Verkrachte (ex)vriendin

21-07-2010 21:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Ik heb een kleine situatie waar ik toch jullie mening over wil weten.

Een ex van mij is verkracht geweest toen ze heel heel erg jong was en ze heeft mij dat ook verteld. (in de periode dat ze in een ledikantje lag) Gelukkig heeft dat de relatie nooit in de weg gestaan. Helaas werkte het niet en heb ik de relatie na 6 maanden verbroken.

Na enige tijd kreeg ik opnieuw een relatie met een heel lief meisje. Zij vertelde mij dat ze ernstig is aangerand geweest voordat ze mij leerde kennen. (een of andere eikel die niet weg wilde gaan en zijn "mening" opdrong - gelukkig is ze er redelijk goed vanaf gekomen en heeft ze hem de deur uit kunnen werken). Met haar heb ik enige jaren een relatie gehad. Deze relatie hield echter ook geen stand, omdat we toch te veel verschilden.

Op dit moment ben ik weer tot over mijn oren verliefd op een schat van een vrouw. Maar (3x raden...) zij is het slachtoffer geweest van een groepsverkrachting enkele jaren geleden. Ze zal binnenkort geopereerd moeten worden omdat er toch het een en ander verkeerd zit binnen in en het is nog maar de vraag of ze kinderen kan krijgen. Ik zal haar nooit laten vallen om deze hele situatie en ik hoop dat ik nog heel heel lang bij haar mag blijven.

Nu zijn dit niet de enige vrouwen waar ik een relatie mee heb gehad... maar toch... ik vind 3 die verkracht/ aangerand zijn geweest toch wel heel veel.

Dit is toch niet normaal? Ligt dit nou aan mij dat ik dit zo veel vind? Ik begin ondertussen ook een beetje aan mezelf te "twijfelen" . Ligt het aan mij dat ik schijnbaar vrouwen aantrek met een "beschadigd" verleden? Ik zoek het natuurlijk niet op en hoor het pas nadat er een relatie is ontstaan.
Nee, het is niet normaal. Elke verkrachting/aanranding is er een te veel.

Maar helaas, het gebeurt en het is verschrikkelijk. Denk ook niet dat je deze dames aantrekt, denk dat het gewoon een verschrikkelijk akelig toeval is.
Ja, dat vind ik echt.
dubbel
Ja, dat vind ik echt.
Ik denk dat veel vrouwen een vervelende ervaring omtrend seks hebben gehad. Niet een verkrachting of zo, maar ongewenste intimiteiten zeker.

Zo te lezen heeft jou vriendin een goede aan je. Sterkte.
Ik denk dat het best vaak voorkomt. Een leraar/stagebegeleider (waar iedereen een goede band mee had) heeft een keer in de klas gevraagd wie er een keer iets vervelends heeft meegemaakt op dit gebied en er gingen wel erg veel vingers de lucht in.
quote:Qball schreef op 21 juli 2010 @ 21:04:

Nu zijn dit niet de enige vrouwen waar ik een relatie mee heb gehad... maar toch... ik vind 3 die verkracht/ aangerand zijn geweest toch wel heel veel.

Dit is toch niet normaal? Ligt dit nou aan mij dat ik dit zo veel vind? Ik begin ondertussen ook een beetje aan mezelf te "twijfelen" . Ligt het aan mij dat ik schijnbaar vrouwen aantrek met een "beschadigd" verleden? Ik zoek het natuurlijk niet op en hoor het pas nadat er een relatie is ontstaan.Die vraag kun je alleen maar zelf beantwoorden. Waarom zou het een optie kunnen zijn?
Of er zijn heel veel vrouwen die iets dergelijks hebben meegemaakt..
40% van de vrouwen en meisjes komt ooit in haar leven in aanraking met ongewenst sexueel contact....
1 op de 4 vrouwen heeft ooit in haar leven te maken gehad met seksueel geweld.

Nog meer dus dan ik dacht.

En of jij ze "aantrekt"? Zou zomaar kunnen.
1 op de 4 vrouwen heb ik weleens gehoord heeft iets naars meegemaakt op dat gebied.
Ik weet het niet of ik ze aantrek. En als dat zo is dan doe ik dat iig niet bewust. Ik krijg wel te horen dat ik schijnbaar stabiel ben, erg lief, knuffelig en goed luister. (naja dat laatste probeer ik -ben en blijf een man ;) )
Nel Draaier had het in haar proefschrift over 1 op de 3 vrouwen voor haar 16e, die een seksueel grensoverschrijdende ervaring hebben gehad.

En 1 op de 10 mannen trouwens. Laten we hen ook niet vergeten.
quote:Qball schreef op 21 juli 2010 @ 21:14:

Ik weet het niet of ik ze aantrek. En als dat zo is dan doe ik dat iig niet bewust. Ik krijg wel te horen dat ik schijnbaar stabiel ben, erg lief, knuffelig en goed luister. (naja dat laatste probeer ik -ben en blijf een man ;) )In welke tijdspanne hebben deze relaties zich afgespeeld? Hoeveel relaties heb je in totaal gehad?
quote:Zamirah schreef op 21 juli 2010 @ 21:10:

40% van de vrouwen en meisjes komt ooit in haar leven in aanraking met ongewenst sexueel contact....Inclusief ongewenste intimiteiten en situaties binnen relaties: 3 op de 5 vrouwen krijgt te maken met seksuele intimidatie en/of geweld. Idioot veel dus.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
@ wuiles De relaties hebben zich in de afgelopen 6 jaar afgespeeld en in het totaal heb ik 6 serieuze relaties gehad en daarnaast wat losse scharrels.
quote:Poezewoes schreef op 21 juli 2010 @ 21:23:

[...]

Inclusief ongewenste intimiteiten en situaties binnen relaties: 3 op de 5 vrouwen krijgt te maken met seksuele intimidatie en/of geweld. Idioot veel dus.

Ik wist wel dat het veel was, maar toch schrik ik elke keer weer als ik dit soort cijfers zie.
Hier ook het een en ander meegemaakt, hoewel het niet tot de emotioneel of fysiek beschadigende soort hoorde. Bv. een arts in het buitenland die (besefte ik achteraf) mij helemaal niet inwendig had hoeven onderzoeken, en dat ook nogal erg enthousiast deed. Tja, er zijn veel mannen die moeite met grenzen hebben.

Maar om op jouw topic terug te komen; het gebeurt dus heel veel. En of jij dat aantrekt; geen idee. Veel sterkte voor je vriendin.
quote:Poezewoes schreef op 21 juli 2010 @ 21:23:

[...]

Inclusief ongewenste intimiteiten en situaties binnen relaties: 3 op de 5 vrouwen krijgt te maken met seksuele intimidatie en/of geweld. Idioot veel dus. En ik heb 3 dochters....
Ja, dat vind ik echt.
@vicky. Thanx! Het komt vast allemaal wel goed.
quote:Qball schreef op 21 juli 2010 @ 21:25:

@ wuiles De relaties hebben zich in de afgelopen 6 jaar afgespeeld en in het totaal heb ik 6 serieuze relaties gehad en daarnaast wat losse scharrels.Hoe oud ben je?
@wuiles 29. Vanwaar al je vragen?
De cijfers zijn schrikbarend hoog!

Toch, even ter nuancering, 'seksueel geweld' omvat een heleboel verschillende zaken. Niet alleen bijvoorbeeld verkrachting, maar ook ongewenste intimiteiten.

Ook al zijn ongewenste intimiteiten niet voor niets 'ongewenst' en ook zeker niet normaal, het is dus zeker niet zo dat 40% van de vrouwen vroeg of laat verkracht wordt.

(Daarmee wil ik 'ongewenste intimiteiten' niet bagatelliseren hoor, het is erg vervelend als een collega je ongewenst vieze praatjes in je oor fluistert of je buurman zijn hand ongewenst onder je rokje laat glijden. En daarnaast is elke verkrachting of aanranding er natuurlijk één teveel.)

Qball, ik heb geen idee waarom jij relatief veel (ex-)vriendinnen hebt getroffen die te maken hebben gehad met verkrachting en aanranding. Misschien is het toeval, misschien straal je ook iets uit waarmee je 'beschadigde vrouwen' aantrekt, ik heb werkelijk geen idee.

Het klinkt in ieder geval alsof je er lief en respectvol mee omgaat.
Ik heb ook een 'nare' seksuele ervaring gehad, ik heb er echter geen noemenswaardige problemen aan overgehouden. Hoewel veel vrouwen dit soort dingen meemaken, kunnen de meesten het gelukkig een plekje geven (natuurlijk ook afhankelijk van de ernst, en de persoonlijke omstandigheden).

Jij stuit dus iedere keer op vrouwen die er wél heel veel ellende aan overhouden. (Overigens, dat je eerste vriendin zich nog kan herinneren dat ze in haar ledikant lag, vind ik heel apart, zonder daar verder over te willen oordelen).

Een vriend van mij heeft hetzelfde probleem: hij wil heel graag een relatie met alles erop en eraan, maar stuit iedere keer op meisjes die geen sex willen vanwege ernstige seksuele trauma's.

Ik heb het daar vaak met hem over gehad, ik denk dat hij in zijn geval wel een bepaald soort vrouwen 'aantrekt'. Dat gaat natuurlijk niet bewust. Maar deze meisjes zijn echt ontzettend beschadigd en gedragen zich in mijn ogen ook niet als 'gezellige, jonge meiden'. Als ik hoor hoe de communicatie en het algemene contact tussen hem en zijn vriendinnen gaat, dan is dat niet zoals het in een normale relatie eraan toegaat. (Elkaar dagen negeren, tegelijkertijd andere mensen daten, dat elkaar vertellen en dan heel boos worden, etc...) Eigenlijk heel onvolwassen gedrag, het lijkt wel of ze beiden een persoonlijkheidsprobleem hebben. En blijkbaar vinden ze dat gedrag van elkaar normaal, anders blijf je niet bij elkaar (vroeg of laat gaat het overigens telkens mis). Een 'normaal' persoon was niet eens aan zo'n relatie begonnen, zij herkennen elkaars gedrag in hun eigen gedrag en voelen zich dan (tijdelijk) geborgen en worden verliefd.

Kortom, als jouw relatie verder volkomen normaal is, jouw vrienden nooit zeggen: wat zijn jouw relaties toch vreemd altijd, of voorzichtig opperen of je niet eens psychologische hulp moet zoeken, heb je pech en dan heb je één van de toevallige slachtoffers van seksueel misbruik getroffen.

Als dit niet het geval is, zou je eens kunnen overwegen met een professional te gaan praten om te kijken of jij een bepaald soort vrouw aantrekt (als je dit in de toekomst wilt 'voorkomen').

Hoewel ik iedereen het geluk van een relatie gun, denk ik dat er heel wat 'slachtoffers' zijn die in hun angst zich aan een jongen/man vastklampen, terwijl zij en hun vriend veel beter af zijn als ze eerst hun hulpverleningstraject volgen tot ze stabieler in het leven staan en in staat zijn liefde te ontvangen en te geven.
Occam's razor
Een alarmsignaal is overigens wel als je het gevoel hebt dat je zo'n meisje moet gaan 'redden' of dat je haar de nare ervaring wel kan laten 'vergeten' als je maar 'genoeg liefde geeft'. Dat zie ik bij die vriend van me die koste wat kost de relatie aanhoudt: ze zou eraan kapot gaan als ik het uitmaak. Of juist: Ik maak het niet uit, want ik hou van haar met heel mijn hart, zij is mijn alles. Terwijl ik uit zijn verhalen begrijp dat dat meisje hem helemaaal niet ziet zitten, maar zelf uit verlatingsangst het niet uitmaakt.
Occam's razor
Ik was drie toen ik voor het eerst werd aangerand, en ja dat kan ik me nog goed herinneren. Sliep toen ook nog in een ledikant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven