Terrine met vis
donderdag 1 juli 2010 om 15:00
Hallo iedereen!!
Dit weekend ben ik van plan om een vis terrine te maken voor mijn vriendinnen, omdat het mij een leuk zomers gerecht lijkt.
Probleem is: ik heb dit nog niet eerder gemaakt.
Nu weet ik dat ik op google genoeg recepten zal kunnen vinden, maar ben benieuwd of iemand zoiets al eerder heeft gemaakt en wat de tips en trucs zijn.
Deze winter heb ik wel een najaars terrine gemaakt met katenspek / paddenstoelen / rode port e.d. Dus heb al enige ervaring. Maar nu op zoek naar een variant met bijv. zalm / garnalen / paling etc.
Iemand een idee?
Dit weekend ben ik van plan om een vis terrine te maken voor mijn vriendinnen, omdat het mij een leuk zomers gerecht lijkt.
Probleem is: ik heb dit nog niet eerder gemaakt.
Nu weet ik dat ik op google genoeg recepten zal kunnen vinden, maar ben benieuwd of iemand zoiets al eerder heeft gemaakt en wat de tips en trucs zijn.
Deze winter heb ik wel een najaars terrine gemaakt met katenspek / paddenstoelen / rode port e.d. Dus heb al enige ervaring. Maar nu op zoek naar een variant met bijv. zalm / garnalen / paling etc.
Iemand een idee?

donderdag 1 juli 2010 om 16:41
Ik lees mee! Heb vorig weekend een overheerlijk stukje terrine gehad met gerookte zalm....Binnenin was het dus een soort zalmmousse. Errug lekker en hoewel ik wel zalmmousse kan maken is hetgeen ik me afvraag; hoe zorg ik er voor dat het stijf genoeg blijft om in plakjes oid te snijden?
Recept voor de zalmmousse heb ik eventueel wel voor je!
Recept voor de zalmmousse heb ik eventueel wel voor je!
donderdag 1 juli 2010 om 16:47
Ik heb een mapje met terrines die mij lekker lijken, o.a.;
http://www.ah.nl/recepten ... terrine&proteinSource=vis
En niet echt een terrine maar staat ook in het mapje;
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=231 ... zalmmousse
http://www.ah.nl/recepten ... terrine&proteinSource=vis
En niet echt een terrine maar staat ook in het mapje;
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=231 ... zalmmousse
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
donderdag 1 juli 2010 om 16:48
[quote]Sarah Scott schreef op 01 juli 2010 @ 16:41:
Ik lees mee! Heb vorig weekend een overheerlijk stukje terrine gehad met gerookte zalm....Binnenin was het dus een soort zalmmousse. Errug lekker en hoewel ik wel zalmmousse kan maken is hetgeen ik me afvraag; hoe zorg ik er voor dat het stijf genoeg blijft om in plakjes oid te snijden?
Recept voor de zalmmousse heb ik eventueel wel voor je
donderdag 1 juli 2010 om 16:56
Het ziet er goed uit Je hebt zelf geen ervaring met het maken van die terrine mylenevalerie?
Mijn plan is nu om de vorm te bekleden met gerookte zalm.
De vulling is een laag zalmmousse, dan garnaaltjes, zalmmousse, dan paling en dan weer de mousse. Ik hou van laagjes..
Maar dan zit ik idd met het stijf blijven van de mousse. Denk dat ik het gewoon ga proberen, het kan slechts mislukken toch?
Sarah Scott, mag ik dat recept van je? Ga nu op zoek naar de meest stevige zalmmouse
De vulling is een laag zalmmousse, dan garnaaltjes, zalmmousse, dan paling en dan weer de mousse. Ik hou van laagjes..
Maar dan zit ik idd met het stijf blijven van de mousse. Denk dat ik het gewoon ga proberen, het kan slechts mislukken toch?
Sarah Scott, mag ik dat recept van je? Ga nu op zoek naar de meest stevige zalmmouse
donderdag 1 juli 2010 om 17:25
quote:lox schreef op 01 juli 2010 @ 16:56:
Het ziet er goed uit Je hebt zelf geen ervaring met het maken van die terrine mylenevalerie?
Jawel hoor; Nee wel met andere terrine's;
Ik heb ook een Terrine topic, waar deze foto's, en nog van a tot z hoe je het moet maken, met meerdere foto's en het recept staan, en nog meer terrine's staan daar.
Jawel hoor; Nee wel met andere terrine's;
Ik heb ook een Terrine topic, waar deze foto's, en nog van a tot z hoe je het moet maken, met meerdere foto's en het recept staan, en nog meer terrine's staan daar.
donderdag 1 juli 2010 om 17:30
Lox, ik heb niet de wijsheid in pacht hoor, maar mijn ervaring is dat de recepten te snel aangeven alle laagjes op elkaar te gieten. Onderstaand recept was ook in habbekrats te maken, ik heb er een hele avond over gedaan, na elk laagje het in de koelkast laten opstijven, dat is volgens mij de truc.
Dan de truc dat het koel tot licht bevroren moet zijn om te snijden. Uiteraard een scherp mes.
En het laatste, het mes moet warm zijn. Dan snij je het zo door. Dus even onder de hete kraan. Je ziet het bij mijn foto's, ook mooie plakjes. En het waren tientalle laagjes.
Op het topic zie je dat ik een schilderijtje met kruiden erin had gemaakt, is alleen op die ene foto een beetje te zien. Was ook een hels karwij.
Dan de truc dat het koel tot licht bevroren moet zijn om te snijden. Uiteraard een scherp mes.
En het laatste, het mes moet warm zijn. Dan snij je het zo door. Dus even onder de hete kraan. Je ziet het bij mijn foto's, ook mooie plakjes. En het waren tientalle laagjes.
Op het topic zie je dat ik een schilderijtje met kruiden erin had gemaakt, is alleen op die ene foto een beetje te zien. Was ook een hels karwij.
donderdag 1 juli 2010 om 17:40

donderdag 1 juli 2010 om 17:40
quote:lox schreef op 01 juli 2010 @ 16:56:
Hmmm die garnalen en paling zul je dan ook op moeten stijven met het één of ander, denk ik. Want anders 'breekt' de plak daar sowieso.
Mijn zalmmousse (ook lekker op een plakje komkommer )
150 gr. gerookte zalm.
citroen naar smaak
peper en zout naar smaak
150 ml. slagroom.
Bereidingswijze
Pureer de zalm in de keukenmachine.
Voeg naar smaak citroensap,zout en peper toe.
Schep de zalm in een grote kom.
Klop de slagroom lobbig en spatel voorzichtig 1/3 ervan door de zalm.
Als de room is opgenomen,spatel dan voorzichtig de resterende room erdoor.
Laat de mousse in de koelkast opstijven.
Ik denk dat je voor een terrine wel 200 gram zalm / 200 ml slagroom kan gebruiken.
Je kan overigens ook nog dille toevoegen, is ook lekker!
Hmmm die garnalen en paling zul je dan ook op moeten stijven met het één of ander, denk ik. Want anders 'breekt' de plak daar sowieso.
Mijn zalmmousse (ook lekker op een plakje komkommer )
150 gr. gerookte zalm.
citroen naar smaak
peper en zout naar smaak
150 ml. slagroom.
Bereidingswijze
Pureer de zalm in de keukenmachine.
Voeg naar smaak citroensap,zout en peper toe.
Schep de zalm in een grote kom.
Klop de slagroom lobbig en spatel voorzichtig 1/3 ervan door de zalm.
Als de room is opgenomen,spatel dan voorzichtig de resterende room erdoor.
Laat de mousse in de koelkast opstijven.
Ik denk dat je voor een terrine wel 200 gram zalm / 200 ml slagroom kan gebruiken.
Je kan overigens ook nog dille toevoegen, is ook lekker!
donderdag 1 juli 2010 om 17:51
Ja klopt Lox, ik vond het een enorm werk om hem lekker te krijgen. En ook dat alle lagen goed waren. En nu ik het zo nu en dan maak lees ik ook de "fouten" in recepten. Dus zonde van je geld en werk als je dat eerst niet weet. Het is het recept van AH, maar kijk liever op dat topic van mij want ik heb er een hoop aan moeten sleutelen om het zo te krijgen.
Ik maak ook wel eens zalmmousse, ook voor dit soort dingen, klein beetje gelatine toevoegen. Niet te veel maar dan blijft ie ook steviger. Zie met kerst mijn amuse bonbons, ook zo mooi gebleven daardoor (amuse topic van mij).
Ik maak ook wel eens zalmmousse, ook voor dit soort dingen, klein beetje gelatine toevoegen. Niet te veel maar dan blijft ie ook steviger. Zie met kerst mijn amuse bonbons, ook zo mooi gebleven daardoor (amuse topic van mij).
donderdag 1 juli 2010 om 18:09
Bedankt voor alle tips! Zit nu idd een paar van je topics door te lezen mylenev en zit watertandend achter mijn pc
Ook bedankt voor het recept, heb inmiddels een plan B hiermee gemaakt.
Ik maak de zalmmousse met een beetje gelatine. De garnalen en paling mix ik daar een beetje mee om de laagjes toch vloeiend in elkaar over te laten lopen. En Sarah, ik zat ook te denken aan dille of bieslook. Ook mooier voor de kleur..
Wordt overigens pas zaterdag dat ik hem in elkaar ga zetten, zondag komen de meiden. Maar ben van mening: if you fail to prepare, you prepare to fail
Ik maak de zalmmousse met een beetje gelatine. De garnalen en paling mix ik daar een beetje mee om de laagjes toch vloeiend in elkaar over te laten lopen. En Sarah, ik zat ook te denken aan dille of bieslook. Ook mooier voor de kleur..
Wordt overigens pas zaterdag dat ik hem in elkaar ga zetten, zondag komen de meiden. Maar ben van mening: if you fail to prepare, you prepare to fail

donderdag 1 juli 2010 om 18:14
Kruiden moet je altijd meer in doen dan je normaal zou doen in een terrine, vind ik, die smaak valt helemaal weg. Dus vooral verse dille en bieslook, wat peper, beetje zout. Paar druppeltjes tabasco. Of een mini stukje rode peper of van dit een beetje (rode peper gelei), niet teveel he;
donderdag 1 juli 2010 om 18:30
quote:lox schreef op 01 juli 2010 @ 18:09:
Bedankt voor alle tips! Zit nu idd een paar van je topics door te lezen mylenev en zit watertandend achter mijn pc
Wordt overigens pas zaterdag dat ik hem in elkaar ga zetten, zondag komen de meiden. Maar ben van mening: if you fail to prepare, you prepare to fail ;)Als je een cakevorm aan alle kanten bedekt met gerookte zalm, dan zal je ook niet zo snel hebben dat de laagjes uit elkaar vallen. Dan nog wel die tips volgen wat ik eerder zei voor het snijden van een terrine, maar dan is het net als bij een quiche, dan zit er ook iets stevigers omheen. Bij de Aldi of de Lidl is de gerookte zalm ook niet zo heel duur. Misschien in dat nog een tip. Als je dan van die doorzichtige folie eerst erin doet en die zalm er heel strak tegenaan krijgt, kan je hem er ook zo uittrekken uit de vorm. Krijg je die folie niet strak dan moet je het laten, dan verpruts je het hele uiterlijk.
Wordt overigens pas zaterdag dat ik hem in elkaar ga zetten, zondag komen de meiden. Maar ben van mening: if you fail to prepare, you prepare to fail ;)Als je een cakevorm aan alle kanten bedekt met gerookte zalm, dan zal je ook niet zo snel hebben dat de laagjes uit elkaar vallen. Dan nog wel die tips volgen wat ik eerder zei voor het snijden van een terrine, maar dan is het net als bij een quiche, dan zit er ook iets stevigers omheen. Bij de Aldi of de Lidl is de gerookte zalm ook niet zo heel duur. Misschien in dat nog een tip. Als je dan van die doorzichtige folie eerst erin doet en die zalm er heel strak tegenaan krijgt, kan je hem er ook zo uittrekken uit de vorm. Krijg je die folie niet strak dan moet je het laten, dan verpruts je het hele uiterlijk.
donderdag 1 juli 2010 om 18:41
Ik denk dat ik voor de buitenkant een goede kwaliteit zalm ga gebruiken en voor de mousse iets goedkoper..
Heb zelf een siliconen cakevorm en moet zeggen dat dit een van mijn beste aankopen ooit is! De vorige terrine kreeg ik hier ook prachtig uit dus hoop dat dit nu weer het geval is..
Denk je trouwens dat in de zalmmousse de slagroom te vervangen is door creme fraiche?
Heb zelf een siliconen cakevorm en moet zeggen dat dit een van mijn beste aankopen ooit is! De vorige terrine kreeg ik hier ook prachtig uit dus hoop dat dit nu weer het geval is..
Denk je trouwens dat in de zalmmousse de slagroom te vervangen is door creme fraiche?
donderdag 1 juli 2010 om 18:47
Waarom zou je dat willen? Denk dat slagroom lekkerder is. Hoewel, bij quiches gebruik ik ook vaak creme fraiche, maar dat gaat nog de oven in en heb je ook nog ei wat bindt.
Ik hou zelf niet van garnalen, die combi met slagroom lijkt me ook niets, met zalm weer wel. Ik zal even kijken, ik heb een recept met paling terrine, even kijken of ik daar slagroom of creme fraiche moest gebruiken, moment.
Ik hou zelf niet van garnalen, die combi met slagroom lijkt me ook niets, met zalm weer wel. Ik zal even kijken, ik heb een recept met paling terrine, even kijken of ik daar slagroom of creme fraiche moest gebruiken, moment.

donderdag 1 juli 2010 om 18:57
Als je op mijn amuse topic kijkt bij de kerst zie je een zalmmousse en een makreelmousse. Als je de vorm dus belegd met die gerookte zalm, en dan daar 2 mooie lagen in maakt (zalm en makreel), even scheiden met ....... ja even denken. En dan als die klaar is mooi garneren aan de bovenkant met garnalen en er omheen bijv. gamba's. Of wat je wilt. Dan weet je dat het makkelijk snijdt, en garnalen zijn prachtig om mee te garneren, gamba's al helemaal.
Je kan asperges als tussenlaag doen, groene (zou ik voor het zachte dan wel uit pot doen), mooie kleuren heb je dan. Of courgette met een kaasschaaf schillen en die lange bladen ertussen doen. Wel even blancheren die geraspte courgette.
Of zalm en tonijnmousse.
Je kan asperges als tussenlaag doen, groene (zou ik voor het zachte dan wel uit pot doen), mooie kleuren heb je dan. Of courgette met een kaasschaaf schillen en die lange bladen ertussen doen. Wel even blancheren die geraspte courgette.
Of zalm en tonijnmousse.
donderdag 1 juli 2010 om 19:07
Het is zeker niet voor het 'gezonde'. Het is meer dat ik het frisse van creme fraiche altijd lekker vindt bij gerookte zalm.. En de gamba's, ook een heel goed plan!
Moeilijk nu hoor, al die keuzes. Ben zelfs aan het twijfelen om vanavond proef te draaien Die asperges ook weer een heel goed plan. Het is er niet makkelijker op geworden
Moeilijk nu hoor, al die keuzes. Ben zelfs aan het twijfelen om vanavond proef te draaien Die asperges ook weer een heel goed plan. Het is er niet makkelijker op geworden

donderdag 1 juli 2010 om 19:10
Het kan allemaal hoor hahahahah.
Voor het frisse, het komt toch uit de koelkast? Dus fris zat.
Proef maken altijd handig, dan zal je zien dat je echt op de hoeveelheid kruiden moet letten, niet te weinig, die vis is ook niet sterk van smaak qua kruid dan. En met gelei en slagroom erbij vervlakt het nog meer.
Ik ben benieuwd. Maak je een foto?
Voor het frisse, het komt toch uit de koelkast? Dus fris zat.
Proef maken altijd handig, dan zal je zien dat je echt op de hoeveelheid kruiden moet letten, niet te weinig, die vis is ook niet sterk van smaak qua kruid dan. En met gelei en slagroom erbij vervlakt het nog meer.
Ik ben benieuwd. Maak je een foto?
donderdag 1 juli 2010 om 19:13
Zal ik het je nog moeilijker maken?
Je kan ook zalm in een vierkant leggen, daar een laag zalmmousse op, dan bijv. die courgettelaag of iets anders, nog een laag, en weer gerookte zalm erop, (even laten opstijven) endan even een klusje maar dan een rol van maken. Moet je de zijkanten en boven en onder iets vrij houden, net als dat je met sushi maken doet.
Dat in doorzichtig folie doen en in je vriezer laten opstijven, en er mooie plakjes van snijden.
Of 1 rolletje met zalm, 1 met makreel en 1 met tonijn, dan is het oprollen helemaal niet moeilijk want dan hoef je het niet met een laag te scheiden.
Je kan ook zalm in een vierkant leggen, daar een laag zalmmousse op, dan bijv. die courgettelaag of iets anders, nog een laag, en weer gerookte zalm erop, (even laten opstijven) endan even een klusje maar dan een rol van maken. Moet je de zijkanten en boven en onder iets vrij houden, net als dat je met sushi maken doet.
Dat in doorzichtig folie doen en in je vriezer laten opstijven, en er mooie plakjes van snijden.
Of 1 rolletje met zalm, 1 met makreel en 1 met tonijn, dan is het oprollen helemaal niet moeilijk want dan hoef je het niet met een laag te scheiden.
donderdag 1 juli 2010 om 19:15
Ok mijn vriendin zegt net onze terras date af. Dus ik ga straks naar de supermarkt om in te slaan. Mijn boodschappenlijst:
voor de mousse:
250g gerookte zalm
250g slagroom
citroen
dille
dan de extra's:
gerookte zalm voor de buitenkant
garnalen
paling
gelatine
Vergeet ik iets? Ik vergeet namelijk altijd iets
voor de mousse:
250g gerookte zalm
250g slagroom
citroen
dille
dan de extra's:
gerookte zalm voor de buitenkant
garnalen
paling
gelatine
Vergeet ik iets? Ik vergeet namelijk altijd iets

donderdag 1 juli 2010 om 19:26
Ik blijf in eerste instantie toch een beetje bij mijn eerste plan, zonder groente. Dit omdat er een 'moeilijke' eter bij zit a.s. zondag. Maar mocht het een succes worden dan komende de nodige aanpassingen natuurlijk.
Ik ga foto's maken, maar kan niet beloven dat het ook zo'n prachtige reportage wordt..
Ik ga foto's maken, maar kan niet beloven dat het ook zo'n prachtige reportage wordt..