Werk & Studie alle pijlers

lastig...

05-07-2010 16:35 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Even een situatie schets. Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik werk samen met iemand die eindverantwoordelijk is voor het werk dat wij samen verrichten. (secretarieel)

Nu is mijn baan iets onder mijn niveau maar daar ben ik mee akkoord gegaan omdat ik ook wat energie wil overhouden voor een parttime studie.

Deze collega die eindverantwoordelijk is doet richting mij alsof ze erg hard werkt en overal vanaf weet maar in de praktijk laat ze het nogal snel afweten (vaak afwezig, vaak ook slecht op de hoogte, veel fouten). Dit heb ik zelf ervaren maar ook van collega's vernomen.

Ik heb de neiging om me verantwoordelijk te voelen maar daarmee voelt zij zich dan weer gepasseerd.

Ik durf niet op haar te vertrouwen en voel me vaak gedwongen om meer informatie in de winnen om mijn werk goed te kunnen doen.

Er zijn al een aantal conflicten geweest, en hoe ik het ook wend of keer, telkens loop ik hier weer tegenaan.

Uitpraten heeft weinig zin want ze gaat erg in de verwijtende sfeer om het vervolgens af te kappen.

Ook met mijn leidinggevende kom ik niet zo ver, die heeft graag dat het werk wordt gedaan door wie dan ook.

Iemand bekend met een dergelijke situatie en hoe zou jij handelen?
En als jij gewoon jouw eigen gedeelte goed uitvoert, en haar haar eigen ding laat doen (incl. eventuele fouten)? Of is dat geen mogelijkheid?
Tja, lastige situatie.

Het probleem is dat jij uiteindelijk als de lastige werknemer wordt gezien als jij er over blijft beginnen. Door je leidinggevende en reken er ook niet op dat je collega's je zullen steunen.

Zij is degene die eindverantwoordelijk is en ze heeft misschien ook het idee dat je aan haar stoelpoten zaagt. Zeker als je meer informatie in gaat winnen. Zou dat in ieder geval niet meer doen. Hoe moeilijk het ook is, de hierarchie ligt nu eenmaal zo en op je leidinggevende hoef je niet te rekenen.

Probeer ook haar goede kanten te zien (ze zal niet voor niets eindverantwoordelijke te zijn) en anders tegen haar aan te kijken. Misschien kan je proberen om in een functioneringsgesprek wat meer taken voor jezelf te krijgen, zodat je werk ook wat leuker wordt.
Voor een deel, maar we zitten in hetzelfde 'vaarwater' en er is behalve onze functieomschrijvingen niet echt een hele duidelijke rolverdeling.

Dit heb ik in het begin proberen te krijgen, maar daar heb ik veel tegenwerking op gehad.

Met als gevolg dus dat behalve dat zij hoger in functie staat we in grote lijnen dezelfde werkzaamheden uitvoeren...
Hey leergierig,

Inderdaad je omschrijft precies zoals het nu dus ook gaat...

Een collega vertelde me eens dat ze als miskoop gezien wordt voor die functie maar ze nou eenmaal niet veel aan de situatie kunnen veranderen.

Ik wil helemaal niet onaardig of zeurderig zijn maar ik kan mijn werk gewoon niet lekker uitvoeren op deze manier...
Leergierig; Ik ben trouwens een tijdje geleden benaderd voor een specifieke taak.

Dat is toen heel verkeerd gevallen bij mijn collega, wederom omdat zij zich dus gepasseerd voelde.

Echter was het zo dat in die tijd ze wel vakantie had gepland waardoor het niet eens logisch was als zij die taak op zich had genomen.
Ik zou me opstellen naar hetgeen waarvoor ik verantwoordelijk ben.

Jij bent niet verantwoordelijk, dat is zij. Laat die verantwoordelijkheid bij haar liggen en voer je eigen werk correct uit zodat ze jou niks kunnen maken.

Juist omdat je zo vooruitstrevend (studie) bent is het moeilijk om daar afstand van te nemen, maar van tevoren wist je waar je aan toe zou zijn, de verhoudingen waren duidelijk. Dat zij vervolgens niet werkt naar jouw maatstaven is jammer maar niet anders.

Anderen zeggen het ook al, door het aan te kaarten wordt je (helaas) vaak als zeur gezien (terwijl je het eigenlijk alleen maar het beste voor hebt met het bedrijf), dus anders opstellen of vertrekken.
Voer jouw werk correct uit en plak (figuurlijk) op al jouw werk je eigen naam... Zodat je ten aller tijde kunt bewijzen dat jouw werk wel okee is.. En eventuele fouten van haar komen.

Verder.. Tjah gewoon accepteren..
Iederee heeft zijn kwaliteiten. Als je afspreekt dat zij de dingen doet waar ze heel goed in is en jij de dingen waar jij goed in bent dan ondersteun je elkaar. Hoort zij ook eens waar ze goed in is en kan ze daar complimenten over krijgen. Lijkt me prettig voor haar want zo te lezen moet ze altijd op haar tenen lopen. En geef haar vertrouwen ze zit niet voor niets op die plek.
Bedankt voor jullie reacties!!!

Had gewoon echt even buikpijn van de situatie.

Voornamelijk omdat erover praten met haar steeds een totaal verkeerd effect heeft.

Het is helemaal waar dat ik mij moet schikken naar mijn functie, en dat wil ik ook graag (geeft me zelfs wat lucht om ook mijn studie goed te gaan doen straks).

Het vervelende is dat de communicatie tussen ons zo stroef loopt dat ik soms gewoon echt niet weet wat ze bedoeld, en het gevoel heb dat ze dat zelf ook niet weet.

Om bepaalde dingen te kunnen uitvoeren heb ik dan meer informatie nodig. Dat heb ik ook proberen uit te leggen, maar daar is zij het niet mee eens helaas.

Vandaar ook dus dat ik onze overlegmomenten zo belangrijk vind (die zij vaak als het maar enigszins kan skipt).

Ik voel me dus in bepaald opzicht ook afhankelijk van haar.

Vandaag bleek ook dat de informatie die ze mij gaf niet klopte, waardoor ik onnodig veel werk aan het doen was. Daar kwam ik achter door vragen te stellen aan een andere collega.

Ik werk er overigens nog maar een paar maanden.
quote:hanZie schreef op 05 juli 2010 @ 18:22:

Iederee heeft zijn kwaliteiten. Als je afspreekt dat zij de dingen doet waar ze heel goed in is en jij de dingen waar jij goed in bent dan ondersteun je elkaar. Hoort zij ook eens waar ze goed in is en kan ze daar complimenten over krijgen. Lijkt me prettig voor haar want zo te lezen moet ze altijd op haar tenen lopen. En geef haar vertrouwen ze zit niet voor niets op die plek.

Hier heb ik ook aan gedacht, maar daarvoor heb ik dus overleg nodig om het werk te verdelen. En juist dat loopt zo stroef.

Eens in de week hebben we ook een overlegje met de leidinggevende maar ze geeft vaak niet graag bloot waar ze mee bezig is. Je krijgt dan eilandjes en dat probeer ik steeds te doorbreken.

Tja, en doordat ik dat probeer voelt zij zich natuurlijk weer bedreigd.......zucht...
Begin met (gemeende) complimentjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven