Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
annemeike,

haha ik roep en jij komt

Tjee jij hebt echt erge bijwerkingen gehad, ik zal niet meer zeuren over de mijne. Ik heb een hele mooie messenset maar die gebruik ik nu niet, wil mijn vingers graag langer houden

Hmm GE jammer van de avonden en nachten

Maar overdag was het dus wel leuk, mooi zo!

Voel je je 's avonds nu wel lekker nu je weer thuis bent?
quote:lieveranoniemm schreef op 18 juli 2010 @ 11:46:

Tjee jij hebt echt erge bijwerkingen gehad, ik zal niet meer zeuren over de mijne. Doe niet zo gek!!!
Het was niet mijn bedoeling om je te te doen denken dat mijn bijwerkingen zo vreselijk waren. Ik wou een opsomming geven en daarbij laten weten dat de meeste bijwerkingen echt weer weggaan! Als geruststelling zeg maar.
Lieve Annemeike,

Wat fijn dat je het zo leuk hebt gehad....

Hier alles ok, vrijdagavond en gisteren was leuk maar heel erg druk. De taarten vielen erg in de smaak gelukkig.

Nu ben ik erg moe maar ben wel gaan sporten. (schouderklopje) Man gaat nu een hardloopwedstrijd lopen en dochter en ik gaan aanmoedigen. Verder niks vanmiddag, lekker rustig aan. Deze week druk met de voorbereidingen voor een feest dat we as zaterdag geven. Spannend maar wel heel leuk (ik mail je daar wel over).

Fijne dag allemaal!!

(sorry, heb geen tijd/energie om op iedereen persoonlijk te reageren, excuses)

In ieder geval voor iedereen, Morisson, GE, LA ..
Hee!

Ik kom iedereen even een fijne zondag wensen!

Heb nu even de puf niet om op iedereen te reageren. We hebben nieuwe onderburen (2 appartementen in 1 huis) en die hebben me maar 5 uur slaap gegund. Ik voel me nu dus niet al te helder/stabiel.

Fijne dag allemaal!

Hello!

Ik ga zo even bijlezen hier maar wil jullie eerst even gedag zeggen.

Ik kon gisteravond niet slapen en sliep heel laat. De vogels waren al aan het fluiten. Wel zonde van de nacht.

Achteraf gezien ben ik veel te lang op het forum blijven hangen gisteren. Heb niet zoveel meer geschreven maar bleef maar klikken op t topic van de jurk van Yolanthe en andere topics. In het begin was dat Yolanthetopic nog wel leuk maar na 24.00 hoefde ik echt niet te verwachten dat er nog leuke posts bij zouden komen, alleen maar wat geouwehoer. Zonde dat ik niet gewoon naar bed gegaan ben.

Jullie kennen het wel denk ik

Nu even lezen.
quote:lieveranoniemm schreef op 18 juli 2010 @ 04:29:

Ik heb het teruggekeken, is een uitzendig over ' creatievelingen' die soms een beetje gek zijn en dat nodig hebben om creatief te zijn.

Ow, haha, dan heb ik het eerste stukje van dat programma gewoon gezien. Van die man die de filmpjes maakt die aan t einde van DWDD komen.

Ik was gisteren wat aan het filosoferen over depressies (die van mij is iets minder aan het worden maar ik durf het nog bijna niet te schrijven). Toen bedacht ik wel creatief ben, maar zodra ik depressief ben juist helemaal niet meer. Kan ik ook geen creatieve oplossingen meer bedenken voor problemen.

Weet niet wat Bram Bakker er allemaal over te zeggen heeft maar dat was mijn constatering.

Ik lag trouwens ook wakker op die tijd, LA, maar heb besloten niet weer te gaan computeren.
quote:Annemeike schreef op 18 juli 2010 @ 11:36:

Voordat ik over gisteren schrijf, even GE een geven.

Het spijt me heel erg, maar ik wist niet dat je weg was. Ik kon alles steeds best goed onthouden over iedereen, maar het lukt me de laatste tijd minder. Sorry.

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat het niet aan jou ligt.

(nee ik ben geen arts hahahah)

Er zijn zoveel mensen bij gekomen en dan nog het Tijd-topic erbij met nog meer mensen, ik houd het ook niet meer bij.

Ik had er in het begin al moeite mee om sommigen van dit topic uit elkaar te houden (iedereen is zo aardig en geinteresseerd, haha) De 'oude garde' ken ik nu wel maar ik houd niet precies meer bij wat iedereen aan het doen is / op vakantie is, etc.

Zou het heel knap vinden als je t nog wel kon volgen.

Dit betekent niet dat ik zoveel mensen niet gezellig vind hoor. Blijf vooral schrijven!
En deze maakt vier op een rij!

Mijn hoofd is een beetje moe, ik ga zo maar lekker in de zon liggen. t Is hier best aardig weer namelijk.
quote:Moonlight82 schreef op 18 juli 2010 @ 15:13:

[Voordat ik over gisteren schrijf, even GE een geven.

Het spijt me heel erg, maar ik wist niet dat je weg was. Ik kon alles steeds best goed onthouden over iedereen, maar het lukt me de laatste tijd minder. Sorry.]

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat het niet aan jou ligt.

(nee ik ben geen arts hahahah)

Inderdaad. Ik snap best dat je niet alles kan onthouden!

Op je vragen (v. annemeike dus) reageer ik even een andere keer. Vind het nu een beetje te ingewikkeld.
Willen jullie even lief reageren op een berichtje van mij op gezondheid?

Is voor een vriendinnetje, ook al heb je die ziekte niet is het wel fijn om welkom te worden geheten,

Zie het loepje

tnx!

LA
Gedaan! Het loopt storm daar, zie ik.

Ik heb net even dat programma gekeken dat Frizz gisteren tipte. Met Mike Bodde enzo. Het gaat erom of kunstenaars 'gek' moeten zijn om kunst te maken. En het verband tussen creativiteit en gekte. Er blijkt een gen te zijn, als mensen dat hebben zijn ze meer creatief maar hebben ze ook meer aanleg voor psychoses.

Bram Bakker gaf aan dat kunstenaars die van hun stemmingswisselingen af zijn (als ze die hadden) soms ook hun creativiteit kwijt zijn.

In het geval van Mike Bodde ging de vlieger niet geheel op: hij gaf aan tijdens zijn depressies niet creatief te zijn. En in zijn gewone doen wel.

Wat ik overigens miste in het programma was een duidelijke definiering van 'gek'. Voor een leek die naar het programma kijkt is het één pot nat, maar ik vroeg me dat wel af.

Okee zijn jullie weer bij en hoef je dat programma niet te kijken

Of wel natuurlijk
LA, ik heb gereageerd hoor op je topic van/voor je vriendin. Lief van je dat je zelfs je anonimiteit wilt opgeven voor haar. Dan moet ze wel een heel goede vriendin van je zijn!

Moon, gelukkig...........het is dus niet zo heel erg dat ik niet alles meer kan onthouden van iedereen?! Het is af en toe net dat spelletje van 'ik ga op reis en ik neem mee...'. Nu zou ik het dan 'ik open een topic en die en die schrijft mee..' noemen. Hi hi!

Janna, hoe was je etentje?

Buikje, weer gesport dus vanmorgen! Bikkel!

Ik heb........eh...ahum vandaag een uur of 6 achter elkaar geslapen. En dan niet een beetje in bed liggen hè, nee écht geslaaaaaaaaaapen. Ben nu weer wat fitter. Zo'n dag als gisteren hakt er flink in, maar voel me nu goed.

Wat gaan jullie vanavond doen? Bankhangen of in de tuin zitten? Wie zit er aan de BBQ??
Bedankt Moon voor de analyse over dat tv-programma. Ik ben helemaal niet zo creatief enne......ook helemáál niet psychose-gevoelig !

Ik heb echter wel genoeg voorbeelden van mensen hier die supercreatief zijn. Er zijn vooral bewoners die prachtig kunnen schilderen en op de activiteitenbegeleiding/creatieve ruimtes is het meestal behoorlijk druk.

Tijdens psychoses ben ik nóg minder creatief dan anders. Dan ben ik zo initiatiefloos als de pest!
.
Ik ben niet uitzonderlijk creatief met kunst ofzo. Die kant heb ik niet echt ontwikkeld. Vroeger was ik wel dol op toneelspelen maar toen ik puber werd ging het spontane er af.

Ik ben ook helemaal niet iemand die altijd paars of roze haar heeft en versierde nagels enzo. (het klopt wel dat je op psychiatrie zulke mensen meer dan gemiddeld ziet, is mijn beleving)

Maargoed, manisch depressief is ook niet hetzelfde als gek. Manisch misschien wel, maar dat ben ik maar 1 x geweest.

In het programma werd gezegd dat er ook genoeg kunstenaars zijn zonder stemmingswisselingen en zo zullen er ook genoeg niet-creatievelingen zijn die het juist wel hebben.

GE, wat ga jij doen als je heel creatief bent? Gewoon benieuwd of dat iets is met muziek, schilderen of dat je jezelf een nieuwe kledingstijl aan meet. Of nog iets heel anders.
En nu moet ik gaan douchen. Om een of andere reden heb ik steeds geen zin om te douchen. Maar nu moet het echt en ik moet ook mijn haar wassen.

(en eigenlijk één en ander scheren maar dat kan morgen wel, haar heeft prioriteit)
.
. oeps foutje.
Gaan jullie ook XXS kijken?
Ik denk niet vanavond (misschien wel de herhaling als die er komt/is). Ik vind het wel interessant, maar vind het even iets te zwaar voor vandaag eigenlijk.

Er is trouwens net een topic over geopend!

(misschien heb je het al wel gezien)
Hm, ik wilde het wel zien maar heb zojuist geconstateerd dat alle TV's in huis 'bezet' zijn.
GE, wat leuk!

Het lijkt mij leuk om iets met meubels te doen. Als hobby dan. Houten meubels opknappen en beschilderen, zoiets. Maar ik weet niet zo goed waar ik dat zou kunnen doen, op dit moment. Wil er wel de ruimte voor hebben namelijk, niet iedere avond mijn spullen op moeten ruimen.

Bij mijn vroegere studentenvereniging 'moesten' vaak dingen geschilderd worden. Als er dan een thema was, ging bijna alles in de verf. Tuintafels, biermeters, het halve gebouw (binnenkant), alles werd beschilderd. Ik vond dat zo leuk om te doen!

Heb zelfs een auto beschilderd, inclusief patronen, echt leuk.

Was laatst in een studentenhuis in die stad en toen stond daar ineens de motorkap van die auto, kennelijk een collectorsitem

(nouja bij studenten is alles collectorsitem)

Vond het wel super om te zien dat dat ding nog bestond en heb meteen een vriend erbij gehaald die ook een heel klein stukje van die auto had gedaan.

Okee, even offtopic.
Wat leuk dat jullie het nu over creativiteit en 'gekte' hebben. Ik schrijf dit even als reminder aan mezelf, dat ik daar morgen wat over wil zeggen hahaha.

Ik ben nu nog steeds veel te gaar om normaal te reageren, dus voordat ik vreemde dingen ga typen...

Een heel fijne avond allemaal, slaap lekker!

Vreemde dingen typen mag hier ook hoor

Welterusten vast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven