Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zondag 27 juni 2010 om 23:56
quote:dorinke schreef op 27 juni 2010 @ 23:43:
Ehm, en wat is mijn vraag
? Ik heb het idee dat ik maar wat doe en ben toch wel bang dat ik hem verkeerde dingen aanleer (niet alleen kunnen slapen en alleen maar op schoot, kleine beetjes drinken ipv genoeg in 1 keer). Of is dat onzin? Herkennen jullie dit?
Misschien wat warrig, hou het maar op slaapgebrek. Wil vooral even mij ei kwijt geloof ik
Ei gevonden
Ja, je doet het goed. Je volgt zijn ritme, gaat in op zijn behoeftes. Dan kan er niet zo heel veel verkeerd gaan, een baby weet aardig goed wat hij nodig heeft.
Dat alleen slapen komt later wel een keer, hij wil gewoon dicht bij mama zijn en dat is alleen maar een natuurlijke behoefte. Laat je niet op stang jagen door ouderwetse ideeën over kind dat alleen in z'n bedje moet leren slapen e.d.
Kleine beetjes drinken is juist heel goed: het maagje is nog maar heel klein, en moet vooral niet te snel opgerekt worden als hij dat zelf niet aangeeft (snel oprekken betekent onnatuurlijk veel melk moeten verwerken, overvoeren, negeren van vol gevoel e.d.)
Kijk naar je kindje, naar wat hij nodig heeft, al die bakerpraatjes weten niet wat jouw kind nodig heeft.
(tot zover de peptalk nee maar serieus, je moedergevoel geeft het het beste aan hoor, die heb je ook niet voor niets gekregen.)
Oh, en patronen duren nooit lang he? Voor je het weet is het weer anders, en dan *hoppa* is het alwéér anders. Als je er middenin zit kan het wel een eeuwigheid lijken, achteraf valt het meestal best mee.
Ipv op schoot slapen kun je ook een zomerse draagdoek gebruiken misschien?
Ehm, en wat is mijn vraag
Misschien wat warrig, hou het maar op slaapgebrek. Wil vooral even mij ei kwijt geloof ik
Ei gevonden
Ja, je doet het goed. Je volgt zijn ritme, gaat in op zijn behoeftes. Dan kan er niet zo heel veel verkeerd gaan, een baby weet aardig goed wat hij nodig heeft.
Dat alleen slapen komt later wel een keer, hij wil gewoon dicht bij mama zijn en dat is alleen maar een natuurlijke behoefte. Laat je niet op stang jagen door ouderwetse ideeën over kind dat alleen in z'n bedje moet leren slapen e.d.
Kleine beetjes drinken is juist heel goed: het maagje is nog maar heel klein, en moet vooral niet te snel opgerekt worden als hij dat zelf niet aangeeft (snel oprekken betekent onnatuurlijk veel melk moeten verwerken, overvoeren, negeren van vol gevoel e.d.)
Kijk naar je kindje, naar wat hij nodig heeft, al die bakerpraatjes weten niet wat jouw kind nodig heeft.
(tot zover de peptalk nee maar serieus, je moedergevoel geeft het het beste aan hoor, die heb je ook niet voor niets gekregen.)
Oh, en patronen duren nooit lang he? Voor je het weet is het weer anders, en dan *hoppa* is het alwéér anders. Als je er middenin zit kan het wel een eeuwigheid lijken, achteraf valt het meestal best mee.
Ipv op schoot slapen kun je ook een zomerse draagdoek gebruiken misschien?
maandag 28 juni 2010 om 00:14
Dank voor jullie reactie, heb ik even nodig ! Wel fijn om te horen dat ik het idee van een patroon los moet laten, ik wil hem graag nog dichtbij me houden en niets forceren. Maar de twijfel steekt af en toe de kop op...
Ik heb wel een niet-zomerse bondolino (ivm ks nog niet gebruikt), maar wil ook een doek gaan gebruiken. Ik hoop dat dat mij iets meer bewegingsvrijheid zal geven.
Ik ga nu eerst slapen, heb een lange maar knusse nacht voor de boeg
Ik heb wel een niet-zomerse bondolino (ivm ks nog niet gebruikt), maar wil ook een doek gaan gebruiken. Ik hoop dat dat mij iets meer bewegingsvrijheid zal geven.
Ik ga nu eerst slapen, heb een lange maar knusse nacht voor de boeg
maandag 28 juni 2010 om 10:40
Hallo allemaal!
'Miep' is vorige week 1 jaar oud geworden. Mede dankzij jullie heb ik haar een jaar (eerst fulltime, toen parttime) borstvoeding kunnen geven. Gisteren was de laatste keer. Ik heb zo vreselijk last van hooikoorts en allergieën nu, dat ik ervoor heb gekozen weer met medicijnen te beginnen die helaas niet kunnen met borstvoeding. Maar al met al ben ik er trots op dat het me toch een heel jaar gelukt is. Dat is langer dan ik ooit voor mogelijk had gehouden voor ik er aan begon.
Ik hoop dat het allemaal goed met jullie gaat. Ik kom nog wel eens langswaaien. (Dat mindere forummen bevalt me wel, ik heb een dagtaak minder. )
'Miep' is vorige week 1 jaar oud geworden. Mede dankzij jullie heb ik haar een jaar (eerst fulltime, toen parttime) borstvoeding kunnen geven. Gisteren was de laatste keer. Ik heb zo vreselijk last van hooikoorts en allergieën nu, dat ik ervoor heb gekozen weer met medicijnen te beginnen die helaas niet kunnen met borstvoeding. Maar al met al ben ik er trots op dat het me toch een heel jaar gelukt is. Dat is langer dan ik ooit voor mogelijk had gehouden voor ik er aan begon.
Ik hoop dat het allemaal goed met jullie gaat. Ik kom nog wel eens langswaaien. (Dat mindere forummen bevalt me wel, ik heb een dagtaak minder. )
maandag 28 juni 2010 om 10:42
maandag 28 juni 2010 om 11:11
Ring, hier ook nog eens van harte met deze twee mijlpalen!
Dat van de draagdoek klopt, tenminste, boven de dertig is het beter van niet. Het kán wel als je een hele dunne geweven doek hebt, kind extra goed in de gaten houdt e.d., maar of het ook prettig is? En zeker met zo'n kleintje moet je wel voorzichtig zijn natuurlijk.
Maar het is natuurlijk niet de hele tijd 30 graden, vandaar mijn tip
Dat van de draagdoek klopt, tenminste, boven de dertig is het beter van niet. Het kán wel als je een hele dunne geweven doek hebt, kind extra goed in de gaten houdt e.d., maar of het ook prettig is? En zeker met zo'n kleintje moet je wel voorzichtig zijn natuurlijk.
Maar het is natuurlijk niet de hele tijd 30 graden, vandaar mijn tip
maandag 28 juni 2010 om 11:17
maandag 28 juni 2010 om 14:37
quote:gonien schreef op 28 juni 2010 @ 14:35:
Wat doen jullie met deze temperaturen? Extra vocht geven? Zoon komt niet vaker dan normaal voor een voeding, en luiers blijven droog.
Water geven? (Ik las iets over natte washand om op te sabbelen?)
Zoon is bijna 6 maanden...
Wat gebeurt er als je op jouw verzoek extra aanlegt?
Ik zou dus extra aanleggen, ware het niet dat hij zichzelf zeer regelmatig meldt.
Wat doen jullie met deze temperaturen? Extra vocht geven? Zoon komt niet vaker dan normaal voor een voeding, en luiers blijven droog.
Water geven? (Ik las iets over natte washand om op te sabbelen?)
Zoon is bijna 6 maanden...
Wat gebeurt er als je op jouw verzoek extra aanlegt?
Ik zou dus extra aanleggen, ware het niet dat hij zichzelf zeer regelmatig meldt.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 28 juni 2010 om 14:43
maandag 28 juni 2010 om 14:56
Hier ook een plaktiet geloof ik Kruimel is er niet weg te slaan. Ik heb alleen nog niet zo veel 'eelt' gekweekt op mijn tepels in die 3 weken dat Kruimel er is (en niet bij mij uit de borst dronk)
Biol, gefeliciteerd met je mijlpalen! Dat is vast een bijzonder moment geweest, die laatste voeding. Je mag echt onwijs trots zijn!
Gonien, dat is inderdaad niet zo leuk, dat 'ie weigert... Ik zou idd een flesje afgekolfde melk proberen en anders wat water. Dat natte washandje is trouwens ook een goede tip. Succes!
Biol, gefeliciteerd met je mijlpalen! Dat is vast een bijzonder moment geweest, die laatste voeding. Je mag echt onwijs trots zijn!
Gonien, dat is inderdaad niet zo leuk, dat 'ie weigert... Ik zou idd een flesje afgekolfde melk proberen en anders wat water. Dat natte washandje is trouwens ook een goede tip. Succes!
maandag 28 juni 2010 om 15:00
Ik geloof dat ik gewoon op het speelkleed blijf liggen. Er wordt voortdurend bijgetankt.
Gonien, getver. Sabbelt hij wel op een washand? Doet mijn zoon ook, maar veel vocht haalt hij daar niet uit denk ik. Wel als we in bad zitten. Maar daar heb jij niks aan nu. koude afgekolfde melk een idee? Eerst een beetje eruit in zijn mondje spuiten wil hier nog wel eens helpen.
Gonien, getver. Sabbelt hij wel op een washand? Doet mijn zoon ook, maar veel vocht haalt hij daar niet uit denk ik. Wel als we in bad zitten. Maar daar heb jij niks aan nu. koude afgekolfde melk een idee? Eerst een beetje eruit in zijn mondje spuiten wil hier nog wel eens helpen.
maandag 28 juni 2010 om 15:13
Die afgekolfde melk zal ik zo eens gaan proberen.
Iemand riep op een ander topic dat een washand een afrader is vanwege altijd nog aanwezige wasmiddel...
Ik kan ook een bekertje proberen. Maar wat zal ik er dan in doen? Een beetje water? Diksap? Toch gekolfde melk?
Vanochtend wel nog een enorme poepluier gehad, dus dat zit wel goed, uitgedroogd is hij ook niet hoor, oogjes zijn nog vochtig enz
Hij is ook levendig genoeg.
Maar ja...je wil zo graag dat je kind drinkt met dit weer....
Misschien heb je gelijk, Smol, en drinkt hij gewoon meer tegelijk...
Iemand riep op een ander topic dat een washand een afrader is vanwege altijd nog aanwezige wasmiddel...
Ik kan ook een bekertje proberen. Maar wat zal ik er dan in doen? Een beetje water? Diksap? Toch gekolfde melk?
Vanochtend wel nog een enorme poepluier gehad, dus dat zit wel goed, uitgedroogd is hij ook niet hoor, oogjes zijn nog vochtig enz
Hij is ook levendig genoeg.
Maar ja...je wil zo graag dat je kind drinkt met dit weer....
Misschien heb je gelijk, Smol, en drinkt hij gewoon meer tegelijk...
maandag 28 juni 2010 om 17:42