Vliegangst: ervaringen van anderen gezocht

14-07-2010 16:32 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet de eerste keer dat dit topic hier verschijnt, toch hoop ik op wat reactie. Ik ben een 32 jarige vliegangstige. Het is ongeveer een jaar of 6 geleden begonnen en wordt steeds erger. Ik heb van mijn huisarts tabletten oxazepam gekregen en heb een thuiscursus van Stg. Valk besteld. Wat zijn jullie ervaringen, want ik ben onlangs op een korte vlucht naar Londen (effectief 20 minuten in de lucht) echt vreselijk bang geweest, zo erg als nooit tevoren. Werkt oxazepam goed en verslaafd het niet (ben ik bang voor)? Is de thuiscursus van Valk een goede???
Ik ben vooral bang voor het opgesloten zitten en daar valt geen cursus tegenaan te gooien, dus heb ik gekozen voor pillen.

Ik heb alleen ervaring met oxazepam (10 mg, 1,5 uur voor start vlucht innnemen) en daarmee gaat het. Moet er bij zeggen dat het me dan nog wel de nodige mentale inspanning kost om mijn gedachten te verzetten. Ik moet actief bezig zijn met iets anders: lezen, praten, puzzelen ofzo. Vaak als ik merk dat ik gespannen wordt denk ik actief: 'je zit in een bus', 'de vlucht is bijna klaar', 'wanneer zouden ze eten langsbrengen' (afleiding zsoeken dus).

Maandag vlieg ik 4,5 uur, dus de pillen liggen al klaar.
Hm... wij vliegen vooral lange afstanden, dus 10 a 12 uur en afgelopen maand dus een korte vlucht naar London.

Ik ben vooral heel erg bang bij het opstijgen en landen, en dan vooral het opstijgen. Het vliegtuig maakt dan allemaal vreemde bewegingen, en ik denk altijd: dat is niet goed, hij zakt ineens weg, de motor hoor ik niet meer, hij gaat trillen etc.

Voorheen dronk ik me altijd half dronken zodat ik compleet lazerus in het vliegtuig zat, maar dat werkt niet, de angst komt er doorheen.
Hier ook bang voor het opgesloten zitten. Maar daar heeft bij mij wel degelijk een cursus voor geholpen. Heb die van stg valk gedaan. Wel gewoon de cursus daar. Was erg intensief en verschrikkelijk waardevol.

Medicijnen heb ik nooit gehad. Dat is voor mij vluchten. En dat wil ik niet.

Inmiddels vlieg ik weer. Zelfs naar Australie geweest. Dit jaar wel terug geweest naar stichting valk voor een uurtje oefenen. Was namelijk weer het vliegen aan het vermijden. Daarna alweer vier vluchten gedaan. Dus het gaat weer goed.
deze al bekeken?

http://www.fearofflyinghelp.com/

Ik ben een keer naar Florida gegaan (11 uur), heb toen voor het slapen gaan een oxazepam genomen (we vlogen in de ochtend) en een uur voor het vliegen. Heb 2 keer bijna 3 uur geslapen dus was perfect!

Als je verder niet vaak angstige situaties meemaakt in je dagelijks leven zou ik me niet zo druk maken over het verslavingsgevaar. Volgens mij is dronken het vliegtuig instappen erger dan met zo'n betablokker. Die zorgt ervoor dat je hartslag binnen de perken blijft en je lichaam niet zo'n sterke angstreactie vertoont. Zelf moet je dan aan de slag met je gedachten.
@Liselotte: klinkt goed! Is het ook te doen die cursus als je in Groningen woont? (een eind van Schiphol bedoel ik dus)
Oxazepam is geen betablocker! Het is een ander middel. Betablockers werken niet bij mij.

Liselotte: heb jij de cursus gedaan of ook de individuele gesprekken vooraf? Ik ben nl. net klaar met een opleiding waar ik vreselijk veel voor heb moeten reizen en zie het niet zo zitten om hiervoor ook weer naar Leiden te moeten. Misschien volgend jaar, want ook een structurele oplossing is voor mij wenselijker!
Ik heb voor mijn vriend vandaag valeriaan gekocht. Ben benieuwd of het helpt.
Ik heb ook vliegangst en mijn ervaring is dat niks werkt.. Voor Europa neem ik dan ook altijd de bus, trein of ferry. Eventuele extra reistijd is dan in mijn eigen tijd, zo is mn baas dan weer wel: valt in de praktijk overigens erg mee!!

Naar Noord-Amerika kan dat uiteraard niet, en ik probeer me dan te laten oppeppen door vriendinnen/vriend, maar moet zeggen dat vooral het opstijgen en landen nog steeds erg angstig is.. Ik vrees echter dat er geen wondermiddel bestaat: hooguit psychologische trucs dmv zo een cursus.

Succes.
Kan iemand mij uitleggen dat wanneer de noodzaak om te vliegen niet aanwezig is, je toch jezelf dat aan wilt doen om in een vliegtuig te stappen? Er zijn toch zat leuke bestemmingen te bereiken zonder te vliegen.
Cum non tum age
De noodzaak is er ook niet, het betreft voornamelijk vakanties. Maar wij zijn zo weg van het verre oosten dat ik zo ontzettend graag daar heen wil... een emdr behandeling heb ik al gehad, maar die werkt onvoldoende.
Een EMDR behandeling? Dat is toch voor traumaverwerking?

Ik was ook schijtbang voor vliegen. Heb oxazepam gevraagd maar twee dagen voor ik naar San Francisco vloog, heb ik het boek van die cursus van Stichtig Valk gekocht. In één ruk uitgelezen, en zonder problemen en oxazepam gevlogen. Vond het echt een eye-opener.

Achteraf was ik blij dat ik geen medicatie nodig had, dat moet je toch zien te voorkomen als het kan, want het lost het probleem niet op! Het gaf mij zo'n goed gevoel dat ik het 'zelf' kon. Dat is geen psychologisch trucje ofzo, het werkt hartstikke goed omdat het je irreeële angst aanpakt.
quote:vlieger32 schreef op 14 juli 2010 @ 17:00:

Oxazepam is geen betablocker! Het is een ander middel. darn, je hebt gelijk! Te snel getypt/niet nagedacht. Ik gebruik wel oxazepam, dat wou ik maar even duidelijk maken. Benzodiazepine.
DrFeel: gebruik je Oxazepam alleen voor het vliegen? Hoe werkt dat???

Aureel: ik heb de cursus besteld en daar zit ook het boek in, ik ben heel erg benieuwd. Heb eens online een kort filmpje over vliegen gezien en dat deed al goed.
ja, alleen bij vluchten (die ik dit jaar alleen voor mijn werk uitvoer: voor vakanties ga ik lekker dichtbij huis). In mijn posts boven staat beschreven wanneer ik het neem en hoeveel.

Het remt de angstreactie in mijn lijf, waardoor ik normaal kan gaan zitten en me kan overgeven aan het geheel (ipv in blinde paniek te zijn). Ik denk dat ik zonder het vliegtuig uit zou rennen.

Na de vlucht, dus bij aankomst, voel ik me soms wel wat uitgeput. De volgende dag kan ook nog wat wollig zijn, maar dat merk ik alleen als ik er erg op let. Je moet niet vlak na de vlucht een huurauto instappen, misschien dat je vriend of vriendin dat dan kan doen.
Bedankt voor de tips!

Ik ben heel benieuwd hoe het werkt. Heb jij ook vooral angs voor het opgesloten zitten of meer zoals ik ook heel erg bang dat het toestel neerstort?
Hier nog een. En ik snap er niks van. Omdat ik een keer of 10 per jaar vlieg..... en dat al jaren lang. Maar die allesoverheersende angst blijft. Ik MOET ook blijven vliegen van mezelf. Hier ook Oxazepam 10 mg. Werkt op korte vluchtjes van een uur of twee. De laatste keer een vlucht van 10 uur en dan werkt het dus niet. Na twee uur komt de angst er kneiterhard doorheen. Ik kom altijd uitgeput aan op de.bestemming. Duurt ook weer een dag en dan verdwijnt hrt angstige gevoel weer.

Voor diegene de valeriaan heeft gekocht voor haar vriend.... als hij echt angst heeft werkt dat niet. Vliegangst is geen 'bangig' zijn. Vliegangst is allesverterende allesoverheersende doodsangst. Valeriaan is leuk.... als je zenuwachtig bent voor je veterdiploma en dan ook nog eens heel hard gelooft dat het dan werkt..... maar voor vliegangst? Doe mij maar knocked out

Voor mij geld dat ik gewoon wil blijven vliegen en mijn. Ik moet vliegen om uiteindelijk op die droombestemming te komen of om bij mijn familie te zijn. Als ik ook maar een keertje oversla weet ik dat ik het nooit meer doe. Honderden vluchten gehad. Maar de angst blijft. Ik kan het gewoon eenmaal in t vliegtuig niet meer nuchter inzien.
Bij mij gaat het overigens om het neerstorten.... laatste keer was 21 mei. Twee weken daarvoor chrashte een vliegtuig in tripoli. Wij waren op st.lucia en moesten naar huis. Lief relativeert dan en zegt dat er elk jaar wel een naar beneden komt en dat de kans dat wij neer zouden storten wel heel klein werd. De week erna ging een vliegtuig in suriname een paar dagen later in india etc. Etc..... hij kon ook niks meer verzinnen over kansen..... mijn vlucht werd een nachtmerrie en zelfs de oxa:.... en zelfs een dubbele oxa werkte niet....
Sorry voor de typo's. Zit via mijn mobiel op het forum.
Oriane: mijn huisarts heeft me 3 pillen Oxazepam voorgeschreven per vlucht van 10 uur, dat zou volgens hem meer dan voldoende moeten zijn.

Ik herken wat je beschrijft als doodsangst. Heb jij dat ook vooral bij het opstijgen en het landen? Vooral bij het opstijgen lijkt het soms alsof het vliegtuig als het net in de lucht zit een soort van zonk maakt waardoor hij een stukje naar beneden zakt. Ik zit dan compleet bezweet helemaal vastgeklampt in mijn stoel. Last van hoogtevrees heb ik niet en misselijk word ik ook niet.
Vlieger, ja precies! Dat had ik ook altijd. Als het vliegtuig ook maar één beweginkje maakt, was ik al volledig in paniek en ervan overtuigd dat we zouden neerstorten. Of als er een lampje gaat branden of een piepgeluidje te horen is - ik dacht meteen aan het ergste. Keek dan ook naar de gezichten van de stewardessen; om daar van af te lezen of er gevaar dreigde of niet.

Of als we bij het dalen naar mijn gevoel de verkeerde kant opgingen. Alsof ik er verstand van heb en de piloot niet... Het is bij mij heel erg een kwestie van de controle loslaten, je moeten overgeven aan iemand anders, en aan een proces wat ik niet begrijp. Daar ben ik in het algemeen heel slecht in!

Het boek/de cursus legt veel uit zodat je gaat begrijpen wat er tijdens het vliegen gebeurt. Daardoor is veel van mijn angst verdwenen. Het is bijkans nog leuk om te lezen ook; ik weet nu veel meer over vliegen, zo leer je nog eens wat. Als je de dingen met je ratio kunt plaatsen, krijg je er niet meer zulke sterke emoties bij.

Ik hoop dat het vliegen goed zal gaan, veel succes en een goede reis!
Aureel: dat klinkt al heel herkenbaar. Ik heb dat dus ook, soms maakt zo'n vliegtuig een vreemde beweging, en het is niet zo dat ik daar misselijk van word ofzo, maar ik ben direct bang dat er iets mis is. Dan vraag ik altijd aan mijn echtgenoot: dit is toch normaal he, hoort dit zo wel, kan het vliegtuig dat wel aan... en dat bijna de hele vlucht lang. Dat was naar London maar 15 a 20 minuten, maar dat is heel lang als je doodsangsten moet uitstaan. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat de landing in Nederland mij een euforisch gevoel gaf. Ik vond het op een gegeven moment wel spannend dat het vliegtuig nog een laatste bocht maakte om recht op de landingsbaan aan te komen. Maar ik vrees dat dat gevoel meer kwam doordat ik zielsblij was weer aan land te staan, dan dat ik het écht leuk vond.

EMDR is inderdaad voor trauma verwerking, maar het wordt ook wel voor vliegangst ingezet. Bij mij had het niet de gewenste uitwerking.

Ik heb zelfs al overwogen om mijn vliegbrevet te gaan halen, maar dat zal volgens de instructeur niets uitmaken voor mijn vliegangst omdat -inderdaad- het gaat om de controle uit handen geven.
Zelf heb ik geen vliegangst. Verre van dat, ik vind het juist superleuk. Vooral het opstijgen! Maar daar schrijf ik niet voor. Ik vind het rot voor jullie.

Ik heb wel positieve verhalen gehoord van mensen die een pilletje oxazepam namen voor het vliegen en dat hielp ze net als sommigen van jullie.

Vlieger32, oxazepam is verslavend als je het váák gebruikt (dus langer dan 2 aangesloten weken), maar echt niet als je af en toe een pilletje neemt om te gaan vliegen en 10mg. is een superlage dosis. Daar moet je je dus echt geen zorgen om maken, hoor!

Als het je zo bang bent, zou ik het zéker proberen!

Succes allemaal! Misschien zullen jullie er geen van allen echt een hobby van maken om te vliegen, maar als het met een stuk minder angst gepaard gaat, zou het al heel wat fijner zijn, nietwaar?
Hier nog zo'n vliegwonder. Heb er zooooo'n vreselijke angst voor, dat ik een tijdje geleden besloten heb het gewoon niet meer te doen. Wie maak ik er blij mee als ik dagen voor vertrek al supernerveus ben en dan daar ter plekke 2 dagen voor de terugreis weer als een zielig hoopje mens van m'n vakantie aan het "genieten" ben.

Ik pas ervoor, in Europa zijn genoeg leuke vakantiebestemmingen. Alhoewel ik het voor de rest van m'n gezin wel sneu vindt, zij willen ook wel eens naar Turkije of Aruba ofzo. Maar ik zeg dan altijd: dat doe je later maar lekker met je vrienden of eigen gezin
-
anoniem_59324 wijzigde dit bericht op 26-07-2010 07:28
Reden: Wordt niet op gereageerd...
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven