Grenzen stellen en bewaken

08-07-2010 17:06 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is iets wat ik heel erg moeilijk vind.

Meestal zie ik pas wat mijn grens is als iemand er vierkant overheen is gewalst.

Vaak maak ik er dan op dat moment geen punt van, en neem me iedere keer voor om de volgende keer assertiever te zijn.

Maar het lukt me eigenlijk zelden.

Daarbij ben ik ook echt een people pleaser. (houd niet van engelse termen, maar weet even niet hoe ik het in het nederlands moet zeggen)

Ik heb ook altijd het gevoel dat ik zelf meer geef (in relaties, vriendschappen, etc) dan dat ik terugkrijg.

En daar baal ik van.

Herkenbaar voor iemand? En zoja, hoe verander je dit het beste?
Heel herkenbaar, ik doe het in mijn relatie heel erg, en ook met andere mensen is het wel een gebeurt.

Geen advies maar lees graag mee.

Ze zeggen wel altijd dat wat je geeft niet terug mag verwachten....
Het helpt om jezelf aan te wenden niet meteen beslissingen te nemen. Als iemand vraagt 'kun je dit' of 'doe je dat' is het waarschijnlijk je eerste reactie om 'ja' te zeggen: doe dat niet. Je hoeft ook niet meteen 'nee' te zeggen, maar meld dat je erover na zult denken. Je maakt zo tijd om te bedenken of je er eigenlijk wel zin in hebt. Het vergt even wat oefening, maar het helpt enorm!
ook erg herkenbaar

leest mee
quote:AlettaJacobs schreef op 08 juli 2010 @ 17:31:

Het helpt om jezelf aan te wenden niet meteen beslissingen te nemen. Als iemand vraagt 'kun je dit' of 'doe je dat' is het waarschijnlijk je eerste reactie om 'ja' te zeggen: doe dat niet. Je hoeft ook niet meteen 'nee' te zeggen, maar meld dat je erover na zult denken. Je maakt zo tijd om te bedenken of je er eigenlijk wel zin in hebt. Het vergt even wat oefening, maar het helpt enorm!

Hier ben ik het volmondig mee eens!

Sinds ik dat doe, kan niemand meer over mijn grenzen heen.
Ik heb nu even niets toe te voegen, maar leg even een kruimeltje neer om dit topic later makkelijk terug te vinden.

Ik lees mee!
Soms moeten grenzen overtreden worden zodat je weet dat het voor jou een grens is. Je leert door dit soort dingen.

Een relatie, in welke vorm dan ook, gaat vaak samen met een balans. Als jij heel veel geeft en niet durft te nemen, trek je je tegenpool aan. Die veel neemt en weinig geeft.

Respect verwachten en een ander respecteren doet wonderen.

Veel mensen die niet kunnen nemen zijn niet zo onbaatzuchtig als men denkt. Er zit een groot stuk egoisme achter. Een juiste balans maakt dat je de juiste mensen aantrekt.
is ook lastig..

nee dat ik niet voor je doen.. vind ik ook een lastig zinnetje..

mijn vriend ziet me vaak zuchten als ik ophang vd telefoon omdat ik weer iets doe waar ik geen zin in heb..
Ik ben gewoon schizofreen geworden. Mijn zaakwaarneemster zorgt er nu voor dat de grenzen van mijn 'echte' ik in de gaten gehouden worden en stevig bewaakt. Werkt als een trein, maar ik hoop dat ik op een dag fuseer .
Het rare is; bij collega's of mensen die ik niet zo goed ken, heb ik er totaal geen moeite mee.

Het is met name bij vrienden, of in een relatie, gewoon moeilijk. Dus bij mensen die me na staan.
Ik had het ook erg, maar ik heb mede door de haptotherapeut geleerd om mijn grenzen te stellen. Ik heb nu even geen energie om er verder op in te gaan, maar mocht je meer willen weten, wil ik van het weekend wel wat langer reageren.
quote:domnaiefmutsje schreef op 08 juli 2010 @ 18:08:

Soms moeten grenzen overtreden worden zodat je weet dat het voor jou een grens is. Je leert door dit soort dingen.

Een relatie, in welke vorm dan ook, gaat vaak samen met een balans. Als jij heel veel geeft en niet durft te nemen, trek je je tegenpool aan. Die veel neemt en weinig geeft.

Respect verwachten en een ander respecteren doet wonderen.

Veel mensen die niet kunnen nemen zijn niet zo onbaatzuchtig als men denkt. Er zit een groot stuk egoisme achter. Een juiste balans maakt dat je de juiste mensen aantrekt.

Dit moet ik dus onthouden.

Het vervelende eraan is, dat het een automatisme is, en dat krijg ik er heel moeilijk uit.
Dit vind ik een fijn boek, ik pak het regelmatig uit de kast.

Ik leer veel door mijn moeder te observeren.

Regelmatig vallen er kwartjes, tijdens het waarnemen hoe zij haar persoonlijke grenzen overschrijdt uit dienstbaarheid of zorgzaamheid naar haar kinderen en kleinkinderen.

Ik houd tegenwoordig braaf m'n bakkes, mijn moeder accepteert geen kritiek op dit gebied , maar de kwartjes stop ik in m'n spaarpot en doe er wat mee.
@Josje: Daar zou ik inderdaad wel wat meer over willen weten, dus mocht je tijd hebben; heel graag!
Sorry Dolce, maar ik was even vergeten om het topic verder te volgen. Excuses. Ik zou je graag wat meer willen vertellen, maar zou dat liever per mail willen doen... Misschien kun je aan de angels mijn mailadres vragen. Of vriendjes maken, maar dat lukt niet altijd...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven