G/W/L en TV

27-07-2010 20:34 22 berichten
Ik heb nog nooit alleen geweest dus bij voorbaat excuses voor de "domme" vraag

Ik ga alleen wonen na een relatie en heb zo'n beetje alles op een rijtje. Het enige waar ik nog niet helemaal uitkom is het volgende. Hoe zit het met G/W/L?

Waar betaal je dat bijvoorbeeld? Bij welke bedrijven? Betaal je het alle 3 samen of niet?

Hoe duur is het ongeveer per maand? Welke aanbieders zijn de goedkoopste?

En hoe zit het met de TV kosten? Bij welk bedrijf betaal je de analoge TV kosten? Zijn er aan TV kijken nog meer kosten verbonden?
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe deed je dat dan toen je samenwoonde?? regelde je vriend alles?

Ik neem aan dat je zelf ook wel uit kan zoeken hoe dit werkt. Helpt niet echt mee aan je onafhankelijkheid als je dat niet zelf uit kunt pluizen.

Misschien moet je dan incl. gaan huren .
De kosten van gas, water en licht betaal je aan de leverende bedrijven. Op het moment dat jij een huis koopt krijg je van de makelaar een lijstje met meterstanden van de vorige bewoner, en de bijpassende bedrijven. Vervolgens bel jij die bedrijven op en vertel dat je op dat adres bent komen wonen. Wil jij een andere energieleverancier zul je goed onderzoek moeten doen. Veel bedrijven lijken goedkoop, maar zijn het niet.

Ga je huren dan kan het anders zijn. De een betaald aan de verhuurder de ander moet zelf zijn nutsbedrijven betalen.

Volgens mij is tv tegenwoordig gratis (toch? je betaald iig geen kijk en luistergeld meer zoals vroeger) Ned 1,2,3 en de regionale zender hoef je niet voor te betalen, voor de rest heb je een abonnement nodig bij de kabelleverancier van jouw regio (of kpn/digitenne)

Succes.
Kijk eerst eens bij het nibud, bij persoonlijk budgetadvies

Kun je je verwachte woonlasten berekenen op basis van type woning, grootte huishouden etc. Staat naast gas elektra water ook bijvoorbeeld ook kabel/internet maar ook rioolrecht en waterschapheffing bij.

http://www.nibud.nl/omgaa ... oonlijk-budgetadvies.html

Voor de voordeligste aanbieders kun je het handigst op op vergelijkingssites jouw sitiuatie laten bereken, de ene gas/licht aanbieder is bijv voordelig voor iemand in een villa in drenthe, maar hoeft dat in jouw geval helemaal niet te zijn.
Kijk eens op

gaslicht.com

Meestal haal je gas en electriciteit bij dezelfde leverancier. Voor water ben je vaak afhankelijk van een plaatselijk bedrijf en kun je niet kiezen, bv. Vitens.

Water betaal je apart, ongeveer 25 per maand.

Gas/electriciteit verschilt per aanbieder. Ik geloof dat 135 euro per maand gemiddeld is, maar als je alleen woont in een klein huis/appartement, dan zal het tussen de 80-120 euro zitten?

Energiedirect, Greenchoice staan bekend als goed en goedkoop.

Goedkoop televisie kijken (16 zenders geloof ik) kan via Digitenne, dan betaal je 8,50 euro per maand. Dit kun je bestellen bij digitenne.nl

Meer kosten zitten er niet aan TV kijken verbonden.

Ga je kopen of huren?

Succes!
G/W/L bij maatschappijen als Eneco, Nuon, Essent, google maar eens op energieleverancier.

Je kan aan de huidige bewoner vragen wat hij betaalt of even bij de leverancier een inschatting vragen. Kosten hangen af van grootte huis, isolatie, etc etc

Tv moet je nadenken of je via de kabel wil kijken (UPC etc) of digitaal. Wat het goedkoopst is hangt van allerlei factoren af; hebben we meer info nodig. Maar beter is om eens goed te googlen en als je dan nog vragen hebt gewoon hier weer stellen.
Is 1980 je geboortejaar???
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oja wat freemind zegt klopt: water is tegenwoordig apart.

Kosten zijn wel wat lager denk ik.
Kijk op Prizewize

BritMan heeft gister toevallig op zitten zoeken wat de goedkoopste energie aanbieders zijn, goedkoopste internet etc.
1980 is niet mijn geboortejaar en nee, het helpt misschien niet mee aan mijn onafhankelijkheid.

En ja, mijn vriend regelde dit soort dingen. Ik regelde de rest wel maar G/W/L en dat soort dingen dus niet.

Nou ja, ik kan er maar eens achterkomen he.

Bedankt voor alle tips.

Dus G/L betaal je samen en water apart?

En voor TV hoef je geen kijk- en luistergeld meer te betalen?

Dus alleen Digitenne bv zou volstaan?
Ik ga trouwens huren!
Ja, G/L betaal je samen en water apart.

Voor TV hoef je idd geen kijk- en luistergeld meer te betalen. Alleen Digitenne a 8,50 euro is voldoende.

Je kunt bij de woningbouwvereniging navragen welke waterleverancier je hebt en volgens mij kun je je dan via de website aanmelden.

G/L kun je ook prima via website regelen en dat geldt ook voor Digitenne. Je krijgt dan een modem thuis gestuurd en dat werkt echt heel simpel. Dat is gewoon een kwestie van de stekkers erin en hij doet het!

Heb je een aansprakelijkheidsverzekering? Internet / bellen?

Het kan zijn dat de energieleverancier van de vorige bewoner je gaat lastig vallen of de hoofdleverancier (meestal nuon of eneco) gaat proberen je een abonnement aan te smeren. Gewoon je poot stijf houden en zeggen dat je het zelf uitzoekt.

Schrijf gelijk de meterstanden van gas / electriciteit en water op als je je sleutel krijgt, deze standen heb je ook nodig als je je gaat aanmelden.

Uit pure nieuwsgierigheid: hoe oud ben je en hoelang heb je samen gewoond?
quote:Kate1980 schreef op 27 juli 2010 @ 21:05:

1980 is niet mijn geboortejaar en nee, het helpt misschien niet mee aan mijn onafhankelijkheid.

En ja, mijn vriend regelde dit soort dingen. Ik regelde de rest wel maar G/W/L en dat soort dingen dus niet.

Nou ja, ik kan er maar eens achterkomen he.

Bedankt voor alle tips.

Dus G/L betaal je samen en water apart?

En voor TV hoef je geen kijk- en luistergeld meer te betalen?

Dus alleen Digitenne bv zou volstaan?

Dat is ongeveer in 1825 afgeschaft..... O nee, 2000....

Zit nu verwerkt in je inkomstenbelasting.
Als je op jezelf gaat wonen, moet je zorgen dat de opstalverzekering geregeld is. (Voor rekening van de huis eigenaar.)

- Inboedelverzekering (voor als je eigen inboedel gesloopt is)

- WA verzekering (voor als je bij iemand anders iets sloopt)

moet je zelf nog voor zorgen.
quote:freemind schreef op 27 juli 2010 @ 21:22:

Ja, G/L betaal je samen en water apart.

Gas en licht kan ook apart, hangt er vanaf wat voor aanbieder je kiest. Je moet ook apart kosten voor de netwerkbeheerder betalen (als je niet alles bij dezelfde maatschappij doet)
Freemind: ik ben 26 en heb 6 jaar samengewoond.

Britannia: opstalverzekering, moet ik die zelf nemen? De rest heb ik al.
Als je huurt ben je niet de eigenaar. In je contract hoort wel te staan dat de verhuurder (de eigenaar) voor die verzekering zorgt.

Anders moet je daar even naar vragen als je gaat tekenen...
Let bij digitenne erop dat je deze maar op 1 tv kan aansluiten. Als je dus ook een tv op je slaapkamer wil heb je een extra kastje nodig, kost een euro of 4 (kijk even op de site van kpn), verder is het aantal zenders beperkt en kwaliteit niet het beste (tv kan soms blijven hangen waardoor je heel kort blokjes ziet). Daarentegen is het zeer zeker erg goedkoop en is installeren echt supersimpel.
Sommige aanbieders hebben ook tv on demand, kun je via je tv films 'huren' ter plekke. Best handig, maar je betaalt er ook voor; het is maar net wat je wilt.
Wil je ook bellen en Internet? Anders kun je ook even naar een pakket kijken die dit allemaal tegelijk biedt.
quote:freemind schreef op 27 juli 2010 @ 20:51:

(...)

Water betaal je apart, ongeveer 25 per maand.

Gas/electriciteit verschilt per aanbieder. Ik geloof dat 135 euro per maand gemiddeld is, maar als je alleen woont in een klein huis/appartement, dan zal het tussen de 80-120 euro zitten?

(...)

Wat is dit veel! Wij, vriend en ik, betalen voor ons 70m2 appartement 57 euro per maand aan de Nuon. Dit is Gas en Licht. Voor het water betalen we geloof ik elk kwartaal 54 euro, we wonen in Zuid - Holland.

Gebruiken wij nu zo weinig, of heb jij het hoog geschat, freemind?
quote:Lantaarnpaal schreef op 28 juli 2010 @ 11:30:

[...]

Wat is dit veel! Wij, vriend en ik, betalen voor ons 70m2 appartement 57 euro per maand aan de Nuon. Dit is Gas en Licht. Voor het water betalen we geloof ik elk kwartaal 54 euro, we wonen in Zuid - Holland.

Gebruiken wij nu zo weinig, of heb jij het hoog geschat, freemind?Ik vond het ook veel hoor. Ik betaal nu 135 euro per maand voor een slecht geïsoleerd, oud, vrijstaand huis. Hiervoor woonde ik in een modern appartement met dubbel glas en een Afrikaanse benedenbuurman die zoveel stookte dat ik ook 's winters de verwarming bijna nooit aandeed. Ik betaalde minder dan 60 euro per maand en kreeg ook nog aan het eind v/h jaar geld terug. Maar ondertussen zijn de energieprijzen wel weer iets gestegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven