Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Veel mensen weten niets over schizofrenie of willen er niets van weten. Ik merk dat niet iedereen er voor open staat en dat mensen met schizofrenie nog wel eens eng worden gevonden. Soms kunnen ze ook wel voor angst bij anderen zorgen als ze zelf heel angstig zijn. Dat is nl waar het eigenlijk allemaal om draait: om Angst.

Ik woon in een psychiatrisch ziekenhuis en ben aan de afdeling gekluisterd. Waarschijnlijk blijf ik hier de rest van mijn leven wonen. En nou ja, als ik dan zelf niet de maatschappij in kan, dan haal ik de maatschappij wel naar mij toe! Dat kan met internet!

Ik was erg benieuwd naar hoe er wordt gedacht over mensen met deze aandoening. Is het nog een taboe? Moet ik me voor de diagnose schamen? Iets dat ik eigenlijk wel deed en doe, maar wat eigenlijk een stuk minder geworden is na de vorige twee topics.

Iedereen heeft een rugzakje dat gevuld wordt in het leven en bij de één zit het voller dan bij de ander, maar het is de kunst om zo goed mogelijk met je bagage te dealen. Ik heb gemerkt dat bij veel mensen het rugzakje meer gevuld is dan het mijne (ook al heeft het geen enkele zin om te vergelijken) en ook dat het rugzakje minder zwaar werd door ervaringen/gedachtes/etc. te delen en er over te praten.

Dat blijven we in dit nieuwe topic dus ook maar doen!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je derde topic Annemeike

Snjókorn falla, á allt og alla
Heel mooi gedaan Annemeike

Dat we nog maar heel veel mogen delen met z'n allen
Dank je Snjo!!! Krijg direct trek in ijs!
Nou, wat let je

Eensch met Schuddebuikje. Ik vind je eerste posting ook mooi/verhelderend/eerlijk.
Dames doen jullie een beetje rustig aan vanavond? Hoef ik morgen geen uren te lezen! Ik ga een pilletje nemen en op bed liggen... tot morgen
Heppie noe toppik! Ik heb even een voorraadje gehaald voor ons!

Slaap lekker Schuddebuik!
Welterusten, Schuddebuik!

Enne........ah.....al dat ijs!!!

Als Snjo terug is van vakantie doen we dan weer een topic-ijs-meet??
Da's dinsdag he, is er weer voetballen!!!
Ok! Hoe laat op dinsdag? Weer om 21.00u. ijsfeestje???
Hee Annemeike,

Wat ontzettend goed dat je dit (derde al!) topic hebt geopend. Ik zag je staan bij de eregalerij, terecht dat jij hebt 'gewonnen'! Knap dat je zo vrij over je aandoening praat / schrijft. Ik ben psychiatrisch verpleegkundige en vraag me wel eens af waarom ik niet meer patiënten tegen kom op 'gezonde' fora. Ik bedoel dus niet GGZ-gerelateerde fora... Er is inderdaad zoveel onbegrip en onbekendheid tov schizofrenie en andere psychiatrische aandoeningen. Ik heb het idee dat die onbekendheid mensen angstig maakt, je ziet aan de buitenkant ten slotte niets.

Dus, nogmaals, geweldig dat je dit topic gestart bent, ik heb niet alles gelezen, maar de sfeer lijkt heel prettig...

Edit: ik weet niet, maar het voelt bijna wat ongepast om hier te reageren, alsof ik inbreuk op privacy maak ofzo... Waarschijnlijk omdat ik 'van de andere kant' deze aandoeningen meekrijg... Das niet mijn bedoeling!
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Happy new topic Annemeike!!

22.20
quote:Annemeike schreef op 02 juli 2010 @ 22:15:

Ok! Hoe laat op dinsdag? Weer om 21.00u. ijsfeestje???

Ik vind het helemaal goed.

(en toen wilde ik eigenlijk de tijd onder deze posting zetten maar kon me nog net bedwingen)
Happy new topic Annemeike.

Wedden dat ook deze binnen de korste keren is volgeschreven?

En waar blijft dat ijs?
I don\'t need an excuse for being what I am.
VickyP,

Nee, voel je alsjeblieft niet bezwaard om hier te posten omdat je toevallig een andere insteek hebt (vanuit je werk). Er zijn er meer hier die vanuit hun werk interesse hadden in dit topic en mee zijn komen schrijven. We hebben het niet over hulpverleners en clienten. Hier zijn we allemaal gewoon forummers die het goed met elkaar kunnen vinden.

Ik vind het juist echt hartstikke tof dat je de moeite hebt genomen om hier te posten. En je gaf me nog een felicitatie ook !!

Voel je vrij om hier vaker mee te lezen en/of te schrijven. Je bent van harte welkom!
quote:berbke schreef op 02 juli 2010 @ 22:41:

Happy new topic Annemeike.

Wedden dat ook deze binnen de korste keren is volgeschreven?

En waar blijft dat ijs?Berbke, dinsdag om 21.00u eten we gezellig weer een ijsje. Doe je mee? Kun je dan?
Hoi Annemeike, tof dat je alweer aan je derde topic toe bent! En gefeliciteerd nog met je verdiende titel!

Je weet misschien nog dat ik ooit een poging heb gewaagd met jullie mee te schrijven, maar hoe stom het ook klinkt (of misschien helemaal niet, dat weet ik niet), gaf dat zoveel druk dat ik op een gegeven moment weet-ik-veel-hoe-vaak per dag een soort van paniek in me voelde opkomen: ik moet nog bijlezen! Ik moet nog reageren! Waargh!

Gelukkig heb ik geweldige copingstrategieën tot m'n beschikking, en ging ik vol in de vermijding door dan maar gewoon helemaal weg te blijven van het forum; dan hoefde ik ook niks.. Maar op een gegeven moment vond ik dat toch echt te belachelijk voor woorden worden en ben ik maar weer 'actief' geworden, maar ik ben nooit meer op je topic geweest, durfde niet .

Geheel overbodig misschien, maar bij deze meld ik mij daarom Officieel af als actief lid van jouw topic. Kan ik ook weer rustig slapen .

Ik hoop dat jij en alle anderen nog heel veel en heel lang iets aan dit topic gaan hebben. Ik kom zeker af en toe nog een beetje bijlezen.

@VickyP: Ik ben in ieder geval heel blij dat ik niet weet welke personen er schuilen achter de nicks van forummers. Ik zou het best bizar vinden als een van m'n (vroegere) verpleegkundigen/psychiaters/therapeuten/begeleiders hier mee zou lezen/schrijven (wat niet heel ondenkbaar is op zich) en ik zou daar achter komen. Zou voor mij wel een reden zijn om een beetje uit te gaan kijken wat ik vertel in ieder geval.
Hee Fleece! Allereerst een

Natuurlijk ken ik je nog! Vind het wel heel naar om te horen dat dit topic jou zo'n paniekerig gevoel gaf. Niemand is verplicht om hier veel over zichzelf te vertellen, hoor.

Nee, ik begrijp ook dat het idee dat hier hulpverleners die jou kennen misschien meelezen/schrijven je schrik aanjaagt..........

Ik denk weleens dat mensen mij wellicht herkennen (hoop van niet), maar denk er eigenlijk zelden aan dat 'mijn' hulpverleners nu ook mee zouden kunnen lezen.

Veel plezier met andere topics dan Fleece. Misschien komen we elkaar daar wel een keertje tegen?!
quote:Annemeike schreef op 02 juli 2010 @ 23:20: Nee, ik begrijp ook dat het idee dat hier hulpverleners die jou kennen misschien meelezen/schrijven je schrik aanjaagt..........

Niet alleen op dit topic hoor! Over het algemeen bedoel ik. Ik weet eigenlijk helemaal niet waarom dat zo erg zou zijn maar ja. Gewoon een beetje een gek idee ofzo, dat die hulpverlener/cliëntverhouding ineens helemaal wegvalt.

En we gaan elkaar vast nog een keer tegenkomen! Dit forum is, net als voor jou denk ik, voor mij een fijne manier om een beetje contact te houden met de 'normale' wereld, dus ik ben hier nog lang niet weg (okee, tenzij m'n internetverbinding het begeeft ofzo he).
Jeeee!! Een nieuw topic!! Gefeliciteerd met deel 3 allemaal!!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
quote:VickyP schreef op 02 juli 2010 @ 22:20:

Edit: ik weet niet, maar het voelt bijna wat ongepast om hier te reageren, alsof ik inbreuk op privacy maak ofzo... Waarschijnlijk omdat ik 'van de andere kant' deze aandoeningen meekrijg... Das niet mijn bedoeling!Oh, dat had ik bij mijn eerste posts in deel 1 ook, maar daar hoef je je helemaal geen zorgen om te maken!!
En een voor iedereen hier!!

En voor Fleecevest!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven