Witlof, wat is jouw recept?

25-07-2010 18:54 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel heb ik een witloftik...

Net nog gegeten, gekookte witlof, gewoon, met gekookte aardappels, schepje jus en een lappie vlees. Heerlijk.

Of vorige week nog, witlof uit de oven met ham en kaas

Hoe eten jullie je witlof? Ben wel toe aan wat nieuws.
Ooit van forummer Vishnu een brouwsel gegeten met witlof, geitenkaas, honing en rozijnen. En appel ook geloof ik. Weet het niet precies meer, maar was erg lekker

Zelf maak ik het meestal met blokjes ham, hardgekookt ei, kookroom en geraspte kaas uit de oven.
quote:Francisca_ schreef op 25 juli 2010 @ 19:17:

[...]

Ik heb daar bevestigend antwoord gegeven en uiteindelijk een angel gevraagd je bericht aan te passen ivm privacy Je avatar was hetzelfde? Want ik twijfelde ook al. Zeg maar even alleen ja of nee, dan haal ik dit bericht weer weg
Ik ben dol op witlof! Ik wilde dit als kind altijd eten met mijn verjaardag, op de klassieke manier met ham en kaas uit de oven. Vonden mijn broertjes niet zo fijn....

Twee wiltlof-pastagerechten:

Witlof in reepjes, roerbakken, pakje danish blue erbij, op het eind walnoten, en dan met verse tagliatelle. Met ham of spekjes erbij voor een vleesvariant.

Witlof in reepjes, roerbakken, creme fraiche, mosterd en gembersiroop erbij, lekker met tagliatelle en gebakken tilapia of pangafilet.
Witlof met mosterdsaus

Voor 4 personen

5 à 6 stronken witlof in stukjes

van 1 kilo aardappels puree

4 kipfilets in stukjes

eventueel een gesnipperd uitje of champignons

Knorr Mosterd Saus met grove mosterd

Van de witlof het hart eruit snijden. Roerbakken in olie. Kip bakken en door de witlof scheppen. Puree maken van een kilo aardappels. De Knorrsaus door de kip en witlof roeren, warm laten worden. De puree aan één kant van een ovenschaal scheppen, de kip/witlof aan de andere kant. Eventueel gratineren met kaas en 10 minuutjes in de oven.

Ik lustte ook geen witlof, maar dit! Jammie!
Zoete stoof witlof:

Witlof in reepjes snijden

roerbakken/ stoven met een beetje appelstroop

stukjes appel meebakken

Leuk al deze recepten!
Ik vind witlof heerlijk! Liefst zelfs nog zoals in de openingspost. Heb helaas mijn kinderen van 2 en 3 jaar nog niet enthousiast kunnen krijgen. Iemand tips?

Als mijn man witlof maakt, maakt hij dit met ham en kaas in de oven. Kinderen kunnen slecht tegen varkensvlees en geven we liever geen ham.
quote:Star schreef op 25 juli 2010 @ 21:03:

[...]

Je avatar was hetzelfde? Want ik twijfelde ook al. Zeg maar even alleen ja of nee, dan haal ik dit bericht weer weg Jaaaaaa, ik ben het! Ik ben het echt!
Mijn moeder bakte het altijd.. eerst koken, goed uit laten lekken en dan met een klontje boter in de koekepan weer opwarmen... zaaaaalig vind ik dat...

Ik gebruik witlof ook wel eens met verjaardagen enzo als 'opscheplepels' voor salades, hummus e.d. Gewoon stronkjes goed schoon maken, losse blaadjes in een bakje doen... is vaak eerder leeg dan elke andere 'dipper'.
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui
Dank je
Rauwe witlofsalade: Witlof, schijfjes rode biet, appel en slasaus.

Een ander lekker recept: witlof roerbakken, tijm, rozemarijn, zongedroogde tomaten toevoegen. Als laatste nog wat honing toevoegen. En dan smullen!
.
.
Minikrieltjes in pan, even aanbakken, in reepjes gesneden witlof erbij, bekertje slagroom erbij en zachtjes laten koken tot de krieltjes en witlof gaar. Dan een half pakje boursin en een pakje hamreepjes erdoor.

Supersnel klaar en ik vind het heel erg lekker (mijn kinderen ook!)
quote:liez75 schreef op 25 juli 2010 @ 23:14:

Minikrieltjes in pan, even aanbakken, in reepjes gesneden witlof erbij, bekertje slagroom erbij en zachtjes laten koken tot de krieltjes en witlof gaar. Dan een half pakje boursin en een pakje hamreepjes erdoor.

Supersnel klaar en ik vind het heel erg lekker (mijn kinderen ook!)Lekker, maar kun je wel op je heupen plakken, toch?
Sjalotjes, champignons en milano tomaatjes in stukjes snijden en bakken. Witlof koken en uit laten lekken. Het gebakken prutje er over heen en afmaken met parmesaanse kaas.
Witlofstamppot: Aardappelpuree, gebakken spekjes, mandarijntjes op sap (even afgieten) en rauwe witlof in stukjes. Even mengen: Klaarrr.
quote:Bergje65 schreef op 26 juli 2010 @ 12:09:

[...]

Lekker, maar kun je wel op je heupen plakken, toch? maar ik spaar dan ook voor wat meer vrouwelijke rondingen...
Witlofsalade.

Met appel,banaan,blikje mandarijntjes ,flink stuk belegen kaas .en magere kwark met mayonaise .Heerlijk !
quote:liez75 schreef op 26 juli 2010 @ 13:02:

[...]

maar ik spaar dan ook voor wat meer vrouwelijke rondingen...Maar met slagroom en boursin en hamreepjes maak je volgens mij nog bakstenen lekker! Heerlijk, zeker als je het kan hebben!
quote:yasmijn schreef op 25 juli 2010 @ 19:21:

Plakken ham om witlofsstronken wikkelen, kaas erover, in de oven.

Ik kook de witolf wel altijd even voor.Dit dus, mjummie en heerlijk!
Hmmm, door dit topic vanavond witlof gegeten. Het was heerlijk!!
Simpel maar erg lekker:

Witlof in partjes snijden, door de helft dus en nog keer door de helft. Beetje zout en peper erop. Eventueel tikkie citroensap, hoeft niet perse. Aanbraden in koekepan, op het laatst suiker eroverheen strooien en dat nog even laten bakken. Het karameliseert dan, heerlijk!
Witlof, heerlijk op alle manieren, en ik vind het binnenste harde het lekkerst!

Ik heb weer een aantal leuke ideeen opgedaan in dit topic, wat ik nog niet gelezen heb;

witlofstamppot met gerookte zalm en dille, zonder dille!
Fijnsnijden, roerbakken, beetje laten karamelliseren met klein beetje suiker, peper, zout, creme fraiche (of kookroom of slagroom) mosterd erbij. Lekker bij gebakken kabeljauw.

Door de salade, maar dan niet zoals sommigen doen met mandarijntjes uit blik (kots)

In 2en snijden en grillen
Witlof, ben dr dol op!

Witlof, zonder hart,

*In stukkies snijden

-Met appel, banaan en manderijn.

*Ook in stukkies.

-Eitje koken.

*Blokjes van maken.

-Beetje slasaus (naturel)

*Door elkaar husselen..

Ik maak het vaak als de kinderen van mn vriendinnen komen.

Die zijn er inmiddels al zo aan gewend dat als ik het niet heb gemaakt ze er om vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven