Werk & Studie alle pijlers

ik denk dat werkgever mij gaat ontslaan

27-06-2010 21:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik ben sinds 3 maanden werkzaam bij een bedrijf voor bepaalde duur (nog 2 maanden). Ik moest de laptop van een collega gebruiken afgelopen week en daar las ik een mail bij verzonden mails. Het komt erop neer dat ze telefonisch hadden besproken of zij extra wilt werken. Daarover schreef zij een mail naar de werkgever dat ze max. 1 dag extra kon overnemen totdat de nieuwe werknemer komt. Ik ben wel op de hoogte dat er een nieuwe werknemer komt, maar het lijkt erop dat de werkgever heeft gevraagd of deze collega mijn dagen wilt overnemen of zo....... heel vreemd. Ik merk bij mijn werkgever irritaties over mij, over de kleinste dingen. Ik heb het er ook niet meer naar mijn zin en zou eerlijk gezegd wel ontslagen willen worden zodat ik lekker op vakantie kan:D maar stel, ze ontslaat met echt, ik wil dan niet akkoord gaan hiermee. Hoe pak je zoiets aan? Is er nog eventueel recht op ww wanneer je korter dan 6 maanden ergens werkt?

Rather
Gewoon je contract uitzingen en dan merk je het vanzelf wel. Als werkgever je wil ontslaan, dan krijg je de mededeling dat je contract niet verlengd wordt.
Als je nog maar 2 maanden daar een contract hebt, gaat je werkgever je echt niet ontslaan.

Als je gevoel al juist is dan wordt je contract niet verlengd en daar heb je niks van te vinden.

Wat betreft WW het ligt eraan hoeveel jaren je voor deze baan hebt gewerkt. Meestal komt het er op neer 1 jaar gewerkt = 1 maand WW 10 jaar gewerkt = 10 maanden WW etc. tot een max. van 36 mnd.
Is er een tussentijdsbeeindigingsbeding in je arbeidsovereenkomst opgenomen? Zo ja: dan hebben ze zich daar aan te houden, zo nee: dan moet je je contract uitzitten tenzij je opstaande voet wordt ontslagen.

Overigens lijkt mij de instelling: ontsla me maar dan kan ik op vakantie nu ook niet echt de juiste, laat staan het feit dat je de mails van je collega hebt gelezen!
Van het UWV:quote:• Om voor een WW-uitkering in aanmerking te komen, moet u:

− in de 36 weken vóór uw ontslag, 26 weken in loondienst zijn geweest.

− buiten uw schuld werkloos zijn geworden.

− beschikbaar zijn voor betaald werk.

• Hoe langer u in loondienst heeft gewerkt, hoe langer uw uitkering duurt: minimaal 3 maanden en maximaal 38 maanden.

• De eerste 2 maanden is een volledige WW-uitkering ongeveer 75% van uw bruto loon, daarna wordt dat 70%. Maar er geldt altijd

een maximum van ongeveer ¤ 2750,- bruto per maand.

Verder moet je rekening houden met het feit dat je niet wordt ontslagen, maar je arbeidsovereenkomst wordt niet verlengd. Juridisch gezien twee heel verschillende dingen.

Niet akkoord gaan is dan ook geen optie. Op = op.

Fijne vakantie.
quote:rather schreef op 27 juni 2010 @ 21:48:

Hallo allen,

Ik ben sinds 3 maanden werkzaam bij een bedrijf voor bepaalde duur (nog 2 maanden). Ik moest de laptop van een collega gebruiken afgelopen week en daar las ik een mail bij verzonden mails. Het komt erop neer dat ze telefonisch hadden besproken of zij extra wilt werken. Daarover schreef zij een mail naar de werkgever dat ze max. 1 dag extra kon overnemen totdat de nieuwe werknemer komt. Ik ben wel op de hoogte dat er een nieuwe werknemer komt, maar het lijkt erop dat de werkgever heeft gevraagd of deze collega mijn dagen wilt overnemen of zo....... heel vreemd. Ik merk bij mijn werkgever irritaties over mij, over de kleinste dingen. Ik heb het er ook niet meer naar mijn zin en zou eerlijk gezegd wel ontslagen willen worden zodat ik lekker op vakantie kan:D maar stel, ze ontslaat met echt, ik wil dan niet akkoord gaan hiermee. Hoe pak je zoiets aan? Is er nog eventueel recht op ww wanneer je korter dan 6 maanden ergens werkt?

RatherVerzonden mails lezen van je collega, liever ontslagen worden zodat je op vakantie kan? als dit ook jouw houding op je werk is, snap ik je werkgever wel
in het contract staat dat zij me per direct mag ontslaan als ik niet volgens het protocol werk. Ik had een keer een redelijke grote fout gemaakt, het lijkt me dus dat dit hier toegerekend kan worden.

Het is inderdaad niet de juiste instelling, maar ik ben het hier onderhand spuugzat. Ik doe gewoon mijn werk en zing die 2 maanden maar uit maar het lijkt nog zooo lang..... Contract wordt sowieso niet verlengd, ik heb dit al aangegeven in het begin dat het voor mij door bepaalde factoren niet gaat lukken daar te blijven. En hoe enthousiast ik in het begin was, zo zat ben ik deze baan gewoon. En dat komt puur door de werkgever (boos worden, kleineren etc.)

Mijn vraag is ook alleen hoe moet ik me verweren wanneer zij me op staande voet ontslaat?
Ik moest een mail opzoeken die ik zelf had verzonden via haar mail, en kwam er zo toevallig op terecht.

We maken soms gebruik van elkaars laptop en daardoor genoodzaakt om via andermans persoon een mail te sturen. Dus ik heb het niet opzettelijk gedaan.
quote:gizz schreef op 27 juni 2010 @ 21:56:

[...]

Verzonden mails lezen van je collega, liever ontslagen worden zodat je op vakantie kan? als dit ook jouw houding op je werk is, snap ik je werkgever welIk vind het ook een wat vreemde en erg onprofessionele houding.....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:rather schreef op 27 juni 2010 @ 22:00:

in het contract staat dat zij me per direct mag ontslaan als ik niet volgens het protocol werk. Ik had een keer een redelijke grote fout gemaakt, het lijkt me dus dat dit hier toegerekend kan worden.

Het is inderdaad niet de juiste instelling, maar ik ben het hier onderhand spuugzat. Ik doe gewoon mijn werk en zing die 2 maanden maar uit maar het lijkt nog zooo lang..... Contract wordt sowieso niet verlengd, ik heb dit al aangegeven in het begin dat het voor mij door bepaalde factoren niet gaat lukken daar te blijven. En hoe enthousiast ik in het begin was, zo zat ben ik deze baan gewoon. En dat komt puur door de werkgever (boos worden, kleineren etc.)

Mijn vraag is ook alleen hoe moet ik me verweren wanneer zij me op staande voet ontslaat?
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is-beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ik begrijp het niet zo hoor. Je contract eindigt toch gewoon over 2 maanden?

dus dan is er toch totaal geen spraken van ontslag/ WW?

Gewoon op zoek naar een nieuwe baan (dat ben je al mag ik hopen)..
Dat gevoel dat jij omschrijft zou best wel eens kunnen komen doordat je in het begin hebt aangegeven dat het toch niks zou worden. Ik weet niet natuurlijk niet hoe e.e.a. gezegd is, maar kan me voorstellen dat iemand dan geïrriteerd raakt.

Meestal wordt de werksfeer er niet echt prettiger op, misschien heb je er iets aan in de toekomst.
Gewist.

Het modereerbeleid vanlViva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
dus wat is het probleem? Je werkgever zal je heus niet op staande voet ontslaan als je sowieso al gedumpt wordt over twee maanden.

Kan je lekker op vakantie, of nee, toch niet, geen recht op WW dus dat wordt Work First
quote:ramiaatje schreef op 27 juni 2010 @ 22:14:

Ik begrijp het niet zo hoor. Je contract eindigt toch gewoon over 2 maanden?

dus dan is er toch totaal geen spraken van ontslag/ WW?

Gewoon op zoek naar een nieuwe baan (dat ben je al mag ik hopen)..Als een contract van rechtswege afloopt en je aan de wekeneis voldoet (zie de post van TD) heb je ook gewoon recht op WW.
Heeft ze niet want ze werkt er nog geen 6 maanden
We kennen haar overige werkvoorgeschiedenis niet.
ja daar ben ik ook wel benieuwd naar
quote:Courage schreef op 27 juni 2010 @ 22:21:

[...]

Ik begrijp eruit dat ze bang is nog voor die 2 maanden ontslagen te worden.

Op een contract van 6 maanden zou ik als werkgever de moeite niet nemen, aangezien er nog altijd een vergunning aangevraagd moet worden danwel de weg naar de kantonrechter moet worden bewandeld, ook als er een tussentijds opzeggingsbeding in de arbeidsovereenkomst is opgenomen.

Dan zou het voor mij of uitzingen met deze werknemer worden, of een ontslag op staande voet wegens dringende reden. Maar die laatste is er niet (ook die gelezen werkmail van collega is te wankel om als staande voet stand te houden) dus ik denk dat TO haar tijdelijk contract mag uitdienen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie zo reageren. Maar ik heb in het begin aangegeven dat ik voor bepaalde tijd beschikbaar zou zijn en werkgever moet dan bepalen of zij wel/niet verder wilt met mij op basis van die informatie. Overigens is het niet zo dat het 'niets' zou worden, ik was bereid om parttime te blijven nadat dit contract verlopen was, dit was ook besproken maar ik denk dat het er niet meer van komt. Ik heb eerder een topic gestart (onder een andere nickname) over bepaalde zaken op mijn werk en daar veel gebeurtenissen verteld etc en de reakties waren toen heel anders, namelijk van waarom blijf je daar nog etc, heel meelevend dus. Ik heb heel erg mijn best gedaan en in het begin was ik behoorlijk down geworden door de werkdruk (die behoorlijk hoog is) en haar geirriteerde houding tov mij. Wat ik onderhand heb geleerd is om gewoon (ook) hard te zijn, het doet mij nl niets meer hoe zij reageert. Ik doe gewoon mijn werk en mijn best, verder hoef ik niets met haar te maken te hebben.

En vandaar dat ik dat ik ook gewoon zeg dat ik liever op vakantie wil dan hier blijven werken.

Dus in de zin van hard worden heb ik veel baat gehad bij deze baan. Durf nu echt goed voor mezelf op te komen.

Ik heb ook geen zin om mezelf te verdedigen tegenover reacties zoals 'met zo'n houding snap ik dat best etc.'. Mijn vraag was dus alleen hoe te verweren bij ontslag op staande voet?
ik reageer zo nog op bepaalde vragen zoals eerdere werkervaring etc. kom net uit de douche nl
Rather, je vertelt dat je onder een andere nick hele andere reacties hebt gehad. Waarom die andere nick dan??

Ontslag op staande voet, mits correct gegeven, is om een dringende reden zoals een greep in de kas of geweldsgebruik. Neem aan dat verweer dan niet hoeft.

Zoals ik eerder schreef: bij het aflopen van een bepaalde tijdscontract is er geen sprake van ontslag. Je hoeft ook geen verweer oid te voeren meer daartegen, dat is een achterhaalde procedure om WW veilig te stellen.

Je klinkt nogal verongelijkt, en dat in combi met 'laat het maar aflopen, kan ik op vakantie' geeft deze reacties. Nogmaals: waarom niet je oude nick? Hoe moeten wij dan de andere omstandigheden kennen. Raden?
quote:MMP schreef op 27 juni 2010 @ 22:19:

Dat gevoel dat jij omschrijft zou best wel eens kunnen komen doordat je in het begin hebt aangegeven dat het toch niks zou worden. Ik weet niet natuurlijk niet hoe e.e.a. gezegd is, maar kan me voorstellen dat iemand dan geïrriteerd raakt.

Meestal wordt de werksfeer er niet echt prettiger op, misschien heb je er iets aan in de toekomst.

Dat vind ik ook niet erg professioneel van de werkgever eerlijkgezegd. Er is altijd een risico dat een werknemer snel weer weggaat en met een contract voor bepaalde tijd is dat risico nog veel groter. Dat weet je van tevoren.

Ik heb dat zelf ook eens meegemaakt: werkte ergens met een contract voor een bepaalde tijd. Voor mij stond al vast dat ik na die tijd zou beginnen met een voltijd-studie en dus geen nieuw contract wilde. Ik had dat al tijdens de sollicitatie aangegeven maar dat was kennelijk niet goed doorgegeven aan mijn leidinggevende daar. Toen die er dus na een aantal weken achterkwam dat ik na die tijd weg was en ik dus "duur" was (eerst inwerken en dan snel weer weg) heb ik daar ook een moeilijke tijd gehad met leidinggevende. Maar wanneer je een contract voor bepaalde tijd aangaat, hoor je ook als leidinggevende in je achterhoofd te hebben dat het maar tijdelijk is en je hoort niet zonder meer aan te nemen dat iemand hierna ook nog wil blijven.
Imm, wisten we maar de andere nick, dan konden we tenminste wat genuanceerder want beter geinformeerd onze professionele of ervarings-mening geven.

Echt, in dit geval ook weer snap ik die nieuwe nick niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven