Combi borst en fles

22-06-2010 07:59 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over ongeveer 5 weken komt smurfje 3 ons gezin verblijden. Ik ben alleen heel erg aan het twijfelen wat te doen met fles of BV.

Eerste nu 5 heb ik 6 weken met moeite bv gegeven. Groeide niet,bv zelf ging moeizaam,kolven ging met beetjes...toen ik stopte naar veel overtuiging van anderen voel ik mij eerst schuldig en daarna veel beter.

Tweede nu 3 weer opnieuw geprobeerd en daar ging het als het tierelier de BV en heb het 9 maanden dan ook met plezier gedaan.

nu twijfel ik. Wil ik met een kleuter en peuter (want ja natuurlij beval ik precies in de zomervakantie) het kolven enz enz enz. Ga ik dat trekken. Natuurlijk kan ik afwachten hoe het loopt maar toch. S nacht vind ik het superhandig. aanleggen en weer terugleggen en lekker verder slapen (of samen in slaap vallen terwijl zoonlief nog aan de borst lang ). Zou ik kunnen combineren? dus s avond /snacht BV en overdag fles?

De argumenten mbt gezondheid en oorontstekeking dat BV dan beter is ging hier dus helemaal niet op. Dochterlief van 5 heeft eigenlijk nooit wat en zoonlief die 9 maanden volledig BV heeft gehad heeft steeds ooronsteking gehad en is chronisch verkouden .

wat zouden jullie doen? of bij twijfel gewoon helemaal de fles ?
Puck
Wat wel jammer is, dat maffia-idee.

Zo was ik zelf de eerste om tegen familielid met spruw, hevige borstontstekeningen en achterblijvende productie te zeggen dat als de lactatiekundige er ook geen chocola meer van kon maken, overgaan op kv echt verreweg de beste optie was.
.. ik lees de nuance weer eens verkeerd ...

Inderdaad jammer.

Ik moest gewoon lachen om mijn eigen hartstochtelijke promopraatje, en realiseerde me dat er door velen hier (getuige de weerleggingen) toch zo over gedacht wordt.

Weer even een beetje zijspoor, waarvoor excuus, maar ik ervaar soms juist het tegenovergestelde: als er maar iets niet volgens de lijn der verwachting gaat ligt het aan de borstvoeding en kan ik beter over op kv ... Voeden in het openbaar is genant (ik voed alleen als het niet anders kan in het openbaar - met omslagdoek, en krijg dan soms echt vervelende blikken toegeworpen) terwijl half NL in string met blote bonbon*lla's op het strand vertoeft.

Mijn dochter is alweer 5 maanden en ik ben erg eager om aan het werk te gaan, 2 opdrachtgevers hebben al afgehaakt omdat ze geen heil zien in een kolvende kracht.

Ik dacht inderdaad altijd dat bv de standaard was, en kv een uitweg mocht dat niet lukken. Beats me...
Computer says nooooo
Ik heb niet zo'n moeite met het begrip maffia, al reken ik mezelf er inmiddels ook onder. Ik vind nou eenmaal dat elk kind recht heeft op borstvoeding, in ieder geval op een degelijke poging daartoe.

Dat neemt niet weg dat ik TO wel snap, en dat ik net als AJ de ervaring heb dat door de bv de volledige zorg op mijn schouders kwam. Ik had weliswaar niet zo'n overdreven productie , maar wel overproductie en kloven en terugkerende verstoppingen, waardoor liggend voeden geen optie was en ik elke keer een uur lang zat te voeden, keer 3, per nacht. En ondanks mijn keizersnee ging ik dan echt mijn man niet de luier tussendoor laten verschonen, dat kon ik er zelf dan ook nog wel bij aangezien ik toch klaarwakker was. En overdag was mijn man gewoon werken (inderdaad, vanaf dag 2) en stond ik er alleen voor met baby die hooguit een uurtje per dag sliep (nog steeds).

Ik geef nu nog steeds bv, maar in de situatie van TO, als er ook nog 2 oudere kinderen rondlopen, weet ik niet of ik dat zo lang gered zou hebben. Ik zou het echter wel altijd op zijn minst proberen, en niet meteen combineren met de fles, want wie weet loopt het allemaal wel supermakkelijk.
Kolven vond ik ook altijd een ramp. Toen ik werkte kolfde ik ook niet genoeg, dus kreeg mijn dochter er ook altijd flesvoeding bij op het KDV. Toen was ze ongeveer 4 maanden. Ik denk dat ik nu bij baby 2, die nog geboren moet worden, gewoon poeder in huis haal, zodat mijn man in noodgevallen een flesje erbij kan geven als ik in de file sta, moet wachten bij de kapper etc. Mijn dochter maakte het allemaal niet zo veel uit; die dronk uit fles en borst, als het maar melk was. Nu is ze bijna 2 en benadert ze haar eten met veel meer omzichtigheid..
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 22 juni 2010 @ 12:18:

Ik denk dat ik nu bij baby 2, die nog geboren moet worden, gewoon poeder in huis haal, zodat mijn man in noodgevallen een flesje erbij kan geven als ik in de file sta, moet wachten bij de kapper etc.

Ik had om die reden ook de laatste tijd altijd standaard twee van die pakjes kant en klare Nutrilon standaard 1 in mijn luiertas. Als ik onder de tram zou komen, of mijn schoonouders bij het oppassen mogelijk te weinig voeding mee hadden gekregen, zou Timanni niet honger hoeven leiden.

Verder ook eens met wat Summer ( !) schrijft over het paradoxale van de bv-maffia in NL: borstvoeding móet, maar mag vooral niet in het openbaar. Dat zie je aan de rare blikken als per ongeluk die doek wegschiet of weggetrokken wordt door kind tijdens het voeden, en het abominabele beleid dat werk- en opdrachtgevers nog altijd ten aanzien van kolvende moeders voeren...
Sofi, waarom zo je moeten kolven? Als baby net geboren is en de productie is op gang hoeft er toch alleen maar gedronken te worden? Kolven is pas nodig als je weer aan het werk gaat. En dan kolf je op je werk, dus is er geen probleem met de andere kinderen.

Net als andere posters vond ik de borst juist wel makkelijk. Altijd bij me en altijd op temperatuur. Dat maakte dat ik heel makkelijk met baby en oudste op pad ging naar de dierentuin of speeltuin. Nou kan ik wel heel discreet voeden in het openbaar en voel ik me daar niet ongemakkelijk bij.

En hier ook 2 kinderen die lang de borst hebben gehad en toch allebei oren-kinderen zijn (en nog meer), maar ik dacht dan altijd "Stel je voor hoe erg het zou zijn geweest zonder bv" Gewoon om mezelf even op te peppen

Ik zou in elk geval beginnen met bv. Je weet van je tweede dat je lijf het kan. Stoppen kan altijd nog. En je man verheugt zich op een fles? Knuffelen met de kleine is vast nog veel leuker dan de fles geven.
Hoewel ik onlangs lid ben geworden van de bv-maffia wil ik nog wel even toevoegen dat ik bv eigenlijk pas na een paar maanden makkelijk vind. Daarvoor is het (althans voor mij) nogal gehannes en heb ik echt een stuk sneller en makkelijker een fles gemaakt en gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven