Geld & Recht alle pijlers

Lopend krediet DSB oversluiten...

24-07-2010 23:40 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een lopend krediet afgesloten bij DSB van 8000 Euro om een opleiding te betalen.

Ik heb inmiddels meer dan de helft afgelost, dat is het probleem gelukkig niet.

Maar bij DSB kan ik nu niets meer opnemen uit het bedrag wat ik al afgelost heb terwijl ik het handig zou vinden om in geval van nood hier geld uit op te kunnen nemen.

Nou heb ik een paar maanden geleden geprobeerd de lening over te sluiten, maar niemand stond te hierom te springen wegens de problemen van DSB.

Vraag 1) Weet iemand of het inmiddels (al) mogelijk is om leningen van DSB over te sluiten???

Vraag 2) Is het te verwachten dat sowieso niemand de lening over zal willen sluiten omdat ik destijds een vast contract had, maar nu een jaarcontract?

Bvd voor evt. reacties!
Voor zaken aangaande DSB moet je bij de curatoren zijn vrees ik.
Ja, daar ben ik ook bang voor... Alleen zijn die niet zo correct wat betreft informatieverstrekking. Krijg niemand te pakken en kwam erachter van het niet meer kunnen opnemen (wat op zich wel te verwachten was) doordat op mijn maandelijkse specificatie opeens stond: op te nemen: nihil, ipv het al afgeloste bedrag.
Het afgeloste bedrag heb je overgemaakt om de schuld/lening af te betalen.

Dan moet je toch gewoon een nieuwe lening afsluiten om opnieuw bij dat bedrag te kunnen? Of denk ik nu te simpel.

Dat zou wat zijn, dan heeft iemand een schuld van zeg eens 5000 euro, en dan los je 2500 af en zou je dat ook weer terug kunnen opmaken? Dat klinkt niet logisch.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dat is het hele principe van lopend krediet; ik heb 8000 gekregen waarvan ik er nog maar 3000 als schuld heb staan. Als het DSB niet was zou ik in noodgevallen 5000 max. gestort krijgen die ik dan weer af moet lossen bovenop die 3000. Dus ;)
Volgens mij zijn alle doorlopende kredieten wegens het faillissement van de DSB opgeheven . Je kunt de lening alleen nog aflossen. Hoe het zit met oversluiten weet ik niet.
Perfectionisme is niet perfect...
Ja klopt, dat ik niet meer op kan nemen is ook logisch. Ga maar even verder graven over dat oversluiten, al denk ik dat dat met een jaarcontract toch andere koek is dan met een vast dienstverband.
Als ik het goed begrijp TO heb jij dus een jaarcontract en op dit moment een schuld van 3000 euro. Je zou graag nog steeds dat doorlopend krediet van 8000 willen hebben. Nu heb je al mazzel dat je niet in de problemen bent gekomen doordat je bij de "verkeerde" bank zit. En nu wil je dus deze lening door een andere bank laten overnemen zodat je weer aan die centen kunt zitten. Met een jaarcontract.

Mag ik zeggen dat ik dat geen heel erg slim besluit vind? Ik hoop dan ook voor jouw eigen financieële zekerheid dat de bank hier niet accoord mee zal gaan
Ik lees net je andere topic. Doe het niet! Ga geen geld lenen om je lijf op te leuken terwijl je geen zekerheid hebt op je jaarcontract na.

Stel nu he, dat er iets mis gaat tijdens die operatie. Je word ziek en kunt niet meer werken. Hoe ga je dan je lening aflossen??
Geld uitgeven wat je (nog) niet hebt moet je alleen doen voor een studie of huis. Dit is de belangrijkste oorzaak van de crisis. Mensen leenden maar, konden niet meer terugbetalen en banken gingen failliet. Eerst deze schuld afbetalen, en dan het geld wat je normaal voor de lening betaalde opzij zetten voor dat wat je wil hebben.
Eens met de bovenstaande reacties. Doe het niet!

En de DSB zal trouwens ook niet accoord gaan met het oversluiten van leningen naar andere banken hoor, ze hebben inmiddels andere dingen aan hun hoofd (zoals spaarders en mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen) dus jouw aanvraag ligt straks onderaan de stapel, je bent nl. niet de enige.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Aflossen en blij zijn dat je je schuld kwijt bent. Dan het bedrag wat je betaalt aan aflossingen op een aparte bankrekening zetten en SPAREN.....
Inderdaad, sparen. Een doorlopend krediet is een ander woord voor een doorlopende schuld. Waar veel mensen lang aan vastzitten, omdat ze (tegen een flinke rente) steeds weer geld opnemen.

Als je er vanaf bent, kun je lekker gaan sparen op een rekening, zodat je gewoon geld hebt, en niet het ene gat met het andere moet gaan stoppen.
quote:Dana schreef op 25 juli 2010 @ 00:26:

[...]

Is een lopend krediet niet meer zoiets als een hele ruime marge om rood te staan ipv een echte 'schuld'?Krediet is toch een bedrag dat de bank nog van je hoort te krijgen omdat dat niet in je bezit is? Dus gewoon een schuld lijkt me.
Uiteraard is een doorlopend krediet gewoon een schuld ter hoogte van het openstaande bedrag. Heb je een krediet en die staat op 0, dan is het geen schuld (net als een creditcard).

Opnieuw opnemen op een dlk is niet slim omdat de rente vaak torenhoog is.
Ze noemen het vaak niet voor niets een 'doodlopend krediet', veel mensen komen er nooit meer vanaf omdat ze steeds weer geld opnemen. Je kunt beter een persoonlijke lening afsluiten als je toch geld wil lenen, dan ben je verplicht om deze af te lossen.
Ehm...

Ff voor de goede orde: ik ben NIET van plan mijn borstvergroting van de extra ruimte van dit lopend krediet te betalen hoor, dat heb ik nl. al gespaard en staat klaar op mijn spaarrekening.

Verder ben ik echt niet iemand die van schulden houd, had het lopend krediet afgesloten om mijn HBO te betalen en ben (gelukkig!!!) bijna klaar met afbetalen. Het is echt niet zo dat ik sta te popelen om alsjeblieft verder in het rood te mogen staan, absoluut niet.

Heb me inmiddels voorgenomen om gewoon netjes door te gaan met afbetalen totdat ik er lekker vanaf ben uiterlijk over een jaar. Of ik stort mijn borstvergroting erin en ga daar weer voor sparen. Hoe dan ook, bedankt voor alle feedback, maar zoals jullie zien ben ik zelf al goed bezig en vroeg ik me gewoon af hoe het zat.
Djeef, als je inderdaad al spaargeld achter de hand hebt, dan heb je toch in principe ook een buffertje voor het geval dat? Ik zou in zo'n geval niet kiezen voor een krediet waar je weer van op kunt nemen. Dan inderdaad liever nog even doorsparen en zo veel mogelijk aflossen zodat je van dat krediet af kunt.
Een krediet krijgen met een jaarcontract is op dit moment heel moeilijk.

Maar geld op je spaarrekening hebben staan , wat weinig rente oplevert en geld schuldig zijn, wat veel rente kost is ook niet zo handig.

Ik zou dat geld gebruiken om je schuld af te lossen en dan snel weer gaan sparen. Als je van je maandelijkse rente en aflossing betaling af bent kan je ook weer sneller sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven