Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Hallo ladies,

Ik moet toch even binnen komen wippen om te zien hoe het met jullie is.

Annemeike wat een wijs standpunt neem jij in, ik zou zelf veel hysterischer reageren , dat weet ik zeker.

Hoi Morrison.

Buikje welkom thuis hoor

Eyes welkom en doei.

Janna nog niet klaar met bbq'n???

Snjo, de rust in barre tijden hier.

Wat lekker Noah , een paar dagen naar je zusje.

Frizzy die heeft alleen maar tijd voor kaartjes....

Voor de rest een

Ik heb het mezelf toch weer moeilijk gemaakt.

Op fb een ex-collega tegengekomen en deze heeft me een aantal berichtjes gestuurd over mijn vroegere werk.

Gelijk ik weer in stressmodus, en nu willen ze een etentje samen.

Ik heb toegezegd en sindsdien alleen nog maar heel de tijd de neiging om te janken.

Vanmiddag een supergezellige dag gehad met man en dochter ( naar een magic fair), maar zelfs dan heeft mijn verdriet de bovenhand.

poehee.
I don\'t need an excuse for being what I am.
He Ber.. Waar komt dat verdriet toch vandaan?

Kun je het niet alsnog afzeggen, of denk ik dan te simpel..

Ik kom de rest van de avond hier schrijven, ben in diepe rouw..
Zooo, jammer voor Nederland zeg!

Meer kan ik er even niet over kwijt...

Annemeike, ik vind ook dat je heel verstandig en wijs reageert. Ik zou dat zelf niet kunnen, ontzettend goed van je!
quote:green_eyes schreef op 11 juli 2010 @ 18:19:

oh, nog heel even, nieuwsgierig:

Verana: woon jij ook in uh... stad x?

En ben jij daar ook bekend noah?

Stad X? Daarboven bedoel je?

Ik ben daar opgegroeid..
@Morrison:

Ik wilde op je indrukwekkende post reageren maar daar heb ik vandaag even de energie niet voor . Komt later.
Berbke: Kan je er niet onderuit, dat etentje??

Noah: ga even spitten op je boerderij...

Annemeike: dit zou het resultaat moeten worden....

en zover ben ik al

Snjókorn falla, á allt og alla
Snjo: Wat goed van je!! Hij's mooi! Ik kan nog geen knoop aannaaien . Ik kan me herinneren dat jij hele mooie Ijslandse sokken kan breien :-)

Spitten.. Hmm, ik heb geen ruimte meer. Moet eerst een half miljoen verdienen.

@nieuwe mensen:

We hebben ook een gezellig topic op overig. "Hoe laat enzenz"
@Noahtb en iedereen,

Doe maar rustig hoor, reageer maar als jullie daar zin in hebben, maar het is geen verplichting.

@Sjnokorn,

Heel mooi gedaan! Ook ik kan he-le-maal niks dat met stof te maken heeft. Behalve wassen dan hihi.

Berbke! Wat zou voor jou de meerwaarde zijn van dat etentje? Weeg de voors en tegens goed tegen elkaar af. Nu zo moeten huilen om uit eten te gaan lijkt me ook niet echt ok...

Dag de rest!

Ik zeg niks over voetbal.
goedemorgen

ook hier;
Dan ook hier een !!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Hoop je snel 'te zien' om te 'horen' wat er is! (Maar ik ben er vandaag niet, denk ik...) Sterkte meis!!
Berbke, dat klinkt niet goed. Kun en wil je het afzeggen? Of is het juist toch ergens goed voor? Om antwoorden te krijgen oid?

Snjo, mooi die trui!! Dus doe maar goed je best
4 op een rij!

Fijne dag allemaal! Ik ben de deur uit!

Goedemorgen!

'k Moet zo richting werk...

voor Schuddebuikje (en als iemand anders 'm ook nodig heeft dan hier nog maar een )
Snjókorn falla, á allt og alla
Schuddebuik, wat is er aan de hand?? Een terugslag na een te leuk weekend?

Snjo, dat wordt een mooie trui!!! Wat knap dat je dat kan!!!

Janna, jij hebt het goed naar je zin, he? Fijn!

Berbke

Ik moet nog even wat verder teruglezen om ook op de rest te reageren. Dat doe ik straks, want nu ga ik eerst even ontbijten.

Fijne dag allemaal!
Goedemorgen allemaal!

Ik kom jullie even een fijne dag wensen. Hopelijk hebben jullie niet teveel last van het noodweer vandaag!

Hier barst het net los! Heb het licht aan moeten doen anders zie ik niks meer.

Ik ga de badkamer maar eens schoonmaken. Verstandig he?
Heel verstandig!!

Het huishouden is hier wat versloft, ik heb er echt geen energie voor en vriend heeft het druk (ook met gamen enzo hahaha, niet alleen met werk). Maar ik hoop dat dat snel in orde komt, want kan me zo ergeren aan rondslingerende zooi en kattenharen overal...

Het noodweer valt hier erg mee, het is nog vrij zonnig. Af en toe een regenbui, maar niks ernstigs. Mijn moeder smste me dat het bij hun (100km verderop) zo donker is dat het wel nacht lijkt en dat ze de parasol uit de lucht heeft moeten plukken...

Ik ben erg onrustig/angstig vandaag. Vriend is op het werk en als ik alleen ben heb ik meer last. Ik heb wel oxazepam gekregen van de dokter, maar die durf ik niet goed te nemen. Ben toch een beetje bang voor medicatie denk ik. Dus ik leid mezelf mooi af door op internet series en documentaires te kijken, dat helpt goed. Dit tikken trouwens ook! Vandaag dus even een iets mindere dag. Maar dan denk ik maar zo... zonder die mindere dagen ook geen betere dagen!

Zaterdag ben ik met vriend overdag naar de sigarettenwinkel gegaan om een kaart voor mijn moeder te kopen, die is vandaag jarig. Wat was ik trots! Want normaal durf ik alleen 's nachts naar buiten omdat het dan minder warm is en er minder mensen zijn.

Net heb ik ook aan onze nieuwe onderburen eerlijk verteld wat er aan de hand is. Ze reageerden echt super begripvol, heel fijn! De jongen van het stel gaf me zelfs nog goede raad en zei dat ik vanuit mezelf moest kijken en me niet afmeten aan anderen. Het lucht op dat ze het weten, dan maak ik me minder druk over wat de buren wel niet zullen denken als ze merken dat ik de hele dag binnen zit. (Stomme, onzekere gedachte eigenlijk!)

Ik vind het jammer voor berbke en schuddebuikje dat het niet zo lekker gaat. Berbke, vervelend dat er zoveel verdriet bij komt kijken!
anoniem_94082 wijzigde dit bericht op 12-07-2010 13:30
Reden: iets vergeten
% gewijzigd
Hallo allemaal,

Wat zijn jullie toch lief en meelevend.

Ik weet niet of ik onder het etentje uitwil eigenlijk.

Ik ben op mijn laatste werk weggepest omdat ik niet binnen het team paste.Ik ben nl niet zo van de regeltjes , maar meer van het gevoel.

Ik snap wel dat regels duidelijkheid bieden maar af en toe zijn ze ook gewoon ridicuul,vind ik dan , zeker in de zorg.

Om die reden zijn al verschillende collega's voor mij moeten gaan.

Ik dacht dat ze mij er niet onder zouden krijgen , maar helaas dus wel.

Het etentje is dan ook met een aantal mensen die ofwel ontslagen zijn , ofwel ontslag hebben genomen omdat ze de sfeer daar niet meer aankonden.

Maw een confrontatie met wat ik toch nog steeds bekijk als mijn eigen falen.

Dus vandaar ook het verdriet wat weer naar boven komt.

Snjo, wat een mooie trui , helemaal mijn smaak , en zeker die kleur.

Buikje, De mooie dingen gaan zo snel he , en als je dan in de realiteit stapt is dat af en toe wel hard ja.

Noah, nog steeds in diepe rouw?

Morrison,ik reageer later ook vast wel, mss meer als je lief gaat zijn.

Fijne dag Janna.

Al de andere liefjes
I don\'t need an excuse for being what I am.
Berbke, hou jij ook zo van paars?? I paars!!

Jammer dat het zo tegenzit; zijn er dingen waarin je afleiding kunt vinden?

Het zegt trouwens heel veel als er zoveel mensen ontslagen worden/ontslag nemen vanwege de sfeer...lijkt me dan niet aan jou te liggen. Hoop dat je dit op termijn ook zo kunt zien..

@Morisson; welkom; jee dat is niet niks wat jij voor je kiezen krijgt/gekregen hebt. Heb je begeleiding hiervoor? (of heb ik daar overheen gelezen) Of therapie? Lijkt me onmogelijk om dit alleen te doen. Lukt het je wel om het ritme in de dag te houden/structuur? Helpt het om dingen op te schrijven?

Annemeike; hoe is het nu met je?

Frizz; ik volg je verhalen op de voet hoor, leuk

Noa; lukt het met het schoonmaken?

Hier gaat het wel. NIet top maar komt wel weer. Wel gaan sporten, nu nog steeds vies huis en ik heb besloten dat dat vandaag zo blijft. Moet nog wel even boodschappen doen.

Dag allemaal
Ik ben heel lief hoor berbke haha! Nou ja, meestal dan. Maar voel jullie niet verplicht om te reageren hoor!

Berbke, ook mij lijkt het dat het niet aan jou ligt als zoveel mensen vertrekken. Heel erg jammer inderdaad dat er zo aan de regels vast wordt gehouden, daar ben ik zwaar allergisch voor.

Ik snap wel dat je dan wel verdrietig wordt van het vooruitzicht van dat etentje .

Schuddebuikje, bedankt voor het welkom! Ik ben in totaal drie jaar in therapie geweest voor de borderline (cognitieve therapie, RET en nog een VERS-training) en daar heb ik nu ook wel minder 'last' van moet ik zeggen.

Voor de depressie ben ik eigenlijk niet in behandeling geweest toen. Heb intakes en een diagnose gehad maar heb het daarna vreemd genoeg laten versloffen. Weet niet meer hoe ik dat toen heb gedaan eigenlijk... Het is een hele wazige periode waar ik niet zoveel grip meer op heb.

Voor de paniekstoornis en agorafobie volg ik nu een online therapie, maar ik heb volgende week woensdag een intake bij een 'echte' psycholoog. Ook ga ik naar de fysiotherapeut en de haptonoom. Ik baal ervan hoor, want ik was eigenlijk net van de borderline-therapie af...

Ik houd een dagboek bij, dat ontspant wel want dan heb ik mijn gedachten wat meer op een rijtje en zijn ze 'weg'. Ook het schrijven hier heeft dat effect, dus sorry als ik veel schrijf, haha!

Sowieso heb ik veel woorden nodig om dingen te vertellen, ik wil later het liefst schrijfster worden. Mijn berichten kunnen dus nogal lang zijn, excuses!

Een ritme ging tot voor kort wel goed, want ik studeerde nog wel. Ik hoop ook om na de vakantie gewoon verder te kunnen gaan, maar dat is nog altijd best onzeker.Ik heb wel alles heel netjes gehaald, dat verbaast me echt, want ik voelde me al ruim een maand niet lekker voordat het echt 'insloeg'. Net in de laatste periode van het jaar werd ik ziek. Daarna is het wel lastiger geworden om het ritme te vinden, ik ga vaak laat naar bed en sta laat op. Moet nog een beetje bekomen van de akelige dingen de afgelopen twee weken.

Laat je huis maar lekker vies, daar is helemaal niks mis mee. Als je er geen zin in hebt, moet je het ook gewoon lekker niet doen!

Ik hoop dat het met de rest allemaal goed gaat vandaag!
Hai!

Wat is een vers training Morisson?

Beide andere ken ik. Heb je ook DGT gehad? Dat werkt ook goed! En Mindfullness ook wel!
Hoi Janna!

Een VERS-training, ik heb het even gegoogled want ik kan het zelf niet zo duidelijk uitleggen haha.

Komt-ie:

Het cursusprogramma biedt:

- psycho-educatie/voorlichting over borderline en emotieregulatieproblematiek.

- cognitief gedragstherapeutische technieken waardoor u leert uw emoties beter te reguleren.

Het gebruikte leermateriaal is levendig en nodigt uit om, naast het brede scala aan vaardigheden dat wordt aangereikt, zelf nog verder te zoeken naar eigen variaties op de geboden thema’s.

Familie, vrienden en hulpverleners worden nauw bij de training betrokken in de vorm van een steungroep. Voor het vormen van een steungroep vragen wij mensen uit uw omgeving. Vervolgens geeft u aan uw steungroep door wat u in de cursus heeft geleerd. Zo leert u een gemeenschappelijke taal om over problemen te praten, een taal die eenvoudig is en een aantal kernbegrippen heeft zoals:

- concentreer je op je kwetsbaarheid in plaats van op de inhoud van gebeurtenissen

- geef je emotionele intensiteit een cijfer tussen 1 en 5

- welke van de geleerde emotieregulatie- gedragsvaardigheden kun je nu toepassen

------------------------------------------

Dit was eigenlijk wel het lichtste van alles, want toen ik hieraan begon ging het al een stuk beter.

Mindfullness ken ik wel, maar nooit gebruikt. Maar nu ik dus in de stress zit krijg ik er steeds meer interesse voor.

DGT heb ik nooit gehad, dus ik weet niet goed wat ik me daarbij voor moet stellen...

Ik voel me moe en hangerig vandaag. Een after-hitte dip of zoiets. Ik heb ook niet teruggelezen, ben ik even te lui voor

Maar ik hoop dat het goed gaat met iedereen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven