Pasgeborene slaapt slecht in eigen bed?

11-07-2010 18:27 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor het eerst moeder en loop nu met mijn 2,5 weken oude zoontje tegen een klein probleempje aan.

Zo slaapt hij ontzettend makkelijk, zolang het maar niet in zijn eigen bed is.

Overdag laten we hem gewoonlijk eerst indommelen bij ons op schoot, op de buik, in de armen of ergens bij ons (ik of de vader) in de buurt. Dit gaat dan ook uitstekend. Pas daarna kunnen we hem in zijn bedje laten slapen.

Het probleem is dus vooral snachts, hij wordt nu zo rond 4 uur en 7 uur wakker, drinkt lekker, wordt verschoont, drinkt weer (dan dut hij ook in), maar zodra ik hem dan in bed wil leggen, begint het 'gevecht'.

We laten hem nu 1,5 week, na advies van het cb, zichzelf in slaap huilen. Maar heb eigenlijk niet het idee dat het beter wordt, en bovendien is het voor mij ook een vreselijk gevoel om hem daar maar te laten liggen.

Muziek hebben we geprobeert, werkte 2 keer, nu ook niet meer.

Overdag in bed leggen terwijl hij nog niet helemaal slaapt en dan zichzelf in slaap laten huilen werkt al helemaal niet. (dan blijkt hij oppeens 2 uur lang wakker te kunnen blijven).

Badderen voor het slapen gaan word hij juist actief van.

En wandelen voor het slapen gaan werkt voor hem dan wel, maar dat ga ik niet om 4 uur snachts doen...

Wat mis ik....? Of toch consequent vol blijven houden?
Je kunt alles positief bekijken.
Waarom zet je zijn ledikantje niet naast jullie bed?

En zo'n kleine baby laten huilen zou ik nooit doen.

Ze kunnen zichzelf nog niet troosten.

Wat een waardeloos advies van je cb zeg.
Mijn hemel, met 1 week al laten huilen????
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Laten huilen lijkt me niet zo'n goed advies, met zo'n jonge baby. Als je baby graag bij jullie is als hij slaapt (en geef hem eens ongelijk!), leg hem dan fijn naast je eigen bed. Zo ruikt hij je geur, hoort hij je ademhaling en voelt hij zich een stuk veiliger.

Probeer alsjeblieft geen truukjes. Zorg dat je kind zoveel en zo dicht mogelijk bij je is (waar jij bent is je kind), en voldoe simpelweg aan al zijn behoeftes. Honger? Eten. Moe? Slaap. Liefde? Knuffelen. Sterkte meid, die eerste weken zijn altijd heel zwaar
Ledikantje naast ons bed hadden we eigenlijk in eerste instantie (nouja de kinderwagen, omdat deze volgens de kraamzorg kleiner is en dus fijner voor de kleine man om in te slapen). Maar dat gaf het zelfde effect als slapen in zijn eigen kamertje. Alleen konden wij dan ook niet slapen door zijn gehuil.

Probleen is vooral dat het snachts een flijke tijd kan duren voordat hij in slaap is gevallen. En hij heeft het bijna altijd door wanneer ik hem dan naar zijn bedje verplaats. En dan gaat hij alsnog huilen. (en dat verscheurt me, vind het ontzettend moeilijk om hem daar dan maar te laten liggen).

Is natuurlijk veel fijner om bij mama in de armen te slapen.
Een 2,5week oude baby laten huilen om te ´leren in slaap te vallen´?

Ben ik raar als ik zeg dat ik dat een heel erg belachelijk, te volslagen absurd advies vind?

Je kindje is nog zo klein en heeft gewoon heel veel aandacht en knuffels nodig. Zet het bedje naast je eigen bed zodat je 's nachts alleen je arm hoeft te strekken om je kindje te troosten.

Je kindje wil alleen bij jou zijn, geef 'm dat. Je kunt zo'n hele jonge baby echt nog niet verwennen.

Mijn kind heeft de eerste 8 weken op mijn buik geslapen. Ok is misschien overdreven in de ogen van anderen, maar wij vonden het heerlijk.

Verder kun je ook een co-sleeper kopen. Dat is een bedje waar 1 kant van de spijlen is weggehaald en die kun je zo aan je eigen bed vast maken.

Wij hebben trouwens de eerste weken uren met ons kind 's nachts over de gang gelopen omdat meneer niet wou slapen. Maar ik kon het echt niet over mijn hart verkrijgen om hem daar maar te laten huilen in zijn eigen bed.

Heel veel sterkte meid. De eerste weken zijn erg zwaar, maar over een jaar of 16 zijn ze niet uit bed te krijgen
Hoi Ladydea,

Mijn zoontje is nu 4 weken oud en ook al is het bij ons iets minder zoals jij het omschrijft, toch wel herkenbaar. Ons babytje wil ook heel duidelijk bij ons slapen en ik moet eerlijk toegeven dat we er meestal aan toegeven. Op een andere topic, kreeg ik gelukkig veel reacties dat ik daarmee de kleine echt nog niet kan verwennen en dat baby dus duidelijk behoeft heeft aan geborgenheid. Gelukkig is het niet bij elke bedtijd, maar toch wel behoorlijk vaak. Ik hoop gewoon dat we met een maand of drie meer structuur hebben...

Begrijp ik uit jouw verhaal dat jullie er niet aan toe willen geven?? Slaapt jullie baby in z'n eigen kamer of nog wel op jullie kamer?

Ik had mijn kraamverzorgster gevraagd of het klopt dat ik baby wakker in bed moet leggen en niet eerst op schoot moet laten slapen, zij vond van niet. Ach je zal ook vast van ieder verschillende reacties, adviezen en tips krijgen. (ik in ieder geval wel!), maar uiteindelijk moet jij de dag doorkomen met je baby en moet je baby wel groeien en het mooiste is als je een tevreden babytje hebt natuurlijk! Een week of twee geleden had dit uit mijn mond gek geklonken, maar nu zeg ik toch "vertrouw op je eigen (moeder)gevoelens." Succes en ik lees mee voor eventueel handige dingen voor mezelf!
quote:Ladydea schreef op 11 juli 2010 @ 18:37:

Ledikantje naast ons bed hadden we eigenlijk in eerste instantie (nouja de kinderwagen, omdat deze volgens de kraamzorg kleiner is en dus fijner voor de kleine man om in te slapen). Maar dat gaf het zelfde effect als slapen in zijn eigen kamertje. Alleen konden wij dan ook niet slapen door zijn gehuil.

Probleen is vooral dat het snachts een flijke tijd kan duren voordat hij in slaap is gevallen. En hij heeft het bijna altijd door wanneer ik hem dan naar zijn bedje verplaats. En dan gaat hij alsnog huilen. (en dat verscheurt me, vind het ontzettend moeilijk om hem daar dan maar te laten liggen).

Is natuurlijk veel fijner om bij mama in de armen te slapen.Dan laat je hem toch fijn in je armen slapen? Je hebt verlof, je hoeft niks, laat hem 's nachts in je armen slapen en slaap overdag een paar uur bij, als hij wèl elders ligt.
2,5 week geleden zat jouw kind nog lekker 24/7 warm in jouw buik. En nu moet ie alleen in een bedje. Hou je kind lekker bij je, bedje naast jouw bed, of kind bij jou in bed. Draagdoek, whatever, maar laat hem iig niet alleen in zijn bedje liggen huilen.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb er niks op tegen hoor!, vind het zelfs erg gezellig.

Maar dat zou dus betekenen dat hij bij ons in bed komt te slapen snachts?

Is dat niet gevaarlijk (wiegendood?), en later (volgens het cb) wanneer hij wat ouder is, dat hij helemaal niet meer in zijn eigen bedje wilt?
Wat bij dochter hielp was heel strak instoppen (en dan heb ik het echt over dusdanig strak dat ze zich bijna niet meer kon bewegen). Als alternatief voor inbakeren...
Ok, mijn verhaal.

De eerste 10 dagen van L's leven gingen perfect.

Echt een modelbaby.

Maar, na de eerste regeldag begon de ellende.

Niet meer alleen slapen, overdag niet en 's nachts niet.

Drama dus.

Ik heb toen een draagdoek gekocht en ben haar gaan dragen.

'S avonds was het ook drama, zodra ik haar in bedje legde werd ze wakker en begon te huilen.

Wat ik deed was hele avonden met haar in bed liggen net zolang ze zo diep in slaap was dat ik haar weg kon leggen.

Zo'n 2 maand geleden hebben we het campingbedje naast ons bed gezet en dat werkt een stuk beter.

L is nu 7,5 maand, en af en toe ben ik het wel flink zat hoor, maar je doet er niks aan.

Accepteren werkt het beste!
quote:Ladydea schreef op 11 juli 2010 @ 18:43:

Ik heb er niks op tegen hoor!, vind het zelfs erg gezellig.

Maar dat zou dus betekenen dat hij bij ons in bed komt te slapen snachts?

Is dat niet gevaarlijk (wiegendood?), en later (volgens het cb) wanneer hij wat ouder is, dat hij helemaal niet meer in zijn eigen bedje wilt?Tegen dat ie 18 is wil ie best in zijn eigen bed. Echt, het gaat nu om wat je kind nu nodig heeft en dat is mama (en papa) heel dichtbij, tegen zich aan liefst.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
@Ladydea, welnee, je kunt ze straks nog altijd 'leren' in hun eigen bed te slapen.

Ik ken zat baby's die de eerste weken bij hun moeder op de borst geslapen hebben en die nu lekker in hun eigen bedje liggen.

Ok, mijn zoontje van 20 maanden ligt nog steeds bij ons in bed (totdat nummer 2 in december komt), maar hey wij slapen allemaal goed en ik maak me er echt niet druk om.
Edit, met dit weer mag je niet dragen.

Gewoon lekker op de arm kan natuurlijk wel!

Maar laat hem niet huilen, dat is zo zielig!
Je kunt idd ook gaan inbakeren maar dat mag alleen maar tot het moment dat ze kunnen rollen. Maar veel hele jonge baby's voelen zich dan erg geborgen.

En misschien met dit hele warme weer ook niet handig.

Maar ik weet niet hoe je zelf slaapt op het moment? Als je met deze hitte alleen onder een dekbedhoes slaapt en je man ook, dan is er iig al geen dekbed wat over je kindje kan schuiven.

Tussen je in liggen, lekker knus en je moeder instinct verhindert dat je op hem gaat liggen. Mijn man heeft ook nog nooit op onze zoon gelegen.

En er slapen hordes kinderen in andere delen van de wereld bij hun ouders. Is volstrekt normaal.
Er zijn speciale richtlijnen voor het laten slapen van kinderen in je eigen bed, die vrij veilig zijn; ook heb je babynestjes die je in je bed kunt leggen. Ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar ik ken iemand die zo'n snuggle-nest had, ze zweerde erbij. Andere opties zijn bijvoorbeeld een co-sleeper. Dan ligt je kind direct naast je, maar wel in zijn eigen ruimte. Tot slot kun je natuurlijk ook wakker blijven terwijl je kind slaapt.

Zelf heb ik mijn dochter de eerste weken elke nacht een paar uur op mij laten slapen, terwijl ik wakker was. Ik had toch verlof en hoefde niks (en het sneeuwde enorm), dus ik kon overdag toch niet veel boeiends doen.

Het slapen ging vanzelf beter. Met een week of 6 sliep ze prima in haar wiegje naast ons bed, van 23 tot 7. Met 3 maanden sliep ze van 18 tot 6 en dat doet ze nu nog steeds (8mnd). Je kind is echt nog veel en veel te jong om te wennen aan bij jou in bed slapen. Mijn dochter is 8 maanden en heeft nog steeds niet echt besef van rituelen. Dus maak je geen zorgen: het uberhaupt kúnnen wennen aan iets duurt nog vele maanden.
wat ook een ideetje is om een katoenen doek(of oud t-shirt) die je overdag een poosje aan hebt of onder je kleding stopt zodat jouw geur er aan komt. Gebruik dat shirt dan als doek onder het hoofdje van je kindje. Goed strak aanstoppen net als een hydrofielluier.

Jouw kindje ligt dan in zijn eigen bedje maar ruikt wel jouw geur. En inderdaad een babietje van een paar weken kan je absoluut niet verwennen hoor!
Wat de rest al zegt, je kindje wil gewoon lekker bij je zijn. 2,5 week geleden had hij 24/7 huidcontact met jou en hoorde hij jouw hartslag. Nu moet hij alleen in een eigen bedje slapen.

Neem hem lekker bij je, op je buik, in je armen, whatever. Dennis is bijna 9 weken en slaapt sinds een paar weken in de cosleeper. De eerste maand was dat al te ver weg en sliep hij in mijn of smolmans armen of met zijn buik tegen mijn rug. Ik kan nu niet linken maar op borstvoeding.com kun je richtlijnen vinden hoe je veilig samen slaapt.

Verder wordt dragen in een doel officieel afgeraden vanaf 30 graden maar dat wil niet zeggen dat je je daar aan moet houden. Dennis wil veel bij mij zijn en als hij in de doek zit heb ik nog een beetje mijn handen vrij. Ik draag dus gewoon, ook met tropische temperaturen. Ik zou alleen niet in tricot dragen, wel in geweven doeken. Beetje extra opletten en goed te drinken geven.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Bedankt voor alle reacties, had niet verwacht zo snel eigenlijk al een antwoord te hebben!

Voel me eigenlijk helemaal opgelucht, ik voelde me vreselijk om hem te laten huilen. En eerlijk, ook voor mij voelt het erg fijn als hij bij me is. (heb best last van dat 'eenzame' gevoel na de bevalling omdat ik nu mijn lichaam niet meer deel).

Ik voelde me vanaf het begin trouwens al niet lekker bij het advies, maargoed als het cb en de verloskundige het zeggen, mensen die er voor gestudeerd hebben, dan zullen die het wel weten denk je dan. (heb immers ook niet alles wijsheid in pacht).
Goede les.

Als jij je bij een advies niet goed voelt, doe het dan niet en kijk eerst naar alternatieven.

Het valt niet altijd mee hè?
Zeker ook onder het motto: 'da's goed voor de longetjes. Laat ze maar lekker huilen'.

Tsssk

@TO, succes en het komt vast allemaal goed!
De mensen van het C.B hebben zeker niet de wijsheid in pacht. Sommige regeltjes of voeding ik noem b.v volle melk was bij de eerste toen ze opvolgmelk mocht helemaal goed en bij de laatste helemaal fout. Moest halfvol want overgewicht bij kinderen.

Het beste is te luisteren naar je eigen gevoel, jij bent de moeder, jij bent 24/7 bij je lieve kindje..
Je hoeft ook helemaal niet de wijsheid in pacht te hebben hoor Het helpt mij heel erg om naar mijn kind te kijken: wat heeft ze nodig? Waar heeft ze behoefte aan? De eerste weken was dat vooral liefde en huidcontact (naast eten en schone luiers natuurlijk;-)). Later werd het spelen en dingen ervaren.

Doe de dingen waarvan jíj denkt dat je kind ze nodig heeft. Als je goed naar je kind kijkt, kun jij die inschatting prima maken. Beter dan iemand die ervoor gestudeerd heeft

Sterkte meid, en geniet er ook van!
Hier ook een kindje een aantal maanden op mij laten slapen, was het enige waar ze rustig van werd. Maar het is helemaal goed gekomen hoor, sinds ze 4 maanden was slaapt ze elke nacht in haar eigen bedje! Een bedje naast je eigen bed zetten waar je je baby voorzichtig in kan leggen na een tijdje werkt ook goed. Dan wel op dezelfde hoogte als je eigen bed (veel ledikantjes zijn in hoogte verstelbaar).

Maar vermoeiend is het wel.... Soms wordt je er wanhopig van. Maar ik heb er nooit spijt van gehad dat we haar die eerste maanden zo dichtbij hebben gehouden. Laten huilen komt later, niet nu. Wat het consultatiebureau er ook van vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven