Geld & Recht alle pijlers

privé post over een ander gekregen, en nu?

15-07-2010 21:55 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

net een brief geopend die kwam van de kliniek waar ik momenteel therapie volg. Het was een brief over een mij onbekend persoon, met behoorlijk wat privé informatie erin. (Klachten, diagnose, medicatie etc.) De brief was wel aan mij gericht, naam en adres op de begeleidende brief klopte, maar de bijgevoegde brief ging dus over totaal iemand anders die blijkbaar ook therapie heeft in dezelfde kliniek. Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet. Ik ben boos omdat de kliniek waarin ik vertrouwen heb (had) zo met privé gegevens omgaat. Morgen ga ik ook naar mijn huisarts om te informeren of ze daar dezelfde brief hebben gekregen, het was namelijk een "kopie van de brief die wij aan uw huisarts hebben verzonden". Maar ook al is dat niet zo dan nog vind ik het een behoorlijke fout. Ik mag toch van een (psychiatrische) kliniek verwachten dat ze zorgvuldig met de gegevens omgaan, of is dat raar gedacht? Bovendien speelt ook de gedachte dat ze met mijn gegevens misschien ook wel een fout maken, niet echt fijn. Ik heb nu 4 weken geen therapie, dus even de tijd om na te denken, maar weet 't dus niet zo goed. Ik ben bang dat ik niet genoeg vertrouwen (meer) heb om daar nog verder te gaan met de therapie.

Reageer ik te heftig? Wat zouden jullie doen? alvast bedankt voor 't meedenken.
Kan een fout zijn geweest van de secretaresse, verkeerde brief in verkeerde envelop. Heel vervelend, maar wel menselijk en vast niet met opzet gedaan..
Perfectionisme is niet perfect...
Nee, ik vind dat je terecht boos bent. Zoiets mag niet gebeuren. Natuurlijk kán het een keer mis gaan, maar slordig is het wel. Wijs ze dus duidelijk op deze slordige fout, check ook even je huisarts wat deze heeft ontvangen voordat er rare dingen in je dossier staan daar. Morgen bellen dus.

Maar dat je nu daar direct geen therapie meer wil volgen, dat gaat denk ik een stapje te ver. Er is een administratieve fout gemaakt, een brief in de verkeerde envelop beland, maar dat wil nog niet zeggen dat de behandelaars niet te vertrouwen zijn voor je therapie zelf.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:yathibiyya schreef op 15 juli 2010 @ 21:57:

Kan een fout zijn geweest van de secretaresse, verkeerde brief in verkeerde envelop. Heel vervelend, maar wel menselijk en vast niet met opzet gedaan..

Dat kan dus niet, want TO zegt dat het adres op de brief (en dus niet op de enveloppe) klopt.

Erg slordig!!
quote:pimpelmeesje67 schreef op 15 juli 2010 @ 22:00:

[...]

Dat kan dus niet, want TO zegt dat het adres op de brief (en dus niet op de enveloppe) klopt.

Erg slordig!!Er zaten als ik het goed lees twee brieven in de envelop: eentje om te zeggen: hierbij uw brief die ook naar de huisarts is gestuurd waar naam van de topicopenster opstond én dan een paar a4tjes met behandelverslagen ed die voor de huisarts informatie voor het medisch dossier bevat, waar waarschijnlijk wel de naam van de andere persoon waar het over ging, instond.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik denk dat je te heftig reageert. Uit de brief is immers niet op te maken op wie die informatie wel betrekking heeft. Dit laat echter onverlet dat men onzorgvuldig heeft gehandeld en dat deze fout een klacht waardig is. Ik zou daarom contact opnemen, eerst telefonisch, met degene die binnen de instelling verantwoordelijk is voor het afhandelen van klachten. Eventueel kun je nog een brief schrijven. Mocht dat onvoldoende oplossen dan kun je een formele klacht bij de Raad van Bestuur indienen.

Het verband tussen deze administratieve fout en het al dan niet continueren van je therapie zie ik niet.
Terecht boos mensen die in de zorg werken en met privé gegevens van mensen omgaan moeten hier zeer zorgvuldig mee omgaan en er alles aan doen om te voorkomen dat deze gegevens op straat komen te liggen.

Slim om even bij je huisarts na te vragen of die de brief ook hebben gehad zodat je dit kan rectificeren.

Verder zou ik in gesprek gaan met je therapeut, en aangeven dat hierdoor je vertrouwen in hen is beschadigd. Ook zou ik als het om mijn informatie zou gaan graag weten dat dit is gebeurd, misschien kan je, je therapeut er op aanspreken dat deze ook met degene waar de brief over ging in gesprek gaat hierover.

Ik zou misschien wel een klacht indienen, dit doe ik overigens nooit maar moet zeggen dat ik dit echt een enorme grote fout vind!! Je moet er toch niet aan denken dat zulke gegevens bij een ander terecht komen?? Heeft niemand wat mee te maken!!
nou vergissen is inderdaad menselijk, maar ik denk dat je er rekening mee moet houden dat het om een psychiatrische kliniek gaat.

Stel dat je om de een of andere reden het verhaal zou herkennen en weet dat het je buurvrouw is oid, dat is gewoon niet de bedoeling. Het is gevoelige informatie, dus ik zou de kliniek er op aanspreken.

En ik snap dat je nu twijfelt aan de desbetreffende kliniek, het is niet niets om een vertrouwensrelatie op te bouwen met je behandelaar. Misschien kun je dat ook duidelijk maken aan ze?

Wel denk ik dat je moet overwegen wat je belangrijker vindt.

-ergens anders een andere vertrouwensrelatie opbouwen omdat je ze niet meer vertrouwt

-hier melding van maken en er van uitgaan dat dit eenmalig gebeurd is en de behandeling 'afmaken'.

Doen dus wat voor jou het beste is, en dat moet je echt zelf beslissen.

Zou inderdaad wel willen weten of ze jouw brief ook niet perongeluk aan iemand anders hebben gezonden.
Ik heb ook een keer zoiets gehad. Ik had een kopie van mijn medisch dossier nodig van mijn huisarts en kreeg toen een kopie van het dossier van iemand anders mee. Erg slordig ook, maar ik begrijp ook dat er bij zoveel papierwerk wel eens iets fout kan gaan. Ik heb het terug gebracht naar de huisarts en er verder geen big deal van gemaakt.
The time is now
Natuurlijk moet iedereen die met persoonlijke gegevens van patiënten werkt daar zorgvuldig mee omgaan, maar het blijven wel gewoon mensen hoor! En mensen maken fouten.

Het lijkt me dat er geen opzet in het spel is, de gegevens liggen niet "op straat" maar zijn per abuis verwisseld. Lullig, niet oké, maar ook niet het einde van de wereld.

Bel je huisarts en vraag het daar na, bel de kliniek en wijs ze op hun fout en dan zand erover.
Zo hee, wat een reacties en zo snel! Echt super. De naam en geboortedatum van de mevrouw waar 't over gaat staan overigens ook in de brief, dat had ik nog niet geschreven.

Ik twijfel over voortzetting van de therapie omdat ik bang ben dat mijn gegevens niet meer "veilig" zijn en ik daardoor niet meer vrijuit durf te praten. Gelukkig heb ik nog even om daarover na te denken.

Natuurlijk snap ik dat een foutje menselijk is, maar ik vind wel dat je met zulke gevoelige informatie extra moet opletten. Ik heb bijna dezelfde achternaam als de mevrouw waar de brief over gaat, maar voorletters, geboortedatum en behandelaar zijn heel duidelijk anders.

Misschien reageer ik idd wel wat heftig en moet ik het eerst even laten bezinken. Had de brief net gelezen en moest mijn verhaal even kwijt. Ga in elk geval wel navraag doen bij mijn huisarts.

Bedankt voor jullie meedenken!
Ik vind niet dat je heftig reageert! Een brief in een verkeerde envelop stoppen, ala dat kan gebeuren. Maar een hele brief met gevoelige info naar iemand sturen met bijna dezelfde achternaam, dat noem ik toch zeker in gebreke blijven!! Toch geldt: waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Stel de kliniek meteen op de hoogte, dan kan de verantwoordelijke werknemer hierop aangesproken worden. Check even bij de huisarts of ze daar ook de brief hebben ontvangen.

Ga vervolgens gewoon door met je therapie, als ze het daar serieus nemen (en ik weet zeker dat ze dit doen) dan checken ze in het vervolg wel 3x alle gegevens voordat er een brief de deur uit gaan. Laat dit geen reden zijn om te stoppen met je therapie!!
Zeer terecht dat je boos bent.

Je haalt in je reactie echter twee dingen door elkaar. De administratie heeft een administratieve fout gemaakt. Je behandelteam heeft hier niets mee te maken.

Bespreek met je behandelteam of je persoonlijk begeleider dat deze fout je een onveilig gevoel geeft en kijk samen wat je eraan kunt doen dit te herstellen. Laat je therapie hier verder buiten, die is nodig voor jou, dus je snijdt jezelf in je vingers als je vlucht.
Dat kan echt niet! Ik zou contact opnemen met je kliniek.
Twinkeling, ff off-topic, ik vind dat je altijd mooie, doordachte antwoorden geeft!
Wat een lief compliment zeg! Dankjewel (ik zit gewoon te blozen hier )
Zo had ik gynaecologische problemen na een bevalling en daaruit voortgekomen problemen met het hebben van gemeenschap. Ik kreeg een verwijzing naar de gynaecoloog, kon de brief de volgende dag ophalen.

Die envelop bevatte een brief over een compleet andere dame, inclusief gegevens over die dame (adres etc). Zegt de assistente van de huisarts doodleuk; 'o dan zal in de envelop van die mevrouw uw brief gezeten hebben'! Met daarin, uiteraard, al mijn klachten uitgelegd!

Ik was boos, maar heb er uiteindelijk (na excuses van de praktijk) niets aan/mee gedaan......
Wat eerder al gezegd is, het is een administratieve fout en staat los van je opgebouwde band van je behandelend arts. Zou je niet, desnoods, kunnen vragen of deze de brieven zelf in een enveloppe doet, en dit niet door iemand laat doen? Lijkt me geen rare vraag als jij je er zo bij voelt.
-
twinkeling wijzigde dit bericht op 15-07-2010 23:21
Reden: Dankjewel Zizia :-)
% gewijzigd
Mijn excuses
Ik heb de huisarts gebeld, daar hadden ze (nog) niets ontvangen.Een kennis kent toevallig iemand die daar werkt in een bestuursfunctie. Hij gaat dit verhaal aan diegene doorgeven. Inmiddels heb ik er goed over nagedacht en ik vind het het belangrijkst dat er van wordt geleerd. Dat er in het vervolg extra goed wordt opgelet dus, dat dit niet meer gebeuren zal. Hoe 't met de therapie verder zal gaan weet ik nog niet, ik ben bang dat ik het erg moeilijk zal vinden hen (weer) te vertrouwen. Ik loop er niet voor niets, chronisch wantrouwen in alles en iedereen is één van de redenen. Heel fijn dus, een hele goede oefening......

Bedankt voor jullie reacties.
Hoi Vubara,

Fijn om nog even iets van je te horen, ik dacht toevallig vanmiddag nog aan je en vroeg me af hoe het nu is.

Ik vind het heel nobel van je dat je de focus legt op dat er geleerd gaat worden van deze fout. Moet natuurlijk ook gewoon gewoon gebeuren. Aan de andere kant is geen enkel mens feilloos, dus fouten zullen er ook in de toekomst, ook ondanks deze les, weer voorkomen.

Zoals je zelf al aangeeft, je gaat er niet voor niets heen. Als chronisch wantrouwen één van de klachten is waarom je in therapie bent dan is er zeker ruimte om dit aan het behandelteam voor te leggen. Zorg dat je die ruimte benut. Ik hoop dat dat je lukt vanuit het perspectief dat jij van je chronische wantrouwen af wil. Laat de melding van de fout en de lering die daaruit getrokken moet worden zakelijk. Als je daar heel veel energie naartoe laat gaan en je emoties heel hoog over op laat lopen dan levert dat relatief weinig op. Mensen kunnen niet beter doen dan hun best, durf er op te vertrouwen dat ze dat ook zullen doen. Probeer voor jezelf de focus te leggen bij wat het met jou heeft gedaan. Probeer samen met je behandelaren uit te pluizen wat daar reëel aan is en welk deel buitenproportioneel is.

Kijk hoe jij kunt leren van deze vervelende situatie. Als je bij je vertrek heel de kliniek hebt verbeterd maar zelf niet bent opgeschoten dan zou dat heel jammer voor je zijn. Als bij vertrek de kliniek de administratie nog altijd niet op orde heeft, maar jij voldoende vertrouwen hebt om je veilig te voelen in een wereld waar mensen nou eenmaal fouten maken heb je het heel goed voor elkaar.

Veel succes .
quote:Vubara schreef op 17 juli 2010 @ 15:51:

Ik heb de huisarts gebeld, daar hadden ze (nog) niets ontvangen.Een kennis kent toevallig iemand die daar werkt in een bestuursfunctie. Hij gaat dit verhaal aan diegene doorgeven. Inmiddels heb ik er goed over nagedacht en ik vind het het belangrijkst dat er van wordt geleerd. Dat er in het vervolg extra goed wordt opgelet dus, dat dit niet meer gebeuren zal. Hoe 't met de therapie verder zal gaan weet ik nog niet, ik ben bang dat ik het erg moeilijk zal vinden hen (weer) te vertrouwen. Ik loop er niet voor niets, chronisch wantrouwen in alles en iedereen is één van de redenen. Heel fijn dus, een hele goede oefening......

Bedankt voor jullie reacties.Ik zou dit niet aan een kennis overlaten die toevallig iemand kent die in een bestuursfunctie bij die klinkiek heeft. Neem gewoon zelf contact op met de leidinggevende van de administratieve afdeling en doe je verhaal. Als je het via via via speelt, krijg je uiteindelijk weinig resultaat, ben ik bang.
Tja, mijn zwager vroeg een keer zijn medische gegevens op bij het ziekenhuis waar hij onder behandeling was en hij kreeg toen ook gegevens van zijn tweelingbroer, mijn man, per post. Mijn zwager heeft zich daar wel over opgewonden, want het had net zo goed andersom kunnen gebeuren. Mijn man vond het ook niet echt prettig, want er stond veel privé-informatie in. Mijn man en mijn zwager wonen niet in dezelfde woonplaats, maar wel in dezelfde regio, ze hebben ook niet dezelfde voorletters en men is op de hoogte dat mijn man en zijn broer tweelingbroers zijn, want dat wordt altijd gevraagd bij het aanvragen van ponskaartjes.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Prima69, lekkere situatie zeg. Heeft je zwager er toen nog wat mee gedaan? Soya, het ligt iets anders dan ik heb geschreven, ivm de herkenbaarheid. Ben er wel zeker van dat dit wel op de juiste plek terecht komt en dat er echt wat mee gedaan gaat worden.

Twinkeling, ik ga er zeker met mijn therapeute over beginnen. Ik denk dat ik van te voren op papier zet wat ik wil zeggen, want anders wordt 't lastig. Ik weet dat zij er in principe buiten staat, maar ik zal toch moeite hebben haar (weer) te vertrouwen, temeer omdat het al het 2e "akkefietje" in korte tijd is. (Tijdje terug kwam er tijdens de sessie zonder kloppen iemand binnen, ik heb toen aangegeven dat ik dat vervelend vond en dat het mijn veiligheidsgevoel aantastte. Geen excuus of niets gehoord.).

Uiteraard laat ik hier nog weten hoe 't verder gaat, dat vind ik niet meer dan logisch. Zou 't zelf ook niet leuk vinden als ik iemand advies geef en er vervolgens niets meer van zou horen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven