partnerregistratie
dinsdag 29 juni 2010 om 15:55
Hoi allen!
Mijn vriend en ik zijn zoekende wat voor ons het beste is nu we officieel gaan samenwonen. Ik heb daardoor een aantal vragen waar ik al googelend maar niet uit kom!
1. Wat is beter, samenlevingscontract of partnerregistratie? We willen later gewoon gaan trouwen, met alles er op en eraan, maar voor die tijd wettelijk wat geregeld hebben vanwege ons koophuis.
2. Kun je in een andere gemeente dan je eigen gemeente partnerregistratie voltrekken?
3. Heeft iemand spijt van zijn/haar beslissing om samenlevingscontract te doen en niet prtnerreg. of andersom?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Mijn vriend en ik zijn zoekende wat voor ons het beste is nu we officieel gaan samenwonen. Ik heb daardoor een aantal vragen waar ik al googelend maar niet uit kom!
1. Wat is beter, samenlevingscontract of partnerregistratie? We willen later gewoon gaan trouwen, met alles er op en eraan, maar voor die tijd wettelijk wat geregeld hebben vanwege ons koophuis.
2. Kun je in een andere gemeente dan je eigen gemeente partnerregistratie voltrekken?
3. Heeft iemand spijt van zijn/haar beslissing om samenlevingscontract te doen en niet prtnerreg. of andersom?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
dinsdag 29 juni 2010 om 16:03
Voordat wij zijn getrouwd hebben we een samenlevingscontract laten opstellen en een testament. Hiermee kun je best veel vastzetten. Wat ook verstandig is als je nog niet trouwt om je bij elkaar in te laten schrijven als partner bij je pensioenfonds. Bij een huwelijk geldt je automatisch als partners en heb je dus recht op partnerpernsioen als je partner iets overkomt. Bij een samenlevingscontract is dat alleen zo als je elkaar elkaar inschrijft en een kopie van het samenlevingscontract toe te voegen.
dinsdag 29 juni 2010 om 16:13
Is een pre van een parnterreg. dat je in een klap een hele hoop wettelijk hebt geregeld? En dat je niet langs de notaris hoeft te gaan waar je weer een aantal honderden euro's voor moet neertellen? Het lijkt alsof ik mijn keuze al heb gemaakt, maar ik wil graag de voors en tegens van beide kanten weten!
dinsdag 29 juni 2010 om 16:18
Misschien even googlen... zie vorig bericht... daar heeft iemand het voor je gedaan... 
Ik heb toen ivm mijn zwangerschap e.e.a. uitgezocht qua trouwen, partnerschap en gewone erkenning/gezag (met testamenten). We hebben toen besloten onze testamenten aan te passen (en meteen voogdij te regelen). We hebben een samenlevingsovereenkomst, omdat er ook ongelijkheid was wat betreft de middelen die ingebracht werden (mijn vriend had een koophuis, ik een koopappartement.. dit moest goed geregeld worden).
Oja.. op www. goedkoopstenotaris.nl kun je een prijsvergelijking maken m.b.t. samenlevingsovereenkomst en testamenten.
Ik heb toen ivm mijn zwangerschap e.e.a. uitgezocht qua trouwen, partnerschap en gewone erkenning/gezag (met testamenten). We hebben toen besloten onze testamenten aan te passen (en meteen voogdij te regelen). We hebben een samenlevingsovereenkomst, omdat er ook ongelijkheid was wat betreft de middelen die ingebracht werden (mijn vriend had een koophuis, ik een koopappartement.. dit moest goed geregeld worden).
Oja.. op www. goedkoopstenotaris.nl kun je een prijsvergelijking maken m.b.t. samenlevingsovereenkomst en testamenten.
dinsdag 29 juni 2010 om 16:28
Erasgiers, als je kiest voor geregistreerd partnerschap informeer dan bij de gemeente waar je dat wilt laten plaatsvinden wat het betekent voor jouw wens om later in vol ornaat te willen trouwen. Uit mijn hoofd houdt dat in dat de omzetting naar een huwelijk in dezelfde gemeente moet plaatsvinden en heb je dan geen "recht" meer op een plechtigheid omdat het met een simpele handtekening geregeld is. Dat zou jullie plannen om van het huwelijk een echt feest te maken kunnen doorkruisen. Hoewel een feestje geven altijd kan natuurlijk .
woensdag 30 juni 2010 om 16:54
@Waldorff114, ik heb precies hetzelfde bericht al gelezen op internet, maar dat gaf voor mij nog steeds geen doorslaggevende reden om voor het ene te kiezen en niet voor het andere. Maar thanks voor het googelen 
Het probleem is dat we op dit moment iets wettelijks geregeld willen hebben puur vanwege het samenwonen en als er wat gebeurt met de een dan... Nou ja, je snapt het wel. We hebben gekeken naar de prijzen en een bezoek aan de notaris kost heel wat meer euro's dan een bezoek aan het gemeentehuis (sommige gevallen zelfs gratis). Ik wil er geen officiele plechtigheid van maken, dat komt pas later en dan met de witte jurk en het feest (dat feestje kan idd altijd...). Ik was gewoon benieuwd naar jullie mening en hoe jullie dat hebben laten vastleggen.
Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt hebt, maar bedankt allemaal voor jullie input!
Het probleem is dat we op dit moment iets wettelijks geregeld willen hebben puur vanwege het samenwonen en als er wat gebeurt met de een dan... Nou ja, je snapt het wel. We hebben gekeken naar de prijzen en een bezoek aan de notaris kost heel wat meer euro's dan een bezoek aan het gemeentehuis (sommige gevallen zelfs gratis). Ik wil er geen officiele plechtigheid van maken, dat komt pas later en dan met de witte jurk en het feest (dat feestje kan idd altijd...). Ik was gewoon benieuwd naar jullie mening en hoe jullie dat hebben laten vastleggen.
Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt hebt, maar bedankt allemaal voor jullie input!