Afgetapt worden
zondag 25 juli 2010 om 23:20
Mijn bovenburen en ik hebben het vermoeden dat er stroom en gas wordt afgetapt door de onderburen. Hoe kunnen we hier achterkomen en het bewijzen?
We denken dat we afgetapt worden omdat het verbruik abnormaal hoog is. Al onze bedrading en leidingen lopen via de kelder van de onderburen. Vandaar dat we vermoeden dat zij het zijn.
Het is een lastige situatie, we willen niet zomaar de onderburen zonder concrete bewijzen beschuldigen maar alles wijst naar hen.
We denken dat we afgetapt worden omdat het verbruik abnormaal hoog is. Al onze bedrading en leidingen lopen via de kelder van de onderburen. Vandaar dat we vermoeden dat zij het zijn.
Het is een lastige situatie, we willen niet zomaar de onderburen zonder concrete bewijzen beschuldigen maar alles wijst naar hen.
zondag 25 juli 2010 om 23:34
Meteen melden bij de energieleverancier en/of de netwerkbeheerder. Echt meteen en eisen dat er iemand zo snel mogelijk langs komt. Als er inderdaad wordt afgetapt dan kan dit een gevaarlijke situatie zijn. Zeker als iemand zonder kennis van zaken het heeft aangelegd. Denk losse kabels, gaslekken.
En als ze geen aftappingen vinden dan kunnen hopelijk wel erachter komen waarom het verbruik zo hoog is; misschien een kapotte meter.
En als ze geen aftappingen vinden dan kunnen hopelijk wel erachter komen waarom het verbruik zo hoog is; misschien een kapotte meter.

zondag 25 juli 2010 om 23:36
Ik ben hier echt een eikel in hoor maar in je meterkast zie je toch allerlei metertjes lopen van gas water en licht?
Als je ALLES uit zet in huis, dan moeten die metertjes toch stoppen. Als ze doorlopen is dat duidelijk niet goed.
Maar dan dus echt alles uit he, water boiler, verwarming, fornuis, klokjes, lichten echt alles.
En in dat geval moet je eerst de leverancier bellen om te vragen hoe dat nou kan.
Als je ALLES uit zet in huis, dan moeten die metertjes toch stoppen. Als ze doorlopen is dat duidelijk niet goed.
Maar dan dus echt alles uit he, water boiler, verwarming, fornuis, klokjes, lichten echt alles.
En in dat geval moet je eerst de leverancier bellen om te vragen hoe dat nou kan.
zondag 25 juli 2010 om 23:44
We hebben de apparaten al met een metertje getest en die hebben normaal verbruik. De meterkast van de buren staat nu uit om te kijken of de meter nog loopt (het verbruik was daar 3000 m3 gas en 10.000 kwh stroom voor een appartement van amper 60m2).
Ik wordt waarschijnlijk voor de meter afgetapt aangezien het verbruik wat de netwerkbeheerder ziet niet overeenkomt met het verbruik op mijn meters. Kan hier niet te diep op ingaan ivm herkenbaarheid.
Kapotte meter lijkt ons sterk omdat meerdere meters tegelijkertijd spontaan kapot zouden zijn gedaan.
De onderburen hebben ook kennis van gas en elektra aangezien ze een klusbedrijf hebben. Ze hebben in het verleden wel meer achterlijke dingen uitgehaald dus ik wil ze nog wel het voordeel van de twijfel geven dat het niet expres is.
Ik wordt waarschijnlijk voor de meter afgetapt aangezien het verbruik wat de netwerkbeheerder ziet niet overeenkomt met het verbruik op mijn meters. Kan hier niet te diep op ingaan ivm herkenbaarheid.
Kapotte meter lijkt ons sterk omdat meerdere meters tegelijkertijd spontaan kapot zouden zijn gedaan.
De onderburen hebben ook kennis van gas en elektra aangezien ze een klusbedrijf hebben. Ze hebben in het verleden wel meer achterlijke dingen uitgehaald dus ik wil ze nog wel het voordeel van de twijfel geven dat het niet expres is.
zondag 25 juli 2010 om 23:47
quote:Primabella schreef op 25 juli 2010 @ 23:43:
Meteen bellen en vragen of ze langskomen ivm abnormaal stroomverbruik. Niet mee wachten ivm gevaarlijke situaties zoals hierboven ook staat.
Hoe ben je erachter gekomen dat het verbruik zo abnormaal hoog is?De buren door de jaarafrekening. Toen ging bij mij ook een lampje branden omdat ik in september mijn jaarafrekening ook belachelijk hoog was. Alleen klopte bij mij de meterstanden niet en bij de buren wel. De waren geschat op gegevens van de leverancier. Vandaar de vermoedens dat de buren achter de meter worden afgetapt en ik voor de meter.
Meteen bellen en vragen of ze langskomen ivm abnormaal stroomverbruik. Niet mee wachten ivm gevaarlijke situaties zoals hierboven ook staat.
Hoe ben je erachter gekomen dat het verbruik zo abnormaal hoog is?De buren door de jaarafrekening. Toen ging bij mij ook een lampje branden omdat ik in september mijn jaarafrekening ook belachelijk hoog was. Alleen klopte bij mij de meterstanden niet en bij de buren wel. De waren geschat op gegevens van de leverancier. Vandaar de vermoedens dat de buren achter de meter worden afgetapt en ik voor de meter.

maandag 26 juli 2010 om 08:11
Inderdaad, meteen bellen met het energiebedrijf en niet het voordeel van de twijfel geven. Als er wel iets mis is, dan is de situatie waarschijnlijk te gevaarlijk om dat af te wachten. Je hoeft niemand ergens van te beschuldigen, je hoeft alleen maar te zeggen dat de meters niet kloppen en da regelt het energiebedrijf de rest.
maandag 26 juli 2010 om 19:03
woensdag 28 juli 2010 om 22:30
quote:zwolleneesje schreef op 28 juli 2010 @ 18:46:
ik las de titel en ik dacht 'wat spannend'!! ik dacht dat de bvd je telefoon aftapte ofzo haha
haha nee zo spannend is het (gelukkig) niet.
quote:wilfried schreef op 28 juli 2010 @ 18:50:
Ik zou gewoon lekker elektrisch gaan koken , krijg je ook geen gasrekening meer :-)Helaas wordt zowel stroom als gas waarschijnlijk afgetapt
ik las de titel en ik dacht 'wat spannend'!! ik dacht dat de bvd je telefoon aftapte ofzo haha
haha nee zo spannend is het (gelukkig) niet.
quote:wilfried schreef op 28 juli 2010 @ 18:50:
Ik zou gewoon lekker elektrisch gaan koken , krijg je ook geen gasrekening meer :-)Helaas wordt zowel stroom als gas waarschijnlijk afgetapt
donderdag 29 juli 2010 om 09:41
je kunt de politie ook bellen met je vermoeden dat je onderburen een wietkwekerij ivm vermoedelijke stroomaftap hebben, kijken wat zij je aanraden. Ik weet dat energiebedrijven en politie samenwerken bij opsporing ervan, maar onafhankelijk bij de politie advies vragen of melding maken, kan natuurlijk ook.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross