Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
22 is bij mij ook uitzonderlijk. Meestal krijg ik al dorst bij 12 en dan grijp ik in. Toen ik kind was, was het me echter niet ongewoon, van die uitschieters.

Om op het verhaal van Teddeke in te gaan: Weet je nog, vorig jaar, was ik op vakantie zonder reservepen...... KRAK! Sindsdien gaat er altijd een reserve mee in de reistas.

Is het niet toegestaan door de verzekering om een reservepomp te hebben? Dat lijkt mij het veiligst?
Nee, dat is niet toegestaan omdat dat te duur is. Mijn pomp kost ruim drieduizend euro.....

Accu-Chek had eerder wel dat, als je voor hun pomp koos, je automatisch een tweede erbij kreeg, op reserve. Die pomp ging echter maar 2 jaar mee. Na 102 weken kreeg je dan een melding op je scherm dat je binnen 14 dagen de andere moest aansluiten. De gebruikte pomp moest je dan opsturen, en dan kreeg je vanzelf weer een nieuwe opgestuurd die je dan weer kon opbergen voor over 2 jaar.

Inmiddels doen ze dat niet meer, omdat de verzekeringsmaatschappijen ervan uitgaan dat elke pompdiabeet moet kunnen spuiten, plus dat bijna alle pompleveranciers binnen een bepaalde tijd een nieuwe pomp leveren. Bij Medtronic is dat binnen 2 uur. Ik had domweg pech en moest 4 uur wachten omdat er aan de andere kant van het land blijkbaar ook pompstuiterles werd gegeven.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:angelinaa schreef op 15 juli 2010 @ 09:55:

Setter, heb jij type 1 of 2? Gewoon even nieuwschierigheid

Ik heb type 2, voor zover ik weet. Ik heb eerst 5,5 jaar pillen geslikt, toen pas hoefde ik aan de insuline. En dat gebruik ik alweer bijna 6 jaar.

Hoe was het bij de dvk? Had ze nog wat zinnigs te melden?
Teddeke, wat raar dat jij geen tweede spuit meekreeg!

Toen ik langwerkende insuline ging spuiten kreeg ik meteen twee digitale spuiten mee, en toen ik 9 maanden later ook kortwerkende moest gaan spuiten was ik proefkonijn voor de NovoPen 4, en kreeg ik ook weer twee mee. Ik mocht zelfs kiezen tussen een paar kleuren. Ik koos voor de blauwe en de roestvrijstalen.

Welk merk spuit heb jij?
Toen ik de Novopen nog gebruikte, had ik er ook meerdere van. ook de Novopen4 inderdaad in 2 kleuren (voor de Novorapid en de Insulatard). Maar ik ben toen op advies van de dvk (o.a. vanwege krampen in mijn benen) overgestapt van Novorapid naar Humalog.

BIj de Humalog heb ik de Lily Memoir Pen en die is digitaal. Dat is voor mij erg handig omdat ik regelmatig vergeet of ik wel of niet al gespoten heb . De reserverpen die ik heb is een soortegelijke pen, alleen die is niet digitaal, dat schijnt nogal duur te zijn.

Als langwerkende spuit ik tegenwoordig Lantus met de Solostar wegwerppen, die heb ik altijd een aantal op voorraad, dus genoeg reserve.
anoniem_27711 wijzigde dit bericht op 16-07-2010 13:17
Reden: typfout
% gewijzigd
Hey!

Wat een gedoe he,... met al die pompen en pennen. Ik had toen ik nog spoot een hele boel pennen. Ook éentje voor kidneren omdat je daarmee halve eenheden kon spuiten (blauw met oranje).

Toen ik de Dtron+ pomp had, had ik er wel 2 in huis. Inderdaad omdat die een looptijd van 2 jaar hebben en dan kon je zelf overstappen op de reservepomp. Op zich heel fijn omdat ik op vakanties dus wel een reservepomp had. Wat niet zo handig was, was dat mijn 1e pomp tegen het eind van de looptijd, moest gaan dienen als reservepomp. Mijn 2e pomp gaf steeds problemen. Zelfs zwanger op vakantie in Tsjechië... gaf pomp 2 er de brui aan en moest ik weer overstappen op pomp 1 (met de kortste looptijd!). Echt stressvol...

Met de Cozmo heb ik 2 keer problemen gehad en toen was er binnen no time een koerier met een nieuwe (een zwarte terwijl ik een paarse heb) dus die heb ik laten omruilen... erg he!

Nelladella; er is nog niks bekend over wat ik ga doen na de zomervak. Wel dat ik niet start in de groep. Dat betekent dus ook dat dit mijn laatste week als groepsleerkracht zal zijn... Als ik het zo opschrijf, is het wel heel confronterend. Maar de zorgen en de sores bij een eigen groep zal ik niet missen hoor!

Na de zomer ga ik starten met een coachingstraject om helemaal in kaart te brengen wat ik wel en niet kan. Het zou zelfs zomaar kunnen dat ik het onderwijs uitga (maar dan heb ik het niet over volgend jaar, maar over een aantal jaar) als blijkt dat dat beter voor me is. Daar denk ik nu nog niet over na....

Setter; fijn dat het afscheid van je moeder goed was. Fijn ook dat ze je nog lief heeft gevonden, dat lijkt me toch makkelijker afscheid nemen. Knuffel!
Mijn zoontje van 10 jaar heeft Diabetes type 1 . hij was eind 7 jaar toen het ondekt werd. Hij kwam met een bloed suiker binnen van 44.3 hij was afgevallen ,dronk ontzettend veel en plaste weer in bed.

hij heeft nu een insuline pomp en dat gaat redelijk goed alhoewel ik me hart vast hou als hij de puber tijd in gaat .

het is ook erg moeilijk om me zoontje wat losser te laten.

ik zou het wel leuk vinden ervaringen uit te wisselen van mensen die de pubertijd al uit zijn en hoe dat gegaan is .

naturlijk ook mensen die in de pubertijd zitten of hoe je het als kind ervaarde.
Dank je Ris. Jij ook sterkte met alles wat er op je af komt en nog gaat komen. Een carrièreswitch is niet niks! Maar ik kan me voorstellen dat je de zorgen van zo'n eigen groep niet zal gaan missen. Stress is en blijft funest voor een diabeet. In dat opzicht voel ik me soms toch wel een beetje gehandicapt hoor. Hebben jullie dat ook?

Ik ben 7 jaar geleden ook ontslagen bij het bedrijf waar ik al ruim 14 jaar werkte en waar ik werk deed waar ik ook voor opgeleid was. Na wat omzwervingen ben ik uiteindelijk, uit pure geldnood, bij een callcenter terecht gekomen, zwaar tegen mijn zin. Het eerste halfjaar ging ik elke dag met enorme tegenzin naar mijn werk, ik zat af en toe zelfs te huilen in de auto. Tot mijn verbazing werd het na dat halve jaar toch nog leuk. Inmiddels zit ik er alweer ruim 3 jaar en ben ik blij dat ik al die verantwoordelijkheden van die vorige baan niet meer heb. Geeft een stuk minder stress. Ik doe mijn werk en als het tijd is ga ik naar huis. Er blijft niks liggen, ik hoef nooit over te werken, ik moet mijn hersens echt goed gebruiken (iets wat ik persoonlijk erg prettig vind en wat ik bij die andere baan wel eens ontbeerde) en ze zijn tevreden over me.

Tuurlijk is het geen wereldbaan, maar het geeft me wel de tijd en ruimte om veel bij mijn honden te zijn, en dus ook tijd voor mezelf te hebben. En dat is op dit moment in mijn leven ook belangrijk voor me.
Precies wat je zegt Setter; gehandicapt. Zo voel ik me soms ook. Toen ik db kreeg, werkte ik fulltime (ik was 28). Maar toen de diagnose net was gesteld, kon ik niet eens werken! Ik had ineens nóg een fulltime baan. Binnen een jaar heb ik toen besloten om 1 dag minder te gaan werken. Dat heb ik ruim 3 jaar gedaan; lekker elke woensdag vrij. Dat brak de week en ik kon lekker bijkomen.

Toen was ik zwanger en besloot ik nog minder te gaan werken, dus er ging een hele dag vanaf en ik hield 2,5 dag over. Dat ging redelijk; ik had ouderschapsverlof op alle woensdagen dus ik werkte alleen op ma. en di. Luxe! Maar op mijn huidige school vervang ik een ouderschapsverlof, dus ik werk weer 2,5 dag en het is me eigenlijk te veel. Dus ik moet gewoon weer inleveren! En dat vind ik zo irritant!

Maar goed... ik ga nog niks definitief inleveren hoor, eerst maar eens zien wat en hoe en dan kijken we weer verder.
quote:san37 schreef op 17 juli 2010 @ 14:28:

Mijn zoontje van 10 jaar heeft Diabetes type 1 . hij was eind 7 jaar toen het ondekt werd. Hij kwam met een bloed suiker binnen van 44.3 hij was afgevallen ,dronk ontzettend veel en plaste weer in bed.

hij heeft nu een insuline pomp en dat gaat redelijk goed alhoewel ik me hart vast hou als hij de puber tijd in gaat .

het is ook erg moeilijk om me zoontje wat losser te laten.

ik zou het wel leuk vinden ervaringen uit te wisselen van mensen die de pubertijd al uit zijn en hoe dat gegaan is .

naturlijk ook mensen die in de pubertijd zitten of hoe je het als kind ervaarde.

Welkom san37. Ik ben er zo één die db kreeg op m'n zesde en ik ben nu 33 dus ik ben officieel uit de puberteit (niet dat ik me daarnaar gedraag...... ). Dus ik kan je het verhaal vanuit het oogpunt van het kind vertellen. Nelladella heeeft een zoontje dat iets jonger is dan de jouwe, die heeft ook een pomp.

Ik heb zelf nooit een pomp gehad, maar goed, die bestond toen ook nog niet.....

Vraag maar raak hoor!
quote:setter schreef op 17 juli 2010 @ 14:32:

Stress is en blijft funest voor een diabeet. In dat opzicht voel ik me soms toch wel een beetje gehandicapt hoor. Hebben jullie dat ook?

Nee, dat ken ik niet. Maar dat zal wel komen omdat ik niet beter weet. Door de coeliakie in combi met db voel ik me soms wel gehandicapt. Omdat het altijd gecompliceerder is voor mij met eten enzo omdat ik khd moet hebben maar dan niet van tarwe. En als ik een hypo heb kan ik geen boterham eten.
Gehandicapt, ja dat voel ik me de laatste tijd steeds vaker . Ik ben van 24 uur naar 12 uur gaan werken (ik vul vakken) en zelfs na 6 uurtjes op de werkvloer heb ik zoveel pijn in m'n voeten en heupen dat ik af en toe wel kan janken van frustratie . Komt de pijn van m'n buik er nog eens bij (bij de colon foto konden ze overigens niks geks zien, maar omdat m'n darmen over elkaar heen liggen, mag ik nog een keer terug en dan gaan ze inwendig met een lampje kijken ). Vanmorgen sinds lange tijd weer flink gepoetst en dan merk ik het wel hoor...En dan ben ik nog maar 27 .

De dvk was weer heerlijk haarzelf. Toen ik aangaf dat ik het dopje van m'n prikpen kwijt was en nu met een oude prikpen aan het prikken was en ik vroeg om een reserve zei ze: ja, je moet 'm niet kwijtraken he'? Duuhh!! Ik voel me helemaal niet prettig bij d'r, dus zit er zwaar aan te denken om naar een ander ziekenhuis te gaan, maar zie tegen de reistijden op. Nog even over nadenken dus. Ik ben nu terug van de Lantus naar de Insulatard, omdat ze over de Lantus nog niet genoeg ervaringen hebben in de zwangerschap, dus de kortwerkende zijn flink opgehoogd. Ik zit nu op 3x daags 24 en Insulatard 28. Suiker was net 9,8 en dat is het laagste wat ik de laatste tijd 's avonds laat heb gezeten. Ik vrees dat het nog een lange tijd gaat duren voordat we groen licht krijgen om zwanger te worden.

Sorry sorry sorry voor het egoïstische verhaal, maar ik zit nu zo vol frustraties op het moment . Nou ja...morgen weer een dag...
meissie toch.....

Is er in dat ziekenhuis van jou maar één dvk dan?
Hey Setter, er zitten 3 dvk hier geloof ik. Ik zit idd sterk te denken om te wisselen..

Ik snap ook niks van die suiker hoor, gisteravond toen ik ging slapen was hij 6,6 en vannochtend weer 9,4. Ik heb toen een Bertje magere kwark met aardbeien gegeten en 24 eh novorapid gespoten en na anderhalf uur was mb suiker 16,5.. Snap er echt niks van...
Op welke plek spuit je angelina? Heb je een verdikte plek op je favoriete spuitplek? Dan kan het zijn dat je een spuitbult hebt, een ophoping van insuline waardoor de verse insuline die je erin spuit niet meteen werkt. Heb je onverwachte hypo's? Kan zijn dat die dan ook weer door die plek komen. Dan komt er onverwachts (en vooral tegen jouw zin) wat insuline vrij.

Verder wil ik wel eens overstappen van arm/been op buik als mijn insu niet snel genoeg werkt. In je buik werkt het sneller naar mijn gevoel.

En anders eens een half uur van tevoren spuiten. Kan het even " inwerken".

En een goede bloedsuikerverhoger is stress...... Alsof je daar nu wat aan hebt hè?

Oh en novorapid vind ik ook rotinsuline, ik kreeg er grote rode bulten van. Ik heb 'm weggedaan en spuit nu Humalog. Veel beter en sneller.
Hey lief! Ik spuit al mn insuline al in mn buik op het moment. In m'n been deed het te zeer en had ik idd het idee dat ik spuitplekken had. Hypo's heb ik eigenlijk nooit, dus daar geen last van verder. Ik ga dat half uurtje eerder spuiten eens proberen idd! Kijken of dat helpt! En Humalog heb ik nog nooit van gehoord, werkt dat sneller of anders als novorapid? In ieder geval bedankt voor het meedenken!!
quote:lief_29 schreef op 19 juli 2010 @ 22:41:

Oh en novorapid vind ik ook rotinsuline, ik kreeg er grote rode bulten van. Ik heb 'm weggedaan en spuit nu Humalog. Veel beter en sneller.

Check! Hier nog een!

Angelinaa, zo te lezen staan jou twee dingen te doen: om een andere dvk vragen bij je ziekenhuis, en dan ook direct om een recept voor Humalog vragen. Ben benieuwd hoe die jou bevalt. Mij bevalt de Humalog erg goed!

Succes ermee
Oh ja, Humalog is ook een ultrakortwerkende insuline, net als Novorapid. Het is alleen anders samengesteld en op de een of andere manier werkt dat bij sommige mensen beter dan de Novorapid.

Er zijn -voor zover ik weet- drie soorten ultrakortwerkende insulines: Novorapid, Humalog en Apidra. Die laatste heb ik ook 6 dagen gehad, maar daar bleek ik zwaar allergisch op te reageren. De Humalog bevalt mij het beste.

Verder heb je nog langwerkende insulines, en mixinsulines van kort- en langwerkend ineen.
Ik ga het idd eens vragen van de Humalog!!

Setter, waarom zijn ze bij jou overgegaan op de pomp? Ik word bijna als crimineel aangekeken in het ziekenhuis omdat ik om een pomp vraag. Volgens de internist is er ook maar een paar tienden winst op je hba1c te halen.

Hoe gaat het ondertussen met je?
Nou, ze zijn niet overgegaan op de pomp omdat dat moest, maar omdat ik daar al 2 jaar elke keer om zeurde. Ik moest van de internist minstens 1 jaar gespoten hebben voor hij überhaupt wenste na te denken over wel of niet een pomp. Na dat ene jaar ben ik dus om een pomp gaan vragen. Toen de internist, na twee jaar zeuren, voor de zoveelste keer 'nee' zei, zei ik dat ik gewoon de volgende keer weer ging zeuren. En de keer daarna ook, en daarna ook en daarna ook. En daar had hij blijkbaar geen zin in, dus zei hij dat ik 'dan maar een keer moest gaan praten met de dvk'.

Die wou vervolgens weten of ik me wel voldoende verdiept had in het dragen van een pomp, en toen ik voor die overhoring geslaagd was stuurde ze me door naar de oogarts voor een speciale pomp-oogcontrole.

Toen die gedaan was mocht ik een pomp uitzoeken en moest ik een dvd bekijken met instructies en ik moest het boekje doorlezen. Daarna kwam er een mevrouw die me ging 'overhoren' over de geleerde stof

Daarna moest ik uiteraard eerst weer op audiëntie bij de dvk om te laten zien dat ik echt heus wel zelf een infuusje aan kon brengen, en vervolgens mocht ik alleen maar bolusjes geven. Aan de basaalstand mocht ik ab-so-luut niet komen Back to my childhood hoor

Uiteraard deed ik dat wel, want die basaalstand was veel te laag. Uiteindelijk ben ik zelf de diabeet en gaat het om mijn gezondheid en voel ik heus wel zelf aan of ik het goed doe of niet. Maar volgens de voorschriften dient de dvk elke diabeet als een imbeciele kleuter aan het handje te nemen om vooral te voorkomen dat het zielige diabeetje domme dingen doet.

Terwijl je, als je spuit, ook zelf bepaalt hoeveel insuline je jezelf geeft. Maar goed...dat was toen een kleine frustratie mijnerzijds. Inmiddels bepaal ik helemaal zelf hoe ik mijn basaalstand zet en hoeveel eenheden ik bolus. Ik lijk al bijna op een grote meid
Misschien heb je hier wat aan Angelinaa, als ze je weer eens dom aankijken als je om een pomp vraagt:

- zeg dat je graag zwanger wilt worden en dat tegenwoordig elke zichzelf respecterende internist zo iemand een pomp geeft omdat dat veiliger is tijdens de zwangerschap;

- zeg dat de kwaliteit van leven met 100% toeneemt als je een pomp hebt en dat je dat gehoord hebt van diverse pompdiabeten;

- vraag om Humalog omdat je merkt dat de Novorapid niet voldoende werkt, en zeg ook daarbij dat je dat al van meerdere Humaloggebruikers hebt gehoord;

- m.i. is de pomp veiliger op meerdere gebieden. Als je spuit dan spuit je langwerkende insuline. Als je dan last krijgt van diarree zit die insuline wel al in je bloed en MOET je dus eten. Iets wat je niet kunt op dat moment (heb ik ervaring mee, ik raakte bijna buiten westen). Als je een pomp hebt zet je hem op halve kracht of nog trager, waardoor je de insulinedosis tot een minimum kunt beperken. Heeft mij al vaak 'gered' in tijden van diarree, ik ben nooit meer 'bijna buiten westen' geraakt.

Tuurlijk heeft een pomp ook nadelen, en overal op internet kun je die nadelen wel vinden. Ik ben ze persoonlijk nog niet tegengekomen, ik ondervind er alleen maar voordelen van.

Kijk eens op Pompnet.nl, daar kun je echt een heleboel informatie vinden. Print het uit of schrijf het op en neem het mee naar je dvk of internist, dan heb je 'wapens'. Heb ik ook gedaan hoor, toen ik naar de dvk moest voor mijn 'overhoring'.

Oh, en lief dat je vraagt naar mijn gemoedstoestand , het gaat wel goed met mij hoor. Mijn humeur gaat een beetje met ups en downs, maar dat kan ook komen omdat ik eind deze week ongesteld moet worden. Ik heb niet echt meer verdriet om mijn moeders overlijden. Het is goed zo. Mijn vader denkt er precies zo over als ik: haar lijden is over en dat is goed.

Vraagje aan jou: hoe ver weg is een eventueel ander ziekenhuis voor jou? En wegen de voordelen dan niet op tegen de nadelen van hoe je behandeld wordt in je huidige ziekenhuis? Moeilijk te zeggen natuurlijk, maar heb je daar al eens je gedachten over laten gaan?
Setter, wat fijn dat jij en je vader vrede kunnen hebben met je moeders dood! Tuurlijk zul je nog moeilijke momenten hebben, maar dat kan ook niet anders natuurlijk.

Dus jij hebt 2 jaar lang moeten zeuren om een pomp joh? Ze hebben in het ziekenhuis zo op me ingepraat dat ik bijna geen pomp meer zou durven dragen! Volgens de internist zitten er heel veel risico's aan vast, die zelfs dodelijk kunnen aflopen en dat het voor de diabeet een hele grote verantwoordelijkheid is. Ze had het er zelfs over dat je levenskwaliteit met de pomp minder is, omdat je er continue mee bezig bent. . Maar dat spreekt zo tegen met de verhalen die ik hier en elders lees. En ik ben op dit moment ook bijna de hele dag met m'n diabetes bezig . De enige mensen bij wie ze een pomp overwegen zijn degenen die bijna goed ingesteld staan, maar net dat laatste beetje niet goed krijgen of mensen met een heel erg actief leven. Met een pomp krijg je maar een paar tienden van je Hba1C af zegt ze. Hoe is jouw Hba1C verbeterd sinds je de pomp hebt Setter?

En wat als je de pomp beu bent en terug wilt gaan op gewoon spuiten? Kan dat dan zomaar of moet je dan heel erg vaak kleine beetjes gaan spuiten? (om de pomp na te bootsen zeg maar).

Een ander ziekenhuis is eventueel wel haalbaar voor mij hoor, ik wacht het nog even af en anders ga ik idd toch maar een second opinion halen. Bedankt voor je uitleg in ieder geval!
Ik heb nog maar een paar dingen gelezen op pompnet en ben nu al gefrustreerd van dat ziekenhuis

Dit lees ik daar namelijk:

Voorbeelden van medisch/technische factoren:

Verbetering van de diabetesregulatie, bv. met het oog op een voorgenomen zwangerschap, bij sterk wisselende bloedglucoses waarvoor geen aanwijsbare oorzaak is, of bij een hoog Hba1c.

Het voorkomen van ernstige hypo’s.

Verminderd dageraad fenomeen: Oplopende bloedglucoses laat in de nacht en vroeg in de ochtend

Ik heb dus een kinderwens en een Hba1C van 10.5 en nachtelijke hypers die tot laat in de ochtend duren en dan snoep ik 's avonds niet meer en eet ik 's ochtends heel erg weinig.

Op die site staat dus precies het tegenovergestelde als wat mijn internist zegt .
Jouw internist is gek

En dat zegt een diabeet die geen behoefte heeft aan een pomp aan haar lijf.

Volgens mij is Humalog trouwens wat sneller dan Novorapid.

Settertje, wat ben jij ook eigenlijk een dapper en goed mens he

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven