Naturisten kwebbelen.

06-06-2006 22:36 1067 berichten
Inmiddels is het me duidelijk, er zijn zat naturisten die al helemaal met hun hoofd in de vakantie zitten. Het lijkt mij gezellig om hier ervaringen en tips over de omgeving e.d. uit te wisselen.

Zelf hoop ik dit jaar naar CHM Oltra te gaan, wie gaat er ook heen ?

Verder een kleine greep uit de terreinen die ik heb bezocht: Arnaoutchot, Eglantière, Riva Bella, Chiappa, Villata, Origan, Bélézy, Sablière, Le Ran de Chateau de Ferreyrolles, Le Mas de la Balma, La Clapère.........................
Alle reacties Link kopieren
Wij waren van plan om nu in juli naar Serignan te gaan, op het naturistengedeelte. Toen we daar begin september vorig jaar een bezoek brachten waren we wel echt ontgoocheld. Geen mooie plaatsen, naturistenzwembad enkel in de voormiddag, weinig of geen schaduw. De mevrouw aan de receptie vertelde dat er veel "klanten" elk jaar terugkomen, maw de beste plaatsen zijn zeker weg. De bungalows staan kriskras door elkaar en heel dicht op elkaar.

Over Cap d'agde kunnen we wel zeggen dat de plaatsen groot en netjes zijn. Het sanitair ziet er proper en goed onderhouden uit. Wij verblijven er ook dit jaar, maar niet op het kampeergedeelte.

La Sabliere is groot, niet in de orde van Euronat. Inzake naturisme is dit wel het meest familiale van de drie. Het ligt wel tegen een heuvel, dus je moet er duidelijk de keuze maken waar je wil "staan". Bovenaan ben je dicht bij het zwembad. Onderaan de camping dan ben je bij de rivier.
Ik zou een plek in de buurt van het zwembad kiezen, maar dat is mijn persoonlijke keuze.

De Cèze vond ik zelf niet prettig om te zwemmen, ik houd niet van stenen en stroomversnellingen.

Denk erom dat je waterschoenen meeneemt, en schrik niet als je ineens oog-in-oog staat met een rivierslang, ze doen echt niks.
En zorg wel dat je aan de goede kant van de Cèze blijft, want aan de andere kant zit ergens een natursten camping met een wat bedenkelijke reputatie.
@Dis, ja idd jammer dat Serignan niet 100% naturistisch is. Maar ach, we zijn niet zulke die-hards dus dan maar een bikini aan als we bijvoorbeeld toch 's middags in het zwembad willen.

Bedoel je dat Euronat of Sabliere de meest familiale is? Bedoel je dan qua hoeveelheid gezinnen of anders?

@Moppetoet, op dit moment ben ik gewoon blij als we een paar dagen op Sabliere kunnen staan, maakt niet zo veel uit waar Die waterschoenen gaan sowieso mee; in de Gorges du Verdon moesten we daar schoenen kopen toen we wilden aqua rando-en, en dat soort activiteiten zijn we weer van plan.

@Kevin, dank voor de warschuwing. Mocht Sabliere volzitten of we worden zonder kaart niet toegelaten, dan weet ik dus dat we niet voor een alternatief aan de overkant moeten zijn

Wat beschikbaarheid van plaatsen voor trekkers (ehm, dubieuze woordkeuze, maar dat bedoel ik batuurlijk niet) met une petite tente en de noodzaak van het lidmaatschap betreft: ik heb ze gisteren in mijn beste Frans gemaild met deze vragen. Nog geen antwoord helaas.
Er zijn drie campings aan de ene kant van de Cèze. En ik dacht al dat ik nu in de war was, maar volgens mij hebben we deze drie op een rij, en La Genèse aan de overkant.

Eén gore, smerige, walgelijke, die wat mij betreft allang opgedoekt mocht worden, maar toch schijnt er publiek voor te zijn. Le Ran du Chabrier. :puke:

Eén goedkope, 5 jaar geleden in elk geval nog gedateerde, maar wel met een goed restaurantje en zalige douches (die er ook niet uitzien). Chateau de Ferreyrolles.

Eén duurdere, en volgens mij is dat Sablière. Na een wandeling van ongeveer een uur vanaf Ferreyrolles kun je dat terrein oplopen, en stiekem even een duik nemen.
quote:moppetoet schreef op 08 juni 2010 @ 22:36:................................................Eén duurdere, en volgens mij is dat Sablière. Na een wandeling van ongeveer een uur vanaf Ferreyrolles kun je dat terrein oplopen, en stiekem even een duik nemen.Klinkt net zoals die mensen die op een camping in Marseillan Plage staan en dan via het strand het Quartier Naturiste binnen lopen.
Ik vind het ook onzin dat je een entreepas voor de naturistenwijk zou moeten hebben, die geeft schijnveiligheid omdat je toch via het strand het terrein op kunt komen.

De camping Oltra kom je niet op, dat is echt héél erg lastig wil je langs de securité komen. Dat geeft wel een prettig gevoel van veiligheid.
Chateau de Fereyrolles spreekt ook wel aan, hoewel het misschien een beetje een ons kent ons clubje is daar? Ik bedoel: een kleine camping met veel vaste bezoekers? Misschien vind ik een massale naturistencamping toch niet zo vervelend bij nader inzien. Euronat was daarbij ook heel clean, klinisch eigenlijk, en superkeurig.

En Le Ran(s) du Chabrier; ik kwam eerst op de site van die camping en wat daar nogal dubieus is zijn de tarieven voor bezoekers: mannen alleen betalen 10 euro, vrouwen alleen 5 euro

Geeft meteen al een beeld van vieze mannetjes.

Op de tweede site waar ik terecht kwam vlogen de siliconentieten van geile dames je om de oren

Ik ga die ranscamping dus zeker noteren om er vooral niet per ongeluk terecht te komen!
Wat is dat trouwens met mannen en naturisme: Ik ben op het naakstrand en de naturistencamping nooit een vrouw alleen tegengekomen. Maar wel heel veel alleengaande mannen.

Kevin, kun jij daar je licht op laten schijnen?
@Nostradame: Er zijn nou eenmaal meer mannen die er geen probleem mee hebben om ook alleen naakt te recreëren. Vrouwen hebben dan toch iets eerder een drempel, hoewel ze er wel zijn. Verder zijn er ongetwijfeld ook de nodige vrouwen die potentieel naturist zijn maar het voorlopig bij topless zonnen houden en/of af en toe bloot zonnen bij een bezoek aan een sauna/thermen complex met saunatuin.

Vrouwen zullen zich ook misschien wat minder comfortabel voelen met de gedachte aan (alleengaande) mannen met minder goede bedoelingen, ook al valt dat reuze mee, zeker bij de officiële terreinen. Ook kan het meespelen dat vrouwen eerder met een of meer vriendinnen gaan en waarbij die vriendinnen geen (potentiële) naturisten zijn en zij dus voor een textielstrand of camping kiezen.

Verder zijn er nogal wat mannen die eerder ook naakt willen leven (eten/koken/slapen/winkelen in grotere centra etc.) of althans daar geen of minder moeite mee hebben dan veel vrouwen.

Maar ergens blijf ik ook van mening, zeker als ik ook kijk naar de bezetting van de ligstoelen in een beetje fatsoenlijk sauna/thermen bedrijf op een mooie dag, dat er veel meer potentieël is onder de vrouwen. Daarbij zouden er dan meer stranden (en terreinen) in Nederland moeten zijn waar een zeker toezicht op goed publiek is, vergelijkbaar publiek dus als in een fatsoenlijk saunabedrijf en waar ook wat faciliteiten zijn. Uiteraard moet hier dan ook wel op gehandhaafd en gecontroleerd worden en het moet laagdrempelig zijn. (dus bijv. ook geen of weinig entreegeld) En op termijn zul je vanzelf weer meer vrouwen alleen tegenkomen.

Kijk bijv. maar naar de Maarsseveense plas, daar zie je op het betaalde naaktstrand genoeg alleengaande vrouwen.

Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat een sauna/thermen bedrijf, waar dus ook genoeg vrouwen komen, elders een zonneweide zou gaan exploiteren. Dit uiteraard met geen of lage entreeprijs en er komen ongetwijfeld ook vrouwen.

Moet er natuurlijk dan ook wel een stukje reclame gemaakt worden.

Ik denk dus dat hier ergens ook wel een taak is weggelegd voor de NFN en de (lokale) politiek.
Ik herken dat inderdaad ook, dat er veel meer alleengaande mannen zijn dan vrouwen.

Nou snap ik dat wel: ik ben ook wel eens lekker een middagje naaktstrand gaan doen in mijn eentje om een tentamen te leren, maar binnen no-time lagen er een stuk of wat eenzame heren toch wel opvallend dicht in de buurt. Echt duidelijk te loeren.

Dat voelde voor mij erg onprettig, ik ben ook nooit meer alleen naar dat strandje gegaan. Mannen hebben o.h.g. minder last van dat soort dingen denk ik.

Misschien kwam het ook omdat ik al lerend natuurlijk ook niet heel dicht naast gezinnen met kinderen wilde liggen. Maar als ik echt druk aan het studeren ben geef ik toch echt geen hints af dat ik benaderbaar ben dacht ik!

Dat is trouwens wel meteen de enige keer dat me zoiets overkomen is op een naturistenterrein, en ik kom echt nooit meer op een kleren-strand of -camping!
@ Nostradame. Euronat & Sabliere zijn uitgestrekte campings. Beiden zijn familiecampings. Volgens mij kom je er zonder Naturistenkaart niet in.
Ik denk dat er wel een verschil is tussen "alleengaande heren" (ze hoeven niet persé achter de vrouwen aan te zitten, er zitten ook veel homo's tussen) en "vervelende kerels". En die vervelende kerels hebben misschien wel heel "keurig" een vervelend vrouwtje bij zich.

Niet direct afgeven op "alleengaande heren", anders had ik Moppeman nooit ontmoet.

De sfeer op Ferreyrolles vond ik altijd erg ontspannen, alleen maar vriendelijke mensen ontmoet.

Wij hebben ons daar maar 1x aan gasten geërgerd, en dat was een gezin met 6 puberkinderen + oma + papa + mama, die meteen het hele veld afzetten, letterlijk tegen onze tent aan. Gelukkig was het onze laatste dag, maar dat zegt meer over dit gezin dan over het publiek op die camping.
Het is ook vaak maar een heel klein deel van de alleengaande heren die geen propere bedoelingen heeft en dan is daar ook nog een aanzienlijk deel homo van. Van die types kunnen het trouwens ook nog deels steeds dezelfde types zijn. De meeste alleengaande mannen hebben trouwens normale intenties, gewoon lekker streeploos bruin worden. Dat er mensen en ook wel mannen zijn die zo af en toe ook wel graag om zich heen kijken zal ik ook niet meteen veroordelen, wel als ze daarvoor zeer hinderlijk direkt pal boven, naast of onder andere bezoekers/bezoeksters gaan liggen en/of daarmee overlast, aanstoot geven. Deze lieden komen dan primair niet voor het streeploos bruin worden (om het zo maar te zeggen) en kunnen voor mij maar beter wegblijven.

@sharra: Welk strandje was dat? Dan weten anderen wellicht ook waar ze moeten opassen.

Iets heel anders waar ik me ook aan erger is de rotzooi die textielgangers nog wel eens achterlaten, vooral als dat vlakbij, voorafgaand aan of deels op het naaktstrand is. Het is namelijk wel een feit dat naturisten over het algemeen veel netter zijn daarin.

Ik kom regelmatig aan een plas in een natuurgebied waar ook een kudde Galloway runderen en soms een kudde Koninkspaarden rondloopt en als je dan tegen de avond weer weg gaat ligt er altijd veel meer rotzooi op het stuk waar de textielgangers liggen dan op het stuk waar de naturisten liggen.

Gelukkig zijn er 2 vrijwilligers, hulde, die boel altijd schoon houden. Je zou er immers maar niet aan moeten denken dat een rund of paard een stuk plastic binnen krijgt.
quote:nostradame schreef op 09 juni 2010 @ 21:04:

Wat is dat trouwens met mannen en naturisme: Ik ben op het naakstrand en de naturistencamping nooit een vrouw alleen tegengekomen. Maar wel heel veel alleengaande mannen.

Kevin, kun jij daar je licht op laten schijnen?

Ik ben regelmatig alleen naar naaktstrand geweest, dus het is niet helemaal waar. Ik denk dat Kevin wel gelijk heeft dat mannen zich makkelijker blootgeven. Ook zal een vrouw alleen zich kwetsbaarder voelen en daarom misschien liever met vriendinnen gaan, dan een man alleen. Maar een man alleen is natuurlijk niet gelijk bedreigend. Mijn vader ging vroeger ook wel alleen (of met mij) omdat m'n moeder het toen nog helemaal niets vond.

Het strand waar ik heenging was bij een recreatieplas in de buurt. (Moppetoet weet wel waar ik op doel ) Daar ging ik bij de groep ouderen liggen, redelijk beschermd voelde ik me dan. Bovendien leuk om hun gesprekken over vrienden en familie zijdelings te horen. Vooral na de winter, dan was er veel bij te praten!

Ben slechts 1x 'achtervolgd' door een alleengaande man. Op den duur ben ik gewoon gaan lezen en heb ik 'm genegeerd. Dat werkte het best.
Later is nu
Wij zijn net terug van Zuid-Frankrijk.

1 week op Cap d`agde geweest Allee F aan het begin.

Wel veel muggen hier. Maar mooie camping, heerlijk strand gelijkmatig langzaam aflopend de zee in. Wij zijn ook bij een zwembad geweest, die zijn er wel bij de appartementencomplexen, alleen voor de ligbedden moet je betalen. Het swingersstrand ligt een eind naar links, maar wij wandelen graag langs het strand en overdag is het kijken, pas later, na 6 uur ofzo, zagen we actie. Gewoon niet tussen gaan liggen.

Wij zijn ook op La Sabliere geweest. Verschrikkelijk wat steil ligt die camping. Bij het zwembad veel regels wat allemaal niet mag. Om 22.00 uur doodstil, wij zaten te fluisteren. GEEN muggen hier. Maar voor ons geen ideale camping.
Waarschijnlijk had je noordenwind, vandaar die muggen. Ik denk dat het die gemene piepkleine zwarte mormeltjes waren ? Daar helpt alleen één of ander Frans product tegen, een spray met de naam "5" o.i.d. Je kunt het kopen bij de pharmacie of de Green Bazar. Vraag naar "anti-moustiques".

De zwembaden gingen wij ook wel eens heen, met name wanneer de mistral blies, want gezandstraald worden is geen pretje.
Inderdaad moppetoet, de mensen noemden het mistral en die kwam uit het noorden. We werden inderdaad gezandstraald, 's avonds was de wind wel minder en het was niet koud.

Maar ik wist niet dat we daarom die muggen hadden.

Cap d`agde, het plaatsje dan op 10 minuten fietsen is trouwens ook erg leuk, ik zag dat je ook fietsen kunt huren in het naturistendorp.
Wat leuk dit topic! Ik heb het even doorgelezen en me goed geërgerd aan alle vooroordelen die voorbij kwamen. Je kunt ze allemaal één voor één afvinken van je lijstje.

Wat me verder opvalt is dat iedereen zo enthousiast is over Cap d'agde/Rene Oltra. Ik vond het bekijks en uitgaan 's avonds wel leuk, maar kleine plekken en het sanitair op de camping vond ik echt vreselijk. Bleegh. Echt vieze wc's en water dat lauw is of juist zo heet dat je er niet onder kunt staan. En wat ik ook zo vervelend vind zijn de open douches overal. Alsof je als naturist geen privacy wilt als je je bikinilijn bijscheert, dat snap ik nooit zo goed.

Maar misschien zaten wij in de verkeerde laan? Weet het nummer niet meer. Waar zijn wel goede plekken?

Sabliere vond ik echt heel mooi, met hele grote plekken met veel groen om je heen. Restaurant vind ik daar alleen erg slecht. Het is wel een hele rustige camping 's avonds, dat is wel jammer.
Als ik de bovenstaande reacties lees, krijg ik alweer helemaal zin in de vakantie. (Nee, niet voor de muggen).

De 25e juli, op een zondag, vertrek ik vanaf vliegveld Weeze. Mijn vliegtuig naar Vias (Béziers/Cap d'Agde) vertrekt al om 07:35u. en komt aan om 09:35u. Dan heb ik ook nog wat aan deze zondag.

Ik moet trouwens niet vergeten een 'anti-mierenpen' mee te nemen, want daar kennen ze naast de mierenlokdoosjes alleen van die kleine tubetjes met vies kleverig spul. Hebben jullie wel eens last gehad van mieren? Ikzelf wel, maar heb ook gemerkt dat het van plek tot plek kan verschillen met de mate van overlast. Het ergste zijn altijd die piepkleine farao mieren.

Verder weer lekker pizza's, pasta's en steaks eten bij Le Ghymnos. Vismenu's bij Le Lagon Bleue (ook in Heliopolis), dagverse oesters en crevette's bij het stalletje op de camping, croissants van de boulangerie bij de Ed-supermarkt in Agde, eclairs van Le Tropezienne....Mmmm

En natuurlijk een heerlijk strand met een doorgaans niet al te ruige zee.

Ik blijf er trouwens 2 1/2 wk en vertrek weer huiswaarts op woensdag de 11e. Ryanair vliegt in het seizoen tegenwoordig 2x per week.
Ik denk dat mannen zich inderdaad minder snel generen. Ik weet ook zeker dat er wel een paar "vieze mannetjes" zijn, maar ervaar een man alleen op zich niet als een bedreiging ofzo. Ik heb gelukkig ook geen nare ervaringen daarmee. Maar het valt wel op hoeveel meer mannen je tegenkomt dan vrouwen. Op Euronat vorig jaar was er trouwens wel een man weggestuurd wegens onwenselijk gedrag (foto's maken van anderen dacht ik) en was er op het strand een man die opvallend vaak langs wandelde en er hoogte van waar wij lagen even bleef staan om in mijn richting te kijken (volgens mijn vriend). Bij ons is mijn vriend denk ik op zich zelfverzekerder in zijn naakte lijf, hoewel hij wel erg op zijn hoede is voor zijn ehm, potentie en toch wel onzeker over is dat dat gebeurt en pleine publique.

Ik weet welk strand je bedoelt Dreamer: pss, pss. Ik kom daar nooit eigenlijk. Met mooi weer recreëren we gewoon in ons stadstuintje zonder inkijk. Alleen het zwemwater ontbreekt, maar verder van alle gemakken voorzien.

Tijdens fietstochtjes wel erg vaak alleen een handjevol mannen tegengekomen bij de HP (fanatiekelingen die al bij de eerste zonnestraal naar de HP gaan denk ik, het was nog niet echt mooi weer die keren).

Ik heb nu geen tijd meer, ik ga later op mijn gemak even de laatste postings van Kevin, Poeszie en Waterfee lezen
@Poeszie: Er zit wat kwalitieit van sanitair en douche voorzieningen behoorlijk wat verschil tussen de verschillende gebouwtjes, sommige bieden meer privacy, sommige weer wat minder. Sommige hebben gewoon goed warm water, sommige juist maar lauw/te koud water. Dat is gewoon afhankelijk van de plek waar je staat op de camping en dan kan het ook nog lonen om soms een klein stukje verder te lopen.

Verder wordt het sanitair zeker zo'n 3x per dag schoongemaakt, als ik het me goed herinner: 1x 's morgens heel vroeg, 1x later op de ochtend en 1x in de middag. Maar dat kan soms wat onvoldoende zijn en hangt het er natuurlijk ook vanaf op welk tijdstip je er gebruik van maakt. Ik nam soms de moeite om gewoon even paar minuten verder te lopen voor een stuk betere kwaliteit. Die varieert in mijn optiek van slechts matig tot meer dan uitstekend.

@Kevin8

Mail me je plaatsnummer maar, misschien kan ik nog eens een biertje scoren.

(moppetoet @ hotmail.com)
Als je op Oltra last hebt van mieren, dan moet je dat even tegen de receptie zeggen, het onderhoudsteam komt dan langs met een paar kilo gif.
Iemand wel eens naar Magnolias Natura op Gran Canaria geweest?

We willen een weekje in september, voornamelijk luieren, zonnen, zo nu en dan winkelen en wat van de omgeving zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven