Kleuterverlenging

22-06-2010 17:00 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (4) is in december jarig en op haar school hanteren ze de grens van 1 oktober voor eventuele overgang naar groep 2.

Na de vakantie gaat ze dus gewoon weer naar groep 1.

Nu heb ik begrepen dat dat door de onderwijsinspectie wordt gezien als doubleren. Dat een kind die jarig is voor 1 januari moet doorstromen tenzij er redenen zijn dat niet te doen.

En dat het ingaat tegen de wet die bepaalt dat een kind recht heeft op een doorstroom van de basisschool binnen 8 jaar.

De school heeft nog nooit van 1 januari grens gehoord en ook niet dat het doubleren zou zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Is het echt doubleren en kunnen ze daar problemen mee krijgen?
Er zijn hier de afgelopen weken al een paar topics over geweest, even zoeken.

En als school nog niet wist dat de 1 oktober grens is afgeschaft, dan twijfel ik ernstig aan de kwaliteit, die grens is namelijk al in 1985 (!!!!!!) afgeschaft.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Toch is het wel een goede school. Zij hanteren de 1 oktober grens, want daarop is hun onderwijsaanbod afgestemd zeiden ze.
Hier en hier en hier. 3 topics in de afgelopen weken over hetzelfde onderwerp, waarin alles uitgelegd wordt.
quote:mars 74 schreef op 22 juni 2010 @ 17:03:

Toch is het wel een goede school. Zij hanteren de 1 oktober grens, want daarop is hun onderwijsaanbod afgestemd zeiden ze.Dat klinkt anders dan wat je in je OP schrijft. Maar hoe dan ook, school zit fout.
Lees het forum op www.ouders.nl, in de rubriek ouders en school, over kleuterverlengen, staat heel uitgebreid ook alle formele en juridische kanten er van uitgelegd.
Ja ik heb alles gelezen. Maar hoe overtuig je een school...
quote:mars 74 schreef op 22 juni 2010 @ 17:16:

Ja ik heb alles gelezen. Maar hoe overtuig je een school...Door de bijbehorende wettekst op te zoeken. Doorlopende leerlijn, gemiddeld 8 jaar -->> grens rond 1 januari.
Mijn zoon is ook in december 4 geworden en gaat na de zomer ook weer naar groep 1
Op de school van mijn zoon wordt ook de regel gehanteerd dat een kind twee volle kleuterjaren heeft. Dus tenminste 20 en ten hoogste 30 maanden kleuteren. Tenzij er andere redenen zijn lijkt me.
bij mijn dochter op school gaat iedereen die 5 wordt/is geworden (en ze zijn er uitteraad aan toe) voor 1 januari 2011 naar groep 2. Alles wat daarna 5 wordt doet goep 1 nog een keer over.
Puck
quote:sofi2010 schreef op 22 juni 2010 @ 17:49:

bij mijn dochter op school gaat iedereen die 5 wordt/is geworden (en ze zijn er uitteraad aan toe) voor 1 januari 2011 naar groep 2. Alles wat daarna 5 wordt doet goep 1 nog een keer over.De kinderen die na 1 januari 2011 5 worden zouden ook gewoon door moeten als ze eraan toe zijn. Er staat geen datum meer in de wet, er moet per kind gekeken worden.
Topictitel deed me even opschrikken, iets met plastische chirurgie en dat dat steeds jonger begint tegenwoordig.
mijn dochter is van 11 november, ik weet eigenlijk niet of ze naar groep 2 gaat....... onze school is er een van Natuurlijk leren en hebben onder, midden en bovenbouw.. onderbouw is zijn de groepen 1,2 en 3 bij elkaar, kleine klassen, dat gaat heel goed.
quote:skwieieiek schreef op 22 juni 2010 @ 18:08:

Topictitel deed me even opschrikken, iets met plastische chirurgie en dat dat steeds jonger begint tegenwoordig.WHAHAHAH ja ik snap m. (duurde even)
quote:tieger schreef op 22 juni 2010 @ 17:35:

Op de school van mijn zoon wordt ook de regel gehanteerd dat een kind twee volle kleuterjaren heeft. Dus tenminste 20 en ten hoogste 30 maanden kleuteren. Tenzij er andere redenen zijn lijkt me.Scholen verzinnen allerlei regels, maar in de wet staat iets anders. Daarom is het zinniger je goed te informeren over de formele regels, in plaats van aan te nemen dat als de school het zegt, het wel zo zal moeten.
*Haha Mars, een beetje verlenging van minimarsje zelf zou ook niet gek zijn, of is ze inmiddels al uitgeschoten?*

En verder; ik ben blij dat de school waar mijn dochtertje (van half januari) naar toe zal gaan, naar het kind zelf kijkt. Ze hebben een groep 1/2 en ze bepalen in de loop van de tijd of ze rijp is voor groep 3 (door haar werkjes van groep 2 te laten doen als ze aangeeft dat ze daar aan toe is), ook al is dat dus pas na 1,5 jaar kleuteren.
Haha Mirjam, ze heeft vorige week de 100cm gehaald!! Feest in huize Mars!

Kilootje of 15,5-16

Nog steeds klein, maar fijn. En jouw dochter?
Mij maakt het verder niet al te veel uit. Ze geven haar wel werkjes op haar niveau. De juf zei dan wel weer dat ze erg slim is en als ze bij de oktobergrens gezeten had er wellicht reden was om haar wel te laten doorstromen. Maar ook dat ze nog kunnen beslissen haar een klas te laten overslaan. Omdat ze al wat kan lezen en schrijven en rekenen onder de tien.

Tja, ben ik ook niet zo voor, is ze niet alleen de kleinste maar ook de jongste...

Maar goed voorlopig is ze nog gelukkig in haar klasje, als dat zo blijft is het alleen maar goed.

Maar ik wil gewoon niet dat ze er last mee gaat krijgen ooit.
En dat klas overslaan zou dan groep 3 zijn. Dan denk ik: waarom nu niet naar groep 2 dan. Maar ok. Ga nog wel een keer rustig praten met mijn man erbij.
quote:Snormel schreef op 22 juni 2010 @ 19:14:

[...]

Scholen verzinnen allerlei regels, maar in de wet staat iets anders. Daarom is het zinniger je goed te informeren over de formele regels, in plaats van aan te nemen dat als de school het zegt, het wel zo zal moeten.

Scholen "verzinnen" niet zo maar "allerlei" regels. Over deze regels wordt goed gesproken, gewikt en gewogen. En dit vaak ism begeleidingsdiensten en inspectie. Alsof wij met natte vingerwerk komen en de Wet aan onze laarsjes lappen!

Wanneer je denkt dat je kind echt in aanmerking voor doorstroming moet komen, kun je je inderdaad inlezen en dan een prettig gesprek aangaan. Het lijkt me niet de bedoeling dat je gaat zeggen "en het staat in de Wet dus het moet zo en zo". Leerkrachten hebben de beste kijk op je kind qua ontwikkeling op school en kunnen derhalve het beste beslissen of jouw (jonge) kind nog een jaartje kleutert. Ze worden er niet slechter van en krijgen zeker wel werkjes op niveau. Die kindjes hoeven echt niet twee jaar hetzelfde te doen.

Maar ik geloof dat ik ergens las dat je er zelf niet zo'n behoefte aan hebt? Dat kind meteen naar groep 2 gaat?
Ik zou het wel fijn voor haar vinden, ze wil ZO graag werkjes doen. Maar als ze dat mag vind ik het ook best.

Ik wil alleen niet dat ze een doublure op haar naam heeft staan die niet nodig is.
Mars?

Een doublure op haar naam? Is dat erg dan? Als een soort strafblad? Ik heb werkelijk nog nooit iemand hierover gehoord en ik werk toch al een tijdje in het onderwijs. Ik ga het morgen eens navragen, want er wordt hier ook met een grens gewerkt en nog nooit heeft iemand daar 'moeilijk' over gedaan.

Wanneer denk je dan dat mensen naar de doublure gaan kijken? Ik ben ook van december en ook extra gekleuterd... Geen haan die daar naar kraait.
quote:tuffers schreef op 22 juni 2010 @ 20:51:

Mars?

Een doublure op haar naam? Is dat erg dan? Als een soort strafblad? Ik heb werkelijk nog nooit iemand hierover gehoord en ik werk toch al een tijdje in het onderwijs. Ik ga het morgen eens navragen, want er wordt hier ook met een grens gewerkt en nog nooit heeft iemand daar 'moeilijk' over gedaan.

Wanneer denk je dan dat mensen naar de doublure gaan kijken? Ik ben ook van december en ook extra gekleuterd... Geen haan die daar naar kraait.Er zijn wel degelijk gevallen bekend waarbij een kind bij de overstap naar de middelbare school werd 'afgerekend' op dat extra jaar kleuteren.
quote:tuffers schreef op 22 juni 2010 @ 20:41:

[...]

Scholen "verzinnen" niet zo maar "allerlei" regels. Over deze regels wordt goed gesproken, gewikt en gewogen. En dit vaak ism begeleidingsdiensten en inspectie. Alsof wij met natte vingerwerk komen en de Wet aan onze laarsjes lappen!

Wanneer je denkt dat je kind echt in aanmerking voor doorstroming moet komen, kun je je inderdaad inlezen en dan een prettig gesprek aangaan. Het lijkt me niet de bedoeling dat je gaat zeggen "en het staat in de Wet dus het moet zo en zo". Leerkrachten hebben de beste kijk op je kind qua ontwikkeling op school en kunnen derhalve het beste beslissen of jouw (jonge) kind nog een jaartje kleutert. Ze worden er niet slechter van en krijgen zeker wel werkjes op niveau. Die kindjes hoeven echt niet twee jaar hetzelfde te doen.

Maar ik geloof dat ik ergens las dat je er zelf niet zo'n behoefte aan hebt? Dat kind meteen naar groep 2 gaat?

Hier gaan mijn haren echt recht van overeind. Scholen 'verzinnen' wel degelijk zelf regels, want als ze überhaupt een datumgrens aanhouden houden ze zich al niet aan de wet.

En dat leerkrachten de beste kijk hebben op een kind qua schoolse ontwikkeling betwijfel ik ook ten zeerste, omdat er in de lerarenopleiding nou eenmaal heel weinig aandacht is voor m.n. kinderen die voorlopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven