Werk & Studie alle pijlers

Ik schrik van mijn nettoloon!

19-07-2010 20:36 302 berichten
E1015 netto. Met alle toeters en bellen ervanaf en bij.

Voor 120 uur per maand/30 uur per week. Kan dat kloppen? Ik vind dat ik dan wel heel weinig verdien! Ik werk in de kinderopvang. Ik ben er een beetje naar van. Heb ik eindelijk uren, verdien ik er netto maar zo weing mee. dDat je minder gaat verdienen dan als oproepkracht dat wist ik, maar zo veel minder!

Wie kan mij hier iets meer over vertellen. Ik wil niet meteen stel op sprong naar de administratie rennen.

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, dat is wel erg strikt sue! (dat onbetaalde verlof)
quote:EarthlyMatters schreef op 21 juli 2010 @ 11:30:

[...]

Dat is wel een verschil. Gelukkig dat ik wat dat betreft nu in Nederland woon. In Amerika heb je wel meer kansen als je iets goed of beter kunt. De lift gaat daar sneller en werkstatus e.d. is daar heel gewoon. Nederland is wat betreft werkmentaliteit en deels ook professionaliteit best gemiddeld (vind ik).

Ik vind dit appels met peren vergelijken. NL is ingericht op het solidariteitsbeginsel, wat verstrekkende gevolgen heeft voor o.a. het belastingstelsel ( en de loonkosten waar ik het eerder over had.).

Amerikanen hebben amper vakantie, maar betalen dan ook veeeel minder belasting, hebben niet te maken met allerlei regelgeving wanneer ze een eigen bedrijf willen beginnen, enz enz enz.
quote:sue2 schreef op 21 juli 2010 @ 11:41:

[...]

Maar is toch bij de meeste bedrijven al zo?

Je krijgt een beoordeling en aan de hand daarvan krijg je meer salaris of een bonus. Dus als je goed je best doet, word je beloont.

Ik zou liever beloond worden in vrije tijd dan in geld, misschien moet ik dat hier eens voorstellen.

Nou, dan hebben wij niet bij dezelfde bedrijven gewerkt, denk ik.

Je hebt wel deels gelijk hoor, maar ik ben het zo vaak anders tegengekomen. Mensen die een slechte werkmentaliteit hebben en zich onprofessioneel en oncollegiaal gedragen krijgen gewoon een extra uitkering, tenzij ze er echt een potje van maken.

Ik heb op laag niveau gewerkt en in een omgeving waarin ik omringd werd door hoog niveau (iig voor de buitenwereld) en vooral op de laatste plek hebben ik dingen gezien die echt niet kunnen. Maar die mensen kregen wel gewoon een vette bonus ieder jaar. Ik kreeg daar na een paar maanden ook al gewoon een bonus "omdat ik het verdiend had" (deed gewoon mijn werk, meer niet) van bijna een maandsalaris.

Waar ik nu werk krijgen de mensen die zo min mogelijk doen net zoveel extra's als de mensen die zich helemaal uit de naad werken. Slijmballen en vriendjes krijgen sowieso al meer vaak.
quote:sue2 schreef op 21 juli 2010 @ 11:42:

Excuseer mijn spelfouten, ben de d of t regel vergeten.......oeps.Je kan ook gewoon je post wijzigen i.p.v. steeds een extra post toe te voegen. Daarnaast is het niet zo erg hoor om af en toe een foutje te maken. Meesten lezen daar wel overheen, als ze het al zien.
quote:Zamirah schreef op 21 juli 2010 @ 11:46:

[...]

Ik vind dit appels met peren vergelijken. NL is ingericht op het solidariteitsbeginsel, wat verstrekkende gevolgen heeft voor o.a. het belastingstelsel ( en de loonkosten waar ik het eerder over had.).

Amerikanen hebben amper vakantie, maar betalen dan ook veeeel minder belasting, hebben niet te maken met allerlei regelgeving wanneer ze een eigen bedrijf willen beginnen, enz enz enz.

Ik vind niet dat het in het verschil van het belastingstelsel zit. Dat is in Amerika anders, maar onder de streep zit er niet al te veel verschil. Als wij in Nederland ook meer richting een vlaktaks gaan, dan zitten we net zo goed met dezelfde opbrengsten als nu. In Nederland verspillen we gewoon teveel door herverdeling en het ambtenarenapparaat. Waarom belasting betalen of je het toch via een omweg weer terugkrijgt?

* is offline *
quote:maxem schreef op 21 juli 2010 @ 10:52:

Ik werk ook in de zorg en vind eerlijk gezegd, ziekenhuis CAO, dat ik wel erg veel betaald krijg. Je hoort mij niet klagen maar vind het wel veel. ¤1100 a 1200 netto voor 18 uur in de week. Wel veel ORT.

Maxem, dat is wel veel. Ik werk als medisch assistente, 16-24 uur in de week en krijg zo'n 580 euro in de maand. Dat is zonder ORT. Bij een fulltime baan zou ik rond de 1200 euro netto verdienen. Even ter vergelijking: mijn broertje, 24 jaar, werkt in een supermarkt. Hij krijgt fulltime 2600 euro bruto in de maand. Dat vind ik best een groot verschil!

Maar hoe dan ook blijft het mijn eigen keuze, ik wist dat de zorg niet goed betaald werd toen ik er ging werken. Maar ik doe het niet voor het geld!
Tja, Ring, lijkt me toch wel dat jouw schoorsteen ook moet roken of niet dan?

Zou je het doen als je er niks voor kreeg? Ik begrijp dat het je hobby is?

Ik houd van mijn werk ( docent in het VO) en ben er goed in. Gelukkig word ik er op waarde geschat, en worden mijn kwaliteiten gewaardeerd. Kwaliteit moet betaald worden vind ik.
Ik was benieuwd naar reacties op mijn opmerking van vanochtend... had em eigenlijk expres zo opgeschreven om te kijken wat er voor reacties op zouden komen ;)

Ben het met je eens, Supersas. Ik hoef ook geen bedankjes en als je mij tussen 4 muren zet, achter een bureau en een pc, dan word ik erg ongelukkig. Ik ben heel erg blij met mijn werk. Ga iedere dag met plezier er naar toe (echt waar!)... als ik meer wil verdienen dan moet ik iets anders gaan doen. Los daarvan vind ik dat ik niet goed verdien. Als ik kijk naar mijn jongere collega's (begin 20), die net van school komen en een aanvangssalaris hebben waar ze niet van rond kunnen komen,

dan vind ik de salarissen schandalig laag.

Ik heb alleenstaande jonge collega's die een kamer huren omdat ze zich geen plekje voor zichzelf kunnen permitteren.

Dat vind ik dan wel weer schandalig.
Mijn schoorsteen kan roken. Omdat ik een partner heb die meer verdient dan ik. Maar ik begrijp best dat ik het niet op deze manier zou redden, als ik er alleen voor zou staan. Dan zou ik of meer gaan werken, of toch ander werk gaan zoeken dat beter betaald wordt. Dat beantwoord dus gelijk je vraag: nee, ik zou het niet doen als ik er niks voor kreeg. Dat kan gewoonweg niet, financieel.

Ik hoop net als iedereen dat er ooit meer geld gaat naar de zorg, maar helaas zal daar voorlopig niet veel van komen, vrees ik.
Er wordt misbruik gemaakt van de "goedheid" van die mensen, Ddi. Omdat ze weten dat werknemers in de zorg niet snel de barricades opklimmen, omdat de patiënten daar de dupe van zijn.

We weten allemaal dat je niet rijk wordt van werken in de zorg ( en het onderwijs) maar je fatsoenlijk kunnen bedruipen van je salaris is wel het minste...
quote:Ring1981 schreef op 21 juli 2010 @ 12:10:

[...]

Maxem, dat is wel veel. Ik werk als medisch assistente, 16-24 uur in de week en krijg zo'n 580 euro in de maand.

Zolang er nog mensen zijn die zonder mokken dit soort banen aannemen voor dat geld, zal er nooit iets veranderen.

Niets ten nadele van jou, Ring.
Mee eens Zamirah...

Ik denk dat hier het argument gaat komen (ik wacht er nog op! ) dat alleenstaande jonge mensen in de zorg dan maar meer uren moeten werken.

Bij veel zorginstellingen is een contract van rond de 30 uur het maximum. Op mijn werk heeft niemand meer contacturen. Dan kun je er een andere baan naast nemen natuurlijk... alleen moet dat dan wel te combineren zijn met je onregelmatige diensten. dat is in de praktijk niet altijd erg makkelijk te regelen is mijn ervaring.
Ik weet er alles van Ddi, heb jarenlang 2 banen gehad op 2 scholen... ook het onderwijs barst van de versnipperde deeltijdbanen.

Wie kent ze niet, de vacatures van 6 uurtjes Frans, 10 uurtjes Tekenen, 12 uurtjes gym...

Dus die keuzes waar Zwup het over heeft... laat me niet lachen.
Mijn collega zit in de commissie CAO onderhandelingen en draagt zo haar steentje bij. Op de werkvloer hebben we al bereikt dat we een schaal hoger zijn gekomen. Maar helaas kan je niet veel meer doen dan dat. Er zijn zelfs ziekenhuizen (schandalig) waar mensen die hetzelfde werk doen als ik twee schalen lager zitten. En het wordt allemaal maar geaccepteerd.

Het punt is dat mensen in de zorg vaak vrouwen zijn, die inderdaad een soort 'Florence Nightingale' gevoel erop na houden. Daardoor is staken geen optie, want dan wordt inderdaad de patiënt de dupe. Maar wil je wat bereiken, zal je dat moeten doen met veel mensen en niet met een heel klein clubje. Dat voegt niks toe. Zeker niet nu we nog zo in de bezuinigingen zitten...
[quote]EarthlyMatters schreef op 21 juli 2010 @ 11:24:

[...]

Wij in Nederland zijn soms best verwend als het om werk gaat. Genoeg pauzes die vaak ook nog eens doorbetaald worden. [

Pauze? Wat is dat?? Heb ik niet op mijn werk. Wij drinken koffie/eten professioneel/pedagogisch etc etc mee. Krijgen alles gewoon doorbetaald, maar geen pauze hoor.

Maar waar het op neer komt: sommige aanvangssalarissen (en niet alleen in de zorg) zijn zo laag dat het niet mogelijk is, of haast onmogelijk is, om je zelf te kunnen bedruipen als alleenstaande (zoals Zamirah schreef). En dat laatste lijkt me wel het minste dat gewoon normaal mogelijk zou moeten zijn.

Zamirah, ja... die versnipperde uren binnen het onderwijs... mijn zus staat nog maar net voor de klas en ondervindt dat ook.
quote:Ring1981 schreef op 21 juli 2010 @ 12:49:

Het punt is dat mensen in de zorg vaak vrouwen zijn, die inderdaad een soort 'Florence Nightingale' gevoel erop na houden. Daardoor is staken geen optie, want dan wordt inderdaad de patiënt de dupe. Maar wil je wat bereiken, zal je dat moeten doen met veel mensen en niet met een heel klein clubje. Dat voegt niks toe. Zeker niet nu we nog zo in de bezuinigingen zitten...

Ja, dat klopt helemaal. Mensen binnen de zorg hebben , over het algemeen, een ontzettend groot verantwoordelijkheidsgevoel naar hun patiënten/cliënten toe.

Bij ons worden alleen nog maar mensen in schaal 30 aangenomen. Collega's die al langer in dienst zijn zitten in schaal 40 (2 schalen hoger); doen het zelfde werk.

Erg ongelijk, maar weinig aan te doen als je niet collectief tot actie over gaat.
Pauze?????????????

In de pauzes moet ik ouders bellen; met een leerling praten die een probleem heeft, oefenen met leerlingen voor iets, snel even mail kijken ( normaal geen tijd voor) enz enz.

Alles wordt altijd mooier voorgesteld dan het is... **zucht**
Ik werk als vaste bijbaan ook in de kinderopvang als groepsleidster,in de hoogste inschaling en verdien voor 20 uur 1200 euro netto,leuke baan,met mooie weer speel je lekker buiten met de kinderen,in de winter maak je sneeuwpoppen,met slecht weer knutselen .Of je gaat er gezellig op uit naar de speeltuin,kinderboerderij of poppentheater..Bij welke andere baan heb je zoveel vrijheid?

En ik heb ook nog eens alle vakanties vrij omdat ik op een kinderopvang in een school werk.

CAO kinderopvang valt onder het welzijnswerk niet zorg.

En het maakt niet uit of je als groepsleidster MBO of HBO hebt,je komt hoger door ervaringsjaren.
Schoonmakers zijn verschrikkelijk belangrijk in een ziekenhuis en zouden wat mijn betreft ook meer mogen verdienen. Ze krijgen tegenwoordig amper de tijd om een afdeling schoon te houden (met idd alle gevolgen van dien).

Ik verdien ok omdat ik fulltime werk veel ORT beur (en geen koophuis heb en mezelf financieel gezond houd). 'It comes with the job', klopt... maar onregelmatig werken is niet makkelijk. De één zal er natuurlijk beter tegen kunnen dan de ander. Zonder ORT houd ik toch echt een mager netto loon over imo voor een hbo opgeleide.

Mensen in de horeca werken zich ook het apelazerus en schijnen nog minder te verdienen dan mensen in de zorg. Dat is toch ook niet terecht?

Niemand hier hoeft mij op blote knietjes te bedanken dat ik ervoor heb gekozen om voor mensen te zorgen. Ik doe het met veel plezier en ben blij met de waardering die ik (soms) van patiënten krijg. Maar laat mij nou gewoon mekkeren over bezuinigingsplannen die niet kloppen. Want gesneden in het management wordt er niet. En dat is niet rechtvaardig.
quote:Ring1981 schreef op 21 juli 2010 @ 12:10:

[...]

Maxem, dat is wel veel. Ik werk als medisch assistente, 16-24 uur in de week en krijg zo'n 580 euro in de maand. Dat is zonder ORT. Bij een fulltime baan zou ik rond de 1200 euro netto verdienen. Even ter vergelijking: mijn broertje, 24 jaar, werkt in een supermarkt. Hij krijgt fulltime 2600 euro bruto in de maand. Dat vind ik best een groot verschil!

Maar hoe dan ook blijft het mijn eigen keuze, ik wist dat de zorg niet goed betaald werd toen ik er ging werken. Maar ik doe het niet voor het geld!

Dat is wel op basis van 16 uur.

Ik zit in schaal 35 en dan trede 6.

Alles wat ik werk is 50% ort. Dat scheelt wel.

De zorg wordt niet per defenitie slecht betaald. Als je onregelmatig zou werken. Had je met dezelfde uren 50% meer.

Maar je werkt toch wel voor het geld? Anders zou je net zo goed vrijwilligers werk kunnen doen.

Ik werk voor het geld. Vind mijn werk best leuk maar als het niet had gehoeven was ik lekker full-time bij mijn kids.

Nu werk ik 'snachts en/of weekenden zodat ik of mijn vriend er altijd voor ze kan zijn.

En 3 kinderen kosten best wel wat. Zeker met dochter die gek is van paarden. Maar gelukkig lukt het ons zo om rond te komen.

We doen best veel maar moeten ook opletten.
Ik zit in schaal 40, dat is zelfs nog een schaal hoger dan jij. Onregelmatigheid maakt gewoon veel uit, dat is een feit. Anders had jij net zoveel als ik. Met mijn bijbaan verdiende ik ook meer dan ik nu doe, omdat ik toen alleen nachtdiensten deed in een verzorgingshuis.

Mijn zin 'ik doe het niet voor het geld' is een beetje verkeerd opgevat. Ik had duidelijker moeten zijn. Natuurlijk werk ik om geld te verdienen. Maar ik ga geen ander werk zoeken om meer geld te verdienen, daarvoor vind ik het ziekenhuis en het contact met de patiënten te leuk.
Misschien stond het er een beetje lomp van mijn kant. Maar ik bedoelde idd je doet het toch ook voor het geld.

Maar omdat je het werk zo leuk vind neem je het mindere slalaris op de koop toe.
Ik ook werkzaam in de zorg , werk 32 uur zit in schaal 40 trede 10 (VVT) En zit gemiddeld op 1800euro netto (bruto 2557euro) per maand incl ORT. Niet slecht ben ik helemaal mee eens.

Als ik zie waar mijn collega die net klaar is met de opleiding en in schaal 40 trede 1 in zit en van dat salaris vrouw + 2 kids moet onderhouden ..(bruto 1836euro en laat ie daar eens ehm 1200 euro overhouden netto)

En dan loop ik te miepen dat ik als alleenstaande (oke sinds kort een vriend maar die betaald geen hypotheek enzo voor mij) soms niet rondkom in een maand naja niet rondkom ik zit dan een maandje krap omdat ik eh iets teveel nieuwe kleding heb gekocht of teveel feestjes ben afgestruind .. Bezopen eigenlijk !
Ring werk je 32 uur of 28uur ?

Ik overweeg nl om 2 a 4 uur per week minder te gaan werken , maar heb geen idee hoe ik dan kom te zitten qua salaris netto in de maand.
Ik werk als verzorgende, mbo nivo en zit in schaal 35, trede 10 geloof ik. heb incl. 2 weekenden ort ongeveer 1275 euro netto per maand. Niet slecht voor vijf ochtendjes werken.

Als ik hier lees wat sommige mensen met hbo verdienen, ik dacht altijd dat die veel meer inkomen hadden, maar dat klimt natuurlijk nog met de jaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven