Gezondheid alle pijlers

Donderdag wortelkanaalbehandeling hoe pijnlijk?

23-06-2010 07:42 66 berichten
Hoi.

Nou ik ben gisteren even bij de tandarts geweest met pijnklachten.

Heb een kies die een beetje aan het opspelen is. Het lijkt op zenuwpijn, maar ik heb geen gillende kiespijn zeg maar.

Tandarts zegt: dat wordt hoogstwaarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling. Het wordt wel verdoofd.

Ik ben eigenlijk hartstikke bang! Ik heb nog nooit een wortelkanaalbehandeling gehad en ik weet echt niet wat ik kan verwachten. En na al die horrorverhalen op dit internet ben ik echt als de dood dat het mij vreselijk gaat tegenvallen.

Wie kan mij geruststellen?

Dank

Tientje84
Alle reacties Link kopieren
Dag Tientje,

Nou, ik kan je geruststellen hoor!

Je krijgt een verdoving, misschien dat dat even gevoelig is met het prikje (3 seconden?). Daarna voel je helemaal niets meer.

Zo'n wortelkanaalbehandeling stelt niets voor. Waarschijnlijk gaat je tandarts het schoonmaken met van die raggertjes. Kleine staafjes met een soort tandenborstelhaar erop. Misschien dat het wat gevoelig is als de verdoving is uitgewerkt, maar dat is snel over. Evt. kun je dan een pijnstiller nemen.

Maak je geen zorgen, komt helemaal goed!

Stien
Het ergste is de angst voor de behandeling zelf. Het duurt alleen best wel lang. Komt helemaal goed!
Als je bang bent voor de prik van de verdoving, vraag je tandarts dan of hij wat lidocine(?)creme op de plaats smeert, dat verdooft je tandvlees alvast.

En de behandeling zelf valt zo ontzettend mee! Ik ben de grootste angsthaas voor de tandarts, maar ik heb niets gevoeld!

Sterkte!
Nope
Hoi dank voor de snelle reacties.

Nee ik ben niet bang voor de prik van de verdoving. Die heb ik wel eens vaker gehad, ook bovenin.

Volgt op een wortelkanaalbehandeling trouwens ook altijd een kroon? Als dat zo is, dan bedenk ik me over het laatste nog even, want zoveel kan ik niet meer uitgeven voor mijn tandartsbezoeken...

Maar maak ik mij echt druk om niets?

Ik lees en hoor zoveel horrorverhalen...

Dank

Tientje84
Hoi Tientje, niet bang zijn, dit komt helemaal goed!

Ik heb ook een wortelkanaalbehandeling gehad en was net als jij van te voren enorm nerveus door de horrorverhalen van anderen. Eenmaal in de stoel kreeg ik verdoving en daarna voelde ik he-le-maal niks meer.

Ik was stomverbaasd, was dit het nou?

Als ik ooit weer zo'n behandeling krijg zou ik me niet meer druk maken, een gaatje boren vind ik een stuk pijnlijker.

Succes!
Nee, er volgt geen kroon.

Je kies wordt gewoon opgevuld met een vulling.
Nope
Hoi

Vraag: hoe voelt een echte zenuwontsteking eigenlijk?

Ik heb maar een beetje last van kiespijn, alsof kleine beestjes met zn allen een beetje aan mijn zenuw zitten te knagen.

Het wordt niet pijnlijk bij kauwen of bijten en warm of koud drinken heeft er geen invloed op.

Het blijkt dat bij een ontsteking de kies niet helemaal verdoofd kan worden, klopt dat?

Maar eigenlijk maak ik me dus echt bang voor niets?

Dat is dan een hele geruststelling.

Tientje84
Valt echt alles mee!

Duurt alleen wel best lang die behandeling ..

Ik zit er ook weer op 1 te wachten, moet vrijdag... Blegh, vind het niet fijn maar de vorige was gelukkig niet pijnlijk!
Ik heb het ook pas gehad, en had dus last van kiespijn en een bult naast mijn kies. Ik zag ook ontzettend op tegen de behandeling, maar heb niets gevoeld en toen de verdoving was uitgewerkt had ik ook geen pijn. Alleen tijdens de behandeling kreeg ik af en toe een beetje kramp van het de hele tijd je mond moeten ophouden.

Sterkte!
Tja na al deze positieve verhalen wil ik je toch iets meegeven: het kan zijn dat het niet helemaal verdoofd kan worden. In dat geval zal je wel iets van de behandeling voelen, maar..... echt niks vergeleken bij de pijn die je nu hebt. ( heb er zelf al diverse gehad)

Verder kan er bij het openboren wat troep omhoog komen, dit kan soms een wat onprettig gevoel geven (ondanks verdoving). Maar zoals door de meeste gezegd, het is echt niet super pijnlijk. en de kans is groot dat je er niets van zult voelen.

POhja informeer even of hij er een tijdelijke vulling opzet of het meteen dichtdoet. Aan te raden is om eerst een noodvulling er op te zetten. Mocht er nog troep achterblijven en je krijgt opnieuw kiespijn dan is de noodvulling makkelijk er uit te halen, zonder weer alles te hoeven te boren.
Ik kan me bij alle verhalen aansluiten, ook ik zag er enorm tegenop en ook ik heb er niets van gevoeld na de verdoving die ook wel mee viel. Dus laat je niet gek maken door alle horrorverhalen!

Mijn kies is daarna ook gewoon gevuld, maar die wordt nu wel langzaam (na enkele jaren) zwart. Dat kan gebeuren na verloop van tijd, net als dat ie iets sneller kan breken dan een normale gezonde kies.

Ik laat hem binnenkort van binnenuit bleken. Als dat niet het gewenste resultaat geeft, dan kan het zijn dat er een kroon op moet.
Mijn tandarts zet soms een kroon, soms alleen een vulling. Een wortelkanaalbehandeling valt heel erg mee!

Ik heb er 5 gehad (tsja, slecht gebit) waarvan 1 ongelofelijk pijnlijk was. Ik was niet goed verdoofd waardoor er IN de zenuw nog een verdoving gegeven moest worden. Au!

Maar 4 van de 5 waren dus (bijna) pijnloos
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
.
anoniem_85056 wijzigde dit bericht op 18-08-2010 15:21
Reden: .
% gewijzigd
Nog maar eentje ter geruststelling :

Ik heb er ook al een stuk of 5 gehad. Ik vind het geen pretje, dat gepruts in mijn mond, maar pijnlijk is het niet. Bij mij altijd goed verdoofd. En zodra je nog wat voelt gewoon meteen aangeven, dan wachten ze wat langer of je krijgt er nog een beetje bij (waar je doorgaans niks meer van voelt omdat de omgeving toch al voor een groot deel verdoofd is). Beetje na-pijn kan wel, maar daar kun je eventueel iets tegen slikken.

Een kroon hoeft inderdaad niet direct. De kies wordt wel zwakker als de wortel eruit is, dus waarschijnlijk moet er na een tijdje (dit kan jaaaren duren) wel een keertje een kroon op.
Ik heb er twee gehad. De eerste heb ik nauwelijk iets gevoeld. Bij de tweede was het een ander verhaal. Dit kwam omdat de ontsteking in mijn kaak was getrokken.

Ik zeg er wel bij dat de ontsteking pijnlijker is dan het gehele behandeling.
Met een verdoving voel je daarna eigenlijk weinig meer hoor,de tandarts gaat met een soort raggertjes de boel schoon maken .En de smaak in je mond is iets minder prettig,dat komt door het ontsmettingsmiddel. Dus het valt allemaal mee.
Wil je weten of je echt een wortelkanaal ontsteking hebt? Tik met de achterkant van bijv een theelepeltje op al je kiezen. Degene die pijn doet, daar zit de ontsteking.
Hoi.

De belangrijkste reden waarom ik tegen die wkb opzie is angst voor pijn.

Nu word ik door een nieuwe jongere tandarts behandeld, eentje die ik alleen nog bij de controle heb gezien. Mijn vorige tandarts gaat straks plaatsmaken voor deze jongere tandarts. Deze oude tandarts kent mij al vanaf mijn jeugd en weet dat ik bang ben.

Ik ben een beetje bang voor hoe mijn nieuwe jongere tandarts mij gaat behandelen.

Is dit gegrond?

En o: is het slim om paracetamol/ibuprofen in te nemen VOOR de behandeling zodat ik minder pijn voel?

Dank voor de reacties voor zover.

Tientje84
Goed nieuws dan, de net afgestudeerde tandartsen besteden veel meer aandacht aan angstklachten in de opleiding dan vroeger. Je zegt niets vreemds als je zegt dat je angstig bent. Wél zeggen natuurlijk anders kan hij nergens rekening mee houden.

Maar, is het niet gewoon een gaatje? Als warm/koud niets doet?

En tikken op de kies met stukje metaal, doet dat zeer?

De wortelkanaalbehandeling valt mee hoor, heb er 3 gehad en was altijd vooral blij dat de klachten werden verholpen.
Dank voor je geruststellende antwoord.

Volgens de tandarts is het een diep gat in mijn kies, dicht bij de wortel. Hij geeft aan: als we er gemakkelijk bij hetwortelkanaal kunnen komen, dan is een wortelkanaalbehandeling nodig om erger te voorkomen.

Er is jaren geleden al een soort 'beschermkapje' in de kies geplaatst met daar bovenop een composietvulling, maar daaronder is blijkbaar toch weer een diep gat ontstaan.

Die pijn is zeurend, ik voel geen verschil met warm/koud drinken en ook als ik er tegen tik of er hard op poets voel ik nauwelijks verschil.

Ik heb gisteren zelfs geprobeerd om hard op een pen te bijten en ook dat gaf geen extra pijn.

Vraag me af of het echt een ontsteking is of dat het gewoon een geirriteerde zenuw is vanwege het gat en de bacteriën?

Tientje84
Ik heb er net vanochtend voor 't eerst eentje gehad en 't is me alles meegevallen!

Het wordt verdoofd en als je nog maar iets denkt te voelen, vraag gewoon nog 'n extra spuit (heb ik gedaan) voor de zekerheid.

Dan wordt er 'n gaatje geboord in de kies en gaat de tandarts op zoek naar de zenuwkanaaltjes. Deze worden uitgeboord en gevijld zodat ze goed leeg zijn. Dan worden er dunne naaldjes in gezet en wordt er 'n foto gemaakt zodat gecontroleerd kan worden of het diep genoeg is uitgeboord. Als alles okee is, dan worden de kanaaltjes behandeld met chloor ter ontsmetting (smaakt wel wat vies, maar niet kokhalswaardig) en worden de kanaaltjes opgevuld met 'n warme kunststof. En daarover gaat de vulling.

Het was bij mij in 1 uur helemaal klaar en ik heb nu (4,5 uur nadat de verdoving is gezet) nog geen napijn. Heb ook al weer 'n baguette naar binnen gewerkt, dus eten kan ook. Alleen mag ik vandaag nog niet kauwen met de behandelde kies ivm uitharden van de vulling.
Ik had trouwens wel 'n erge ontsteking maar daar heb ik 4 dagen Clindamycine AB voor geslikt en dus was de ontstekingspijn al bijna weg toen ik vandaag de behandeling kreeg.
Doet geen pijn, duurt wel lang. Bij mij waren meerdere behandelingen nodig (oor 1 kies) en ik heb een tijdje met een noodvulling gelopen.

Het onprettigst vond ik de gruwelijke zaag- en boorgeluiden en vreemde geuren (o.a. een soort brandlucht) die uit mijn mond kwamen. Ik kon natuurlijk niks vragen met mijn mond wijd open maar vroeg me wel af wat de tandarts in godsnaam aan het uitspoken was.

Ook achteraf heb ik geen pijn gehad.
mahna mahna tuduuuudududu
O ja, inderdaad die ranzige chloorsmaak.

Maar echt, verder valt het enorm mee.
mahna mahna tuduuuudududu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven