Werk & Studie alle pijlers

Help, wat moet ik invullen als hobbies??

04-07-2010 19:37 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben aan het solliciteren en op mijn cv heb ik geen hobbies vermeld, eigenlijk omdat ik deze niet heb . Nu heb ik morgen een sollicitatiegesprek en dat bedrijf heeft me een formulier gestuurd dat ik moet invullen maar daar wordt dus ook naar hobbies gevraagd en nu weet ik absoluut niet wat ik in moet vullen zonder dat het knullig lijkt!!!

Wat doe ik dan in mijn vrije tijd: ik kijk (te) veel tv, zit te internetten, hou een blog bij (maar wil dit liever niet noemen want zo geweldig is deze niet). Ik hou van films en series. En spelletjes (in de winter) zoals Kolonisten. Doe aan Sudoku's.

Als ik ergens heen ga hou ik ervan veel foto's te maken, maar fotografie is niet echt mijn hobby, het zijn eigenlijk vakantiekiekjes. Ik ga wel af en toe naar een concert, maar op initiatief van mijn vriend. Ik ben niet echt muziekfreak of fan ergens van. We vinden het leuk om naar dierentuinen te gaan, maar zoiets vermeld je toch niet? Ik ben niet sportief, bespeel geen instrument, hou niet van reizen. Ik vind het wel eens leuk om naar musea te gaan, maar doe dit eigenlijk te weinig. Ik lees ook bijna niet.

Dus wat zou ik kunnen melden als hobbies??

- Film, musea, concerten.

Het zijn meer interesses dan hobbies eigenlijk. Ik bedoel, ja eens in de zoveel maanden ga je eens naar een museum of concert. Maar of dat nu echt een hobbie is??

Hebben jullie tips??

Alvast bedankt!
Haha, ik moet altijd denken aan die introducties van Lingo: "mijn hobby is puzzelen"

Als ik je zo lees is reizen o.a. een hobby van je? Die kun je er gewoon bij zetten hoor. Ik had vroeger veel (sport-)hobby's, die ik door een blessure allemaal niet meer kan uitoefenen. Niets is zo lullig om in een gesprek te moeten antwoorden dat je al die hobby's al een paar jaar niet uitvoert. Dus het is nu vaak een combi van koken, lezen, reizen. Allemaal waar!
Dat zeg ik....
aanvulling:; ik kreeg een paar weken geleden een cv waarin de hobby's shoppen en stappen waren. Doe dan maar niets
Dat zeg ik....
Overigens lees ik wel veel op internet; ben dan gewoon aan het surfen, blogs aan het lezen, dingen opzoeken die ik me afvraag (googlen, googlen, googlen, wikipedia), viva forum lezen , nieuwssites, hyves, facebook etc.

Hobby: internet?
quote:vivaviva78 schreef op 04 juli 2010 @ 20:03:

[...]

Wauw, je hebt gelijk.

Ik ben eigenlijk een passieve solist (behalve die spellen dan) maar mijn functie is coordineren, dat past wel goed bij mij hoor (spin-in-het-web). Ik weet van alles wat en hou me overal mee bezig, wil zorgen dat alles perfect geregeld wordt (ben perfectionistich maar creatief en dus chaotisch). Als persoon ben ik misschien niet zo actief, maar hou ervan me op mijn werk te storten en daar ga ik dan helemaal voor. Mijn hobby is mijn werk Dat kun je niet menen...
quote:websje schreef op 04 juli 2010 @ 20:18:

aanvulling:; ik kreeg een paar weken geleden een cv waarin de hobby's shoppen en stappen waren. Doe dan maar niets haha, inderdaad is shoppen ook een 'hobby' van mij reizen overigens niet hoor
quote:Iwannalive schreef op 04 juli 2010 @ 19:55:

[...]

Dan vertel je over de foto's die je maakt op vakantie, de bordspelen die je graagt speelt met vrienden, af en toe een concertbezoek, etc.

Het gaat er om dat men een beetje een beeld van jou als mens krijgt. Ben je sociaal (teamsporter of in jouw geval gezelschapspelen) of een solist, ben je actief of passief. Ben je maatschappelijk aktief, etc..

Het hangt maar net van de functie af waarop je solliciteert wat daarbij past.

Als jij bijv. een enorme IT R&D functie ambieert (innovatieve functie binnen de IT), dan is het goed om te lezen dat je veel op het internet bezig bent. Dat ziet men dan ook als iemand die op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen zijn/haar vakgebied.

Dus hou rekening met de functie waar je op solliciteert en bekijk dan welke van jouw bezigheden daar goed op aansluiten of een mooie aanvulling op zijn. Zodat je niet alleen maar dingen noemt die juist haaks staan op wat je gaat doen qua werk.

Ik vind dit een beetje 'gemaakt'. Juist je hobby's geven een beeld van wie je bent buiten je werk. Als je er gaat werken, heb je het toch ook wel eens over je prive-leven? Dan is het toch heel raar als je alleen de 'juiste' hobby's hebt genoemd? Ik heb een functie waar je heel kritisch, maar ook nogal nerderig cijfermatig voor moet zijn. Mag ik dan niet graag en veel met vrienden eten? Te sociaal voor mijn functie? Of moet ik sudoko's opvoeren omdat zo lekker aansluit. Voor mij is een sollicitatie echt iets dat van beide kanten moet komen.

Ik wil een goed beeld van een bedrijf en een functie en wil dus ook graag dat zij een goed beeld van mij als werknemer en als persoon hebben. Dat vergroot de kans op een match nou eenmaal!
Dat zeg ik....
quote:vivaviva78 schreef op 04 juli 2010 @ 20:18:

Overigens lees ik wel veel op internet; ben dan gewoon aan het surfen, blogs aan het lezen, dingen opzoeken die ik me afvraag (googlen, googlen, googlen, wikipedia), viva forum lezen , nieuwssites, hyves, facebook etc.

Hobby: internet? Lezen dus! (Maar dan op internet, hoef je er niet bij te zetten natuurlijk)
quote:wuiles schreef op 04 juli 2010 @ 20:20:

[...]

Dat kun je niet menen...Wat bedoel je.... veel mensen die perfectionistisch zijn, zijn ook chaotisch. Maar een sterkte van mij is om toch overzicht te bewaren. Ik ben me van deze eigenschap bewust. Het geeft ook aan dat je creatief bent (out-of-the-box) kunt denken en dat is ook een sterkte
quote:vivaviva78 schreef op 04 juli 2010 @ 20:21:

[...]

haha, inderdaad is shoppen ook een 'hobby' van mij reizen overigens niet hoorWaarom hou je het niet leeg OF eerlijk? Shoppen/kleding/mode kan gewoon een interesse van je zijn waar ongetwijfeld naar gevraagd wordt in een gesprek en waar jij dan weer heel enthousiast en oprecht over kunt vertellen. Niets mis mee.
Dat zeg ik....
quote:vivaviva78 schreef op 04 juli 2010 @ 20:24:

[...]

Wat bedoel je.... veel mensen die perfectionistisch zijn, zijn ook chaotisch. Maar een sterkte van mij is om toch overzicht te bewaren. Ik ben me van deze eigenschap bewust. Het geeft ook aan dat je creatief bent (out-of-the-box) kunt denken en dat is ook een sterkteAls je weet dat je chaotisch opereert, hoe kom je dan op het idee te solliciteren op een coördinerende functie?
quote:pop1980 schreef op 04 juli 2010 @ 20:24:

[...]

Lezen dus! (Maar dan op internet, hoef je er niet bij te zetten natuurlijk)

En toen was de vraag bij mij: welke boeken heb je op het nachtkastje liggen en moest ik vertellen dat ik er gemiddeld zo'n 5 tegelijkertijd lees en een hele opsomming geven van die fantastische boeken die de man van de sollicitatiecommissie echt moest lezen.

Inmiddels is hij al lang een collega en lenen we elkaar nog steeds boeken uit (oftewel: alleen invullen als het ook echt zo is, dit zijn juist de dingen waar ik aan de andere kant naar vraag om een goed beeld van de persoon te krijgen. Iemand ontspant vaak meer als het over een prive onderwerp gaat waar hij/zij enthousiast over is. Als er dan niets komt omdat je eigenlijk toch niet van lezen houdt...is het een beetje jammer )
Dat zeg ik....
Ik vind het ronduit gezegd raar dat je in je cv naar hobby's gevraagd word?

Ik bedoel,wat je in je vrije tijd doet,heeft je aanstaande baas toch geen ene bal mee te maken?

Prive is prive hoor.....
quote:websje schreef op 04 juli 2010 @ 20:17:

Haha, ik moet altijd denken aan die introducties van Lingo: "mijn hobby is puzzelen"

!

Kijk jij Lingo?

Viva naar de knoppen.
quote:Arthemis schreef op 04 juli 2010 @ 20:27:

[...]

Kijk jij Lingo?

Wel origineel: "mijn hobby is lingo kijken" Daar zou ik zeker op doorvragen

Ter verdediging: vroeger aten we in mijn studentenhuis altijd rond die tijd en keken we vaak die hilarische voorstelstukjes voor we doorzapten.
Dat zeg ik....
quote:daffyduck schreef op 04 juli 2010 @ 20:26:

Ik vind het ronduit gezegd raar dat je in je cv naar hobby's gevraagd word?

Ik bedoel,wat je in je vrije tijd doet,heeft je aanstaande baas toch geen ene bal mee te maken?

Prive is prive hoor.....

Dat vind ik ook. Ze proberen tegenwoordig wel om een compleet profiel van iemand te krijgen door naar hobby´s te vragen.

Misschien dat ze je dan in het hokje `avontuurlijk´, `vaardig tot coördineren´, `kan leiding geven´ of `creatief aangelegd´ kunnen plaatsen.
Viva naar de knoppen.
quote:wuiles schreef op 04 juli 2010 @ 20:25:

[...]

Als je weet dat je chaotisch opereert, hoe kom je dan op het idee te solliciteren op een coördinerende functie?

Het is niet zozeer chaotisch, als wel veel dingen tegelijk in de gaten kunnen houden, en dat lukt me (to-do lijstjes etc), ik ben me ervan bewust. De positieve zijde vind ik dat ik creatief ben en allerlei 'linkjes'/verbanden leg tussen zaken en daardoor nog al eens op goeie ideen kom. Creativiteit in die zin vinden werkgevers ook belangrijk!

mensen die meer 'gestructureerd' zijn minder geneigd mee te denken over nieuwe dingen/mogelijkheden, denk ik
quote:websje schreef op 04 juli 2010 @ 20:28:

[...]

Ter verdediging: vroeger aten we in mijn studentenhuis altijd rond die tijd en keken we vaak die hilarische voorstelstukjes voor we doorzapten.

Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Ik keek vroegah wel in de tijd van Robert ten Brink (ik was zelf nog een schoolgaand kind dus het valt me niet helemaal aan te rekenen).

Die voorstukjes begonnen veel later pas, ik heb weleens met verbazing zitten kijken hoe Nance door moest vragen over de hobby´s van de kandidaten.

Als je bijvoorbeeld seks als hobby hebt, dan kun je daar niets over zeggen terwijl het zo´n actieve hobby is
Viva naar de knoppen.
@wuiles ik ben ook een chaoot, maar juist daardoor heb ik geleerd structuren in mijn leven en werk aan te brengen en bewust te zijn van mijn handelingen waardoor alles goed wordt gedaan. Chaoot zijn en coördineren kan dus prima samen.
quote:Arthemis schreef op 04 juli 2010 @ 20:32:

[...]

Als je bijvoorbeeld seks als hobby hebt, dan kun je daar niets over zeggen terwijl het zo´n actieve hobby is Ik vind de hobby-vraag altijd zo stom, dat ik serieus altijd 'hard neuken' op wil schrijven. Kinderachtig inderdaad, maar soms kan ik me nauwelijks beheersen.
Liever elitair dan een pauper!
Conclusie:

Hobbies: meerdere interesses en bezigheden

OF

Hobbies: Film, concerten, puzzelen

OF

Hobbies: meerdere interesses zoals film, concerten, musea, lezen, internet, fotograferen.
quote:vivaviva78 schreef op 04 juli 2010 @ 20:31:

[...]

Het is niet zozeer chaotisch, als wel veel dingen tegelijk in de gaten kunnen houden, en dat lukt me (to-do lijstjes etc), ik ben me ervan bewust. De positieve zijde vind ik dat ik creatief ben en allerlei 'linkjes'/verbanden leg tussen zaken en daardoor nog al eens op goeie ideen kom. Creativiteit in die zin vinden werkgevers ook belangrijk!

mensen die meer 'gestructureerd' zijn minder geneigd mee te denken over nieuwe dingen/mogelijkheden, denk ik

Ik merk dat er wat jou betreft een rechtstreeks verband ligt tussen je perfectionisme, het chaotisch werken en je creativiteit. Als je verwacht dat je nieuwe werkgever-to-be daar ook zo over denkt dan moet je dat vooral zo houden.

Persoonlijk zou ik niet vrolijk worden van een coördinator die perfectionistisch is en tevens chaotisch en zeer creatief. Van een coördinator zou ik andere eigenschappen verwachten.
quote:varuca schreef op 04 juli 2010 @ 20:35:

@wuiles ik ben ook een chaoot, maar juist daardoor heb ik geleerd structuren in mijn leven en werk aan te brengen en bewust te zijn van mijn handelingen waardoor alles goed wordt gedaan. Chaoot zijn en coördineren kan dus prima samen.
quote:vivaviva78 schreef op 04 juli 2010 @ 20:38:

Conclusie:

Hobbies: meerdere interesses en bezigheden

OF

Hobbies: Film, concerten, puzzelen ik zou zeggen: legpuzzels maken. Kijken wat ze daarvan vindenn

OF

Hobbies: meerdere interesses zoals film, concerten, musea, lezen, internet, fotograferen.Die laatste klinkt toch prima?
Dat zeg ik....
quote:wuiles schreef op 04 juli 2010 @ 20:39:

[...]

Ik merk dat er wat jou betreft een rechtstreeks verband ligt tussen je perfectionisme, het chaotisch werken en je creativiteit. Als je verwacht dat je nieuwe werkgever-to-be daar ook zo over denkt dan moet je dat vooral zo houden.

Persoonlijk zou ik niet vrolijk worden van een coördinator die perfectionistisch is en tevens chaotisch en zeer creatief. Van een coördinator zou ik andere eigenschappen verwachten.

Welke dan?

Overigens ligt het natuurlijk ook aan de functie an sich, het is in mijn vakgebied waar ik ervaring in heb en de ene functie is de andere niet. maar ik zal niet de gehele vacature hier bespreken :-)
quote:websje schreef op 04 juli 2010 @ 20:40:

[...]

Die laatste klinkt toch prima?Ja, dan geef je aan dat het interesses zijn en dan klinkt het niet zo 'zwaar' als hobby

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven