Gezondheid alle pijlers

Pap 3a en CIN III

21-07-2010 21:50 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Even een berichtje van mij. Ben een beetje van de wap; heb onlangs een uitstrijkje gehad. Hier kwam uit; Pap 3 A wat inhield dat ik nog een onderzoek kreeg zodat ze weefsel af konden nemen en onderzoeken. Nu is de uitslag hiervan CIN III. Ben hiervan best wel geschrokken, terwijl ik er eigenlijk vanmiddag heel nuchter over was. CIN III wil trouwens zeggen dat er sterk afwijkende cellen zijn, echter is dit nog geen baarmoederhalskanker. Ik word binnenkort behandeld (weefsel wordt weggebrand) maar ik ben heel bang geworden dat dit toch al kanker is. Weet iemand of ze, indien het echt kanker zou zijn, ze dit al gezien zouden hebben? Eigenlijk moet ik deze vraag aan de dokter stellen dat weet ik, maar ja het is bijna tien uur en krijg het maar niet uit mijn hoofd. alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes
Nee je hebt absoluut geen kanker nu. Als je nu niks zou doen is je kans om het wel te krijgen groter. Ik had 3b ook met cin III. Er is weefsel weggenomen en later een biopsie. Na een half jaar ofzo was het pap 3a en na een jaar weer gewoon pap 1.

Je hoeft je niet zo'n zorgen te maken. Het is een vervelende ingreep maar je wordt goed onder controle gehouden.
bedankt voor je reactie!

ik wil het ook allemaal niet erger maken dan dat het is, en ben evengoed blij dat ik mee heb gedaan aan het bevolkingsonderzoek, anders had ik waarschijnlijk nooit een uitstrijkje gehad. Ik vroeg me alleen af hoe kanker dan wordt geconstateerd. Zien ze dit dan meteen bij het uitstrijkje of bij het onderzoek van het weefsel? Of krijgen deze mensen dan ook eerst te horen dat ze CIN III hebben?
Hoi,

Heb precies hetzelfde gehad als jij en kan me goed voorstellen hoe erg je bent geschrokken, was ik ook!

Bij mij hebben ze het weefsel weggehaald, ik heb gekozen voor een narcose, omdat ik er niet 'bij' wilde zijn, daarna had ik een beetje pijn maar niet heel erg. Een paar dagen bloedde het nog een beetje maar alles was goed.

Ik ben net weer naar het ziekenhuis geweest voor een tweede controle, de eerste controle na de opreatie gaf pap 2 aan. Nu wacht ik op de uitslag.

Je hebt niks om je zorgen over te maken op het moment, je bent er ruim op tijd bij en je hebt absoluut geen kanker. Hou het wel daarna goed in de gaten! Dus: als je last krijgt van bijvoorbeeld tussentijdse bloedingen, ga dan even naar je gyn.

Heel veel sterkte met je opratie, je zult zien dat het meevalt.
Volgens mij heb je kanker bij cin 4 of 5. En pap is weer iets anders dan cin, ik vind het ook maar lastig.
quote:goldmember schreef op 21 juli 2010 @ 22:05:

Volgens mij heb je kanker bij cin 4 of 5. En pap is weer iets anders dan cin, ik vind het ook maar lastig.Nee, pap 4 en hoger is baarmoederhalskanker. CIN zegt iets over de diepte van de foute cellen dacht ik.
Vriendin van mij had vorig jaar pap 3a en cin III. Er is weefsel weggehaald en een half jaar later had ze pap 1.

Na die cin III uitslag had ik gegoogled (zij niet, verstandige meid) en was ik toch wel wat ongerust geworden. Maar is dus helemaal goed gegaan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Thanks ratteke, weet ik dat ook weer!
Hoi,

ik had (heb?) pap 4a en CIN 3, maar dit is ook nog `maar` een VOORstadium (dus het is er nog niet!) van baarmoederhalskanker. (dit is in Duitsland, waar ik woon, geconstateerd mss. is het in Nederland een beetje anders qua `treden?)

Ik ben hieraan 2 weken geleden geopereerd, helaas moet ik waarschijnlijk nog een keer want het was niet helemaal `schoon`, maar ik vond het helemaal geen erge operatie, hoor. Onder narcose en daarna alleen een beetje pijn alsof je menstrueert.
Ik heb een pap 3A of 3B gehad, en ook een ingreep om het onrustige weefsel te verwijderen. Mij werd verteld dat het pas na bijv. 8 jaar kanker zou kunnen zijn geworden. Het was echt een voorstadium van baarmoederhalskanker.
Absoluut geen reden tot paniek! Heb paar maanden geleden ook Pap 3 gehad. Bij mij is een conisatie gedaan, er is een stukje weggesneden onder algehele narcose. Nu onlangs weer een uitstrijkje en pap 1! Je blijft voorlopig onder controle en dat is alleen maar goed. Dus onderga het gewoon en maak je absoluut niet druk. Mijn moeder zegt altijd: het grootste leed is het lijden wat men vreest.
Nogmaals bedankt voor jullie reactie!

Ik ga in een keer vanalles onder de loep nemen. Heb soms pijn laag in onderrug (maar heb ook op stuitje gevallen en heb altijd al wel last gehad van rug en ook van heilig been) en ook tijdens seks. Heb vanmiddag hiervoor nog een inwendige echo gehad maar de dokter zag niets geks. Maar goed je haalt in één keer vanalles in je hoofd. Ben gewoon moe van het gepieker. het klinkt heel zwaar maar moet het denk ik gewoon ff kunnen plaatsen en dan zal het wel gaan. Voel me ook echt een beetje een aansteller moest ook even heel hard huilen vandaag terwijl ik vanmiddag nog zo nuchter was.
Dat had ik ook hoor toen ik het net hoorde. Dat was op een vrijdagmiddag en maandag om 12 uur moest ik al in het ziekenhuis zijn. Wat een kloteweekend was dat zeg. Sterkte de komende tijd. Maar het komt echt goed. Echt waar.
Ik begrijp alleen niet dat de ene behandeling onder gehele narcose is, terwijl ik een plaatselijke verdoving krijg?

Heb voor 5 augustus een afspraak, maar omdat ik op vakantie ga een week later zei de assistente van de gyn dat het misschien beter is om na de vakantie te gaan (ivm open wondje en kans op infectie). Het wordt nu 2 september. twijfel hierover toch een beetje want het liefst ga ik morgen al naar het ziekenhuis.
Het is op zich wel praktischer om de ingreep uit te stellen tot na je vakantie. Je kunt daarna nl. nog best lang nabloeden (hoort erbij) en je mag zes weken geen seks hebben of tampons gebruiken (weet niet of je wil zwemmen op vakantie?).

Dingen tillen (je koffer?) en sporten mag je ook een tijdje niet doen.
Overigens vond ik het een raar idee dat 'iets' in mijn lijf niet goed was, dat er 'kwaad' in mijn eigen lijf zat en dat wilde ik er zo snel mogelijk uit hebben.

Maar zoals genoemd door anderen: het is een voorstadium van baarmoederhalskanker, het ís het niet, dus geen acute reden tot paniek.
PAP (1 t/m 5) uitslag is nav cytologie en CINN (I II of III) uitslag is nav histologie. Cytologie is onderzoek in cellen en histologie is onderzoek in weefsel.

Een uitstrijkje wordt dus gedaan voor cytologie en een conisatie voor histolgie.

Het weghalen van afwijkende cellen is een lis excisie, hierbij worden de afwijkende cellen preventief verwijderd, en wordt er een 'schoon' snijvlak gemaakt, waardoor zeker is dat alles wat er niet hoort, weg is. Vaak is er dan op termijn weer een normale uitslag, soms is een afwijking hardnekkig en blijft terug komen.
Beter laat dan nooit hè kleibintje
quote:lief_29 schreef op 16 juni 2011 @ 13:44:

Beter laat dan nooit hè kleibintje Voor wat lief_29?
hoi hoi

ik had pap3b cin3 in 5 maanden ben ik van pap1 naar pap3b gegaan ben behandeld en daarna had ik pap1

nu moet ik in juli weer voor controle

ga er van uit dat het allemaal weer goe is

sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven