Geld & Recht alle pijlers

Incasso IBG

19-07-2010 21:44 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat ik moet doen:

Afgelopen zaterdag ontving ik twee brieven van een incassobureau over een zogenaamde achterstallige schuld bij het IBG, verhoogd met kosten.

De brieven zijn van dagtekening 23 juni en 13 juli, beide ontvangen op 17 juli. Op de eerste envelop kan ik zien dat het adres is doorgestreept en veranderd met de hand is er het land waar ik woon opgeschreven.

Dat ik in het buitenland woon, weet het IBG per 11 december 2009. Ik ben op het kantoor in Groningen geweest, waar de papieren zijn ingevuld, met stempel van het IBG en dagtekening, en waarbij is vastgelegd dat ik 1 keer per jaar aflos ipv elke maand. Dat kan als je in het buitenland zit. Ik ontvang daarvoor in oktober een acceptgiro. Voor heel 2009 is alles betaald, dat is gecontroleerd door dezelfde dame, die me hielp met invullen.

Omdat er in de brief van het incassobureau geen specificatie staat waar het bedrag van is, en het bedrag veeel lager is dan het jaarbedrag wat ik zou moeten betalen, pas in oktober, en ik ook geen enkele eerdere brief vanzowel IBG als incassobureau heb gehad als betaling, herinnering of aanmaning, weet ik niet wat ik hier mee aan moet.

Ik heb natuurlijk beide instanties gemaild, maar nog geen antwoord. Dat zal ook wel enkele dagen duren, denk ik. Ik ben niet van plan vanuit het buitenland te gaan bellen om vervolgens een half uur in de wacht te staan en torenhoge kosten te maken.

Ik krijg bijna het gevoel alsof dit incassobureau mijn gegevens ergens vandaan heeft en probeert onrechtmatig geld van mij te innen, kijken of ik erin trap. Dit omdat er geen enkele specificatie in de brieven staat, behalve een bedrag en termijn waarop het betaald moet worden.

Of dat er een fout in het systeem van IBG is geslopen.

Kan iemand mijn advies geven wat ik verder kan/moet kan doen?
Je hebt gedaan wat je moet doen, contact opnemen. Wellicht ook nog een brief sturen?
Hmmm, klinkt inderdaad als een vervelend zaakje.

Ik zou de antwoorden van de IBG even afwachten en dan komt er duidleijkheid. En als er geen dudielijkheid komt: alles kopieren en bewijzen leveren van HOE je het goed geregeld het. Want volgens mij heb je alles goed geregeld als ik het zo lees.

Succes ermee!!
Oh, en je betaalbewijzen overleggen natuurlijk. Een beide instanties.
quote:hybelkanin schreef op 19 juli 2010 @ 21:44:

Ik heb natuurlijk beide instanties gemaild, maar nog geen antwoord. Dat zal ook wel enkele dagen duren, denk ik. Ik ben niet van plan vanuit het buitenland te gaan bellen om vervolgens een half uur in de wacht te staan en torenhoge kosten te maken.

Ik zou dit gewoon even afwachten.

Ik krijg bijna het gevoel alsof dit incassobureau mijn gegevens ergens vandaan heeft en probeert onrechtmatig geld van mij te innen, kijken of ik erin trap. Dit omdat er geen enkele specificatie in de brieven staat, behalve een bedrag en termijn waarop het betaald moet worden.

Of dat er een fout in het systeem van IBG is geslopen.

Het eerste deel klinkt een beetje paranoïde eerlijk gezegd. Het tweede zou natuurlijk kunnen.

Kan iemand mijn advies geven wat ik verder kan/moet kan doen?
Och arm ding, gewoon betalen maar want het zijn een stelletje hufters bij het IBG. Hoe je het ook wendt of keert, zij hebben gelijk.
Overigens had ik precies hetzelfde toen ik ook in het buitenland zat.
Bedankt voor jullie snelle antwoorden, het stelt me in elk geval weer wat gerust.

Ik vodn het zulke vreemde brieven dat ik niet echt wist wat ik ermee aan moest en allerlei doemgedachten al door mijn hoofd spookten!

Ik ga nu een paar dagen afwachten, heb ik dan nog niets gehoord zal ik een aangetekende brief sturen met alle kopiën....hopen dat dat niet erg duur is vanaf hier.
Volgens mij schiet je er niks mee op om "alle kopieën" op te sturen, aangetekend nog wel. De vordering was toch niet gespecificeerd? Dan zou ik alleen maar om een specificatie vragen, en slechts in algemene bewoordingen naar de gemaakte afspraken verwijzen. Waarom zou jij al het werk gaan doen?

Communiceer - zo mogelijk - per fax, dan heb je bijna gratis een verzendbewijs.
Alleen een deurwaarder mag jou gegevens opvragen bij het GBA, een incassobureau niet.
Ik heb zelf ook e.e.a. moeten regelen vanuit het buitenland met IB. Er staat een apart nummer dat je kunt bellen vanuit het buitenland op de IB site - volgens mij krijg je dan gelijk iemand aan de lijn. Bel ook met Skype, dat scheelt in de centen. Zeg ook dat je uit het buitenland belt, dan krijg je sneller iemand aan de lijn die weet waarover hij/zij praat. Afin, dat is mijn ervaring. Neem ook niet te snel genoegen met standaard 'nee' antwoorden. Ook bij IB kan er wel wat, maar dat is niet altijd gemakkelijk. Kortom, een IB-gebruiksaanwijzing, maar zonder garantie tot succes helaas. Ik hoop dat het zich allemaal snel oplost.
Vreemd verhaal.

IB-Groep heet al weer een redelijke tijd DUO. Kan me niet voorstellen dat er nog IBG op een brief staat.

De IB-Groep/DUO werkt, in ieder geval in Nederland, niet met incassobureaus. Ze zijn semi-overheid, en kunnen net als de belastingdienst gewoon meteen incasseren met een gerechtsdeurwaarder, zonder voorafgaande rechtszaak. Bovendien zijn ze dusdanig groot dat ze echt geen bureau inhuren, maar gewoon alles uit eigen naam doen.

Natuurlijk zou het zo kunnen zijn dat ze in het buitenland samenwerken met lokale incassobureau-dingen, maar de rekening was eerst naar Nederland verstuurt?
het incassobureau zal je niet veel kunnen vertellen over je "schuld", om erachter te komen waar hete xact over gata moet je bij ibg/duo zijn.
Vandaag heb ik een mail terug gehad van DUO/IBG dat het blijkt te gaan om een betaling van augustus 2009. Gelukkig heb ik bewijs dat deze wel degelijk betaald is. En op tijd. En met het juiste kenmerk.

Wel hebben ze sinds 15 juli 2010 mijn adres weer veranderd naar mijn Nederlandse adres, waar ik per december 2009 uitgeschreven ben. Waarom ze dat doen is mij vooralsnog een raadsel.

Ik heb hiermee opnieuw gemaild naar DUO/IBG en kreeg netjes een mail terug dat deze ontvangen is en ik binnen 3 werkdagen antwoord krijg....

Van het incassobureau, dat inderdaad internationaal opereert, heb ik nog niets gehoord.

To be continued...
als je weer iets van het incassobureau hoort even laten weten dat je contact hebt gehad met de IB-groep en dat je het waarschijnlijk niet hoeft te betalen.

hou er rekening mee dat ze hier geen boodschap aan hebben en dat ze voorlopig blijven proberen incasseren.
Ik heb ook bericht gehad van het incassobureau, de betaling is in elk geval uitgesteld tot 30 juli. Hopelijk hebben ze tegen die tijd onderling uitgevonden dat er niets van klopt en hoor ik er niets meer van. Hoop ik! :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven