kinky met een kilo ijzer tussen de benen, who cares, als jij er maar tevreden mee bent.

Op CHM Oltra is tijdens de begeleide sportlessen in de ochtend (steps, aerobics) sportkleding verplicht. Ook schoenen. Dit ivm de veiligheid.
Om nog even in te haken over de motieven en de insteek van het naturisme. Je hebt naturisme en nudisme en tegenwoordig zie je meer een verschuiving richting nudisme. Wat het 'een zijn met de natuur' betreft is het gewoon wel een feit dat de overgote meerderheid van de naturisten/blootrecreanten wel zorgvuldig en goed met de natuur omgaan, iets wat bij de geklede recreanten helaas steeds minder het geval is. Zoals al eerder gememoreerd zijn de naturistenstranden altijd veel schoner dan de textielstranden. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn eigen vaste plek aan het water. Daar zijn iedere mooie dag 1of 2 kennissen/vrijwilligers actief die de boel schoonhouden en op z'n minst bij het verlaten alle troep meenemen die ze dan tegenkomen. Het hoeft geen betoog dat de meeste rommel op het 'geklede' stuk ligt. Op een gemmidelde zomerdag zo'n 1/6 of 1/7 draagtas van het naturistengedeelte en 5/6 - 6/7 van het textiel gedeelte, gezamenlijk een flinke draagtas (zo'n grote) helemaal vol.

Ik ben trouwens wel heel blij met hun werk, want anders hadden we er niet meer kunnen komen omdat er ook een kudde Gallowayrunderen en een kudde Koninkspaarden (kan) rondlopen en je moet er niet aan denken dat een rund of paard bijv. een stuk plastic binnen krijgt.

Wat het gemak van naturistisch douchen betreft, dat is ook een van de voordelen die mij zeer aanspreekt. En verder heeft naakt zijn en gekleed zijn voordelen en nadelen tov. elkaar en dat zal altijd wel zo zijn. Maar sommige nadelen kun je behoorlijk beperken.

En helaas is het zo dat vrouwen (en soms ook mannen) vaker moeten opletten hoe men gaat liggen/zitten enz. Er kan nog wel eens iemand zijn die daar geen respect voor weet te geven.

(Valt op CHM Oltra/Cap d'Agde trouwens heel erg mee.)

Dit is trouwens ook van toepassing op de sauna, al kan het soms ook wenselijk zijn om er een beetje op te letten.

Hier een quote van het saunagidsforum:

quote:Afgelopen maandag naar Thermen Bussloo geweest.

Komt er op een gegeven moment een vrouw in de sauna die blijkbaar rug klachten heeft.

Zij gaat met haar hoofd naar de muur liggen en met d'r benen richting de rest van de sauna.

Op zich niks mis mee, totdat ze oefeningen gaat doen.

Eerst haar linker knie tegen haar linker schouder optrekken, daarna haar rechter knie tegen haar rechter schouder.

Als klap op de vuurpijl ging ze ook nog eens beide knieën tegelijk tegen haar schouders optrekken, een soort van foetus houding.

Ze was ook al niet meer één van de jongsten, dus geen echt prettig gezicht.

Ik heb zelf ook wel eens last van de rug, maar zal nooit in de sauna zo mijn oefeningen doen.

groeten,

xxx Of men wat kleding aantrekt wanneer men gaat sporten of oefeningen gaat doen, dat moet ieder zelf weten zolang zij/hij zich er maar comfortabel bij voelt en de veiligheids aspecten respecteert. Op CHM Oltra moet men (sport)kleding aan hebben als men 's morgens mee wil doen, maar vroeger had je op het strand bij een van de 2 strandtenten (die het dichtst bij de camping ligt) een fitness hoekje en daar deden ze ook wel ongekleed hun oefeningen. Tenminste getuige de bekende documentairefilm "Cap d'Agde, Naked City" van Charlie Simmonds van begin jaren '90.
En soms zijn er praktische oplossingen, zoals een magneet aan het touwtje bij het pétanque spelen, zodat je niet hoeft te bukken om je spullen op te rapen.

quote:moppetoet schreef op 18 juni 2010 @ 22:38:

het blijft een feit dat de naturistenstranden letterlijk schoner zijn, zwerfafval vind je er bijna niet. Dat heeft toch te maken met een bepaalde instelling. Ik zou het fijn vinden als geklede strandbezoekers óók hun rommel netjes weggooiden, wat is de moeite ? Het weegt altijd minder dan toen je het meesleepte vanaf je huis.

Komt gedeeltelijk door het soort publiek, vaak wat hoger opgeleid, meer beschaafd, maar ook omdat het om een naaktstrand meestal veel minder druk is? (Meer afgelegen en minder bezocht).
De Zuidkaap van de Hoornse Plas is superdruk, vooral het smalle stukje waar de minste wind en de meeste zon is. Daar is het nog net geen kontje-aan-kontje liggen.

Dit naaktstrand is normaal bereikbaar, met auto, fiets of bus, evenals de rest van de Hoornse Plas. Er staat ook een patatkraam, en toch zie je nergens patatbakjes of ijspapiertjes slingeren.
Ik vind de kinderen op een naakstrand vaak ook een stuk socialer dan op een textielstrand. Bijvoorbeeld op het Rutbeek in Enschede viel me heel erg op dat alle herrie en gekrijs van het textielstuk aan de overkant van de plas kwam. Terwijl er net zoveel gezinnen met kinderen zaten op het naaktgedeelte.

En ik heb de zelfde ervaring met schone strandjes als Moppetoet: ondanks drukte en aanwezige patatkraam zijn het strand en de toiletgebouwen aan het eind van de dag nog hartstikke schoon! (Zelfs als iedereen in grote haast vertrokken is wegens een plotselinge onweersbui. Toen was het textielgedeelte echt een enorme troep!)

(Oh ja. dat met die loerende mannen was ook op het Rutbeek. Maar dat is echt al jaren geleden, en daar heb ik verder nooit iets vervelends meegemaakt)
Het probleem met de loerende mannen (zijn er trouwens ook wel loerende vrouwen? ) doet zich vooral voor op stranden die bijv. niet officieel zijn (maar waar het wel getolereerd wordt) en/of geen toezicht/controle en desgewenst voorzieningen kennen. Bij mijn vaste stek valt het gelukkig heel erg mee en als ze er al zijn is dat vooral op of rondom de grens tussen het naturisten en textiel gedeelte of helemaal aan het einde waar veel minder mensen liggen en er ook nog wel eens een verdwaalde gay ligt.

Op het gewone familiale stuk valt het gelukkig echt heel erg mee.

@Moppetoet: Is de Hoornse plas nog een leuke stek om eens een keertje naartoe te gaan? Familiaal genoeg? Ben er vroeger nog wel eens geweest als ik voor een paar dagen logeerde bij een oma in Groningen. Ik meen me te herinneren dat het er kleiner was dan dat het nu is. Ik lag toen bij dat aangelegde inhammetje waar je het eerste langskomt als je vanaf de bushalte vlakbij een restaurant (chinees?) de Hoornse plas opgaat. Vanuit Groningen gezien dus iets verder zuidwaarts dan de ingang voor het textielgedeelte. Ik meen me te herinneren dat ik eens te vroeg ben uitgestapt en eerst een lange wandeling kon maken vooraleer ik het naaktsrand bereikte. Meen ook te herinneren dat er tegenwoordig bordjes staan met de vermelding 'vrije recreatie' ipv. naaktstrand of naturistenstrand, waarom is mij nooit duidelijk geweest.

@sharra: Het Rutbeek, is dat te vergelijken met de Hoornse plas?

En wat het weer betreft, het ziet er eindelijk naar uit dat we nog een lekker kleurtje kunnen opdoen voorddat we met vakantie gaan.

quote:moppetoet schreef op 22 juni 2010 @ 00:52:

De Zuidkaap van de Hoornse Plas is superdruk, vooral het smalle stukje waar de minste wind en de meeste zon is. Daar is het nog net geen kontje-aan-kontje liggen.

Dit naaktstrand is normaal bereikbaar, met auto, fiets of bus, evenals de rest van de Hoornse Plas. Er staat ook een patatkraam, en toch zie je nergens patatbakjes of ijspapiertjes slingeren.

Ah, was ik even vergeten, bij "strand" denk ik altijd aan de kust, maar er zijn natuurlijk door heel NL ook veel strandjes bij plassen en rivieren, had ik over 't hoofd gezien
quote:kevin8 schreef op 22 juni 2010 @ 14:10:

@sharra: Het Rutbeek, is dat te vergelijken met de Hoornse plas?

Ja, ik geloof het wel, ook een kunstmatige gecreerde plas met strandjes. Ik weet niet of het qua formaat hetzelfde is :-)
Misschien staan beide zwemplassen al op Google Streetview ?

Sowieso wel op Google Earth.

Dan kun je de grootte vergelijken.
Hallo allemaal, ik ben net terug en heb ik Frankrijk een paar textielcampings en 3 naturistencampings bezocht.

Domain de la Gagere bij Luzy in de Bourgogne: Nederlandse eigenaren en daardoor bijna alleen Nederlanders. Op de achterste velden heb je een geweldig uitzicht over het dal en het is er zo heerlijk stil! De sfeer is erg fijn, vriendelijk peroneel. Enorm genoten.

Domain de la Sabliere: ook erg leuk. Fijne schaduwrijke plekken beneden bij de rivier. Leker stil en rustig bij de rivier (in het voorseizoen), heerlijk helder water. Bij het zwembad liggen was echter ook leuk. Wij stonden beneden bij de rivier op het gedeelte Fauvette en dat beviel uitstekend.

Tot slot: Cap d'Agde. Hoewel we eerst Serignan in gedachten hadden, maar die was een stuk duurder. En ik was ook wel nieuwsgierig geworden omdat hij hier zo vaak wordt genoemd. De aankomst was al niets, met al die controleposts. En wát een lelijk en sfeerloos dorp. Heel lang rampverhaal zo kort mogelijk: seks op het strand (nee we liepen niet naar links, we zaten kennelijk al links, op Allée Dune vlak bij het paviljoen), seks in het toiletgebouw, stront op álle wc's in dat toiletgebouw, een strand vol met sigarettenpeuken (maar dat was schijnbaar ook het "verkeerde deel" van het strand), een parade aan leer, lak, latex, tepelpiercings, clitpiercings, eikelpiercings en cockrings waar geen ontsnappen aan was. Tegenover de supermarkt zat een fetishwinkel en 's avonds kon je lekker naar een fetish feest. Leuk joh. Gatverdamme, wat een ranzige zooi. Nooit nooit weer. Maar toegegeven: de tweede (en laatste nacht) zijn we verhuisd een stuk naar rechts achter en daar was het beter. Daar merk je er minder van op wat voor soort camping/dorp je zit. Je hoeft er inderdaad niets van te merken. Als je tenminste op je plek rechtsachter op de camping blijft en na etenstijd met je rug naar de weg gaat zitten.
Van dittum. Werkelijk, en toen waren we al verhuisd naar het "rustiger" deel van de camping.

Ik ben niet zo bekend met naturistengebieden, maar het gedeelte op het strand vind ik altijd super.

Ik woon in het noorden van nederland, wie weet hier meertjes, plassen oid voor naturisten.

Ik zit te denken tussen Meppel en Leeuwarden.

Wie oh wie kan mij helpen?
quote:nostradame schreef op 08 juli 2010 @ 16:53:

Tot slot: Cap d'Agde. Hoewel we eerst Serignan in gedachten hadden, maar die was een stuk duurder. En ik was ook wel nieuwsgierig geworden omdat hij hier zo vaak wordt genoemd. De aankomst was al niets, met al die controleposts. En wát een lelijk en sfeerloos dorp. Als je op Google Earth kijkt, dan kun je zien dat het een betonnen complex is, zoals vrijwel de hele Franse zuidkust. Je kunt een afgelegen naturistenterrein echt niet vergelijken met een plek die gewoon per openbaar vervoer bereikbaar is. Dat kan namelijk alleen in "stedelijke" gebieden.

Heel lang rampverhaal zo kort mogelijk: seks op het strand (nee we liepen niet naar links, we zaten kennelijk al links, op Allée Dune vlak bij het paviljoen), Wauw, jij had wél een plekje op Dune ? seks in het toiletgebouw, knap, dat heb ik al jaren niet meer gezien, vanwege de controles, stront op álle wc's in dat toiletgebouw, een strand vol met sigarettenpeuken (maar dat was schijnbaar ook het "verkeerde deel" van het strand), een parade aan leer, lak, latex, tepelpiercings, clitpiercings, eikelpiercings en cockrings waar geen ontsnappen aan was. ik weet zeker dat die mensen zich niet ergeren aan jou, als jij er zonder opsmuk zit/ligt.

Tegenover de supermarkt zat een fetishwinkel en 's avonds kon je lekker naar een fetish feest. Leuk joh. Je hoeft er toch niet in of heen ? Ga gewoon lekker een pizzaatje halen bij Gymnos.

Gatverdamme, wat een ranzige zooi. Nooit nooit weer. Maar toegegeven: de tweede (en laatste nacht) zijn we verhuisd een stuk naar rechts achter en daar was het beter. Daar merk je er minder van op wat voor soort camping/dorp je zit. Je hoeft er inderdaad niets van te merken. Als je tenminste op je plek rechtsachter op de camping blijft en na etenstijd met je rug naar de weg gaat zitten.Jammer dat je eerste bezoek aan Agde tegengevallen is. Waarschijnlijk was je er in een weekend ? Maar je bent sneller dan wij, wij deden er twee vakanties over om het bokkenstrandje te ontdekken.
quote:flauwekul schreef op 08 juli 2010 @ 22:31:

Ik ben niet zo bekend met naturistengebieden, maar het gedeelte op het strand vind ik altijd super.

Ik woon in het noorden van nederland, wie weet hier meertjes, plassen oid voor naturisten.

Ik zit te denken tussen Meppel en Leeuwarden.

Wie oh wie kan mij helpen?

Zuidkaap van de Hoornse Plas, tussen Groningen en Paterswolde in.

Meerwijck, bij Kropswolde, vind ik zelf geen aanrader, volg de borden naar het surfstrand.

Groenlanden, bij Annen. Betaald terrein.

Deurbeleid -niet iedereen wordt toegelaten, inf-kaart aan te raden-, leuk zwemplasje, super voor kinderen, fijne douches, prima bier.

Overal langs de dijken is ook toegestaan.

Het hele strand van Schiermonnikoog, m.u.v. tussen paal 2 en paal 7.

FKK-strand op Borkum (bus nemen of fiets huren)

De Grote Moere, een zandafgraving bij Grolloo. Kijken waar veel auto's langs een smal weggetje tussen een akker en een bos staan, daar parkeren en het bospad volgen. Niet geschikt voor kleine kinderen, en gevaarlijk, ivm drijfzand/instortingsgevaar.

En natuurlijk kun je kijken op www.nfn.nl .
quote:moppetoet schreef op 09 juli 2010 @ 00:26:

[...]

Jammer dat je eerste bezoek aan Agde tegengevallen is. Waarschijnlijk was je er in een weekend ? Maar je bent sneller dan wij, wij deden er twee vakanties over om het bokkenstrandje te ontdekken.

Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij de reacties van Moppetoet. Erg jammer dat het tegenviel. Ikzelf loop als man alleen ook op de camping rond en dus ook 's avonds als ik ga douchen of naar het toilet ga en nog nooit zoals in de afgelopen paar jaar ben ik zoveel controles tegengekomen. En wat de smerige toiletten betreft heb je gewoon pech gehad. Indivdueel kan er altijd een smerige tussen zitten, maar over het algemeen is mijn ervaring dat het niet zoveel slechter is als elders in Frankrijk.

En wat de door jou gecoonstateerde sex op het strand betreft: of je bent (per ongeluk) links op het strand voorbij de poste de secours bij de camping verzeild geraakt of er vond blijkbaar toch enige sexuele activiteit plaats op een stuk strand waar dat zeer beslist niet toegestaan is en normaal gesproken ook niet getolereerd wordt en er tegen opgetreden wordt. Heb dit wel eens een keertje meegemaakt.

Verder dus sluit ik me aan bij de woorden van Moppetoet.
quote:moppetoet schreef op 09 juli 2010 @ 00:32:

[...]

Zuidkaap van de Hoornse Plas, tussen Groningen en Paterswolde in.

Meerwijck, bij Kropswolde, vind ik zelf geen aanrader, volg de borden naar het surfstrand.

Groenlanden, bij Annen. Betaald terrein.

Deurbeleid -niet iedereen wordt toegelaten, inf-kaart aan te raden-, leuk zwemplasje, super voor kinderen, fijne douches, prima bier.

Overal langs de dijken is ook toegestaan.

Het hele strand van Schiermonnikoog, m.u.v. tussen paal 2 en paal 7.

FKK-strand op Borkum (bus nemen of fiets huren)

De Grote Moere, een zandafgraving bij Grolloo. Kijken waar veel auto's langs een smal weggetje tussen een akker en een bos staan, daar parkeren en het bospad volgen. Niet geschikt voor kleine kinderen, en gevaarlijk, ivm drijfzand/instortingsgevaar.

En natuurlijk kun je kijken op www.nfn.nl .

Ben toevallig afgelopen zondag met een Kruidvat treinkaartje (die ik nog had) een dagje naar Groningen geweest en 's middags naar de Hoornse plas geweest. Met buslijn 52, halte 'Nijdam' te Eelderwolde was het nog altijd goed te bereiken. Die Chinees die ik mij van vroeger meende te herinneren heb ik niet gezien of is me niet opgevallen. Wel dat er de nodige rotondes waren gekomen. Verder ook dat lijn 5 naar Corpus den Hoorn doorrijdt tot aan de plas, maar dan kom je uit helemaal aan de andere kant.

Het strandje noemen ze nog steeds 'vrije recreatie' ipv. naturisten strand of naaktstrand, waarom is mij nooit duidelijk geworden.

De waterkwaliteit was nog best goed, hoewel er wel al hier en daar de nodige plantengroei was. Verder was het voor een groot stuk bij de kant ondiep en is de bodem soms blubberig zacht.

Ik vond het zeker niet druk t.o.v. van vroeger zoals ik het kende.

Toen ik aankwam lag ik eerst op een stuk waar bijna alleen maar mannen lagen waarvan er verschillende volgens mij maar automatisch dachten dat ik ook wel gay zou zijn. Ik ben toen later op het eerste stukje gaan liggen, vlak bij dat strandje waar de kinderen gemakkelijk het water in kunnen. Daar lag het ook wat meer gemengd. De kiosk/keet/container waar je bijv. ijsjes en frietjes kan halen is er ook nog steeds. Er was zelfs een vrouw (ongetwijfeld daar een bekende verschijning) die volgens mij een seizoensabonnement bij die keet heeft gezien haar omvang en eetgewoonte (volume en wijze van verorberen).

Al met al een best aardige middag maar niet zoals het vroeger was (in mijn beleving).
quote:moppetoet schreef op 09 juli 2010 @ 00:26:

[...]

Tot slot: Cap d'Agde. Hoewel we eerst Serignan in gedachten hadden, maar die was een stuk duurder. En ik was ook wel nieuwsgierig geworden omdat hij hier zo vaak wordt genoemd. De aankomst was al niets, met al die controleposts. En wát een lelijk en sfeerloos dorp. Als je op Google Earth kijkt, dan kun je zien dat het een betonnen complex is, zoals vrijwel de hele Franse zuidkust. Je kunt een afgelegen naturistenterrein echt niet vergelijken met een plek die gewoon per openbaar vervoer bereikbaar is. Dat kan namelijk alleen in "stedelijke" gebieden.

Heel lang rampverhaal zo kort mogelijk: seks op het strand (nee we liepen niet naar links, we zaten kennelijk al links, op Allée Dune vlak bij het paviljoen), Wauw, jij had wél een plekje op Dune ? seks in het toiletgebouw, knap, dat heb ik al jaren niet meer gezien, vanwege de controles, stront op álle wc's in dat toiletgebouw, een strand vol met sigarettenpeuken (maar dat was schijnbaar ook het "verkeerde deel" van het strand), een parade aan leer, lak, latex, tepelpiercings, clitpiercings, eikelpiercings en cockrings waar geen ontsnappen aan was. ik weet zeker dat die mensen zich niet ergeren aan jou, als jij er zonder opsmuk zit/ligt.

Tegenover de supermarkt zat een fetishwinkel en 's avonds kon je lekker naar een fetish feest. Leuk joh. Je hoeft er toch niet in of heen ? Ga gewoon lekker een pizzaatje halen bij Gymnos.

Gatverdamme, wat een ranzige zooi. Nooit nooit weer. Maar toegegeven: de tweede (en laatste nacht) zijn we verhuisd een stuk naar rechts achter en daar was het beter. Daar merk je er minder van op wat voor soort camping/dorp je zit. Je hoeft er inderdaad niets van te merken. Als je tenminste op je plek rechtsachter op de camping blijft en na etenstijd met je rug naar de weg gaat zitten.

Jammer dat je eerste bezoek aan Agde tegengevallen is. Waarschijnlijk was je er in een weekend ? Maar je bent sneller dan wij, wij deden er twee vakanties over om het bokkenstrandje te ontdekken.Je kan wel zeggen van 'Daar hoef je niet heen' en 'die mensen ergeren zich niet aan jou' maar ik zou daar ook niet blij van worden, en ik zit er ook niet op te wachten in mijn naturistische vakantie. Het idee dat mensen daar met een totaal andere insteek komen dan ik zou me erg ongemakkelijk doen voelen. ipv 'leven en laten leven' is het op die manier 'kijken en bekeken worden'
Hallo allemaal,

Wij (mijn vriend en onze kindjes van 4 jr en 9 mnd) gaan dit jaar voor het eerst naturistisch kamperen in Frankrijk.

Ik deed dit vroeger al met mijn ouders, mijn man zag het een aantal jaren geleden nog niet zo zitten, maar na een aantal jaren kleine, groene (textiel)campings in Frankrijk bezocht te hebben, hebben we besloten dit jaar naturistisch te gaan. Met name om de sfeer op de campings (weinig hoempapa, zoals wij dat noemen, en verder natuurlijk het comfort van lekker buiten douchen zonder vieze kleine douchecabines etc.)

Als kind ben ik geweest op La Clapere, Arnaouchot, Martinez de L'elze, Mas de La Balma, La Genese, La Sabliere en nog een aantal andere campings. Ik heb aan haast alle campings heel goede herinneringen, en heb de sfeer en de rust die ik van deze campings kende (nog) niet kunnnen vinden op de textiekcampings die wij bezocht hebben.

Op zich vinden we het best spannend om ineens bloot te gaan kamperen, maar we hebben er vooral erg veel zin in.

We willen in september naar La genese, en ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die deze camping in die periode bezocht hebben. Als het weer tegenvalt willen we wat zuidelijker, naar Castillon de Provence (die camping van die mensen die met het programma 'ik vertrek' mee hebben gedaan).

Verder nog iets wat mij bezig houdt, heel achterlijk misschien, maar ik ben er een beetje onzeker over.

Ik scheer mijn schaamhaar altijd bijna helemaal weg, is dat tegenwoordig ook op naturistencampings ook gewoon normaal? Heel stomme vraag misschien, maar ik ben bang dat ik me nog bloter voel als de meeste andere vrouwen daar rondlopen met een vachtje, haha!

En dan meteen de volgende vraag: ga ik me daar op mijn gemakje onder zo'n buiten douche staan scheren? Ik hoop het niet, lijkt me niet zo prettig... Maar hoe dan wel?

Het is maar wat je bezig houdt hè? Alvast bedankt voor de reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven