dochter van 16 heeft verkering

17-07-2010 02:09 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal ik weet niet of ik deze vraag onder de juiste kop heb geplaatst maar dat hoor ik dan wel.

Sinds kort een weekje of 2 heeft mijn dochter verkering, alleen ben ik er eigenlijk niet echt blij mee maar ja je houdt ze toch niet tegen als je het gaat verbieden dan doen ze het juist.

Mijn dochter is 16 en nu is haar vriendje 19 is dat niet een te groot leeftijd verschil en is het niet de kat op het spek binden.

Wat vinden jullie en hoe zouden jullie dit aan pakken?
knurfje, het liefste wat ik wilde toen ik 16 was, was dat mijn ouders mij (en mijn verkering) serieus namen. Als ik een dochter in die leeftijd zou hebben, zou ik graag haar vriendje ontmoeten en goed in de gaten houden hoe de relatie verloppt. 16 is echt geen rare leeftijd voor een eerste (relatief) serieuze relatie en seksuele interesse op die leeftijd is ook heel normaal. Kleine mesijes worden groot.
Hoi, ja dat weet ik en ik wil haar ook die ruimte wel bieden alleen vindt ik het leeftijdsverschil een beetje te, en dat was dan ook mijn vraag kan dat of is het idd een te groot verschil

met mijn vriend kan ik er niet over praten want die begint al gelijk over wat een pedofiel en laat hem maar even hier komen dan sla ik hem wel om zijn oren. M

ijn dochter ziet er niet uit als 16 eerder al 13/ 14 maar is wel heel erg verstandig verbaal zal ze denk ik wel 18 of 19 kunnen zijn, dus daar maak ik me dan geen zorgen om , ben zelfs al aan het nadenken of het misschien verstandig is om har aan de pil te gaan doen.

En hoe kan ik dan in de gaten houden of alles goed verloopt? denk je
Helemaal eens met HH
er open over zijn knurfje... leg het bij haar neer... dat als ze aan de pil wil... ze dat gewoon kan aangeven... en dat niet betekend dat ze gelijk aan seks moet doen of doet...

zo deed mijn moeder het tenminste toen ik destijds als 16 jarige met een 22! jarig vriendje thuiskwam

En dat vond ik wel fijn, had er zelf nog helemaal niet over gedacht... maar het gaf me wel de kans mijn eigen keuzes te maken en veilig bovendien natuurlijk...
16 en 19 is een heel normaal leeftijdsverschil. Dat is niet raar, en zeker niet pedofiel.
Op je 16e je eerste relatie is redelijk normaal en het komt ook vaak voor dat de jongen iets ouder is omdat meisjes in hun tienerjaren vaak wat voorop lopen op de jongens. Ik denk dat er vanalles door jouw hoofd spookt nu, bijvoorbeeld over het onderwerp seks. Als ik jou was zou ik er rustig met haar over blijven praten en het open houden. Als je gaat dreigen/verbieden dan gaat ze het waarschijnlijk gewoon stiekem doen en dan heb je helemaal geen kijk meer op het gebeuren. Het hoort erbij he, ouder worden, moeilijk maar daar doe je het eigenlijk voor. Veel sterkte
Enne, de pil is leuk, maar condooms zijn ook noodzakelijk! Onveilig vrijen lijkt mij heel onverstandig.
Groot verschil?

Die zie ik niet zo eerlijk gezegd.

Laat haar gewoon lekker genieten van haar prille liefde.

En ik neem aan gezien haar leeftijd dat ze al lang en breed uitgebreid goed is voorgelicht ( en dan bedoel ik niet alleen de simpele feiten, maar ook de emotionele kant, Baas over eigen lijf, genieten van sex is gezond etc..)

dus ze zou goed op de hoogte moeten zijn om haar eigen besluiten te maken hier in.

Zorg dat condooms altijd voorraadig zijn en voor het grijpen ( en ga ze niet tellen!! ) en ben toegankelijk voor haar om te vragen wanneer ze aan de pil wil.
Het vooral accepteren. Mijn moeder deed heel moeilijk met als resultaat dat ik op mijn 17e het huis uit ben gevlucht omdat mijn vriend niet binnen mocht komen. En 16 is een mooie leeftijd toch?
Bedankt voor jullie reacties, ikzelf vindt het leeftijdsverschil ook niet echt iets om me zorgen om te maken, waar ik me dan wel zorgen om maak is het feit dat ze nu 16 is dus ook drank mag kopen ed haar vriendje doet dat waarschijnlijk natuurlijk al en dan het wiet gebruik onder de jongeren van tegenwoordig?

Zal wel een overbezorgde moeder zijn maar dochter van 16 is wel de oudste dus ook de eerste waarmee ik dit beleef, ben eigenlijk ook wel een beetje blij voor haar ze was al een tijdje verliefd op die jongen maar hij zag haar niet staan, en dan nu ineens wel, Wil haar nog wel een beetje beschermen tegen de grote boze wereld, maar ook weer niet te want dat is ook weer niet goed, zal het er volgende week eens met haar over hebben, morgen gaat ze voor 4 dagen naar mijn zus kan ik er 4 dagen gewoon rustig overnadenken.

Fijn om te weten dat ik er met anderen over kan praten
Hoi knurf

Mijn dochter is 19. Met al aardig wat vriendjes achter de rug. En ja.. de meesten waren het nou niet echt.

Ik heb ze altijd verwelkomd bij ons.

Ik ben ook altijd geïnteresseerd in en wat ze doet, en vooral met wie.

Hierdoor creëer je ook openheid.

Laat je dochter begaan. Als dit niet goed mocht gaan, dan leert ze daar weer van.

En..ze is op weg om volwassen te worden.

En.. voor jou komt er nu een tijd aan dat je gaat beginnen met loslaten.

Veel plezier met haar..leuke en vaak lastige leeftijd..
Ai, Knurfje... en daar zit je op dit tijdstip mee in je maag?

Zelf had ik als 14-jarige "verkering" met een 19-jarige.... verkering staat tussen haakjes want achteraf gezien stelde het ook echt heus niet zo veel voor... maar... mijn ouders vonden het verschrikkelijk (en ook weer achteraf: ik snap dat nu wel). Ik roep nu weleens dat die relatie 'mijn pubertijd' is geweest... het is de eerste en enige keer dat ik keihard met mijn ouders in conflict ben geraakt en doordat conflict heeft die 'relatie' zeker weten langer geduurd dan anders het geval zou zijn geweest. Maar wat het belangrijkste is: deze relatie ging over en de ruzie met mijn ouders ging over. Ik geloof ook dat ik best wel goed terecht gekomen ben en ik kan me achteraf ook niet meer voorstellen dat deze 'relatie' de ruzies waard waren.

Maar... ik geloof dat jij vooral ook bang bent dat je dochter op sexueel gebied verder gaat dan zij (of jij?) zou willen. Ja, dat risico is er, maar bestaat even goed met een leeftijdsgenoot. Je zou zelfs kunnen denken dat een 19-jarige zich meer bewust zou kunnen zijn dat je op bepaalde dingen bij een 16-jarige niet moet aandringen.

Vergeet vooral ook niet dat dit om je dochter gaat en dat op dit moment iedere zelfs maar naar seks zwemende handeling jouw afschuw zal opwekken. Ik heb dat zelf ooit (gek genoeg) ervaren in een "situatie" met mijn jongere broertje waarbij een vriend dacht dat het slim was om mij te vragen of ik condooms voor hem bij mij had. Ooooo wat was ik gifitig... míjn kleine broertje?? in de handen van een of andere feeks??!

Hij had op dat moment nota bene ruim de leeftijd waarop ik zelf ontmaagd was... maar zo werkt dat dan blijkbaar... met broertjes en met dochters vast nog sterker.

Vertrouw je dochter! En praat open met haar. Je weet al dat je niet wilt/kunt verbieden... dus leg de boel vooral open. Spreek wellicht zelfs jouw specifieke angst uit....? Heb je de jongen in kwestie trouwens al ontmoet?
Met haar in gesprek gaan over hoe zij het ervaart is natuurlijk altijd goed.
Heb je ook concrete 'aanwijzingen' dat wietgebruik in zijn en/of haar vriendenkring de norm is?

En zelfs dan nog: ik heb een vriendje gehad dat het soms leuk vond om met zijn beste vriend in het bos een joint te roken... maar toen we eens met een grote groep in een echte coffeeshop verzeild raakte... zijn we samen weggegaan op zijn initiatief want 'ik hoorde daar niet'. Oftewel: zelfs áls hij (of zijn vrienden) soms blowen hoeft dat je dochter nog niet te doen blowen.... zeker als ze een 'sterke persoonlijkheid' heeft en daar draag jij aan bij door open, communicatief en 'openminded' te zijn. Zo geeft je tegelijkertijd het goede voorbeeld (als ik me ergens niet geheel prettig bij voel kan ik dat uitspreken) en tegelijkertijd ook informatie (gevaren van drugs, sexuele voorlichting etc). Niet preken dus, wél bespreken.
Ai, Knurfje... en daar zit je op dit tijdstip mee in je maag?

Ja echt wel kan er niet van slapen, meer om het feit dat haar (stief)vader de knul al een pedo noemt en hij zal hem wel eens even om zijn oren slaan.

Jongen in kwestie heb ik nog niet ontmoet, maar ken hem wel hij woont bij ons in de buurt, en is eigenlijk niet zo een heel goede partij, hij blowt nl en daar heb ik gewoon een hekel aan, en wil niet dat mijn dochter dat ook gaat doen.

Mijn gevoel is en beetje dubbel ik gun haar het geluk van verliefd zijn en alles wat erbij hoort maar wil haar niet als een of andere verslaafde terug krijgen,

Daarom had ik zelf al bedacht dat als ik het zou gaan verbieden ik het juist aantrekkelijker voor haar maak.

Op seksueelgebied is ze behoorlijk verstandig ( volgens mij) en gelukkig is ze ook vrij open in dingen en laat me ook smsjes van hem lezen, dus dat zit wel goed. Ach ja het is de eerste he en zeker niet de laatste heb er nog 2 hihihi
Vind het trouwens wel een heel bijzondere opmerking van je man dat vriendje pedofiel is. Wat is er mis met een leeftijdsverschil van drie jaar? Alleen om die opmerking zou ik al laaiend worden. Bovendien heeft dochter in dit geval ook nog vriendje versierd (want hij zag haar eerst niet staan, schrijf je zelf) dus dan lijkt me alles toch volledig uit vrije wil.
Wat een onzin dat haar vriend een pedofiel zou zijn, slaat helemaal nergens op. Ik vind het persoonlijk ook van weinig niveau getuigen, dat je vriend dreigt hem te gaan slaan. Daarmee jaag je je dochter alleen maar het huis uit.

Ik denk dat je moet accepteren dat je dochter geen klein kind meer is en nu de fase van jongvolwassenheid ingaat. En daar horen vriendjes bij, maar ook expirimenteren met drank en drugs. Probeer je niet teveel zorgen te maken. Toen ik zelf die leeftijd had, dronken en blowden ik en mijn vriendinnen ook allemaal wel eens. Geen van hen is nu drugsverslaafd of in de goot geëindigd.

Vertrouw je dochter!
The time is now
Ik zou me eerder druk maken om je vriend dan om je dochter.
Eens!
The time is now
Wat raar dat de stiefvader zo beschermend is en de jongen een pedo noemt. Volgens mij is 16 - 19 heel normaal hoor, als ik terugkijk naar mijn vriendinnen (ik deed het allemaal anders dus daar kan ik niet naar kijken). Die vonden jongens die iets ouder waren erg interessant.

Wat zegt de vader van je dochter erover? Het slechtste wat je kunt doen is haar verliefdheid niet serieus nemen en de jongen negeren (of erger) dan jaag je haar alleen maar weg.
Stressed is just desserts spelled backwards
Mijn moeder zei altijd "binnen halen die jongen". Wil je blijven eten? Prima knul kom binnen. etc. Wat ze daar mee bedoelde: zodra jij je afzet tegen de vriend van je dochter zal het voor de gemiddelde zestien jarige alleen maar leuker zijn om met de jongen om te gaan. Zodra pa en ma de jongen met "open armen"ontvangen is de lol er al snel van af.

Het enige wat je kunt doen is zorgen dat je dochter goed is voorgelicht over alcohol, drugs, roken, seks. Je geeft aan dat je denkt dat ze wel verstandig genoeg is/ Denken dat ze dat is, is niet genoeg. Knoop een keer een gesprekje met haar aan. Dat nu ze volwassen genoeg is voor een vriendje, je wel zeker wil weten dat ze ook volwassen genoeg is om het veilig te doen. Aan de ene kant kun je denken: zorg ik dan juist niet dat ze het gaat doen. Aan de andere kant liever dat, dan dat je het gesprek niet hebt gehad, ze het wellicht toch doet en het niet veilig doet met alle gevolgen van dien. Ze is zestien dus zo raar is het niet dat ze binnenkort seks zal hebben (of het wellicht allang gedaan heeft), beter zeker weten dat ze het veilig doet (pil en condooms).

Enne pedofiel? omdat er drie jaar tussen zit? Over het algemeen zijn meiden volwassener en jongens blijven langer wat kinderachtiger, dus drie jaar is niks.
Eens met Gizz,toen ik 16 was 100 jaar geleden en mijn moeder zei dat is nou een leuke jongen dan ging ik meteen denken mijn moeder vind hem leuk dus wat is er mis met hem..

En idd dan was na een tijdje de lol er vanaf.

Ik zou me trouwens ook zorgen maken om de maffe uitspraken van je eigen vriend/man.

Pedofiel? kom op zeg wat een onzin.

Toen ik 17 was had ik ook een vriend die 22 was en dat was beslist geen pedofiel hoor.
16 en 19 een groot verschil? Die jongen uitmaken voor pedofiel?

Sorry hoor, maar dit vind ik echt een hele normaal leeftijdsverschil, juist op die leeftijd. Meisjes zijn dan echt al wat volwassener dan jongens en gaan gemiddeld met een jongen van 2-3 jaar ouder. Zo ook ik zelf toentertijd en ik ben, nu 14 jaar later, nog steeds samen.

Slechtste wat je kan doen is verbieden, tenzij de jongen het bijzonder bont maakt. Praat met haar dat je sex en drank en blowen nou niet bepaald toejuicht, maar dat dat vooral is omdat je haar als je kleine dochter ziet. Maar zorg ervoor dat ze weet dat ze bij jou terecht kan met vragen over sex, de pil, soa's, de hele reutemeteut. En zorg voor condooms in huis die ze kan gebruiken als het zover is.

Je kunt seksuele gevoelens bij pubers niet tegenhouden, je kunt er wel voor zorgen dat de "schade" zoveel mogelijk beperkt blijft door te zorgen dat ze het veilig doet, met jou durft te praten enz enz.

Laat die jongen toe in je huis, dan heb je er nog het meeste oog en "controle" op. Dat wil niet zeggen dat hij meteen kan blijven slapen en dat soort dingen, dat vind ik altijd wat ver gaan....
Bijna alle meisjes zoeken op die leeftijd toch een jongen die minstens 2 jaar ouder is?Die van onze eigen leeftijd waren kinderen toch?

Maar goed,feit blijft dat jij je rot voelt.

Persoonlijk vind ik je vriend enger met zijn:pedofiel en zal hem wel eens onder handen nemen hoor!

En op die leeftijd( hier begonnen ze daar met 14 al mee eigenlijk op feestjes) blowen en drinken is ook heel normaal,evenals sexuele probeersels...........

Zou je dochter zeker niet de pil opdringen,denk dat ze best weet waar en hoe ze die moet krijgen als ze dat nodig vind.

Wel misschien een idee om condooms neer te leggen,zodat ze weet dat ze die kan pakken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven