Oppaskonijn
zaterdag 3 juli 2010 om 13:09
Hallo!
Ik heb een vraagje: ik heb nu bijna 7 week een oppaskonijn (baasjes komen woensdag terug) en nu zag ik dat hij wat roodgekleurde urine heeft.
Ik weet niet of het bloed is en kan hem ook niet oppakken omdat hij zo spartelt dat ik bang ben dat hij zijn rug breekt (hij, het is dus een mannetje ).
Ik voel er dus ook niet heel veel voor om met konijn naar de dierenarts te gaan (om bovenstaande reden).
Nu is mijn vraag of dit heel misschien normaal is.
Ik heb geen ervaring met konijnen en op internet kan ik niet echt iets vinden.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, hij eet en drinkt wel normaal en ziet er ook niet ziek uit.
Heldere ogen, glanzende gladde vacht.
Thanks alvast!
Ik heb een vraagje: ik heb nu bijna 7 week een oppaskonijn (baasjes komen woensdag terug) en nu zag ik dat hij wat roodgekleurde urine heeft.
Ik weet niet of het bloed is en kan hem ook niet oppakken omdat hij zo spartelt dat ik bang ben dat hij zijn rug breekt (hij, het is dus een mannetje ).
Ik voel er dus ook niet heel veel voor om met konijn naar de dierenarts te gaan (om bovenstaande reden).
Nu is mijn vraag of dit heel misschien normaal is.
Ik heb geen ervaring met konijnen en op internet kan ik niet echt iets vinden.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, hij eet en drinkt wel normaal en ziet er ook niet ziek uit.
Heldere ogen, glanzende gladde vacht.
Thanks alvast!

zaterdag 3 juli 2010 om 13:47
Hier alle professionele info die je moet weten (maar geen zorgen maken hoor, meestal is het geen probleem want echt bloed in konijnenurine komt niet veel voor en is het gewoon aankleuring door plantpigment etc)
http://www.konijnen.nl/ziekten/rode_urine.htm
http://www.konijnen.nl/ziekten/rode_urine.htm
zaterdag 3 juli 2010 om 15:03

maandag 5 juli 2010 om 10:45
Het is caroteen dat urine rood kleurt. Heeft mijn dierenarts me verteld. Er is niets aan de hand.
maar niet alle dierenartsen weten iets van konijnen. Als je al advies vraagt aan een dierenarts, weet dan van te voren dat hij ook werkelijk kennis heeft van konijnen.
De meesten hebben dat niet, omdat konijnen toch niet lucratief zijn.
maar niet alle dierenartsen weten iets van konijnen. Als je al advies vraagt aan een dierenarts, weet dan van te voren dat hij ook werkelijk kennis heeft van konijnen.
De meesten hebben dat niet, omdat konijnen toch niet lucratief zijn.