Zindelijkheidstraining

18-05-2009 10:37 641 berichten
We hebben een centraal borstvoedingtopic, misschien is het ook handig om een centraal zindelijkheidstraining-topic te hebben, waar iedereen haar vragen kan stellen - en hopelijk antwoorden krijgen.

Alles dus, over potjes, wc-verkleiners, dwars-liggende-kleuters, onderbroekenwastips, behangplaksel en ga zo maar door...
Alle reacties Link kopieren
Hier een jochie van 2,5.

Toen hij twee jaar was, heeft hij zo ongeveer een maand interesse gehad om op de wc te zitten en ook te plassen,poepen op de wc. Hij kreeg er ook stickers voor, maar nu is hij al weer maanden niet van de 'poepie cee'.

Hij weet heel goed wanneer hij moet poepen. Gaat ook altijd apart zitten (nooit op dezelfde plek), maar heeft een hekel aan zijn luier verschonen (wij inmiddels ook... :-)...).

We geven ook altijd aan wanneer we zien dat hij apart gaat zitten dat hij op de wc mag zitten, maar dat wil hij niet (meer).

Heel soms krijgt hij ineens de geest en wil hij er op zitten, maar dat is voornamelijk voor de lol, want er gebeurt niet zoveel.

Ik heb m een middagje met een onderbroekje laten lopen, maar toen plaste hij dus in zijn broek.... misschien toch eens zonder onderbroek laten lopen dan. (hij vindt in zijn blote buik lopen nl. helemaal geweldig).

Misschien toch maar een potje proberen?
Hier na vandaag voorzichtig optimistisch.

Vanochtend een keer misgegaan, net nadat ik had gevraagd of ze moest plassen 'nee, mama!'... dus toch wel. Maar daarna gaan slapen met luier,die na het slaapje nog droog was. En vanmiddag/vanavond geen ongelukjes, maar wel 6 plasjes op het potje ( ze had veel gedronken), waarvan 3 op mijn aanraden en 3 helemaal zelf gezegd. Dus ze lijkt nu in ieder geval te snappen hoe het voelt als ze moet plassen.

Maar ja, morgen kdv dus daar maar overleggen, hopelijk durven ze het ook aan en durft ze het daar ook te zeggen/doen.

@JOJO,misschien is een middagje in een onderbroek nog wat kort, gewoon langer proberen, met dit lekkere weer in de tuin en schone onderbroekjes klaarleggen. En het voordeel van het potje, daar kunnen ze ook zelf makkelijk opgaan, zonder hulp.
Goed zeg!

Hier geen vooruitgang geboekt. Vandaag op creche sowieso de hele dag luier en vanavond gewoon twee keer in haar broek en niets op de pot...

Aldi had onderbroekjes in de aanbieding, 7 voor 2,50 dus heb twee pakken gehaald, voorlopig genoeg ongelukjes-broekjes in ieder geval.
Nou, dochter is vanochtend met luier om naar de creche gegaan (zonder luier in de auto durf ik echt nog niet ) maar ze hebben haar heel de ochtend zonder luier laten lopen, met als resultaat 3 plasjes op het potje!!!! Dit gaat echt boven verwachting erg goed, had dit nooit verwacht. Met buitenspelen in de middag hebben ze haar wel weer een luier omgedaan. Morgen ben ik thuis, dus gaan we er gewoon weer mee verder!

Merk wel dat ik hier echt onervaren in ben... want het lijkt me echt nog 'eng' om weg te gaan en dan geen luier om te doen. Of doe je dat pas als ze echt een paar weken goed op het potje/de wc gaat? Het lijkt me voor haar ook wel verwarrend, thuis zonder luier, met buitenspelen en weggaan ineens wel weer een luier...

SweetandCute, ik zou je zoon met dit mooie weer alleen onderbroek laten lopen, het potje binnen handbereik. En verder inderdaad belonen. Ik heb voor mijn dochter ondergoed van Dora beloofd... vind het zelf afschuuuuuwelijk, maar zij is bij het vooruitzicht alleen al heel gelukkig!

Pipp, ben benieuwd morgen op het kinderdagverblijf!
@Kaatje, werkt ook tijdens de training hier goed, van dat ondergoed ( liever een Dora op haar onderbroek dan op iets duidelijk zichtbaarders, kind blij, mama blij), want hello kitty ( 'ello titty') wilde vandaag natuurlijk niet nat worden...
Nou ja training, dat klopt natuurlijk niet echt, ben niet aan het trainen..maar gewoon aan het kijken of ze het al kan. Alhoewel juichen en een sticker natuurlijk wel een vorm van positieve bekrachtiging zijn, dus toch conditionering.. training.. Hmmm..

Haha.. laat ik mijn aandacht maar weer even richten op mijn presentatie die ik morgen moet houden..
Mijn zoon is inmiddels al een tijdje zindelijk, maar heeft even geduurd voor hij er echt interesse in had. Hij deed zo nu en dan een korte periode plasjes en poepjes op het potje en kreeg dan natuurlijk ook een sticker en een dansje etc., maar dat was blijkbaar niet de juiste stimulans voor hem, want daarna deed hij het gewoon in zijn broek en speelde dan vrolijk verder.

Kreeg toen de tip van een vriendin om van die snoepkettingen te kopen. Touwtje doorknippen en de losse kleine (!) snoepjes in een bakje te doen en op het toilet te zetten. Na ieder plasje op de wc mocht hij 1 snoepje pakken en na een poepje zelfs 2. Heb even gewacht tot de kerstvakantie, zodat ik twee dagen zelf thuis was en ben toen begonnen. Hij was binnen 3 dagen volledig zindelijk! Zelfs als hij een luier om had voor onderweg, was deze droog als hij weer af was en ging hij netjes op de wc alsnog plassen. Blijkbaar waren de snoepjes veel leuker dan de stickers. Toen hij een week droog was heeft hij vervolgens nog een cadeautje mogen kopen. Eenmaal overdag zindelijk ging het 's nachts eigenlijk ook heel snel. Eerst nog 's nachts een luierbroekje om, maar wel laten plassen als wij naar bed gingen. En na een tijdje merkten we dat hij elkde morgen gewoon droog was. Dus toen met hem afgesproken om de luier af te laten 's nachts en dat is meteen goed gegaan.

Succes allemaal met het zindelijk krijgen van de kids!
Zal ik toch ergens een potje vandaan gaan toveren.. en ik heb zo'n vermoeden dat zo'n bakje 'snoepjes' bij mij ook wel eens zou gaan werken. Maar dan bijv. kruimels stroopwafel ofzo.

Misschien morgen maar gewoon eens proberen.. wordt toch mooi weer... :-)
Hmm.... was ik gisteren nog zo positief, nu loopt mevrouwtje weer met haar luier om. Ze heeft vanochtend gepoept op de wc, maar daarna 2 plasongelukjes gehad. Met als gevolg dat ze nu weer graag haar luier om wil. We gaan zo op pad, dus komt wel goed uit, later op de middag nog maar eens proberen.

Regina, thanks voor de tip. Ga eens kijken of dat hier gaat werken!
nou hier is het wonder geschied, 5 plasjes op de pot en een keer gepoept!! Wel bij de schoonouders, maar toch, ben zoooooo trots!!!! ein-de-lijk!!!!

Helaas morgen naar de creche, weet niet wat het beleid daar is, maar daarna 5 dagen thuis!
kaatje wat betreft zonder luier weggaan, daar heb ik wel mee gewacht tot edcht alles op potje ging. In de auto gaat zoon zonder luier, de hoes van zn zitje kan in de was. Maar bijvoorbeeld met de bus heb ik hem nog wel even een luier omgedaan. Toen ik zei dat er in de bus geen wc was en dat de chauffeur het niet leuk zou vinden als de bus vies werd was het goed. (luier was overigens nog droog). Winkelen doe ik inmiddels ook zonder luier. Genoeg winkels waar geplast kan worden en anders kan hij altijd als het niet anders kan wildplassen.
Wat good, sweetandcute. Heb je al met de creche besproken of je hem zonder luier mag sturen?

Bij onze creche zijn ze enorm hulpvaardig, vorig jaar met Oudste gaf ik gewoon een hoop extra kleding mee en poeponderbroeken mochten ze weggooien van me (ik koop supergoedkope voor de zindelijkheidstraining).

Vanmorgen hier ook weer een plas op het potje gedaan, maar heb een beetje valsgespeeld weer, want ik wist dat ie eraan kwam omdat ze met een droge luier wakker werd. Nou ja, het motiveert haar wel enorm, zo'n enorme plas die met een hoop geklater in het potje gaat
Yay, en nog eentje vanavond, het gaat zachtjes de goede kant op
Nou dan lul ik wel tegen mezelf

Alweer goed gegaan vanmorgen, nu is ze op de creche. Zal morgen op de creche eens bespreken of ze haar volgende week zonder luier durven te nemen.
Ik kom ook wel even kletsen..

Hier al twee dagen naar het kinderdagverblijf geweest zonder luier, nou ja wel gebracht mét luier, want in de auto durf ik het toch nog niet aan. Dinsdag heel goed gegaan, een ongelukje. Ze was zelf ook supertrots om te vertellen dat ze zonder luier kon.

Gisteren wat minder, 2 ongelukjes en thuis ook nog eentje. Het lijkt erop of de interesse al weer wat minder wordt, vooral het zelf aangeven is moeilijk, soms wel/soms niet.

Het lastige is alleen dat ze nu dus al 3 dagen niet heeft gepoept.. waarschijnlijk durft ze dat niet, maar ze doet het ook niet als ze een luier aan heeft.. iemand tips?
Ik gisteren weer met nieuwe moed begonnen. Hij wilde wel op de wc voor een sticker.

Ik heb op de koelkastdeur nu een papier hangen met tien plekjes voor stickers. Dus daar hangt er één bij. Hij had volgens mij niets gedaan, maar laat de sticker er wel hangen.

En loopt nu af en toe geinteresseerd naar die ene sticker te kijken.... maar aangeven dat hij poepie of plasje cee wil... nee dus. Ook niet als ik vraag of hij naar de wc wil.

Hij had een luierbroekje aan dus kon echt zelf naar de wc lopen....

Ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen.

Gewoon zonder luier laten rondlopen? En m af en toe gewoon op de wc zetten?
Joehoe.. vandaag een hele dag, inclusief kdv, zonder ongelukjes!! Echt supergoed dus. Alleen vanavond moest ze poepen, maar dat durft ze dus echt niet op het potje, dan gaat ze wel zitten, maar staat snel weer op en houdt het dan dus op... Nu maar gezegd dat ze het ook in de luier mag doen, maar ja dat doet ze dus niet. Niemand tips? Zo wordt het poepen alleen maar vervelender als ze het ophoudt.

JOJO, ik heb sinds zondag gewoon de luier uitgelaten, eerst dacht ik ook dat ze het niet aan ging geven. Af en toe ( zo om de 2 uur en voor het slapen) wel op het potje gezet en dan plaste ze soms wel en soms niet. En nu dus vandaag al een dag zonder ongelukjes, en ze geeft het zelf ook aan. Gewoon proberen, lekker buiten in de tuin.
YES! Ze gaf het vandaag voor het eerst zelf aan. Ze stond onder de douche en zei dat ze moest piesen. Hebben haar zeiknat op de wc gezet en inderdaad, gelukt!

Toevallig had ik net leuke nieuwe stickers, dus goeie timing.

Pipp ik zou haar een eetlepel olijfolie geven. Dat doe ik soms als de meisjes verstopt zitten en dat werkt perfect. Hoe langer je dochter het ophoudt hoe harder het gaat worden en hoe moeilijker het wordt en dan gaat ze het helemaaaal ophouden.

JOJO, het komt vanzelf, echt. Heeeel vaak (elke 20 minuten of zo) even herinneren aan het potje, vragen of ie moet, en hem gewoon even een paar keer een ongelukje laten hebben, op een gegeven moment komt het echt dat ie de connectie gaat maken
bedankt voor de tips... :-)

Ik denk idd dat het voor hem beter is om gewoon zonder luier rond te lopen. Zeker omdat ik bijna zeker weet dat hij het gewoon voelt aan komen.

Moet even kijken wanneer dit uitkomt.. hebben komende weekenden wel veel daagjes weg enzo dus dat is dan niet zo heel handig.
Jippie ze is spontaan twee keer op het potje gegaan in de creche vandaag, terwijl ze officieel nog niet eens zouden beginnen tot maandag. Ze heeft duidelijk de smaak te pakken.

Wie weet wie weet, als ze net zo snel gaat als haar grote zus vorig jaar, dan koop ik vanavond bij het boodschappen doen al het laatste pak luiers.

Noooooit meer luiers, halleluja!
Zo Ainne, dat gaat echt de goede kant op bij jullie zeg! Super hoor...

Jojo, dat van die daagjes weg is hier ook zo. Lastig, want dan wennen ze er toch aan dat ze af en toe nog een luier om hebben. Afgelopen weekend ben ik met dat warme weer ineens spontaan begonnen met het weglaten van de luier, en dat gaat eigenlijk tot nu toe redelijk goed. We gaan alleen over 2 weken met de auto naar Italie, dus achteraf had ik beter kunnen wachten tot na de vakantie misschien Ach ja, als het begin er maar eenmaal is!

Pipp, hoe gaat het bij jullie?

Hier vandaag een grote plas op het potje, en 1 ongelukje. Verder heb ik het idee dat ze haar plas vanavond echt ophield tot het moment dat ze voor het slapen gaan haar luier om kreeg. 5 minuutjes nadat ze hem om had voelde ik al dat er plas in zat. Ze vind het potje op de een of andere manier toch ook nog wel spannend hoor. Als ze aangeeft dat ze moet plassen, moet ik haar er wel toe aanzetten om op het potje te gaan zitten.
Hier een hele goede dag achter de rug, Echt alleen maar plasjes op het potje en het ook zelf aangegeven. Zelfs na het slaapje en ook toen we twee keer ( ong 50 min) in de auto zaten een droge luier.

En gisteren eindelijk toch gepoept, zelfs meerdere keren en op het potje! Het kostte wel wat traantjes, ze vind dat toch wel eng, maar wel gelukt!

Met uitstapjes naar familie/vrienden neem ik nu gewoon het potje mee, Alleen winkelen ofzo lijkt me lastig met een potje op zak en ook lange autoritten durf ik nog niet aan,
He, fijn dat ze eindelijk gepoept heet, Pipp, vanaf nu gaat het vast beter.

Lastig inderdaad, uitstapjes. We zijn gisteren een uurtje naar een winkelcentrum geweest en ze stond erop dat ze geen luier omhad (ze heeft duidelijk door dat onderbroekjes veeeel lekkerder zitten dan luiers). Ze is daar naar de wc geweest (novelty voor haar nu natuurlijk)

Kaatje, als ze zo goed blijft gaan, kun je misschien van die pampers-matten kopen, die je in bed legt en die in het autostoeltje doen over twee weken.

Hier nog steeds perfect. Ze geeft alles aan en het gaat gewoon goed, ben echt superblij hoe snel ze het oppikt. Zelfs 's nachts blijft ze droog, maar voor de zekerheid doen we nog wel van die pull-ups aan.
Hier gisteren een dagje op pad geweest, en dus bijna hele dag luier om. Had ik toch beter niet kunnen doen, want nu wil ze thuis ook perse haar luiertje om.... Lastig, lastig, lastig....

Leuk om te lezen dat het zo voorspoedig gaat bij jullie zeg, kan echt snel gaan dan ineens he!
Ik vind het ook super hoe snel het gaat. Vorige week zondag voor het eerst de luier uitgelaten en nu een week later gaat ze als ze moet plassen zelf naar het potje, zelf plassen ( dan roept ze dat ze klaar is en dan gooi ik het plasje in de wc) vervolgens wordt ik de wc weer uitgestuurd en gaat ze zelf haar handjes wassen.

Straks gaan we naar vrienden, in de auto doe ik haar dan wel een luierbroekje aan, maar daar weer uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven