Krijg ik deze uren doorbetaald?
maandag 28 juni 2010 om 12:20
Volgende week moet ik 4 volle dagen op cursus (ruim 2,5 uur heen en dan ook nog terug) voor het werk.
De reiskosten worden uiteraard vergoed.
Nu verteld mijn vriend mij gisteren dat officieel volgens de wet
mijn werkgever mij hoort uit te betalen vanaf het moment dat ik de trein in stap tot ik weer uit stap.
Nu zie ik dit niet gebeuren dat hij dit allemaal gaat betalen,maar ik vroeg mij wel af of ik de dagen gewoon als werkdagen uitbetaald hoor te krijgen.
Dus bijv 4x8 uur. Want ik werk 8 uur per dag.
Hoor graag of iemand hier meer van weet.
De reiskosten worden uiteraard vergoed.
Nu verteld mijn vriend mij gisteren dat officieel volgens de wet
mijn werkgever mij hoort uit te betalen vanaf het moment dat ik de trein in stap tot ik weer uit stap.
Nu zie ik dit niet gebeuren dat hij dit allemaal gaat betalen,maar ik vroeg mij wel af of ik de dagen gewoon als werkdagen uitbetaald hoor te krijgen.
Dus bijv 4x8 uur. Want ik werk 8 uur per dag.
Hoor graag of iemand hier meer van weet.
maandag 28 juni 2010 om 12:34
quote:wuiles schreef op 28 juni 2010 @ 12:24:
"Nu verteld mijn vriend mij gisteren dat officieel volgens de wet
mijn werkgever mij hoort uit te betalen vanaf het moment dat ik de trein in stap tot ik weer uit stap."
Die wet ken ik niet. Je vriend misschien wel?
My thoughts exactly.
En qua cursus: ik neem maar even aan dat de cursus wordt betaald door je werkgever en ook op zijn verzoek door jou wordt gedaan?
"Nu verteld mijn vriend mij gisteren dat officieel volgens de wet
mijn werkgever mij hoort uit te betalen vanaf het moment dat ik de trein in stap tot ik weer uit stap."
Die wet ken ik niet. Je vriend misschien wel?
My thoughts exactly.
En qua cursus: ik neem maar even aan dat de cursus wordt betaald door je werkgever en ook op zijn verzoek door jou wordt gedaan?
maandag 28 juni 2010 om 12:37

maandag 28 juni 2010 om 12:42
quote:Jennifer85 schreef op 28 juni 2010 @ 12:40:
Ik doe de cursus omdat het verplicht is voor die baan en omdat de werkgever dan meer aan mij heeft.
Het gaat me eigenlijk om de werkdagen niet om de reisuren.
Je moet idd zelf ook wat investeren.Waarom vraag je dit niet gewoon even aan je leidinggevende?
Ik doe de cursus omdat het verplicht is voor die baan en omdat de werkgever dan meer aan mij heeft.
Het gaat me eigenlijk om de werkdagen niet om de reisuren.
Je moet idd zelf ook wat investeren.Waarom vraag je dit niet gewoon even aan je leidinggevende?

maandag 28 juni 2010 om 12:58
Er zijn drie vormen van opleidingen binnen werktijd te onderscheiden. Alledrie kennen ze in heel veel CAO's en personeelsregelingen grofweg deze onderverdeling en vegoeding:
- de cursus/opleiding die onderdeel is van de functie, verplicht wordt gesteld door werkgever en volledig door hem betaald wordt zonder beperkende voorwaarden. Meestal wegens functionele karakter onder werktijd en/of extra uren vergoed.
- de cursus/opleiding die meerwaarde heeft voor het werk dat je doet maar ook voor jezelf in een eventuele toekomst elders handig kan zijn. Kosten worden vaan 50/50 gedeeld en/of er wordt een studieovereenkomst gesloten waarbij je binnen een bepaalde tijd waarin je opzegt, (een deel van) de kosten van werkgever aan hem terugbetaalt. Vaak ook een deling van de kosten als het gaat om reiskosten en werkuren.
- de cursus die je voor je eigen ontwikkeling/lol mag doen. Vaak in eigen tijd en voorgeschoten door werkgever waarbij ook weer een studieovereenkomst wordt afgesloten met betrekking tot voortijdige opzegging.
TO, vraag je werkgever hoe hij deze cursus ziet en wat er in de formele regelingen hieromtrent staat mbt tot vergoedingen. Dit is NIET in een wet geregeld. Overal is het anders geregeld, ook met betrekking tot reiskosten en dagen investeren!
- de cursus/opleiding die onderdeel is van de functie, verplicht wordt gesteld door werkgever en volledig door hem betaald wordt zonder beperkende voorwaarden. Meestal wegens functionele karakter onder werktijd en/of extra uren vergoed.
- de cursus/opleiding die meerwaarde heeft voor het werk dat je doet maar ook voor jezelf in een eventuele toekomst elders handig kan zijn. Kosten worden vaan 50/50 gedeeld en/of er wordt een studieovereenkomst gesloten waarbij je binnen een bepaalde tijd waarin je opzegt, (een deel van) de kosten van werkgever aan hem terugbetaalt. Vaak ook een deling van de kosten als het gaat om reiskosten en werkuren.
- de cursus die je voor je eigen ontwikkeling/lol mag doen. Vaak in eigen tijd en voorgeschoten door werkgever waarbij ook weer een studieovereenkomst wordt afgesloten met betrekking tot voortijdige opzegging.
TO, vraag je werkgever hoe hij deze cursus ziet en wat er in de formele regelingen hieromtrent staat mbt tot vergoedingen. Dit is NIET in een wet geregeld. Overal is het anders geregeld, ook met betrekking tot reiskosten en dagen investeren!
maandag 28 juni 2010 om 13:15
Maar werk je maar 1 dag in de week dan?
Anders begrijp ik je vraag niet zo goed.
Je vraagt of je de cursusdagen vergoed krijgt
Maar dat zijn toch dagen waarop je normaal gesproken werkt?
Stel de cursus is op ma/di/woe/don
En die dagen zou je normaal gesproken gewoon werken, dan ben je nu op cursus ipv op je werk.
tenzij die cursus voor een deel in een weekend valt krijg je er volgens mij helemaal niets voor
En zelfs dan is het nog CAO afhankelijk of je er wel of geen vrije dagen voor krijgt volgens mij
Reisuren krijg ik in ieder geval nooit vergoed
Het is namelijk OOK in mijn belang dat ik die cursus doe
Anders begrijp ik je vraag niet zo goed.
Je vraagt of je de cursusdagen vergoed krijgt
Maar dat zijn toch dagen waarop je normaal gesproken werkt?
Stel de cursus is op ma/di/woe/don
En die dagen zou je normaal gesproken gewoon werken, dan ben je nu op cursus ipv op je werk.
tenzij die cursus voor een deel in een weekend valt krijg je er volgens mij helemaal niets voor
En zelfs dan is het nog CAO afhankelijk of je er wel of geen vrije dagen voor krijgt volgens mij
Reisuren krijg ik in ieder geval nooit vergoed
Het is namelijk OOK in mijn belang dat ik die cursus doe
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

maandag 28 juni 2010 om 19:03
Ik laat mijn fantasie even gaan....
Jennifer85, is dit een nieuwe baan waarvoor je voordat je echt begint een aantal dagen training hebt? En vraag je je nu af of je voor deze dagen training betaald wordt / uren mag schrijven (als je via uitzendbureau begint).
Anders kan ik me ook niet echt voorstellen waar de twijfel vandaan komt?
Jennifer85, is dit een nieuwe baan waarvoor je voordat je echt begint een aantal dagen training hebt? En vraag je je nu af of je voor deze dagen training betaald wordt / uren mag schrijven (als je via uitzendbureau begint).
Anders kan ik me ook niet echt voorstellen waar de twijfel vandaan komt?
dinsdag 29 juni 2010 om 11:40
ik had ooit eens een introductiecursus voor mijn werk (die kreeg iedere nieuwe medewerker). Die uren kreeg ik gewoon betaald (maar misschien komt dat omdat iker toen al dik een jaar werkte )
Cursussen worden bij ons gewoon vergoedt in uren en gezien als een reguliere werkdag. Opleidingen via een school worden niet volledig gezien als werkuren. Jij krijgt dan bijvoorbeeld 4 van de 8 uur uitbetaald.
Cursussen worden bij ons gewoon vergoedt in uren en gezien als een reguliere werkdag. Opleidingen via een school worden niet volledig gezien als werkuren. Jij krijgt dan bijvoorbeeld 4 van de 8 uur uitbetaald.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan