Geld & Recht alle pijlers

Ontslag nemen met 5 'min-dagen'

19-07-2010 13:15 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb vanochtend een nieuwe baan aangeboden gekregen en nu wil ik mijn ontslag in gaan dienen om per 1 September bij mijn nieuwe werkgever te kunnen gaan beginnen. Nou sta ik met mijn geplande 2 weken zomervakantie op dat moment 5 dagen in de min en vraag me af wat de opties zijn en of mijn werkgever voor mij mag/kan beslissen hoe we dit op gaan lossen. Voor zover ik weet zijn er 2 mogelijkheden; oftewel werk ik nog 5 dagen onbetaald voor mijn oude baas, of hij betaald mij 5 dagen minder uit in Augustus.

Mijn huidige baan is 40 uur en ik ga straks 24 uur werken, dus de mogelijkheid de dagen hier in te halen heb ik.

Nou heeft mijn baas mij in de afgelopen 4 jaar dat ik hier werk behoorlijk wat vakantiedagen door de neus geboord, lang verhaal, maar kan ik me hier nog op beroepen?
Doe eens gek en overleg samen met je werkgever over een oplossing die jullie allebei aanstaat.

Je gaan beroepen op door-de-neus-geboorde vakantiedagen uit een ver verleden lijkt mij geen constructieve insteek, tenzij is vastgelegd dat je destijds minder verlof hebt genoten dan waar je recht op had.
Hier zouden de min dagen gewoon verrekend worden met je salaris.

Lijkt me niet dat jij, en je werkgever denk ik ook niet, er nog zin in hebt om na je einde dienstverband 5 dagen in te halen bij je oude werkgever verspreid over een aantal weken.
Je kunt natuurlijk altijd met je werkgever praten over mogelijke oplossingen.

Maar hoe lang is je opzegtermijn eigenlijk? Als je maar 1 maand opzegtermijn hebt, zou het niet uit moeten maken dat je dan evt. 5 vakantiedagen tekort zou komen.
Heb jij maar een maand opzegtermijn?
Bedankt voor de snelle reacties!

Natuurlijk ga ik met mijn werkegever praten over een oplossing, maar wil van te voren even weten wat mijn rechten zijn.

@Padje, in mijn geval kan ik me het best voorstellen de dagen in te halen

@Zonnetje_1983, mijn opzegtermijn is inderdaad een maand, hoe bedoel je dat het dan niet uitmaakt?
Even ter informatie:

Ik heb zo'n 8 weken geleden aangegeven dat ik hier weg wil, dus mijn baas weet dat ik één dezer dagen met een ontslagbrief op de proppen zal komen...
Ik zou er voor kiezen om die 5 dagen van je salaris af te laten halen.
quote:troetelbeertje30 schreef op 19 juli 2010 @ 13:34:

Ik zou er voor kiezen om die 5 dagen van je salaris af te laten halen.Als ik dat doe, vallen er dan 5 hele dagen weg, of een deel? Want wanneer je vakantiedagen uit laat betalen, krijg je nooit de volle mep..
dubbelop..
Heb je al rekening gehouden met de vakantiedagen die je over juli en augustus nog opbouwt? Als je daar nog geen rekening mee hebt gehouden, zou het best eens kunnen dat je een heel eind richting de 0 uit komt, afhankelijk van hoeveel vakantiedagen je krijgt per jaar.
Dubbelpost.
quote:Schmoepie schreef op 19 juli 2010 @ 13:35:

Heb je al rekening gehouden met de vakantiedagen die je over juli en augustus nog opbouwt? Als je daar nog geen rekening mee hebt gehouden, zou het best eens kunnen dat je een heel eind richting de 0 uit komt, afhankelijk van hoeveel vakantiedagen je krijgt per jaar.Ja die heb ik al ingecalculeerd.
Over het algemeen worden dit soort uren verrekend met het tegoed wat er nog staat aan vakantiegeld / 13e maand en als dat niet toereikend is, wordt het met het salaris verrekend.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat een werkgever erop zit te wachten dat je die dagen nog in komt halen. Je wilt per slot van rekening weg!
Sorry, zit mezelf te quoten in plaats van mijn dubbelposts te editen..
quote:byrd schreef op 19 juli 2010 @ 13:35:

[...]

Als ik dat doe, vallen er dan 5 hele dagen weg, of een deel? Want wanneer je vakantiedagen uit laat betalen, krijg je nooit de volle mep..5 dagen x 8 uur (bij full-time dienstverband) x uurloon = het bedrag dat van het bruto-salaris wordt ingehouden
quote:Pauline65 schreef op 19 juli 2010 @ 13:37:

Over het algemeen worden dit soort uren verrekend met het tegoed wat er nog staat aan vakantiegeld / 13e maand en als dat niet toereikend is, wordt het met het salaris verrekend.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat een werkgever erop zit te wachten dat je die dagen nog in komt halen. Je wilt per slot van rekening weg!Ik woon over de grens (qua werk zijn de regels en wetten niet veel anders als in NL), maar aan vakantiegeld doen ze hier niet en een 13e maand krijg ik al helemaal niet! Aan de ene kant wil ik weg (vind mn werk nog wel leuk, maar mn baas niet meer), maar ik weet niet of ik een kwart salaris wil gaan missen.. (ALS er echt 5 volle dagen van af worden getrokken).
quote:byrd schreef op 19 juli 2010 @ 13:35:

[...]

Als ik dat doe, vallen er dan 5 hele dagen weg, of een deel? Want wanneer je vakantiedagen uit laat betalen, krijg je nooit de volle mep..

Niet?

Of bedoel je dat je dan netto minder overhoudt. Dat is wat anders, daar kan je werkgever niks aan doen.
Ik bedoel dat ik netto minder overhoudt ja..

Maar het is inderdaad logisch dat ik gewoon 5x8=40 uur bruto salaris in zou leveren..
quote:wuiles schreef op 19 juli 2010 @ 13:21:

Doe eens gek en overleg samen met je werkgever over een oplossing die jullie allebei aanstaat.

Je gaan beroepen op door-de-neus-geboorde vakantiedagen uit een ver verleden lijkt mij geen constructieve insteek, tenzij is vastgelegd dat je destijds minder verlof hebt genoten dan waar je recht op had.Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant ga ik niet voor niets weg. Één van de redenen in dat ik zoveel (mondelijke) beloftes heb gekregen over salarisverhogingen enz. die nooit zijn ingelost. Hij heeft het spel lang genoeg in zijn voordeel gespeeld, dus ALS ik mij wettelijk op die uren kan beroepen, dan doe ik het met plezier.
De wetgeving over de grens verschilt wel degelijk van de NL wetgeving, dus tenzij er hier ook experts in dat arbeidsrecht rondlopen heb je weinig kans op een waterdicht antwoord.

In NL beslist de werkgever wat er met je verlofsaldo (positief of negatief) gebeurt als je ontslag neemt. De keuze is dan inhouden/uitbetalen of verlof laten opnemen/niet laten opnemen.

De keuze voor alsnog gaan werken na formele beeindiging van het dienstverband zou ik als P&O-er nooit toestaan, omdat dat allerlei juridische haken en ogen heeft.
quote:nummerzoveel schreef op 19 juli 2010 @ 14:06:

De keuze voor alsnog gaan werken na formele beeindiging van het dienstverband zou ik als P&O-er nooit toestaan, omdat dat allerlei juridische haken en ogen heeft.Zoals?..
quote:byrd schreef op 19 juli 2010 @ 14:13:

[...]

Zoals?..

Zoals voortzetting danwel verlenging van het dienstverband (er is immers sprake van loon, arbeid en een hiërarchische verhouding) terwijl het er nou net om ging dat het dienstverband werd beëindigd.

Eens dus met nummerzoveel.

*zomerroostertje maar doen dan?*
Je woont over de grens en je werkt daar ook neem ik aan? Vraag het daar eens na... het is een beetje zinloos om je rechten te gaan vragen in een ander land, denk je niet?

(verder denk ik dat je gewoon pecht hebt. Kun je geen 1 week vakantie nemen ipv 2, als je het geld niet kan missen?)
En alle dingen die in het verleden mis zijn gegaan, had je tóen aan moeten geven. Nu kan je er niks meer mee.

En als ze er toen niet mee zaten om het door je neus te boren, zou ik niet weten waarom ze dat nu als reden zouden zien voor compensatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven