Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om al die foto's te zien!

Ik heb een vraag; waarom groeien er bij mijn aardbeienplanten geen aardbeien? Koop ik zo'n megastruik in de winkel van bijna een tientje, zitten daar drie rijpe aardbeien aan, de rest is nog klein. Ik knip er de helft van weg omdat ik denk te kunnen inschatten dat ze anders nooit zullen uitgroeien tot grote rijpe aardbeien..... zet geen enkel aardbeitje door! Nu heb ik dus een tientje betaald voor drie middelgrote aardbeien!!!!!! Er zitten nog een stuk of 15 kleine verrotte beitjes aan de struik. Ik heb enkele keren bijgemest (speciaal voor fruitdragende planten), hielp niets. Ik ben jaloers op die mensen die zeggen dat ze niet weten wat ze met die kilo;s aardbeien moeten

Mijn courgettes zetten ook niet echt door, vind ik. Ik heb twee planten waar elk 4 courgettes aan zitten maar ze groeien niet echt door. Iemand anders hier schreef dat ze elke dag kilo's courgette moet rooien!!! Waarom heb ik dat luxe probleem niet? Moet ik trouwens de mannelijke bloemen er af halen zodat de vrouwelijke bloemen en kleine courgettes beter kunnen doorgroeien?

Peultjes gaan wel goed; daar kan ik drie keer per week flink van eten :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
@louise: hier gaan de aardbeitje ook niet super hoor! heb er zelf denk ik al 1 aardbei van op! de rest wordt aangevreten door de vogels en geterroriseerd door mieren! Heb trouwens 5 plantjes. in 1 bak groeien de planten zelf trouwens wel goed maar aardbeien ho maar!

verder vandaga het tweede tiny timmetje van de plant gehaalt. Nu zijn er nog 2 aan het kleuren, voor de rest zitten er een hoop groene in dus ik moet nog even geduld hebben denk ik....
Hier ook nog geen rijpe aardbei gehad! Allemaal aangevreten

Volgend jaar gaan ze in de volle grond, dan kan er ook een net overheen (niet dat dat helpt tegen vliegen, oorwurmen en mieren, maar toch )

Zo, de komende 5 dagen komt mijn moeder de tuin onderhouden (lees; sproeien als nodig) want wij gaan er ff tussenuit naar Friesland. Ben benieuwd hoe alles er straks bij staat Heb net nog even peultjes en spinazie geoogst en sla gegeten. De rest zie ik volgende week wel weer.
@ Sarah: Mooie foto's en een fijne vakantie! (Friesland is cool!)

@ Aardbeien: niet tegenaan te eten hier! Geen idee wat de oorzaak is van een matige oogst. Standplaats?

@ Courgette: niet de mannelijke bloemen eruit halen, want die zorgen voor bevruchting van de courgettes.
Hier hebben we ook welgeteld 2 kleine aardbeitjes gehad! Er zaten veel hele kleine groene aan, maar op de een of andere manier zijn die allemaal verdwenen (we hebben er wel een net over). Nou hebben wij wel afgelopen winter de tuin van iemand anders overgenomen en de aardbeienplantjes stonden er al in, dus ik weet niet of ze misschien al oud zijn of veels te lang op dezelfde plek staan.
Hmmm, gedeelde smart is halve smart wat betreft de aardbeien dus.

Ze staan in de volle zon van 7 uur tot 16.00 uur. Ook de plantjes die ik vorig jaar gezaaid heb doen niets, helemaal niets terwijl het tweede seizoen de meeste vruchten zouden moeten geven.

Verder heb ik vandaag dire vrouwelijke bloemen bestoven met een mannelijke bloem. Eén rotte minicourgette verwijderd en geconstateerd dat er mieren dus luizen in de bloemen zitten. Vanavond maar eens met groene zeepoplossing spuiten.

Aan de aubergine zitten meerdere bloemen en bij eentje zie ik een beginnende aubergine groeien! Ik heb wel veel bloemen (9) en vraag me af of ik er een paar moet verwijderen zodat de rest flink kan doorgroeien.

Heli; hoe gaat het me jou? Herstel je lichamelijk en geestelijk een beetje van je bevalling? Kan een erg ingrijpende gebeurtenis zijn, ook dat hele post-bevalling gebeuren. Bij mij althans.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:louise1 schreef op 18 juli 2010 @ 09:44:

Aan de aubergine zitten meerdere bloemen en bij eentje zie ik een beginnende aubergine groeien! Ik heb wel veel bloemen (9) en vraag me af of ik er een paar moet verwijderen zodat de rest flink kan doorgroeien.

Ik zou 3-4 vruchten laten groeien per plant. Dan weet je zeker dat je de plant niet overbelast en dat je vruchten hebt. Ik zou de bloemen nog niet verwijderen, maar wachten tot je vruchtbeginsels hebt van 3-5cm. De mooiste kun je dan laten hangen.

Heli; hoe gaat het me jou? Herstel je lichamelijk en geestelijk een beetje van je bevalling? Kan een erg ingrijpende gebeurtenis zijn, ook dat hele post-bevalling gebeuren. Bij mij althans.

Wat lief dat je daarnaar vraagt. Na drie weken merk ik dat ik alweer anders sta tegenover de bevalling dan in de eerste week na de bevalling. Het herstel heeft wel z'n tijd nodig, merk ik. Maar het gaat de goede kant op.
Ben weer thuis van een paar dagen Fryslân! Tuin staat er aardig bij, wel veel onkruid (pfff) dus daar ga ik de komende week maar weer eens mee aan de slag.

Kalebassen, komkommers, tomaten, courgetten; alles gaat super! Moestuin ook. (Bedankt mam! )

Rozen en lelies, muskuskaasjeskruid en de clematissen staan nog mooi volop te bloeien.
Hey, nu al weer terug? Hoe was het? Welk deel van FR ben je geweest?

Ik kwam even vertellen dat ik de eerste mexicaanse komkommertjes heb geoogst. Ik heb er geen foto's van, want ik heb ze direct opgegeten
Ja we gingen maar een paar dagen, man kon niet langer vrij krijgen Maar eeh zie Flickr, dat geeft je wel een hint waar we geweest zijn

Hahahahaha om je bloos
Hi

wilde even zeggen dat ik het boekje zelfgeoogst heb besteld bij ECI en krijg het morgen binnen!

Ben heel erg benieuwd!

Heb al wel besloten dat ik volgend jaar als ik mijn tuintje heb wat meer wil verbouwen dan tomaatjes maar ik ben bang dat ik niet zo heel veel zon heb. Waarschijnlijk alleen in de ochtend denk tm 12 uur. Wat zou ik dan kunnen verbouwen? Ohja het liefst ook nog iets wat er ook een beetje leuk uitziet zo in de tuin.

Wie weet trouwens hoelang de golden egg tomaatjes doen om rijp te worden? Heb er een hoop in de plant hangen!

groetjes Lotte
hmmm vandaag dehele middag uit zitten kijken naar de pakjes man (vrouw) maar geen gezien. al helemaal boos op de ECI. Ga ik kijken op de site waar overal staat voor 17.00 besteld is de volgende dag in huis maar wat blijkt.... net die 3 boeken die ik heb besteld zijn voor 15.00 besteld volgende dag in huis. Mijn besteltijd was.... 15.10 ggrrrrrrrrrrrrrr. Morgen dus hopelijk. Maar ik moet morgen tot 13.00 werken en de pakjes man komt hier meestal tussen de middag dus hoop dat het of door de brievenbus kan of dat hij het ergens neerlegt (gebeurd vaker bij ons, gewoon onder de veranda of in het tuinhuisje, wat een brutaliteit he maar waardeer het wel!!!)

dus dat was mijn update!
Balen zeg, dat je bestelling nog niet binnen is!

Over de Golden Egg: Geen idee meer hoelang die erover doet. Maar mijn stamtomenten zijn ook nog niet klaar. Ik ga altijd uit van 6 weken voor stamtomaten. Wel lekker dat je plant lekker vol hangt. Het is een superlekker tomaatje!
Arrrrgggghhhhhhhhh sorry hoor maar even off topic! net snel naar huis gehaast (laatste klant valt uit), kijk ik op de eci site staat de bestelling nog steeds als in behandeling! Dus ik bellen, krijg ik zo'n tut aan de lijn (ok zij kan er ook niets aan doen) blijkt dat er boeken bijzitten die niet direct van hun uit komen en dus zowiezo de volgende dag niet leverbaar zijn terwijl er dus duidelijk op de site staat + op mijn orderbevestiging voor 15.00 besteld is volgende dag in huis! Dus met andere woorden heel misschien morgen en anders pas maandag. baal dus echt flink. Had gisteren en vandaag mooi de middag vrij en de komende dagen moet ik weer hele dagen werken dus heb ik geen zin/tijd om lekker in die boeken te bladeren! Arrrgggghhh nou weet ik het zeker die ECI wordt opgezegt bij mij. Ga wel voort voor Bol.com!

Ok off topic mode uit!

Verder heb ik jammer genoeg geen rode tomaatjes meer. heb er een paar kunnen snoepen maar de rest ziet nog angstvallig groen! jammer heb wel zin in wat lekkere tomaatjes!

groetjes
Even een vraagje.

Ik heb een courgetteplant die heul groot geworden is. Tenminste ik had niet verwacht dat hij zo groot zou worden ;).

Nu vraag ik me af hoe ik zo'n plant kan onderhouden. Wat moet je doen wanneer er een vrucht aankomt, wanneer is die 'klaar' enzovoort.

Ik heb er nu 2 ienie mienie courgettes aanzitten en vind het zo spannend!
Poelepoelepoelepoes!
@ Lotte: Belachelijk zeg! Waarom geven ze dan die garantie op de site?

@ heartwork: Courgetteplanten worden groot, dus dat heb je al goed gedaan. En nu is het wachten tot je courgette groot genoeg is dat jij hem wil oogsten. Ik hou altijd de 'supermarkt'-grootte aan. Maar je kunt ze ook groter laten worden voor bijv. courgettesoep.
Vandaag echt een moestuindag: Eindelijk eens tijd om eens goed in de kas te kijken, de tomatenplanten verzorgen, opbinden, oogsten, enz. Verder heb ik de eerste tomatenzaden geoogst en ondertussen staat er een pannetje op de kookplaat voor de calendulazalf, die ik zelf maak met goudsbloemen uit de tuin.

En vanavond een lekkere bietjessalade met gebakken aardappeltjes en een zalmmoot. Heerlijk!!!
er is iemand met een kapmes door mn moestuintje gegaan.

mn courgette plant die tot nog toe al 14 courgettes gegeven had is helemaal verwoest. ook zijn ze flink bezig geweest met mn tomaten plant.

het koepeltje over mn aadbeien is stukgemaakt ....

zo jammer !

gelukkig was dat alles ... en zijn mn bietjes sla andijvie worteltjes broccoli mais het kruiden hoekje etc allemaal nog heel
Yam wat een hufters!

ik denk niet dat het nog gaat goedkomen met mn plant
Yamuna, wat erg!! Vreselijk kwaad kan ik worden om dit soort dingen! Toch sta ik soms te kijken van het zelf-herstellend vermogen van planten (heb al vaker planten opgegeven, maar nog niet opgeruimd, en dan komen ze op wonderbaarlijke manier soms toch weer tot leven!).

Heli, hoe maak je calendulazalf? Wij hebben ook veel goudsbloemen, maar ik droog ze nu voor thee. Calendulazalf hebben we wel altijd in huis (wonderspul!). Dus als ik dat zelf zou kunnen maken zou wel heel leuk zijn! Ik heb iets gelezen over koken en dan door vaseline mengen. Maar ook dat het erg slecht houdbaar zou zijn doordat niet al het vocht eruit is?
Yamuna, wat gemeen!!! Ik hoop dat je plantjes zich nog een beetje kunnen herstellen...

Ik heb vruchtjes aan de ananaskers zitten, lampionnetjes zijn vergeeld, ze vallen af en de vruchtjes zijn geel/oranje. Ik vind ze smerig, en dat zeg ik niet snel, want ik lust werkelijk alles. Maar deze duidelijk niet Ik ga de besjes maar weggeven aan de buren ofzo... weggooien is ook zo jammer.

Gelukkig verder Heul Veul tomaatjes in allerlei soorten te oogsten. Vooal de Yellow Pearshaped is grappig, net een grote gele waterdruppel en lekker zoet!
Jeetje Yamuna! wat een k&*$e streek. Hopelijk herstellen de plantjes zich een beetje!

Zo zinloos andersmans spullen kapot maken!
Wie doet nou zoiets, andermans tuin vernietigen ?

Ik zou razend worden, en op wraak zinnen.
Nou ja zeg!!! Stelletje hufters! Ik begrijp dat werkelijk niet, hoor! Ik hoop dat het nog goedkomt met je plant, Yamuna! Is er verder nog veel schade op het terrein?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven