Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Oei Appeltje...ik wou dat ik een oplossing voor je wist. Dit klinkt wel heel erg naar. Sterkte!!!
Cardamom: ik heb via bakjes van avent en bevallen heel erg goed. Eerst voor bv, kun je tot op de ml invriezen en nu voor fruit en groente en ze doen dienst als bekertje om uit te drinken. Ook past er met een verlengstuk een aventspeen op.

Appeltje: bahbah wat een hardnekkigheid zeg. Ik herken het, bij mij is het ook zo hardnekkig geweest. Op een gegeven moment heb ik pollen gekregen. Uit mijn hoofd itrocanozol of iets eat daar op lijkt (kan het voor je opzoeken als je wil). Is een heftig middel, mag wel bij bv (mijn lk heeft het speciaal nagevraagd bij een ka). Vd apotheek mag het namelijk niet. Hier heeft het niet het gewenste effect gehad, maar ik twijfel dan ook aan de diagnose, mijn pijn had denk ik niet met spruw te maken. Maar het kan dus wel goed werken. Is typisch antischimmel.

Wassen op 60graden etc doe je zeker allemaal al hè? Wat een ellende
Cardamon, ik vond ijsblokzakjes heel vervelend vanwege het losmaken van de blokjes, en wat doe je met de rest? Toen zeer blij met siliconen ijsblokbakjes maar idd, niet erg hygienisch dus een zakje erom is een goed plan, maar hoe dan? (als het vloeibaar is, lastig maneuvreren) Nu heb ik een nieuw systeem: ziplock zakjes! Ideaal moet ik zeggen! Echt waar. Ik doe 120cc in een zakje en leg deze in een rechhoekig bakje in de vriezer. Vries ik een plakje dat binnen een uur zodanig is ontdooit dat ik het fijn kan knijpen en in een flesje kan scheppen/ gieten. Eventueel wat blokjes achter de hand om aan de juiste hoeveelheden te komen. Ik heb bakjes van de xenos in de vorm van een bloemetje en die passen door de hals van een medela flesje 10cc per stuk. xenos heeft ook staafjes, nog makkelijker maar die zijn wel meteen 25cc

appeltje jeetje wat een strijd zo! logisch dat je daar sip van wordt. Ik weet geen goede raad voor je sorry
@appeltje jee... En wat een doorzetter ben je.. Kolven met tepelkloven i v m de combi van werk en borstvoeding. Auw!

Ik vind het nogal wat! Ik weet niet meer over spruw dan dat je dat paarse gentiaan violet kunt gebruiken. Dus helaas niks zinvols ook niet over de dieten

wou wel zeggen dat ik jouw doorzettingvermogen bewonder en zo te lezen nog meer meiden die werken en kolven.. Nu ik dit keer ervaar wat dat inhoud ( en pas 1 week!!)

kijk ik even met heel veel respect naar jullie

ik werk ook maar kan het / kon het ( destijds)

combineren met voeden.

Dat is heel anders.

Dan had ik t anders niet zo lang ( meer als 2 jr) volgehouden
@appeltje jee... En wat een doorzetter ben je.. Kolven met tepelkloven i v m de combi van werk en borstvoeding. Auw!

Ik vind het nogal wat! Ik weet niet meer over spruw dan dat je dat paarse gentiaan violet kunt gebruiken. Dus helaas niks zinvols ook niet over de dieten

wou wel zeggen dat ik jouw doorzettingvermogen bewonder en zo te lezen nog meer meiden die werken en kolven.. Nu ik dit keer ervaar wat dat inhoud ( en pas 1 week!!)

kijk ik even met heel veel respect naar jullie

ik werk ook maar kan het / kon het ( destijds)

combineren met voeden.

Dat is heel anders.

Dan had ik t anders niet zo lang ( meer als 2 jr) volgehouden
Ik deed die siliconen ijsblokbakjes icm Avent Via-bekertjes: ijsblokjes in de bekertjes.
Appeltje is het een idee om een consult bij Gonneke van Eurolac aan te vragen? Zij weet veel van spruw.

plakjes moedermelk! Echt handig en kan veel kwijt in de vriezer
Nog even dit:

Heleen Mees
Bestuurslid PVDA New York roept in haar column op te stoppen met borstvoeding

Dat wou ik jullie niet onthouden
Thanks allemaal...

Gonneke kan ik in principe wel doen, maar mijn eigen lk is ook een grote naam in lk-land en heb ik al 2 consulten bij gehad. Ik mag haar ook bellen voor advies, dus dat doe ik dan liever.

Sophy, bedankt voor de tip, ik houd hem in mijn achterhoofd...

Ik geloof dat ik zelf ook deel ben geweest van het probleem. Ik heb zondag mijn haar geverfd en - stom - onder de douche uitgespoeld. Toen de haarverfresten via het water langs mijn tepels kwamen, brandde en stak het erg en daarna trok ik de vellen eraf. Door het kolven meteen maandag (en dinsdag, donderdag en vrijdag) heeft het denk ik niet de tijd gehad om goed te helen. Nu 2 dagen weekend, dus even geen gekolf. Hopelijk herstelt het genoeg om er weer maandag tegen te kunnen.

Fabinda, is dat geen oude discussie?
Tsssssk, loop ik er voor de kat z'n jeweetwel als een anorexiapatient bij?!

M'n kind wordt er niet eens slimmer van?

*gaat nu de flessen uitkoken en afwassen*
ja heel oud, 2006. Lees het eigenlijk ook maar niet. Echt zo'n onzin verhaal.
Kolven is toch per definitie NIET sexy? Kun je het jezelf beter zo makkelijk mogelijk maken. En mèn, ik heb wat uurtjes aan dat ding doorgebracht, pfoe...
Hoi

Wekken jullie je kindjes voor een voeding om 23.00 uur?
Ik heb een borstvoedingsvraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen als ervaren borstvoedingsmoeders.

Onze baby is anderhalve week oud. Omdat mijn tepels steeds erg gevoelig waren tijdens het drinken en omdat de baby niet goed kon drinken met stuwing (liet steeds los na het aanhappen), heeft de kraamverzorgster tepelhoedjes aangeraden; met het advies deze korte tijd te gebruiken totdat de pijn/gevoeligheid minder werd. Met de tepelhoedjes ging het voeden goed en ook de pijn is inmiddels zo goed als verdwenen. Daarom probeer ik het weer zonder tepelhoedje. Met de rechterborst gaat dit nu perfect; met de linkerborst wil het nu allemaal niet meer lukken. Baby wil niet meer met en niet zonder hoedje drinken. Met hoedje hapt ze wel goed, maar wil ze niet meer zuigen (en ze ziet er ook uit alsof ze het hoedje niet meer wil). Zonder hoedje doet ze driftige pogingen te happen, maar pakt ze niet goed en als ze een keer wel pakt laat ze al snel weer los.

Ik geef haar nu maar twee keer dezelfde borst achter elkaar en kolf de andere af. Maar komt dit wel goed? Ben bang dat mijn hele melkproductie straks in de war is. En hoe laat ik haar weer van de linkerborst drinken?
Welke maat tepelhoedjes heb je? Misschien een maat kleiner proberen?

Ken je de punten om het zuigen/drinken te stimuleren? Misschien dat dat helpt. Bij ons hielp het 'trappetje op de rug' altijd erg goed; stevige wandelbewegingen met je vingers op het ruggetje over de ruggegraat van boven naar beneden/of/beneden naar boven. Of over de handjes of voetjes wrijven.

En wat je nu doet lijkt me in ieder geval -tot het drinken goed gaat- een slimme oplossing!

Heb je al contact gehad met een lactatiekundige?

Succes en sterkte!!
Gerr nee ik niet, meestal als hij een beetje huilt in zijn slaap leg ik hem aan en drinkt hij toch goed. Anders laat ik hem doorslapen. Hij wordt na 8 uur nooit meer echt wakker, maar huilt wel in zijn slaap. Aanleggen helpt dan.

Adamas Gefeliciteerd!

Hier staat wat informatie over tepelhoedjes.

Je productie raakt als je het zo doet, niet zo gauw in de war hoor, wel goed dat je afkolft. Wij hebben ook een tijd met hoedje gevoed en het ging ook zo: éen borst had de voorkeur toen we geen hoedje probeerden te gebruiken. Wat ik deed was om hem aan de minder gewilde borst in rugby houding te voeden. Ik heb op een gegeven moment niet meer afgekolfd en dat is goedgekomen. Beide borsten produceren ongeveer hetzelfde.
He Adamas,

Mijn zoontje had sowieso moeite om aan te happen, volle borst/stuwing, hij maakte geen grote hap, hij sloot zijn onderlipje niet goed aan, etc. De lk die ik liet komen na twee maanden proberen (fulltime kolven..) zag dit alles gebeuren en toen kreeg ik het advies om mijn borst met mijn hand te omvatten (een C maken, duim boven, rest van je vingers onder, snap je wat ik bedoel??) en rondom de tepel plat te maken, waardoor hij er wel grip op kreeg met zijn mondje en prima leerde drinken. Als hij eenmaal vast had kon ik rustig mijn hand los laten.

Geen idee of dit voor jou ook werkt, maar je weet nooit. Overigens voedde ik het liefst in rugbyhoudig, omdat ik dan met name goed met mijn hand kon meehelpen/pletten ;) zonder mijn kind te storen of zelf onprettig te zitten.

Mijn advies is eigenlijk, laat een lk komen, die kunnen je echt verder helpen!
Die lk heeft mij trouwens dus ook op deze manier van het tepelhoedje af geholpen (waarmee zoon in ieder geval iets binnen kreeg, maar zonder hoedje dus niet goed kon/wilde happen). Vergat ik nog te zeggen.
Gerr en Fabindia; bedankt voor de snelle reactie en tips.

Het stelt me in ieder geval gerust dat het kolven geen slechte oplossing is.

Ik ga jullie tips een uitproberen en hoop dat het dan beter gaat.

Ik heb geen contact met een lactatiedeskundige, maar als het na het weekend nog steeds niet gaat, ga ik eens kijken voor hulp.
Die manier van de borst vasthouden die jij omschrijft gebruik ik altijd, werkt idd prima.

Willen jullie ook nog even op mijn vraag over de 23.00 uur voeding reageren? Bedankt!!
gerr, ik heb een tijdje wel gewekt in de hoop zo de nachtmomenten te kunnen beinvloeden, maar ik ben ermee gestopt. Ik heb hier ook meer moeders zien verkondigen dat het geen invloed heeft.

Ik neem aan dat je hoopt dat je zo wat langer kunt slapen?

Klik hier anders even voor meer over nachtvoedingen
gerr, ik doe het eigenlijk bijna nooit, omdat het geen bal uitmaakt voor wel of niet doorslapen. Wat ik wel doe is na een avonddienst, als ik thuiskomt, rond 0.00 uur aanleggen zodat baby niet net om 1 uur komt als ik net lig te slapen.
Bedankt voor je reactie. Nee, eigenlijk hoop ik er niet langer door te slapen, want dan zou ik dus om 21.00 uur naar bed moeten. We vragen het ons meer af of ze door zal slapen tot 05.00-06.00 uur. Maar voor hetzelfde geld wordt ze om 23.30 uur wakker als we haar niet wekken. Vandaag heeft ze al een voeding minder, dus maken we haar nog maar wel even wakker.

Het is meer onze vraag of we haar nu zelf het ritme moeten laten bepalen, zegmaar.
@appeltje, bij mijn (lees dochters) al 4 maanden durende spruw heb ik nu 2 maanden fungizone, in eerste instantie 2 weken via de ha, sindsdien voorgeschreven door de kinderarts. Het is voorgeschreven voor mijn dochter (witte plekjes in de mond), maar toen 3 weken gebruik van miconazol niet hielp op mijn tepels heb ik het daar ook op gesmeerd en was binnen 3 dagen van alle klachten af. Dochter is nu sinds een paar dagen volgens mij helemaal verlost van de plekjes, dus ik hoop nu snel te gaan afbouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven