Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
zazana, klinkt veel lulliger dan ik het bedoel, maar ben blij dat ik niet de enige ben die het niet in 15 of 20 lessen haal. word er echt niet goed van, bijna iedereen in mijn omgeving/familie/vrienden heeft het zo ontzettend snel gehaald dat ik er depressief van word (met als toppunt een vriend die het in 8 lessen had).

ik heb mijn 12e vandaag. been zeer zeker nog lang niet op de helft. instructeur zei gisteren dat het wel wat beter ging. vond zelf van niet. ik doe ook echt hele domme dingen. ik vergeet continue wat rechtsaf en linksaf is en zo. ik weet echt wel wat links en rechts is maar in de auto dus blijkbaar niet. hmpf.

ik vind dit echt een lijdensweg, terwijl ik rijden op zich wel leuk vind. maar die lessen... terwijl ik wel een leuke en goede instructeur heb.

misschien dat het universum mij een lesje wil leren of zo, want normaal gesproken gaan dingen me best wel makkelijk af en heb ik ook een gezonde dosis zelfvertrouwen. en dit wil ik juist zooo ontzettend graag en het lukt gewoon niet zoals ik het wil. ik ben ook steeds bang dat ik niet op tijd kan stoppen en zo. van die debiele dingen. te veel gas geven. te hard remmen. in de 3 de rotonde over. bij groen licht stoppen (???!!).

over 20 minuten volgende les.
Gefeliciteerd moondancer!!!!! wat goed zeg!! Kan me voorstellen dat je superblij bent

Zazana, ik ben ook benieuwd hoe lang de wachttijden zijn, maar het verschilt ook per regio. Heb je al een datum? Ik ga straks ook over de 50 lessen heen....maarja, kan er niet mee zitten, als ik het uit eindelijk heb is het goed. Het is van zoveel factoren afhankelijk hoeveel lessen je nodig hebt. Als je maar uit eindelijk goed en veilig kunt rijden.

Bittermoon, niet druk maken!! (jaja, makkelijker gezegd dan gedaan) Het schiet gewoon niet op dat druk maken, heb het ook veel te veel gedaan helaas. Ik zat echt met hetzelfde als jij, leuke instructeur, alles prima, maar ik maakte me gewoon veel te druk waardoor ik juist niet lekker reed. Ik heb ook verder nooit moeite met dingen, heb onwijs goede cijfers op mijn studie gehaald, pik dingen snel op, kan van alles, maar die rijlessen. Niet eens het autorijden zelf, maar die lessen!! Pfff....herken het dus volledig Hoe ging de les vandaag?

Ik heb over een half uurtje weer les. Beetje zenuwachtig wel. Het gaat de laatste tijd steeds goed, maar ik ben zo bang voor debiele acties van mijn kant... (ja, ik maak me dus ook nog steeds druk, ik wou dat ik het niet deed...)

Fleur, hoe gaat het bij jou?

Succes nog met lessen meiden en moondancer, geniet lekker van je rijbewijs!!
Net weer gereden en het ging zo slecht, dat hij nog niet mijn examen wil aanvragen Ik voel me zo rot!!!!!!!!!! Zit echt te janken. Ik kan toch niet 100 lessen gaan nemen!!!

Eerste 30 lessen gezeik dat ik niet kan scannen, dan TTT zegt de exameninator dat ik mijn ruimtekussen niet goed bewaak en nu is mijn probleem opeens kruispunten en afslaan. Ik laat mijn gas niet los bij gelijkwaardige kruisingen en kijk geen zijstraten in. Simpelweg omdat ik er niet aan denk!!!!

Wat een shitzooi.
runner, hoe is je les gegaan?

zazana, he wat rot voor je. 100 lessen is wellicht een beetje overdreven maar het geeft toch niets als je wat meer dan 'gemiddeld' nodig hebt? als je het maar haalt en je hebt al zo'n doorzettingsvermogen getoond dat het je echt wel gaat lukken.

had mijn 11e les vanochtend (dacht dat het de 12e was) en het ging redelijk goed. voorrang verlenen gaat nog moeizaam. ja, ik laat het gas wel los, maar als er dan toch iets aankomt van rechts, raak ik in paniek. weer een vette ingreep vanochtend. ik wist wel dat ik moest stoppen maar ik wist niet HOE. tuurlijk weet ik het wel, koppeling in en op de rem, maar dat kwam niet in me op op dat moment. ik vind het allemaal zo snel op me af komen.

had nog wel een lullig moment voor een stoplicht. licht gaat op groen, ik trek op maar liet de koppeling te snel los dus die auto gaat met horten en stoten en ik wist echt niet wat ik moest doen. sta je daar half op een kruispunt met een grote rij achter je. paniek! nou ja, weet nu wel dat als dat gebeurt, meteen de koppeling weer in.

mijn instructeur zei dat ik wel vooruit ging, dus dat is fijn. ik ben nog te bang en onzeker en daardoor wacht ik vaak te lang of juist het omgekeerde, dat ik denk dat ik er nog wel even tussen kan schieten maar dan gewoon niet genoeg snelheid heb. vind het moeilijk in te schatten. kan helaas alleen maar beter worden met ervaring.

kijktechniek vind ik ook moeilijk hoor. gaat ook niet vanzelf. 1, 2, 3.... ja, ik kijk wel, maar ik zie niet echt iets. alleen als ik er echt op concentreer gaat het goed, maar zeer zeker niet als ik snel een beslissing moet maken.

ben er deze week vanaf. heb volgende week 2 dubbele lessen. wanneer moeten jullie weer?

en waar is flashy?
anoniem_107243 wijzigde dit bericht op 08-07-2010 15:45
Reden: typos :)
% gewijzigd
Hier ben ik! vanmiddag weer een les in de automaat. Even tellen ik heb nu 40 uur gehad in een schakelauto. En vorige week een enkele in de automaat, maandag een dubbele en nu een enkele dat is dus vandaag mijn 4e les(50 minuten per les) dus totaal 44 lessen. En nog langggggg niet op examen niveau!!!

Moondancer gefeliciteerd!!!!!!
Ooh wat herkenbaar allemaal bittermoon! Ik kan je wel vertellen: het wordt minder Op de een of andere manier gaat het uit eindelijk wel in je hoofd zitten en word je rustiger.

Mijn les ging prima. Hij zei dat als ik zo doorga ik dan wel bijna klaar ben. Mijn probleem is een beetje dat ik nog niet heb laten zien dat ik op een constant niveau zit. De ene les gaat super en de volgende lijkt dan weer nergens op, maar merk wel dat sinds ik minder aan mijn hoofd heb dit ook wel verbetert. Gelukkig! Ik moet er alleen wel bij blijven, mijn aandacht en concentratie verslapt nogal snel en dan krijg ik van die rare acties oeps.

Flashy, vind je het wel fijner in de automaat?

Zazana, wat balen zeg!!! wanneer heb je weer les? Misschien gaat het dan weer beter? Iedereen heeft toch wel eens een slechte dag? Hoop dat de volgende les weer goed gaat, echt vervelend zo. Kan me voorstellen dat je baalt
@Runner: Ja de automaa is fijn!!!! ik kan veel meer om mij heen kijken zonder afgeleid te worden door die k*t pook die weer eens niet doet wat ik wil!

Welke theorie boeken gebruiken jullie? Ik heb e-learning en wil op cursus maar bij mijn oude rijschool is er pas in oktober weer 1, en bij mijn nieuwe is de cursus heel erg duur.
Fijn dat de automaat beter gaat in ieder geval!

Ik heb verjo boeken gebruikt en geoefend via www.examencentrum.nl - dat was wel fijn! Ik heb ook wat geoefend via vekabest.nl maar dat was echt vreselijk, zou ik dus niet aanraden.
Gefeliciteerd Moondancer!

Ik moet het lessen ook weer oppakken...

Had een rijschool gevonden die me gewoon heeft genaaid.

Hele aardige man (eenmanszaak), de eerste paar lessen.

Wat een drama werd dat later, seksistisch, enorm aan het roddelen.

Ik had een lesblok van 2 uur, waarin we na een uur 'even' gingen evalueren. Het kwam erop neer dat hij dan een kwartier koffie stond te drinken, we na die tijd ineens boodschappen moesten doen voor hem etc etc.

Ik had een pakket, van bijna 2000 euro.

Hij zei dat ik de eerste helft gelijk moest betalen dus dat heb ik gedaan en de 2e helft halverwege, als ik mijn theorie had gedaan.

Maar na 5 lessen begon hij er al over want hij wou perse een andere lesauto kopen dus nu moesten zijn leerlingen over de brug komen.

Dat heb ik niet gedaan. Toen veranderde de stemming.

Ik ben met ruzie weggegaan.

Later, toen ik mijn man leerde kennen, had die ook nog verschillende verhalen over hem.

Het is gewoon een oplichter.

Ik ben toen bij een hier bekende rijschool gaan rijden, mijn instructeur schrok zo van wat ik had geleerd dat we weer helemaal opnieuw moesten beginnen.

Erg jammer want als je bij nul begint is dat anders dan wanneer je bij -10 begint en heel veel moet afleren.

Ik heb toen een aantal lessen gedaan maar ging toen samenwonen en kon het financieel niet meer opbrengen.

Helaas, helaas.
Moondancer, gefeliciteerd. Nu maar lekker rijden in de praktijk (da's héééééérlijk, vind ik).

Ik kwam even om jullie een hart onder de riem te steken.

Ik heb 64 lessen gehad voor ik uiteindelijk ben geslaagd, ik ben de derde keer pas geslaagd. Theorie had ik wel in één keer gehaald.

We hebben het nu over 14 ( ) jaar geleden.

In het begin snapte ik het hele koppelen niet. Als ik bij een stoplicht stond, sloeg de auto mij negen van de tien keer af. Tot ik in één keer in de gaten had dat ik de koppeling langzaam moest laten opkomen tot ie een bepaald geluid maakte en als ik dan gas gaf trok ik heel soepeltjes op.

Misschien is het een idee om op die manier een beetje met de koppeling te spelen als je op een wat rustiger stukje staat. Misschien kun je dat wel bespreken met je instructeur.

Het optrekken vond ik dus altijd een crime, maar autorijden op zich vond ik altijd al heel erg leuk... Zo reed ik tijdens mijn eerste rijles (!) in de bebouwde kom 80 km per uur. Mijn instructeur vroeg toen of ik lekker ging (ja dus ) en de eerste keer snelweg heb ik 160 gehaald Snelheidsduivel dus.... Maar het komt goed... je leert het allemaal....

Ik rijd nu dus al 14 jaar met veel plezier.... en aan die rijlessen denk ik nog wel met plezier terug. Vond ik ook erg leuk (nou had ik ook wel een erg leuke instructeur.... dus dat was geen straf)
hahahaha yraatje. moest erg lachen om dat met 80 door de bebouwde kom scheuren. bij mij gaat het in extremen. of te hard, of te langzaam. ben er ook achter dat in de 4 naar rechts afslaan ook niet zo lekker rijdt. ik kan ook een rotonde in de 4 sterk afraden. achteraf moet ik er wel om lachen hoor, maar als ik in die auto zit vind ik het verschrikkelijk.

en het gekke is... ik vind autorijden op zich echt wel leuk. ik ga wel eens met mijn vader stille weggetjes op. en dat gaat echt super. het is het verkeer voornamelijk dat me zenuwachtig maakt.

runner... wat fijn dat het eind in zicht is. ben gewoon jaloers. wil zo ontzettend graag dat rijbewijs -- het is bijna een obsessie!

flashy.... ik heb een vekabest boek geloof ik. maar er zijn heel veel sites om proefexamen te doen. ik moet er over een paar weken ook maar es aan beginnen. merk echt dat ik die theorie steeds meer en meer nodig heb.
Bittermoon, je moet geduld hebben hahaha. Toen ik 11 lessen had gehad (je lest toch steeds maar 1 uur?) was het eind ook nog langggggg niet in zicht!

Yraatje, leuk die verhalen fijn dat je ons even een hart onder de riem kont (haha! typfout) komt steken. Dat helpt Ik heb ook een leuke instructeur, weet echt niet wat ik had gedaan als het een oude zak was geweest

Kuzu, zo dat is echt heel vervelend!! Denk je het binnenkort weer op te kunnen pakken?
anoniem_51794 wijzigde dit bericht op 08-07-2010 21:03
Reden: typfoutje :D
% gewijzigd
runner... mijn lessen zijn 50 minuten. nou heb ik natuurlijk al wel leren schakelen in mijn vaders auto. dat scheelt enorm, natuurlijk. voordat ik dat onder de knie had was ik echt wel 10 uur verder. tijdens mijn 1e officiele rijles schakelde ik ook al van 1 t/m 4 zonder problemen.

mijn instructeur is leuk. jonge meid ook nog. ze is wel streng hoor. als ik iets niet goed doe, hoor ik het meteen. is niet altijd leuk. maar wel nodig. anders leer ik niks.

ik ga volgende week dubbele lessen nemen. wil dat wel eens uitproberen. en echt... het interesseert me geen biet als ik 40, 50, 60 lessen moet nemen, maar die angst zal ik overwinnen en dat rijbewijs, dat ga ik halen.
@ Bittermoon: Bij mij in de omgeving is 35-40 meer de norm. Bij de mensen die 30 lessen hadden en toen afreden zakte het merendeel. Natuurlijk zitten er uitzonderingen bij die 15 lessen hadden en toen afreden, maar ik zou me er niet zo druk over maken! Liever meer lessen, dan elke keer zakken. Fijn dat je zo voouit gaat!

@Moondancer: Gefeliciteerd! Super!

@Zazana: rot joh! Maar je instructeur weet wat er van je verlangd wordt bij het examen. Gewoon lekker veel oefenen! Ik vergeet ook nogal eens in zijstraten te kijken!

@Runner: echt fijn dat je bijna klaar bent als je zo doorgaat! Alleen nog even je aandacht er bij houden (geen lessen plannen als je het te druk hebt?)

@Flashy: Ben erg blij dat je je veel meer op je gemak voelt in een automaat! Ik heb het boek van de anwb gelezen en nog een cdrom van iets, maar weet even niet hoe het heet.

Mijn les ging erg goed, mijn rij-instructeur belt van de week om me te vertellen hoe ik het cbr moet machtigen zodat hij mijn examen aan kan vragen
bittermoon, ik heb trouwens dubbele rijlessen van 100 min. Mijn ervaring is dat dit erg prettig is, want je kan veel doen in zo'n les. het is niet dat als je er net lekker in zit alweer moet stoppen..ik vind het een aanrader
fleur, ik wil die dubbele lessen gewoon eens proberen. omdat ik het zo eng vind, ben ik altijd blij als die 50 minuten weer om zijn, maar ik merk wel dat na een half uur of zo, dat ik iets minder krampachtig in die auto zit. wellicht zijn mijn zenuwen na die 50 minuten zo uitgeput dat het wat gemoedelijker gaat.

ik heb het gewoon onderschat. ik dacht echt dat ik met 20 lessen wel klaar zou zijn. dus niet. had mijn instructeur gevraagd en zij zei ook 35 tot 40 is gemiddeld. en die mensen in mijn omgeving... ja, die hebben allemaal minimaal 10 jaar geleden afgereden. het schijnt dat het toen nog wat 'makkelijker' was; ze eisen nu gewoon meer, ook qua gevaarherkenning en zo.

we zien het wel. ik heb de auto op zich redelijk onder controle (vind plotseling stoppen nog steeds eng, maar okay). ik moet me nu echt op het andere verkeer concentreren en leren te anticiperen. het komt vast wel goed.
Ik heb ook wel eens 2 uur achter elkaar gelest, vind het geen probleem. Mijn instructeur is er niet zo van.

Ooh...die mensen in je omgeving....mijn instructeur zei dat je vroeger veel minder lessen nodig had dan tegenwoordig. Het is gewoon een stuk drukker op de wegen. Hij vindt ook dat leerlingen nu meer onzeker zijn in de auto dan vroeger.

Komt wel goed bittermoon!
Fleur, ik ben zo benieuwd wanneer je kan gaan afrijden!
********!! Nu al super zenuwachtig!

Zo weer een rijles!
fleur1234 wijzigde dit bericht op 12-07-2010 16:48
Reden: datum weggehaald i.v.m. herkenning
% gewijzigd
fleur: Hoeveel rijlessen heb je nu gehad?

Ik had ook eerst 2 x per week 2 uur rijles. Maar ik merkte dat ik het 2e uur slechter reed door vermoeidheid. Nu rijd ik nog maar 1 uur per week ongeveer.

Ik heb zo weer rijles maar ben echt zenuwachtig wat er nu weer fout gaat en of ik ooit es mag afrijden :S
spannend, fleur! hoeveel lessen ga je nog nemen?

zazana, ik ben ook altijd zo zenuwachtig. als ik dan 's middags les heb kan ik de hele ochtend mijn draai niet vinden. vandaar dus maar dubbele lessen... zit nu op 4 lessen per week. vermoeiend is het wel maar wil er ook zo snel mogelijk vanaf.

nu ik zo bezig ben met die lessen vraag ik me echt af hoe het zit met die spoedcursussen van 10 dagen. hoe red je dat in godsnaam?

morgenochtend om 8 uur heb ik dus 100 minuten. ben benieuwd.
Ik heb woensdag mijn 9e les Ik heb lessen van 1,5 uur, en ongeveer 2 x per week. Ik kan nu al goed schakelen (al vergeet ik soms terug naar zn 1 te gaan voor het wachten bij een rotonde ofzo), en vind ik optrekken in zn twee nog een beetje moeilijk. Maar omdat het wel goed gaat zijn we druk bezig met verkeersinzicht en deelneming. IIg blij dat het schakelen erin zit. Daar keek ik erg tegenop.
ik heb nu 15 lessen van 100 min gehad. Ik heb nog 4 weken te gaan voor mijn examen. Ik ga de eerste drie weken gewoon 1 a 2 keer per week rijden en de laatste week wat meer. Ook gaat mijn instructeur kijken of ik een keer een proefexamen kan doen, dan ga ik lessen met een andere rij-instructeur. Dan wen ik er aan dat er iemand anders naast me zit.

Net een les gehad. Ging erg goed, bijzondere verrichtingen zijn nog wat lastig, goed oefenen dus. Verder één domme fout, een voetganger niet gezien die wilde oversteken op een zebrapad.
@ Zazana: Hoeveel lessen heb je nu gehad? Gaat het voor je gevoel goed of ben zitten je zenuwen je erg in de weg in de auto?

@Runner:Wanneer mag/moet je weer?

@Bittermoon: Ik vraag me dat ook sterk af! Ik denk dat het erg intensief is!!

@Cherrybomb: Ik vergeet ook nog af en toe terug te schakelen naar zn 1 als je eventjes stil staat, niet vaak hoor, maar als je het vergeet denk je echt shit, dit weet ik. Naar zn 1 bij een in/uitrit instructie vergeet ik ook nog wel eens.

Ik heb nog nooit de hellingproef gedaan met handrem. Moet je dit kunnen voor je examen? Ik doe hem altijd met de gewone rem. Heb mijn instructeur er nog nooit over gehoord.. Weten jullie dit?
Hee waar is mijn berichtje van gisteren gebleven?

Naja net weer een dubbele gehad. Zit nu op 46 uur waarvan 6 in de automaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven