Werk & Studie alle pijlers

vavo of thuisstudie en financiën

04-07-2010 12:03 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een hele tijd van twijfelen heb ik dan eindelijk besloten dat ik niet meer verder wil met mijn man. Emotioneel gaat het me best goed af (eindelijk!), maar ik loop tegen een praktisch probleem aan, en ik hoop dat jullie me erbij kunnen helpen.

Voordat ik deze beslissing nam, besloot ik om alsnog vwo te gaan doen aan het volwassenenonderwijs (in één jaar) Het werd de voltijd variant, aangezien dat hier alleen mogelijk is.

Nu was dat geen probleem aangezien man genoeg verdient om ons allebei te onderhouden. Vond hij verder ook geen enkel probleem.

Het zou betekenen dat ik mijn fulltime baan zou moeten opzeggen, maar dat had ik er voor over. Ik werk in een branche waarin ik helemaal niet gelukkig ben en ik wil nu eindelijk gaan doen wat ik altijd al wil. Ik ben nu 25 en nu kan het nog..

Een toelatingstest is geen optie gezien de opleiding (kan even niet in details treden ivm herkenning).

Maar toen besloot ik dat ik zo niet verder wil met mijn man.

Ik was/ben al jaren ongelukkig, en nog een jaar wachten vanwege een opleiding vind ik erg hypocriet.

Ik begin in september met het vwo en mijn baan zal ik dan moeten opzeggen. Maar de angst slaat me om het hart als ik eraan denk hoe het met de financiën moet.

Van alleen een tegemoetkoming kan ik natuurlijk niet leven.

Alleen in het weekend bij mijn huidige werkgever werken kan ook niet, en bovendien weet ik met 100% zeker dat ik, zodra mijn contract afloopt over een aantal maanden, ontslagen word.

Wat ik me dus afvroeg...kan ik hier een uitkering voor krijgen?

Natuurlijk kan ik ook gewoon even langs het uwv/de gemeente om dit na te vragen, maar aangezien man daar mensen kent, is dit op dit moment nog geen optie.

Ik hoop dat jullie me een antwoord hierop kunnen geven..
Studiefinanciering en lenen
Isabon, ik heb alleen recht op een tegemoetkoming van max 500 euro. Kan ik hiervoor wel gewoon lenen bij de IBG? Dacht namelijk dat dat niet kon.
Waarom zou je een uitkering moeten krijgen omdat het je eigen keuze is om die VWO-opleiding te gaan volgen? Als je consequenties niet zelf kunt dragen zul je dus een andere keuze moeten maken. Van een gezonde vijfentwintigjarige mag verwacht worden dat deze in staat is zichzelf te onderhouden. Ik zou zo snel mogelijk gaan solliciteren op banen waarmee je genoeg verdient om je hoofd boven water te houden. Als dat niet lukt, dan zou je aan een uitkering kunnen denken. Maar dan wel in deze volgorde. Overigens geldt bij een uitkering doorgaans een sollicitatieplicht hetgeen betekent dat je jezelf beschikbaar dient te houden voor de arbeidsmarkt en daaruit vloeit voort dat je niet een voltijdse opleiding kunt volgen.
Ik vind idd ook dat ik naast de opleiding gewoon kan blijven werken, maar mocht ik om de één of andere reden niet meteen een baan kunnen vinden, wil ik wel zeker weten dat ik een uitkering zou kunnen krijgen.

En ja ik heb ook heel veel spijt dat ik niet meteen hiervoor gegaan ben.
quote:_heartbeat_ schreef op 04 juli 2010 @ 12:11:

Ik vind idd ook dat ik naast de opleiding gewoon kan blijven werken, maar mocht ik om de één of andere reden niet meteen een baan kunnen vinden, wil ik wel zeker weten dat ik een uitkering zou kunnen krijgen.

En ja ik heb ook heel veel spijt dat ik niet meteen hiervoor gegaan ben.Dat was jouw keuze, draag dan ook zelf de consequenties.
TO is 25 en valt dus nog net onder de WIJ, de gemeente zal dus juist stimuleren dat je naar school gaat. Maar je zal het idd moeten doen met studiefinanciering en lenen. Daar kan je niet van leven en dus moet je een bijbaan nemen, in het weekend of de avonduren.

En ja ik heb ook heel veel spijt dat ik niet meteen hiervoor gegaan ben.Uitkering niet, gewoon net als ieder andere scholier, stufi en lenen
Eens met Wuiles.

Natuurlijk krijg je geen uitkering Heartbeat. Zoals Isabon schreef kun je studiefinanciering krijgen en bijlenen.

Welcome to the real world.
Cum non tum age
Als je zelf ontslag neemt heb je in ieder geval geen recht op WW. En als je al ww zou krijgen zou je beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt en dat ben je dan niet. En trouwens, geen enkele student, want dat ben je, heeft een uitkering, dus ik zou niet weten waarom jij wel?

Je zal dan idd een stufiefinanciering moeten aanvragen en moeten gaan lenen. En waarom zou je in de weekenden of avonduren geen bijbaan kunnen nemen?
Nee, je hebt geen recht op een uitkering. Kom op zeg, 25 jaar en dan al vragen om een uitkering. Neem een baantje erbij, en dan bedoel ik gewoon een zaterdagbaantje of in de avonden. Dat zal misschien een lager niveau zijn dan dat je nu gewend bent, maar ja het is het een of ander. Denk aan een call-center. Hebben ze altijd mensen nodig.

Vervelend voor je dat je destijds de verkeerde keuze hebt gemaakt. Dat is rot voor je. Maar voor die paar jaar nu moet een bijbaantje wel te overleven zijn toch?

En ja ik heb ook heel veel spijt dat ik niet meteen hiervoor gegaan ben.Welke uitkering had je dan eigenlijk in gedachten???
je kunt volgems mij een tegmoetkoming studiekosten aanvargen bij de ib-groep (heet tegenwoordig DUO) of mogelijk heb je recht, omdat je het op een roc doet, op mbo studiefinaciering. Is niet veel, maar helpt een beetje.

De stufi voor hbo en wo is hoger, maar daar heb je geen recht op.

Bovendien kun je, net zoals bijna elke student, gewoon een bijbaan naast zoeken voor 15-20 uur per week. Schrijf je in bij studentenuitzendbureau's, ga zelf op zoek, misschien is oppas bij mensen aan huis iets voor je? Of heb je al horecaervaring ofzo? Het is echt te doen.

Als je daarbij op kamers woont, of indien mogelijk, terug bij je ouders, kun je rondkomen hoor.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:wuiles schreef op 04 juli 2010 @ 12:13:

[...]

Dat was jouw keuze, draag dan ook zelf de consequenties.

Was niet geheel aan mezelf te wijten (veel ziek geweest), maar dat wil ik niet als excuus gebruiken. Dus ja, ik kan niet anders dan zeggen dat je gelijk hebt.

Toch stufi meds? Fijn om dat te lezen

Stelt me toch weer iets meer gerust!
quote:_heartbeat_ schreef op 04 juli 2010 @ 12:08:

Isabon, ik heb alleen recht op een tegemoetkoming van max 500 euro. Kan ik hiervoor wel gewoon lenen bij de IBG? Dacht namelijk dat dat niet kon.500 euro pm is veel meer dan een gewone student ontvangt. En ja, je kunt van 600-700 euro pm rondkomen, soms nog van minder
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
maar daar kan je niet van leven hoor heartbeat, gewoon een bijbaan zoeken, er is genoeg, in de tuinbouw (deze zomer alvast werken) in de horeca, in een call center etc...
Het was ook gewoon de bedoeling om een bijbaan erbij te nemen, en dan vind ik het ook helemaal niet erg dat het tijdelijk een lager niveau is. Dat heb ik er wel voor over.

En ik zou niet weten welke uitkering ik hiervoor had moeten krijgen, daarom start ik ook een topic ;)
quote:_heartbeat_ schreef op 04 juli 2010 @ 12:20:

Het was ook gewoon de bedoeling om een bijbaan erbij te nemen, en dan vind ik het ook helemaal niet erg dat het tijdelijk een lager niveau is. Dat heb ik er wel voor over.

En ik zou niet weten welke uitkering ik hiervoor had moeten krijgen, daarom start ik ook een topic ;)Lager niveau? Je hebt je VWO nog niet eens. Neem aan dat je ook geen HBO ofzo hebt.
Cum non tum age
Stufi is zeer twijfelachtig hoor. Ik denk dat je alleeen recht hebt op een tegoetkoming scholieren http://www.ib-groep.nl/pa ... cholieren/voorwaarden.asp
hier kun je uitrekenen hoeveel tegoedkoming scholieren je evt zou krijgen http://www.ib-groep.nl/st ... s.asp?jaar=2010&periode=2

Maximaal 435 euro geloof ik, afhankelijk van het inkomen van je ouders. Stuk meer dan ik dacht trouwens.....
Ik ga ook zeker een bijbaan erbij nemen. Misschien moet ik in mogelijkheden denken in plaats van te denken wat er allemaal niet zou kunnen of lukken.

Ik heb mijn hbo opleiding destijds niet afgemaakt, maar werk nu wel gewoon op hbo niveau.

Ik heb geen klagen nu, maar ben totaal niet gelukkig.
quote:noa schreef op 04 juli 2010 @ 12:22:

[...]

Lager niveau? Je hebt je VWO nog niet eens. Neem aan dat je ook geen HBO ofzo hebt.Of MBO4?
quote:_heartbeat_ schreef op 04 juli 2010 @ 12:27:

Ik ga ook zeker een bijbaan erbij nemen. Misschien moet ik in mogelijkheden denken in plaats van te denken wat er allemaal niet zou kunnen of lukken.

Ik heb mijn hbo opleiding destijds niet afgemaakt, maar werk nu wel gewoon op hbo niveau.

Ik heb geen klagen nu, maar ben totaal niet gelukkig.Maar waarom ga je dan VWO doen? Je kan toch ook een andere HBO opleiding doen? Of als je de propedeuse hebt van het HBO een academische opleiding?
quote:_heartbeat_ schreef op 04 juli 2010 @ 12:27:

Ik heb geen klagen nu, maar ben totaal niet gelukkig.Is er geen andere weg naar je gewenste opleiding, bv door deelcertificaten VWO voor bepaalde vakken? Ben je al wezen praten met de studiedecanen daar over evt toelating? Een 21 plus toets gaat blijkbaar niet op? Soms valt er meer te regelen als je een gesprek aangaat ipv de folders gelooft, dus maak een afspraak bij de gewenste WO opleiding over toelating.
@Lichtpuntjes, ja dat is inderdaad veel slimmer. Meer kans op een baan met een gerichte HBO opleiding dan met een VWO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven