droomhuis gevonden, maar geen spaargeld

19-07-2010 12:30 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend en ik wonen nu een jaartje in een appartement. We kijken wel eens vaker rond voor een huisje. Al zit het eigenlijk pas in onze planning om over 2 jaartjes te verhuizen. Dan hebben we namelijk ook een leuke cent aan spaargeld. En zijn we allebei ook wat meer in inkomen gestegen, zodat er misschien ook meer mogelijk is. Nu kom ik alleen van de week echt mijn droomhuis tegen. Het ligt in Duitsland, vlak bij ons over de grens.....waar wij eigenlijk ook wilden wonen. Op zich konden we voor dat huis de hypotheek wel krijgen, maar we hebben op dit moment weinig spaargeld. Mijn ouders adviseren om dit huis nu te laten schieten, verder te sparen zodat we ook een beetje leuk kunnen leven nog en niet dalijk een huis hebben zonder enig spaargeld. Dit is misschien ook wel het verstandigst, maar het knaagt toch aan mij. We zouden misschien extra hypotheek kunnen krijgen, mits we niet te hoog in de lasten komen, om huis naar onze smaak te maken. Zo hoeven we niet aan dat beetje geld te komen wat wij nu op onze rekening hebben. Ik weet het niet....

Misschien komen we over 2 jaar wel weer zon huis tegen en voelt het allemaal veel fijner als we wel een flink bedrag achter de hand hebben.

Wat denken jullie?
quote:emaille schreef op 19 juli 2010 @ 16:20:

[...]

Maar van wiens inkomen moeten alleenstaanden dan een huis kopen? Of moeten die altijd maar blijven huren?

Nee, die hoeven niet altijd te blijven huren, maar zullen geen duur huis kunnen kopen. Dus of klein, of op een minder populaire locatie.

Een eigen huis is een luxe hoor, geen rècht.
quote:Haley schreef op 19 juli 2010 @ 16:37:

[...]

Precies. Ik vind dat altijd zo'n dooddoener, dan had ik dus nooit een huis kunnen kopen want misschien raak ik ooit m'n baan wel kwijt Tja. Als je je baan kwijtraakt en na de ww in de bijstand komt - als je je huis in de ww nog kunt betalen, that is, kom je in de bijstand, en dan gelden er best wel wat regels rondom je eigen huis.
Jammer vievaa dat het niet door is gegaan.

Wat betreft de reacties, jeetje wat wisselend. Soms ook best conservatief. Wij hebben een huis gekocht zonder spaargeld en op twee inkomens, maar dus absoluut geen tophypotheek genomen.

Belangrijk is ook dat je weet wat je wilt. Wij gaan nu verhuizen, veel duurder huis...maar wij zijn ook meer gaan verdienen.

Het is onzin om te zeggen dat je inkomen wegvalt als je kinderen krijgt. Maar bedenk wel goed wat je wilt. Wij willen lekker leven en kunnen sparen....dat kan straks nog steeds maar het huis is dus wel op twee inkomens gekocht en ja het is ons droomhuis (hopen we).

We verzekeren ons tegen ziekte/werkeloosheid/sterfgevallen en ja als we uit elkaar gaan dan moeten we maar verkopen.

Té onzeker zijn en bang zijn om ergens voor te gaan lijkt me niet ok (dan is iemand anders je snel voor, zo blijkt wel) maar idd gewoon altijd je verstand gebruiken en bedenken wat je in de toekomst wil, minder werken nog een studie volgen etc.

Succes de volgende keer!
quote:Mirremara schreef op 19 juli 2010 @ 21:08:

Het is onzin om te zeggen dat je inkomen wegvalt als je kinderen krijgt.

Als je kinderen krijgt, gaan de meeste vrouwen minder werken. En: de kosten nemen alleen maar toe (kinderopvang, luiers enz.). Als je dan op 2 inkomens koopt (dat het net kan), heb je wel een probleem.

Hou er gewoon van te voren rekening mee.

Ik zou nooit volledig op 2 inkomens gaan. Hoogstens 1,5. Dan heb je niet meteen problemen als je baan wegvalt.
.
quote:Mirremara schreef op 19 juli 2010 @ 21:08:

Jammer vievaa dat het niet door is gegaan.

Wat betreft de reacties, jeetje wat wisselend. Soms ook best conservatief. Wij hebben een huis gekocht zonder spaargeld en op twee inkomens, maar dus absoluut geen tophypotheek genomen.

Belangrijk is ook dat je weet wat je wilt. Wij gaan nu verhuizen, veel duurder huis...maar wij zijn ook meer gaan verdienen.

Het is onzin om te zeggen dat je inkomen wegvalt als je kinderen krijgt. Maar bedenk wel goed wat je wilt. Wij willen lekker leven en kunnen sparen....dat kan straks nog steeds maar het huis is dus wel op twee inkomens gekocht en ja het is ons droomhuis (hopen we).

We verzekeren ons tegen ziekte/werkeloosheid/sterfgevallen en ja als we uit elkaar gaan dan moeten we maar verkopen.

Té onzeker zijn en bang zijn om ergens voor te gaan lijkt me niet ok (dan is iemand anders je snel voor, zo blijkt wel) maar idd gewoon altijd je verstand gebruiken en bedenken wat je in de toekomst wil, minder werken nog een studie volgen etc.

Succes de volgende keer!ja precies, zo willen wij het ook. Zullen geen tophypotheek nemen, maar wel allebei onze inkomens op een verantwoorde manier laten meetellen. Ach, we zijn 23 en 22. Mag absoluut niet klagen. Vooral mijn vriend zal over 2 jaar stukken meer verdienen dan nu. En zoals ik al zei, we hebben ons appartement heel mooi gemaakt met allemaal mooie spullen. Dus we zitten nu nog wel goed.......maar ja, nu op naar het volgende droomhuis haha
quote:tilalia2 schreef op 19 juli 2010 @ 20:56:

[...]

Tja. Als je je baan kwijtraakt en na de ww in de bijstand komt - als je je huis in de ww nog kunt betalen, that is, kom je in de bijstand, en dan gelden er best wel wat regels rondom je eigen huis.

maar dan is het toch altijd nog vroeg genoeg om je huis te verkopen. In het hypothetische geval dat je in de bijstand kotm? Dan heb je iig een aantal mooie jaren gehad, in plaats van dat je nu in een huis woont onder je budget, omdat je budget Misschien Ooit minder wordt

@TO. Jammer dat het huis verkocht is. Misschien Offtopic, maar ik zou volgende keer fijn samen met je vriend beslissingen nemen en niet je laten leiden door ouders. Ook niet door foummers natuurlijk, maar deze geven een wat willekeurigere en objectiever beeld, zodat je misschien beter je eigen mening kunt funderen ipv die van je ouders te volgen.
quote:tilalia2 schreef op 19 juli 2010 @ 20:56:

[...]

Tja. Als je je baan kwijtraakt en na de ww in de bijstand komt - als je je huis in de ww nog kunt betalen, that is, kom je in de bijstand, en dan gelden er best wel wat regels rondom je eigen huis.Ach gossie... nee, dan kan je inderdaad maar beter op 3hoog-achter blijven wonen. Voor het geval.
Jammer dat het huis al verkocht is.

Ik snap al die heisa niet zo hoor. Jullie kunnen de hypotheek makkelijk betalen zeg je, jullie hebben wat spaargeld, al is het niet zoveel als jullie zouden willen, jullie verwachten beide te stijgen in inkomen. Waarom dan die paniek?

Het is dat het al verkocht is, maar anders zou ik zeker zeggen: Laat die kans niet lopen. Nou goed, je hoeft die keus nu niet te maken, dus dat is makkelijk.
quote:emaille schreef op 20 juli 2010 @ 07:26:

[...]

Ach gossie... nee, dan kan je inderdaad maar beter op 3hoog-achter blijven wonen. Voor het geval.Nou dat lijkt me wel handiger als je in de bijstand terecht komt! Zit je daar in je droomhuis, kan je je kinderen niet eens te eten geven omdat al het geld in je huis gestopt wordt, maar hee! Who cares! Je hebt dan wel je droomhuis!
quote:tilalia2 schreef op 19 juli 2010 @ 20:55:

[...]

Nee, die hoeven niet altijd te blijven huren, maar zullen geen duur huis kunnen kopen. Dus of klein, of op een minder populaire locatie.

Een eigen huis is een luxe hoor, geen rècht.Eens.
quote:Leergierig schreef op 19 juli 2010 @ 21:14:

[...]

Als je kinderen krijgt, gaan de meeste vrouwen minder werken. En: de kosten nemen alleen maar toe (kinderopvang, luiers enz.). Als je dan op 2 inkomens koopt (dat het net kan), heb je wel een probleem.

Hou er gewoon van te voren rekening mee.

Ik zou nooit volledig op 2 inkomens gaan. Hoogstens 1,5. Dan heb je niet meteen problemen als je baan wegvalt.Je kunt ook een kind krijgen met een beperking/afwijking waardoor een van beide ouders helemaal niet meer kan werken.
Ach, wat is dan het ergste dat er kan gebeuren? Dat je je huis moet verkopen en een goedkoper huis moet betrekken, nou tjoeh.

Al dat gedoemdenk hier...Je komt trouwens ook echt niet zomaar in de bijstand, mogelijk wel de WW oid. Maar vaak, niet altijd, komt dat ook niet bepaald uit de lucht vallen. Bovendien zijn een heleboel doemsenario`s zijn simpel te ondervangen, zoals een buffer aanleggen zodat je bij baanverlies niet meteen op zwart zaad zit. Kan een hoop problemen voorkomen. Tevens een goede opleidingen hebben dat de kans op een nieuwe baan vergroot.

Zelfs al zou je thuis komen te zitten ivm een gehandicapt kind, zijn er óók mogelijkheden om toch te werken, zoals zelf iets opzetten of in de avonduren gaan werken.
Idd. Als je de berichten hier moet geloven, is de kans 99 procent dat je in de bijstand komt. Maar wel positief blijven denken hoor!
En mocht je onverhoopt je baan kwijtraken, dan heb je altijd nog een uitkering (dus 70% van je salaris) waar je tijdens het solliciteren naar een nieuwe baan, op kunt terugvallen. Het is dus niet zo dat je plotseling je huis moet verkopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven