Geld & Recht alle pijlers

beroepschrift indienen HELP

20-07-2010 13:07 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik woon een half jaar helemaal zelfstandig en heb tijdje terug HARO ontheffingen gekregen. Nu kan ik dat met alleen studiefinanciering niet betalen dus kreeg ik de papieren voor kwijtschelding.

Deze papieren netjes ingevuld. Met erbij alle spaarrekeningen en ook de schuld die ik bij ibgroep heb. Ik spaar dus alle lening die ik niet gebruik op om dat meteen terug te betalen als ik aanvullende beurs krijg.

Nu hebben ze bij de gemeente besloten dat ik met die spaarrekening dus makkelijk dat vele geld kan missen.

Daar ben ik het niet mee eens want we schieten eindelijk een klein beetje op bij de ibg. Dit bedrag wil ik dus zo groot mogelijk houden om het terug te betalen.

Moet ik in het beroepschrift ditzelfde zetten? ja toch?

en ik las net op een site van de overheid voor info over beroepschrift. daar staat ook van alles over een hoorzitting enzo.. maar dat gaat mij toch allemaal niet alsnog geld kosten ofzo?

Ik ga donderdag op Vakantie voor een tijdje dus ik moet vandaag die brief maken vandaar dat ik jullie hulp vraag.

(ik hoop dat ik alles heb verteld wat nodig was)
ik heb al jaren geen contact met mijn vader, waardoor hij buiten beschouwing gelaten moet worden. maar ik heb in pleegezinnen gewoond met 2 jaar tussendoor bij mijn moeder. mijn moeder heeft toen geen allimentatie aangevraagd waar ze nu moeilijk over doen waarom niet. ik moet steeds 3 keer dezelfde papieren op sturen.meer dan 3 instanties(pleegzorg, jeugdzorg, school e.d.) hebben al meerdere keren brieven met uitleg enzo geschreven. maar ze moeten alles tot in de details precies weten van 10 jaar geleden... en daar zit nogal wat werk in want niemand die dat nog weet..
Hmmmm wat vervelend!!
en ik krijg dan idd met terugwerkende kracht de aanvullende beurs dus kan ik de lening (deels geen idee wat ik precies krijg) terugbetalen. maar hebben mensen er nou echt moeite mee dat ik zo slim ben om in 1 keer zo snel mogelijk terug te betalen ipv van jaren schuld op te laten lopen..?
ja idd vervelend vandaar dat je wss ook wel kunt begrijpen dat ik het een beetje nogal zat ben met alle instanties waar alles misgaat
quote:moeilijkenaam schreef op 20 juli 2010 @ 13:53:

en ik krijg dan idd met terugwerkende kracht de aanvullende beurs dus kan ik de lening (deels geen idee wat ik precies krijg) terugbetalen. maar hebben mensen er nou echt moeite mee dat ik zo slim ben om in 1 keer zo snel mogelijk terug te betalen ipv van jaren schuld op te laten lopen..?

Daar hebben "mensen" geen moeite mee hoor, vind het ook gewoon slim van je om daarnaar te streven.

Maar feit is gewoon dat met al dat spaargeld je wrs geen kwijtschelding krijgt. Waar je precies voor spaart doet er volgens de regels niet toe. Al spaar je voor een weeshuis op Sri Lanka of om een daklozenopvang te beginnen, dat is voor die kwijtschelding niet relevant. En daar ging je topic over
Iets anders
Ik wil ook zo snel mogelijk mijn lening terugbetalen als ik afgestudeerd ben. Je bent de eerste 2 volle jaren vrijgesteld van aflossen, maar daar ga ik geen gebruik van maken. Zodra ik een baan heb, begin ik met aflossen.

Maar goed, het feit blijft nog steeds dat ik op dit moment teveel spaargeld heb om in aanmerking te komen voor de kwijtschelding. Daar baal ik van, maar ja het is niet anders.

Ja, kan me goed voorstellen dat wel even klaar bent met instanties.
ja ok,

maar wel een beetje vreemd dat als ik 2 dagen voor ik de spaarrekening liet zien zeg maar, had terugbetaald ik het wel had gekregen. :S had ik net zo goed die tegoed even op de rekening van mijn vriend kunnen zetten ofzo!

(zullen trouwens ook genoeg mensen doen.. die wel eraan denken dat ze spaartegoeden tellen als kunnen betalen:P)
ik ben net 2 maanden klaar met alle instanties (ook rondom begeleid wonen ivm vanuit pleegezin zelfstandig zijn e.d.)

en dan krijg je alsnog dit soort dingen vollop.. denk je klaar te zijn!
eigenlijk is het nog flauwer.. want als ik elk weekend ging feesten en veel uitgaf.. had ik die tegoeden niet dus kon ik het niet betalen...

dus degenen die slim zijn met hun geld moeten meer betalen!!
quote:moeilijkenaam schreef op 20 juli 2010 @ 14:02:

ik ben net 2 maanden klaar met alle instanties (ook rondom begeleid wonen ivm vanuit pleegezin zelfstandig zijn e.d.)

en dan krijg je alsnog dit soort dingen vollop.. denk je klaar te zijn!

Persoonlijk vind ik dat de grootste tegenvaller van "groot zijn" Ben nu 36 jaar dus al een poosje "groot" maar iedere keer als je denkt klaar te zijn met 't een of 't ander, begint 't weer van voren af aan. Met instanties, de belastingdienst, het huishouden, wat dan ook.

Ach, het nadeel van groot zijn is dat dit soort dingen blijven komen, maar het voordeel van groot zijn is dat je het zelf op mag lossen en dus ook zelf trots mag zijn als dat gelukt is. En af en toe zelf mag beslissen het nog even te laten liggen
Iets anders
quote:moeilijkenaam schreef op 20 juli 2010 @ 14:05:

eigenlijk is het nog flauwer.. want als ik elk weekend ging feesten en veel uitgaf.. had ik die tegoeden niet dus kon ik het niet betalen...

dus degenen die slim zijn met hun geld moeten meer betalen!!Misschien lijkt dat nu zo, dat je meer moet betalen als je slim bent met je geld, en in sommige gevallen zal dat ook best wel zo zijn. Maar als je slim bent met je geld mag je uiteindelijk zelf grotendeels bepalen waar je 't aan uitgeeft. Die "luxe" heeft iemand in de bijstand echt niet hoor....
Iets anders
nou ik heb het mijn brief laten checken door mijn ex begeleiding.. ze heeft wat aangepast dus ik ga het maar proberen straks!

en anders naja dan is het maar zo..

en veel dingen die terug blijven komen vind ik niet erg.. maar wel die instanties waar altijd wel wat mis gaat (bij mij dan..):P
mijn moeder heeft meer dan mij met der uitkering.. (maar gaat stuk minder slim ermee om..) maar die krijgt behoorlijk veel voor elkaar..
quote:Babsjuh schreef op 20 juli 2010 @ 14:06:

[...]

Persoonlijk vind ik dat de grootste tegenvaller van "groot zijn" Ben nu 36 jaar dus al een poosje "groot" maar iedere keer als je denkt klaar te zijn met 't een of 't ander, begint 't weer van voren af aan. Met instanties, de belastingdienst, het huishouden, wat dan ook.

Ach, het nadeel van groot zijn is dat dit soort dingen blijven komen, maar het voordeel van groot zijn is dat je het zelf op mag lossen en dus ook zelf trots mag zijn als dat gelukt is. En af en toe zelf mag beslissen het nog even te laten liggen Precies. Als je klaar bent met het ene, komt het andere.

dus degenen die slim zijn met hun geld moeten meer betalen!!Zij betalen uiteindelijk ook wel, doordat ze niet verstandig met hun geld omgaan. De kans dat zij tegen een aanmaning of een deurwaarder oplopen, is groter dan bij jou. Die rust van geld op de bank die is mij wel wat waard.
Ik heb hier beroepsmatig mee te maken, in mijn gemeente zou je het niet krijgen. Er wordt namelijk behalve naar loon ook naar een bepaald maximumbedrag aan vermogen gekeken. Wat wel een optie zou zijn voor volgend jaar, is alvast een deel van je lening afbetalen zodat je onder de vermogensgrens blijft. Dat is misschien sowieso een idee: je hebt die schuld nu eenmaal en de rente op je spaarrekening is waarschijnlijk een stuk lager dan de rente die doorloopt op je studieschuld.

Er wordt wel naar eventuele schulden gevraagd, maar dat is alleen relevant omdat je maandelijkse draagkracht wordt berekend en je betaalt nu natuurlijk nog niets terug.

Het is overigens onzin om te stellen dat je beter af bent wanneer je alles opbrast, er wordt in de kwijtscheldingsberekening namelijk niet gekeken of je het werkelijk niet kúnt betalen maar naar of je het zou kunnen betalen. Er wordt berekend wat je maandelijkse draagkracht is en op basis daarvan wordt berekend hoeveel kwijtschelding je krijgt. Stel, je hebt een heel laag inkomen maar bent erg zuinig en je hebt wel geld om het te betalen, dan heb je nog recht op kwijtschelding en andersom, als je theoretisch gezien 30 euro per maand kunt sparen en je doet het niet, dan heb je pech.

dus degenen die slim zijn met hun geld moeten meer betalen!!

Als jij elk weekend ging feesten werd je daar echt wel voor verantwoordelijk gesteld hoor. Dan had je niet kunnen aantonen dat je alles hebt gedaan om niet in de schulden te raken.

Dat jij verstandig met geld om gaat heeft gewoon een keerzijde, namelijk dat je nu het bedrag op je rekening hebt dat je moet betalen. Ontheffing of kwijtschelding heb je geen recht op, dit is voorbehouden aan mensen die het niet kunnen (maar wel willen) betalen.

De ibg doet niet moeilijk over een langere termijn. Als jij dat nu zelf ook niet doet, betaal je gewoon je lasten zonder daarover te vallen. Meer kun je niet doen.
Ik heb alsnog kwijtschelding gekregen.

In de brief gezet dat ik dat geld heb om a te betalen en om volgend jaar school te kunnen betalen.
Fijn voor je, moeilijkenaam!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven