Dilemma, minder werken
dinsdag 3 februari 2026 om 23:20
Ik werk al 1,5 jaar meer dan mijn contract wekelijks. Nu kreeg ik vandaag te horen, dat dit niet meer mag. Mijn eerste reactie was… dit mag niet ik werk dit aantal uren al meer dan 13 weken aan een gesloten.
Ze gingen dit voorleggen en komen er nog op terug, weet dus nog niet precies wat de uitkomst zal zijn, maar nu het dilemma: ik moet over 3 maanden een nieuw contract krijgen[ als ik op mijn strepen ga staan, zouden ze dit zomaar niet kunnen geven. Ga er nu vanuit dat het gewoon verlengd wordt.
Wat zouden jullie doen?
Ze gingen dit voorleggen en komen er nog op terug, weet dus nog niet precies wat de uitkomst zal zijn, maar nu het dilemma: ik moet over 3 maanden een nieuw contract krijgen[ als ik op mijn strepen ga staan, zouden ze dit zomaar niet kunnen geven. Ga er nu vanuit dat het gewoon verlengd wordt.
Wat zouden jullie doen?
Such a beautiful place to be with Friends.
dinsdag 3 februari 2026 om 23:42
Is het op verzoek van je werkgever dat je al zo lang meer uren werkt?
Zo te lezen ben je op de hoogte van regelgeving die bepaalt dat je (waarschijnlijk) recht hebt op uitbreiding van je contract.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... l-overwerk
Als je er al minimaal 1,5 jaar werkt en over een paar maanden weer een nieuwe contract moet krijgen, het hoeveelste contract wordt dat dan?
Zo te lezen ben je op de hoogte van regelgeving die bepaalt dat je (waarschijnlijk) recht hebt op uitbreiding van je contract.
Als je er al minimaal 1,5 jaar werkt en over een paar maanden weer een nieuwe contract moet krijgen, het hoeveelste contract wordt dat dan?
woensdag 4 februari 2026 om 03:29
woensdag 4 februari 2026 om 05:42
Omdat ik een fulltime contract heb, dit is 4 x 9u, ik werk 5 x 9u.
woensdag 4 februari 2026 om 05:42
Omdat ik een fulltime contract heb, dit is 4 x 9u, ik werk 5 x 9u.
woensdag 4 februari 2026 om 05:44
Dit is inderdaad opverzoek van de werkgever. Dit zou mijn derde contract worden.Zarah schreef: ↑03-02-2026 23:42Is het op verzoek van je werkgever dat je al zo lang meer uren werkt?
woensdag 4 februari 2026 om 05:44
Zie vorige antwoorden.
woensdag 4 februari 2026 om 06:27
woensdag 4 februari 2026 om 06:53
Ik kan me voorstellen dat werkgever je wel contract aanbiedt, maar dus voor fulltime uren. Het is sowieso niet aan te beveled om medewerkers structureel meer dan fulltime te laten werken, met het risico op uitval/ziekte. Voor jezelf als werknemer ook niet gezond om structureel meer dan fulltime te werken.
woensdag 4 februari 2026 om 07:07
woensdag 4 februari 2026 om 07:10
Op zich past 45 uur in principe wel binnen de regels van de regels van de Arbeidstijdenwet. Kijk hier voor uitleg daarover https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... rusttijden
Als ik leidinggevende zou zijn, zou ik structureel 45 uur per week veel vinden vooral met oog op het risico van uitval. Het wringt wel dat jouw leidinggevende kennelijk aan je heeft gevraagd om structureel over te werken, terwijl bij jou full time 36 uur is.
Ik haal uit je antwoorden niet de reden van het overwerken. Is er bijvoorbeeld structureel teveel werk dat binnen een bepaalde deadline af moet? Als dat het geval is kun je daarover het gesprek voeren met je leidinggevende.
Moet je trouwens je overuren als tijd voor tijd opnemen, worden ze uitbetaald of krijg je er niet voor betaald?
Als ik leidinggevende zou zijn, zou ik structureel 45 uur per week veel vinden vooral met oog op het risico van uitval. Het wringt wel dat jouw leidinggevende kennelijk aan je heeft gevraagd om structureel over te werken, terwijl bij jou full time 36 uur is.
Ik haal uit je antwoorden niet de reden van het overwerken. Is er bijvoorbeeld structureel teveel werk dat binnen een bepaalde deadline af moet? Als dat het geval is kun je daarover het gesprek voeren met je leidinggevende.
Moet je trouwens je overuren als tijd voor tijd opnemen, worden ze uitbetaald of krijg je er niet voor betaald?
woensdag 4 februari 2026 om 08:29
Een belangrijke vraag hier is wat er gebeurt met die extra uren die je werkt? Bij ons is het gebruikelijk om een kleiner contract te hebben, meer uren te werken en die als tijd voor tijd inzetten in schoolvakanties. Dat mag niet als je al een fulltime contract hebt, dus de meeste hebben een contract tussen 24-32 uur.
woensdag 4 februari 2026 om 08:44
Je kan toch op een normale manier in overleg met je werkgever hierover. Dat hoeft niet gelijk door op je strepen te gaan staan.
Dan merk je vanzelf in hoeverre ze met jouw wensen/verworven rechten mee willen gaan. En als ze geen 45-uurscontract willen of kunnen bieden, dan is het aan jou om alsnog de strijd aan te gaan, met het risico dat er helemaal geen contractverlenging komt.
Of genoegen te nemen met minder contracturen of elders te gaan solliciteren.
Dan merk je vanzelf in hoeverre ze met jouw wensen/verworven rechten mee willen gaan. En als ze geen 45-uurscontract willen of kunnen bieden, dan is het aan jou om alsnog de strijd aan te gaan, met het risico dat er helemaal geen contractverlenging komt.
Of genoegen te nemen met minder contracturen of elders te gaan solliciteren.
woensdag 4 februari 2026 om 08:51
Werk jij in deze sector? Zie dan dat stukje over maximaal 40 uur per week.
woensdag 4 februari 2026 om 09:58
Wat is precies je vraag? Wat ze je moeten aanbieden?
Als 36 uur bij jullie fulltime is, zullen ze je nooit meer aanbieden natuurlijk.
Overleg met je leidinggevende hoe je beter invulling aan je uren kan geven zodat je niet structureel die extra dag hoeft te werken.
Minder werk, efficienter werken (afhankelijk van de situatie) etc.
Als 36 uur bij jullie fulltime is, zullen ze je nooit meer aanbieden natuurlijk.
Overleg met je leidinggevende hoe je beter invulling aan je uren kan geven zodat je niet structureel die extra dag hoeft te werken.
Minder werk, efficienter werken (afhankelijk van de situatie) etc.
woensdag 4 februari 2026 om 10:09
Dan is er geen dilemma. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een werkgever een contract aan mag bieden voor meer dan fulltime. Ja, mogelijk voor heel korte periode maar dat is niet wat jij zoekt, dus dan is er nog steeds geen dilemma.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in